Newton 10" f5 putki puusta

Aloittaja J Piira, 16.05.2020, 19:50:44

« edellinen - seuraava »

J Piira

Ei tuo pääpeilin kiinnityskään kokonaan tuota probleemaa poistanut, mutta onneksi on luvassa aina välillä selkeitä kuutamoöitä testaamiseen ja joitakin epäilyttäviä kohteita.
- Jukka -

Kaizu

Minulla on omassa kuvausnewtonissa saman näköinen, halkaisijaltaan 10" paksu peili. Se on kolmen sikaflexnapin varassa enkä ole huomannut minkäänlaista tarvetta kiikkulautatuennalle.

Kaizu
Kai Forssen

J Piira

Onko sinulla siis kolmella sikaflex täplällä liimattu alustaan. Mitään sivutukiahan se ei silloin tarvitse. Täytyy kokeilla tuota. Minkä kokoiset täplät sinulla on. Kyllä tuo minun  systeemini ei ole oikein toimiva. Nytkin toimi ylöspäin (deklinaatio  yli 50 astetta) kuvatessa  ihan kohtuullisesti, mutta esim itään matalalla oli tähdet hienosti sydämen muotoisia.
- Jukka -

Kaizu


Linkin takana on selostus edellisestä versiosta. Pääpeilin kiinnitys on nykyisessä sama.
Vanerialustan kyljessä on kolme alumiiniliuskaa varmistamassa ettei peili onnettomuustilanteessa putoa. Liuskat ei normaalisti kuormita peiliä.
http://www.kaiforssen.fi/Change%20of%20newton.htm

Kaizu
Kai Forssen

J Piira

Kiitoksia Kaizulle. Sinulla on todella hienot omat systeemit. Tuossa minun putkessani on vielä testaamista ja kehittämistä, mutta jospa se ensi syksyyn mennessä olisi kuvauskunnossa.
- Jukka -

mistral

Olet varmaan jo testannut laserkollimaattorin kohdistusta eri kallistuksilla? Ajattelin jos kohdistus muuttuu zeniitin ja horisontin välillä edes vähän, se voisi kertoa jotakin, voisiko itse putki muuttaa muotoaan? Tuntuisi oudolta jos muuttaa, sillä liimattu puu on luja paketti, mutta kertakaikkiaan mystinen juttu jos tähdet ei pysy pyöreinä.

J Piira

En ole putken kallistuksella huomannut  vaikutusta laser säteen kulkuun ja jotenkin nuo tähtien muotojen muutokset (venymät ja sydämen muodot tietyissä asennoissa ) voisivat tulla pääpeilin jännityksistä? Voi tietenkin olla, että putkessa tai fokuserissa tulee jotain vääntymää kallistettaessa, kun fokuserissa on kevyen kollimaattorin sijasta kuvatessa huomattavasti isompi paino (kamera, filtteripyörä ja rotaattori). Apupeili on niin tukevasti kiinni, ettei lasersäteen suunta muutu vaikka apupeilin laidasta painaa melko kovasti joten luulen että apupeilin kiinnitys pitäisi paikkansa.
- Jukka -

Kaizu

Laserkollimaattorilla saa kollimaation vain likmain kohdalleen, viimeistely on syytä tehdä "tähtitestillä". Tarkennus sen verra pieleen että tähdistä tulee "dotnitseja" ja sitten säätää kollimointiruuveista donitsit symmetrisiksi. Donitsien muotoa putken eri asennoissa seuraamalla voi todeta vaikuttaa koputken asento kollimointiin. F5 newton on helppo kollimoida eikä se ole kovin herkkä pikku virheille, sen saa laserillakin kohdilleen mutta asennon muutoksen vaikutukset tulevat näyviin tähtitestillä, sikäli mikäli asennolla on vaikutusta.

Kaizu
Kai Forssen

J Piira

Puuskaisessa tuulessa tehdyn pikaisen testin perusteella näyttäisi tähtien venymiset melko vähäisiltä. Eli kyllä syy niihin oli hyvin todennäköisesti suureltaosin pääpeilin kiinnityksessä. Kuvailin etelään ja itä-kaakkoon 45 -19 asteen deklinaatiolla.
Tähtien FWHM arvot näyttävät nyt aivan hyviltä. Niissä edellisissä nuo arvot olivat 4 - 5,5. Kuvissakin tähdet pysyivät kasassa.
- Jukka -

J Piira

Pääpeilin silikonikiinnitys poisti isot tähtien venymät alas, länteen ja itään kuvatessa. Viimeyönä kuvailin M51:tä. Pienemmistä tähdistä huomasin, että niissä on pieni venymä, joka riippuu kuvaussuunnasta. Frame 1 on otettu kaakko-etelä-suuntaan ja frame 50 johonkin lounaaseen noin neljän tuntia myöhemmin. Kuvissa noiden väliltä näkyy, että venymän suunta muuttuu tasaisesti putken suunnan mukana. Deklinaatiohan noissa on noin 47 astetta eli putki on aika pystyssä. Mistähän tuo voisi johtua? Apupeili, fokuseri itse puuputki ...? Jos tulee jotain ideoita mieleen, niin olisi mukava kuulla.
- Jukka -

mistral

Kumma että kuva parani silikonitäplillä ja vielä ilman sivuvaijeritukea. Johtuu vissiin peilin paksuudesta, se säilyttää muotonsa, eikä taivu oman painonsa alla niin herkästi. Täytyy miettiä kunhan ehdin, jos jotain ideoita tulee.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 17.04.2021, 14:14:52
Kuvissa noiden väliltä näkyy, että venymän suunta muuttuu tasaisesti putken suunnan mukana.

Onko venymän suunta sattumalta aina ylöspäin? Oliko sinulla tuulettimia puhaltamassa ilmaa peilin ympärillä?


J Piira

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 18.04.2021, 10:37:51
Onko venymän suunta sattumalta aina ylöspäin? Oliko sinulla tuulettimia puhaltamassa ilmaa peilin ympärillä?




Minulla ei ole puhaltimia tässä putkessa. Noista kuvista näyttää, että venymä on ylös-alas suuntainen ja putken kääntyessä seuraa ylös-alas suuntaa. Apupeiliin vääntö sopii noihin suuntiin, mutta samoin taitaa olla myös kameraan kohdistunut vääntö.  Atkikilla kuvatuissa kuvissani taitaa pohjoinen olla jossain alhaalla päin. Riippuu tietenkin kameran asennosta.
- Jukka -

vehnae

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 18.04.2021, 13:49:09
Minulla ei ole puhaltimia tässä putkessa.

Tämä tuli siis mieleen, kun muistan jossain nähneeni videopätkän "kynttilänmuotoisista" tähdistä kun putken sisällä lämmin ilma nousee ylöspäin. En tosin tiedä miten tuollainen efekti näkyisi pitkässä valotuksessa ja DS-kuvien maltillisella suurennoksella. Luulisin myös että häiriön pitäisi poistua yön mittaan peilin saavuttaessa ympäristön lämpötilan, mutta varmaan kannattaa kokeilla viritellä jonkunlainen ilmavirta putken sisälle.


J Piira

Ihan mielenkiintoinen tuo Jarin mainitsema lämminilmaefekti. Minulla tuo putki on kokoajan ulkona, mutta kyllä eilen varmaankin ilma jäähtyi  päivän lämpimästä yön pikku pakkaseen.  Tarkoitus on kesän aikana parannella pitkea: Laitan tuohon Essato 3:n ja yritän saada kameren siihen kiinni siten, että se pysyy samassa asennossa ja muutenkin pitää putken rakenteita parannella.
- Jukka -