Skyliner 10" ----> ÜberSkyliner 10"

Aloittaja Pekka Moisio, 07.12.2007, 09:03:42

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Terve

Projekti on seuraavanlainen.

Aion tehdä omasta rakkaasta Skywatcher Skyliner 10" maailman parhaan Skywatcher Skyliner 10"

Projekti alkaa sillä että päivitän molemmat peilit tarvikepeileistä High End peileihin.

Pääpeili lähtee John Hall:lle Pegasus Opticsiin refigurointiin ja siihen laitetaan 95% pinnote Specrum Coatingsilla. Samoissa paikoissa missä tehtiin mun 18" pääpeili.
Apupeilin tilaan Orion Optics:lta ja se on 8mm pienempi halkaisijaltaan, kuin mitä SW:n oma eli 50mm ja se tulee olemaan OO:n parasta 1/10PV tarkkuusluokkaa ja siihen laitetaan 97% heijastava Pinnoite.

Pienempää apupeiliä kompensoin erikoismatalalla kaksinopeuksisella Crayford fokuserilla telescope-serviseltä.
ja samalla saatan ostaa paremman etsinputken myös.

Pääpeilin taakse laitan myös tuulettimen, koska olen huomannut, että peili ei jäähdy kovin nopeasti. Samalla olen huomannut, että laittaessani pöytätuulettimen putken perään, pienentyy jäähtymisaika ~puoleen.

Tämän jälkeen parannan Alakerran Azimuutti laakeroinnin paremmaksi, koska en ole tyytyväinen nykyiseen toimivuuteen isoilla suurennoksilla.

Lopuksi saatan parantaa Pääpeilin pidikettä ilmavammaksi ja tehtä siihen 9-pisteisen tuennan, jos vaan mahdollista.

Tämän projektin lopuksi näkee sitten onko mitään hyötyä paremmista pinnoitteista, peilintarkkuuksista, pienemmästä apupeilin peitosta ja tuulettimesta.

Aikataulu tälle projektille on ensivuoden alku tai kevät. Loppupeleissä kumminkin, että ensikaudeksi olisi täydellinen 10" dobsoni käytettävissä.


Mikko Päivinen

Kuulostaa hienolta projektilta Pekka! Loistava idea kaikinpuolin ja pistä ihmeessä kuvia tänne kuinka homma etenee.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timo Kuhmonen

Myos minua kiinnostaa kuulla tietoja projektista. Odotan mielenkiinnolla kommentteja etsimen valinnan suhteen... Minulla on C8 putken kanssa tilanne, jossa pitää saada optisesti ja mekaanisesti laadukas suurentava etsin, useiksi vuosiksi eteenpäin...

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 07.12.2007, 11:40:18
Apupeilin osalta minulla on menossa päinvastainen projekti, olen suurentamassa apupeiliä 50mm=>76mm. Syynä on vinjetointi nykyisellä, visuaalikäyttöön optimoidulla , peilillä.
Oletan että rakennat putkeasi visuaalikäyttöön, tarvitaanko siinäkin kaksinopeuksinen
fokuseri?

Kaizu

Joo tuota mietin tässä itsekkin.
Tulin silti siihen tulokseen, että pienentämällä apupeiliä niin pienenee myös valaistu ala mitä apupeili tuottaa ja tähän auttaa tuo matalaprofiilifokuseri. Sitä myydään vain kaksinopeuksisena. Tarkastin tulokset newtwin ohjelmalla ja se antoi 50mm peilille ja matalaprofiilifokuserille hyvät arvot skyliner 10" rakenteella. Toinen syy on se, että aion käyttää putkea mahdollisimman paljon mahdollisimman isoilla suurennoksilla. Omassa 18" auttaa tuo hitaampi fokuserin tarkennus huomattavasti, kun mennään suurennoksissa yli 450-500. Kolmas ehkä vähäpätöisempi syy on, että tähtitestin tekeminen suurella suurennoksella vaatii erittäin pienen liikkeen ja on helppoa tehdä tuolla 10x hitaammalla liikkeellä.

Ainoa ongelma saattaa syntyä siinä miten tuo fokuseri sopii putkeen, kun tänä SW:n oma on niin möhkäle ja leveä korkeutensa takia. Reikäjako on myös eri SW ja Crayfordissa.

Ja tuohon etsimeen.. Siitä en ole vielä 100% varma että päivitänkö. Sitten kyllä jos joku helmi löytyy.

Tomu

Tal-tehtaan isompi 50mm linssillä varustettu etsin on ainakin lukemani perusteella hyvä peli, mutta en siitä osaa sen enempää sanoa. Omaa kokemusta on vain pienemmästä 30mm etsimestä, joka on melkoisen jämäkkä peli verrattuna entisen Skywatcherini 50mm etsimeen.

-Tero
Tero Tomukorpi

Pekka Moisio

http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html

Mites tämä, sivun ensimmäinen 8x50 malli? Jos kokeneemmilla on kokemuksia, niin jakakaa ihmeessä. Tuo 90 asteen kääntö jotenkin kiehtois käyttömukavuuden kannalta.

Pekka Moisio

PääPeili lähti Eilen USAan ja apupeili on tilattu. Helmikuun alussa pitäisi molemmat olla mulla, jos ei tapahdu mitään onnettomuutta. Tätä ennen pitäisi miettiä, saanko mitenkään modattua pääpeilinpidikettä 9 pisteiseksi. Noh jos ei saa niin ei kai se niin dramaattista ole. Täytyy tarkastaa PLOP- ohjelmasta millanen on "riittävä"

Pekka Moisio

Päivitystä..

