Skyliner 10" ----> ÜberSkyliner 10"

Aloittaja Pekka Moisio, 07.12.2007, 09:03:42

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Tuossa zygopaperissa on pari muutakin kuviota jotka kuvaavat pinnanmuotoja. Reuna näyttäisi olevan joka puolelta aika hyvä mutta keskellä on joku 1/20wavefrontin nyppylä. kokonaisuudessaan erot ovat kumminkin pienempiä kuin tämä 1/10WF.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 01.04.2008, 20:05:08
Noniin vain 2.5kk myöhässä, mutta kaippa hyvää kannattaa odottaa. Eli Orion Opticsin apupeili saapui. Lukemat näyttää hyvältä ja lähettivät Zygo- todistuksenkin mukana, koska pinnantarkkuuspyyntöni oli parempi kuin 1/10 wavefront.
Enää puuttuu Pääpeili USA:sta joka on sekin 2kk myöhässä.

Sulla on käynnissä hyvin mielenkiintoinen projekti, joten en malta olla pistämättä lusikkaani tähän soppaan  :D

Ihmettelen kylläkin sitä ettet ole lisännyt tuunauslistalle kaarevilla tukivarsilla varustettua apupeilinpidintä, sillä siitä on paljon kehuvaa juttua mm. Cloudy Nightsin keskusteluissa. Ja jos kerran pääpeilikin on myöhässä, niin ennätät vielä suunnittelemaan apupeilinpitimen uusiksi.
Ks. esim. tämä: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=801
Ja tämä: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/732107/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/all/vc/1

Olen tehnyt omaan 12" Newtoniin tuollaisen 60o kaarilla varustetun mallin ja olisin ihmeissäni, jollei se parantaisi planeetta-kuvia suurilla suurennoksilla suhteessa tavalliseen 3- tai 4-varsituentaan. Kaarevavartisen apupeilintuennan pitäisi näet hajoittaa tähden valon diffraktio ympyräkiekoksi tähden ympärille 360o kaarelle ja samalla heikentää se visualisesti näkymättömiin. Tavalliset apupeilin 3- tai 4-varsituennathan piirtävät kuvaan neljä tai kuusi diffraktiopiikkiä heikentäen kuvan tarkkuutta hiukan.
- Timo Inkinen

Tapanivi

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 01.04.2008, 20:46:13
Se oli kuljetusten kanssa jotain.. 120 - 130€. Pääpeilin parantelu kokonaisuudessaan veroineen ja tulleineen on joku 350€
Yllättävän edullinen, eihän se ole kuin pari kertaa kalliimpi kuin perusapupeili.  Toki, onhan se paljon rahaa mutta mikä harrastus ei maksaisi?
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.04.2008, 22:23:38
Sulla on käynnissä hyvin mielenkiintoinen projekti, joten en malta olla pistämättä lusikkaani tähän soppaan  :D

Ihmettelen kylläkin sitä ettet ole lisännyt tuunauslistalle kaarevilla tukivarsilla varustettua apupeilinpidintä, sillä siitä on paljon kehuvaa juttua mm. Cloudy Nightsin keskusteluissa. Ja jos kerran pääpeilikin on myöhässä, niin ennätät vielä suunnittelemaan apupeilinpitimen uusiksi.
Ks. esim. tämä: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=801
Ja tämä: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/732107/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/all/vc/1

Olen tehnyt omaan 12" Newtoniin tuollaisen 60o kaarilla varustetun mallin ja olisin ihmeissäni, jollei se parantaisi planeetta-kuvia suurilla suurennoksilla suhteessa tavalliseen 3- tai 4-varsituentaan. Kaarevavartisen apupeilintuennan pitäisi näet hajoittaa tähden valon diffraktio ympyräkiekoksi tähden ympärille 360o kaarelle ja samalla heikentää se visualisesti näkymättömiin. Tavalliset apupeilin 3- tai 4-varsituennathan piirtävät kuvaan neljä tai kuusi diffraktiopiikkiä heikentäen kuvan tarkkuutta hiukan.

Joo voisin tuon lisätä tuunauslistalle. Mulla on mahdollisuudet käyttää melkeimpä mitä ohutlevyjä tahansa, laserleikkuria, 4-telasta cnc mankelia ja koneistusta. Täytyy varmaan joku kolmevartinen 60o apupeilinpidin suunnitella ja toteuttaa. Tuossa taitaa ideana olla että 180o on tuo varsien yhteiskääntymä.