John Hall ilmoitti, että pääpeili on tullut turvallisesti Hänelle USAan ja joskus helmikuussa pitäisi odotella peiliä takaisin kotosuomeen. Orion Optics ilmoitti, että apupeili tulisi tammi/helmi vaihteessa.

Tämä tarkoittaa sitä, että pääsen vielä tänä vuonna testaamaan uutta "high end" optiikkaa ja jos se ei tuota mitään eroa perus massaoptiikkaan, niin lopetan nää tuunailut ja hifistelyt heti siihen paikkaan :)

Helmikuun alusta aattelin ostaa fokkarin ja ehkäpä uuden etsinputken jos sopivan löydän.

Sen jälkeen tuuletinsysteemin kimppuun..

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 08.12.2007, 23:02:25
http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html

Mites tämä, sivun ensimmäinen 8x50 malli? Jos kokeneemmilla on kokemuksia, niin jakakaa ihmeessä. Tuo 90 asteen kääntö jotenkin kiehtois käyttömukavuuden kannalta.
Mulla on tuollainen Orionin kulmaetsin omassa Dobsonissani. On todella hyvä etsin, mutta tarvitsee mielestäni jonkin aputähtäimen ensimmäistä kohdistusta varten. Ajattelin itselleni Rigelin Quickfinderiä kaveriksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

Pekka Moisio

#9
Noniin, John Hall testasi ja rupesi refiguroimaan Skylinerin peiliä.
Peili oli ihan kohtis hyvä. Strehl 0.9 1/5PV mutta siinä oli kiinapeileille tyypillinen mieto kääntynyt reuna. Noin 12 milliä halkaisijaltaan, joka huononsi peilin heijastamaa kuvaa.
Nyt peili laitetaan uuteen uskoon ja minimivaatimukset on strehl 0.97 ja 1/10 PV( ja 0.85RTA, joka ei mulle paljoa sano, mutta jos alle 1 niin hyvä  :)) päälle tulee 95% heijastava pinnoite. Peilin pitäisi tämän jälkeen mahdollistaa ainakin 500x suurennokset, kunhan seeinki ja kollimointi kunnossa. No, sittenhän sen näkee..

Tyypillistä että Orion Opticsilta tilaamani apupeili on TAAS kaksi kuukautta myöhässä  >:(

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 06.03.2008, 21:48:54
Tyypillistä että Orion Opticsilta tilaamani apupeili on TAAS kaksi kuukautta myöhässä  >:(

Oliskohan tuon saanut nopeammin Telescope-Servicen kautta? http://www.telescope-service.com/ATM/optics.html#orionsecondary
Minulle tuli Orion Opticsin apupeili viikossa, vaikka joutuivat tilaamaan tuon valmistajalta varastoonsa (74mm, pienempiä taisi olla suoraan varastossa).
- Timo Inkinen

Pekka Moisio



Noniin vain 2.5kk myöhässä, mutta kaippa hyvää kannattaa odottaa. Eli Orion Opticsin apupeili saapui. Lukemat näyttää hyvältä ja lähettivät Zygo- todistuksenkin mukana, koska pinnantarkkuuspyyntöni oli parempi kuin 1/10 wavefront.
Enää puuttuu Pääpeili USA:sta joka on sekin 2kk myöhässä.

Mulla on nyt 58mm alkuperäinen Skylinerin apupeili ja tämä 96% heijastava Hilux- pinnoitettu 50mm vierekkäin ja silmällä näkee erittäin selkeän kirkkauseron peilieissä. Pienemmän hyväksi tietenkin. Tuohon 10" pääpeiliin tulee 95% pinnoite päälle myös.  Jotain eroa pitäisi okulaarin läpi tulla, kun on keskipeitto pienempi, Molemmat peilit High end tarkkuudella ja heijastavatkin vielä paremmin.



Lainaus käyttäjältä: Timpe - 06.03.2008, 23:02:29
Oliskohan tuon saanut nopeammin Telescope-Servicen kautta? http://www.telescope-service.com/ATM/optics.html#orionsecondary
Minulle tuli Orion Opticsin apupeili viikossa, vaikka joutuivat tilaamaan tuon valmistajalta varastoonsa (74mm, pienempiä taisi olla suoraan varastossa).

Niin tuo peili tuli siis myöhässä siksi kun he omien sanojensa mukaan työstivät sitä 2kk tuohon tarkkuuteen. Nuo tarvikepeilit mitä saa suoraan hyllystä ei ole noin hyviä, ainakaan yleensä.

Laitoin kuvia projektista liitteisiin jos jotakin kiinnostaa..

Kuvissa on:

vanha ja uusi apupeili, pääpeili irrotettuna pidikkeestä ja lähdössä refiguroitavaksi ja 50mm Zygotodistus

Tapanivi

Mielenkiinnolla seuraan mitä tulee  :)  Saako muuten kysyä paljonko on apupeilin kustannus?
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Pekka Moisio

Se oli kuljetusten kanssa jotain.. 120 - 130€. Pääpeilin parantelu kokonaisuudessaan veroineen ja tulleineen on joku 350€

Kaizu

Onko apupeilin "synthetic fringe map" ronchi hilan kuvio? Jos on niin jotenkin näyttäisi että parin millin alue reunasta olisi taipunut.
Oletko tarkistanut peilin hilalla?

Kaizu
Kai Forssen