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 02.04.2008, 09:35:08
Joo voisin tuon lisätä tuunauslistalle. Mulla on mahdollisuudet käyttää melkeimpä mitä ohutlevyjä tahansa, laserleikkuria, 4-telasta cnc mankelia ja koneistusta. Täytyy varmaan joku kolmevartinen 60o apupeilinpidin suunnitella ja toteuttaa. Tuossa taitaa ideana olla että 180o on tuo varsien yhteiskääntymä.

Noita 10" skylinereitä on suomessa jonkunverran, että josko pelit ja vehkeet on käytettävissä ja kaarevilla tukivarsilla varustetun über apupeilin pitimen olet rakentelemassa, niin kannattanee tehdä samantien pieni sarja ? Minä ainakin olisin kiinnostunut ostamaan yhden :), mulla toki käytössä toistaiseksi vakiokokoinen apupeili.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 02.04.2008, 09:35:08
Joo voisin tuon lisätä tuunauslistalle. Mulla on mahdollisuudet käyttää melkeimpä mitä ohutlevyjä tahansa, laserleikkuria, 4-telasta cnc mankelia ja koneistusta. Täytyy varmaan joku kolmevartinen 60o apupeilinpidin suunnitella ja toteuttaa. Tuossa taitaa ideana olla että 180o on tuo varsien yhteiskääntymä.

Ihan kateudesta vihreenä täällä noiden työkalujen suhteen  :-[
Meikä käyttää käsiporakonetta, konepistosahaa, rautasahaa, käsiviilaa, hiomapapereita + rutkasti fyysistä käsityötä/aikaa mekaniikan työstöön, joista varsinkin jälkimmäistä kuluu paljon.

Idea näkyy hyvin tässä kuvassa http://users.pandora.be/Urania11/Temp/Spider130-30S.jpg tai tässä toisessa: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/attachments/2108073-confusion.jpg (nuo punaiset ulkokaaren pätkät). Idea on juuri tuo 3x60o=180o, koska yksittäinen suora peilinvarsi aiheuttaa diffraktiota molempiin päinvastaisiin suuntiin (=180o). Näin ollen tuollaisen 60o kaaren muodostama diffraktio onkin itse asiassa 120o ja tällöin 3x120o=360o. Tuossa keskustelussa (alla) joku selitti virhettä, joka syntyy ketjun aloittajan tekemästä pikkuvirheestä, jossa kaaren pituus onkin 55o. Ei siis ole niin tarkkaa noiden kaarien kanssa, kunhan perusperiaate säilyy. Minulla oli ensin tosi ohuet 0,25mm (ja melko leveät 50 mm) kaaret, mutta se osoittautui liian hennoksi rakenteeksi. Nyt kaaret ovat 1x30 mm teräslevyä (joka sekin tuli leikattua isommasta teräslevystä noilla työkaluilla... argh).

"View a bright star with your new spider and look at the diffraction "haze" around it. Instead of spikes, you will now have a diffuse "haze". With perfectly aligned, 60-deg vanes, this diffraction pattern will be symmetric and unobtrusive. The 55-deg vanes will introduce a slight asymmetry to it. Otherwise you should see little difference. If it is minor, and doesn't bother you, don't worry about it."
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Joo täytyy kesällä suunnitella tuo apupeilin pidike. Hoidan laakeroinnin, tuulettimen, fokuserin ja etsimet tai etsimen ensiksi, koska ne ovat nyt aika selviä juttuja jo. Vielä kun keksisi mite saada 6 tai 9 pisteinen tuenta pääpeilille, niin olisi kivaa. En ole ehtinyt tarkastaa PLOP:ista että tarviiko edes. Jos ei tarvi niin en vaivaudu.

Timpe

Käsittääkseni kuuden pisteen tuenta on 25cm peilille riittävä ratkaisu. Mielenkiintoista sikäli, että Plopin mukaan tuo 6 pisteen tuenta olisi parempi kuin 9 pisteen tuenta, jos olen käsittänyt tuon kuvan oikein:
http://www.atmsite.org/contrib/Holm/Plop_optimized_cells/design_space.html
http://www.atmsite.org/contrib/Holm/Plop_optimized_cells/9point.html (lisää 9 pisteen tuennasta)
"An analysis, not yet presented on this web site, shows that 6-point cells are actually superior in support to 9-point cells without variable angles and forces. The upshot of this paragraph and the preceeding one is that one should consider skipping 9-point cells altogether, in favor either of 6 or 12 point designs."

Tavallisen kuuden pisteen tuennan saa taas tehtyä kolmella keskikohdastaan keinuvalla tangolla (ks.http://www.atmsite.org/contrib/Holm/Plop_optimized_cells/6point.html) ja silloin voit hyödyntää tämän kuvan mukaista rakennetta: http://pw2.netcom.com/~ahighe/18backS.JPG
Kuvassa on 18 pisteen tuenta, jonka mukaan kasaan itselleni (turhankin hyvää) peiliaihiota 12" peilille, mutta jättämällä tukikolmiot pois tuosta rakenteesta saa helposti sovellettua matalaprofiilisen 6 pisteen tuennan Plopin periaatteiden mukaan. Tuo kolmiolevy syntyy minulla tukevasta filmivanerista, mutta jos sinulla on kunnon työkalut alumiinin työstöön niin sitten ei tule ongelmaa materiaalin valinnasta  :)
- Timo Inkinen

Kaizu

Vielä siitä hilakuvion näköisestä kuviosta. Jos se on ronchi-hilan kuvio ja siinä on reunataipumaa 2mm:n alueella niin se tarkoittaa että peilin pintaäalasta on 15% pois pelistä, edellyttäen että pyöristymä on maskattu piiloon. Jos sitä ei ole maskattu, sama 15% on vielä heikentämässä kontrastia. Tuohon verrattuna on vähemmän merkittävää, heijastaako peili 90% vai 97% valosta. Jos minä maksaisin edes standardipeilin hinnan apupeilistä, en hyväksyisi siinä mitään sellaista virhettä joka näkyy niinkin karkealla työkalulla kuin ronchi-hilalla.
Toivotaan kuitenkin että se viivoitus on jokin muu kuin hilan kuvio.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

#24
Timpelle: Kiitos linkeitä! Sain päässäni pähkäiltyä jo millaisen 6 pisteen tuennan toteutan tuohon ihan standardipääpeilinpidikkeeseen ja se on itseasiassa ihan helppoa. Näyttäisi tosiaan että 6 pistettä riittää ja se saa kelvata. Laitan lisäinfoa sitten kun asia on enemmän ajankohtainen ja saan suunniteltua systeemin loppuun.

Kaizulle: Viivat ovat paperissa ihan suorat. Pidin paperia kädessäni, siten, että se oli keskeltä taitettuna hiukan ja ollut taitettuna vielä toiseen suuntaankin ja paperi on hiukan epätasainen. Tämä on aiheuttanut tuon "vääristymän". Otin kumminkin kuvan ihan käsivaralta enkä laittanut paperia minkään tason päälle. Peilissä on yksi 1/50Wave matalempi kohta verrattuna tuohon "perustasoon". se löytyy vasemmalta puolelta peiliä tuosta minun kuvasta katsottuna. millin leveä ja reunaa pitkin noin 10milliä. Jos tämä huonontaa kuvaa niin sille ei voi mitään. Käytännön testi sen kumminkin sanoo ja luotan loppujen lopuksi siihen enemmän kuin mihinkään paperiin tai hilaan. Mulla on käytössa 250lpi ronchi hila, joka laitetaan okulaaripidikkeeseen ja sillä testataan koko optinen systeemi. Sitten kun saan pääpeilin niin testaan systeemin näin ja tähtitestillä.

Mulla on 18" putkessa myös OO:n 1/10Wave apupeili ja tähtitesti on 99.5% täydellinen 810x suurennoksella katsottuna ja se riittää mulle. Mitään eroa, mitä minä pystyisin huomaamaan, ei ole kuvassa verrattuna täydelliseen optiseen systeemiin ja se rittää tälläkin kertaa mulle.

- edittinä vielä Kaizulle, että tuo ei ole todellinen hila kuva vaan mitattuista pisteistä syntetisoitu havainnoillistava kuva. Se, että matkisiko se jonkun tietyn hilan muodostamaa kuvaa, en tiedä. Lisätietoa koko raportista ja sen menetelmistä voi lukea täältä http://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/zygoreportpage.html



Pekka Moisio

Nyt saapui sitten pääpeili USAsta. Tullissa jouduin käymään pariin otteeseen että sain peilini sieltä pois ja olihan se vähän yli 2kk alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.

Pyysin Pegasus Opticsin John Hallia testaamaan peilin ennen ja jälkeen refigurointia. Tulokset olivat/ovat seuraavanlaiset.

Ennen:

Strehl 0,87
PV Wavefront error 1/6 Wave
RTA 1,4

Jälkeen:

Strehl 0,97
PV Wavefront error 1/13 Wave
RTA 0,54

Peilissä oli ennen 12mm leveä kääntynyt reuna, joka huononsi kuvaa. Nyt hän lupaa että peili on tosi hyvä. Testaan sen heti, kun tähtiä näkyy, 250lpi ronci hilalla ja tähtitestillä.

Tästä seuraavat askeleet on saada kesän aikana laakerointi, tuuletin, 6-pisteen pääpeilituenta, fokuseri, etsinputki, kantokahva ja kääntelykahva tuunattua. Mietin vielä vähän aikaa sitä kaarevaa apupeilinpidikettä, koska se on jakanut käyttäjiensä mielipiteitä kahtia.
Ehdin tuossa vielä tarkastaa että tarkentuuko putki ollenkaan ja kollimoinnin jälkeen 31mm Nagler ja Ethos tarkentui ~300m päässä oleviin puihin. Jee ensivalo katseltu uudella optiikalla  >:D

Tässä sitten vielä kuvia uudesta peilistä



Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 08.04.2008, 19:05:32
Pyysin Pegasus Opticsin John Hallia testaamaan peilin ennen ja jälkeen refigurointia. Tulokset olivat/ovat seuraavanlaiset.
Ennen:
Strehl 0,87
PV Wavefront error 1/6 Wave
RTA 1,4

Jälkeen:
Strehl 0,97
PV Wavefront error 1/13 Wave
RTA 0,54

Tuo on käytännössä uusi peili, joten onnittelut uuden huippulaatuisen optiikan johdosta  :D
Mietin tuossa miten nuo "Strehl" ja "PV Wavefront error" lukemat suhtautuvat toisiinsa eli mitä ne oikein mittaavat (noilla tarkkuuksilla/suuruusluokilla tuskin kumpikaan vaikuttaa enää paljoakaan... tässä nyt vain pohdiskelen asiaa puhtaasti teoreettiselta kannalta)? Oman Orion Opticsin lukemat olivat "Strehl 0,993 / PV 0,095 (1/10) wave", joten omani saa suhteessa paremman Strehl-lukeman ja sinulla taasen PV-virhe on pienempi (suorastaan järkyttävän hyvä! :)).

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 08.04.2008, 19:05:32
Mietin vielä vähän aikaa sitä kaarevaa apupeilinpidikettä, koska se on jakanut käyttäjiensä mielipiteitä kahtia.

Laitatko linkin negatiivisiin kannanottoihin, sillä itse olen törmännyt voittopuolisesti lähinnä kaarevaa pidintä kehuviin viesteihin? (En kyllä lähde muuttamaan omaa valmista apupeilinpidintä, vaikka tulisi mitä...  ;D)
- Timo Inkinen

Kaizu

Eikös se Strehl kerro että kuinka suuri osa tähden valosta on Airy diskin sisällä. Max arvo on 1. Periaatteessa jos arvo on oikein huono niin sen pitäisi näkyä kontrastissa sekä erotuskyvyssä. En oikein usko että silmällä huomaa jos arvo on 0.99 tai 0.97. Tuskin sitäkään näkee silmällä jos muotovirhe on 1/10 tai 1/13 valoaaltoa. Ehkä UV alueella tulee jotain kuvausvirhettä esiin mutta sillä ei liene merkitystä Kumpikin on pinnanlaadun osalta hyviä peilejä.
http://www.visi.com/~mkoehler/18-64/analysis.pdf Linkistä löytyy tietoa, mitä nämä Strehlit ja RTA:t ovat. Minulla ne eivät olleet aivan kirkkaimpien muistojen joukossa.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Luultavasti nuo erot strehlissä ja PV:ssä johtuvat eri mittaustekniikoista ja saattaa käytetyllä valon aallonpituudellakin olla jotain merkitystä. Pääpeili mitattu vihreällä valolla ja Orion Optics käyttää punaista. Peiliputkilla valosta siroaa ~16% Airyn kiekon ympärille diffraktiorenkaiksi ja loput pitäisi mennä Airyn kiekkoon. Tällöin Strehl olisis 1. Näin olen asian käsittänyt. Numerot ovat kumminkin hyviä ja odotukset sen mukaisia. Käytännön testi on kumminkin se ainoa joka sanoo, että onko peili(t) mistään kotoisin. Kunhan vaan yksikin tähti näkyisi illalla niin voisin parvekkeelta jo kokeilla ronchi hilalla.

Mulla on itseasiassa 2kpl Orion Opticsilta saatuja 250 Linesr per Inch ronchi okulaareja, kun lähettivät niitä vahingossa kaksi. Toinen on käyttämätön ja toista käytetty kerran. Voisin myydä toisen 70€ jos jotakin kiinnostaa.

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 08.04.2008, 22:38:21
Laitatko linkin negatiivisiin kannanottoihin, sillä itse olen törmännyt voittopuolisesti lähinnä kaarevaa pidintä kehuviin viesteihin? (En kyllä lähde muuttamaan omaa valmista apupeilinpidintä, vaikka tulisi mitä...  ;D)

Tässä cloudynightsin säikeessä on ainakin juttua.
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2283303/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1