Mars 2020

Aloittaja Mikko_L, 23.10.2019, 21:42:08

« edellinen - seuraava »

einari

On sitten hyvälaatuista lasia olohuoneen ikkunoissa(kin).
___
Tapio

Tane

 Täällä (Turun seutu) on kaksi yötä nyt tuullut pari kolme metriä sekunnissa. Tottumuksesta en tuossa kelissä edes ajattele planeettakuvausta. Piruuttaan testasin tänä yönä vaikka tuuli, niin planeetat värisi kuin aallokossa. Mutta monestihan on taas se ettei maanpinnan tasolla tarvitse oksankaan liikahtaa ja toiveikkaana lataa kaluston kuntoon saadakseen lopulta todeta vain ylempien ilmakehien myllerryksen...




Celestron C14,

PCW

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 09.08.2020, 17:00:31
Tulisi vaan nopeammin se aika kun Mars on etelässä järkevämpään aikaan, tällä hetkellä pitäisi odottaa lähes neljään aamulla ennen kuin mars on siinä sektorissa mihin moottoroitu jalustani näkee, tarkoitus olisi alkaa tällä kaudella vähän enemmän planettakuvaamaan. Vielä pari kuukautta pitää tyytyä visuaalikatseluun grab and go putkella.

Nämä kuvat tuovat hyvin esiin sen, että hyviä kuvia jopa Marsista, joka on omasta mielestäni paljon haastavampi kuin Jupiter tai Saturnus, saa aikaan kaukoputken koosta riippumatta. Kaikkein pienimpiä detaileja ei pienellä kalustolla tartu mutta niitä ei välttämättä komeaan kuvaan tarvitse kunhan optiikka on muuten skarppia ja tarkennus sekä keli kunnossa.
Kieltämättä valvomisen (tai aikaisin heräämisen) puolelle menee... itse otan harjoitteluna ja havaintosilmän koulimisena. Onneksi Marsin etelässäoloaika järkevämpään aikaan lähenee kuitenkin yllättävänkin nopeasti.

Itse olen tehnyt joitain piirroshavaintoja tässä elokuussa, kello kahden ja neljän välillä. Mitään suurta ja mullistavaa ei ole vielä tullut nähtyä verrattuna täälläkin olleisiin valokuviin, mutta kivaa katseltavaa kyseinen planeetta kuitenkin on. Ja kun tänä syksynä sen havainnointiin on jopa todella hyvä mahdollisuus.
Paula Wirtanen
Kuu ja planeetat sekä Asteroidit ja komeetat -harrastusryhmä. Virallinen kuuhullu.

Kuuhavaintoni Taivaanvahdissa
https://www.taivaanvahti.fi/observations/browse/pics/5076336/observation_id/desc/0/20

Lithos

Lainaus käyttäjältä: PCW - 11.08.2020, 16:39:10
Kieltämättä valvomisen (tai aikaisin heräämisen) puolelle menee... itse otan harjoitteluna ja havaintosilmän koulimisena. Onneksi Marsin etelässäoloaika järkevämpään aikaan lähenee kuitenkin yllättävänkin nopeasti.

Itse olen tehnyt joitain piirroshavaintoja tässä elokuussa, kello kahden ja neljän välillä. Mitään suurta ja mullistavaa ei ole vielä tullut nähtyä verrattuna täälläkin olleisiin valokuviin, mutta kivaa katseltavaa kyseinen planeetta kuitenkin on. Ja kun tänä syksynä sen havainnointiin on jopa todella hyvä mahdollisuus.

Ensi viikko ja sitä seuraava on lomaa, täytyy vain toivoa että tulisi hyviä havaitokelejä, mars on aina itselle suosikki kun se on toinen kiviplaneetta ja siitä erottaa kuitenkin selkeästi enemmän yksityiskohtia kuin venuksesta joka muuten olisi se eniten maata vastaava murikka. Kokeilin pari päivää sitten heikohkossa kelissä TAL-2 kaukoputkeami Marsiin ja täytyy sanoa että se on erinomainen planeettaputki vaikka peili on pallo eikä paraboloidi, ehkä se F/8 auttaa siinä asiassa.

Piirroshavainnot ovat minulle yleensä pakkasten vuoksi vaikeita täällä pohjoisessa, yhden sellaisen taisin tuossa joku vuosi sitten marsista tehdä, mutta ei se minun piirrustus taidoillani kovin hieno ollut. Hankin viimeinkin goto jalustan laiskuuttani joten sekä kuvaamiseen että piirtelyyn voi olla siinä mielessä paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa. Toinen ehdoton suosikkikohteeni on kuu ja ne maisemat saavat minun piirtotaidoillani varustetun ihmisparan jo epätoivon valtaan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 10.08.2020, 18:56:04

Tässä Maanantain täysin hatusta vedetty seeingteoria, jonka mukaan ikävä kyllä ensi yönäkin on surkeahko seeing, mutta parempi kuin viime yönä. Pitäähän tämä katsoa kuinka käy...


Onpa ilo olla oikeassa  :rolleyes:  Aavistuksen parempi seeing oli, mutta surkea edelleen. Toki surkeaa seeingiä on helppo ennustaa ja olla oikeassa sen suhteen, ilman että olisi oikeassa sen suhteen miksi se on surkea.

IR-RGB-kuva 11.8 klo 1.39.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Tane

Olen kuvannut enimmäkseen mono kameralla ja aiempina vuosina käyttänyt akromaatti 150f8 kaukoputkella Saturnukselle fringe killerin lisäksi punasuodinta. Tänä kesänä huomasin sen auttavan myös Jupiterille ja kokeilin nyt testiä Marsille. Selvä ero punasuotimen hyväksi siinäkin vaikka planeetta on huomattavan korkealla noihin kahteen kaasujättiin verrattuna. Ihmeempiä yksityiskohtia en tule saavuttamaan kun olen päättänyt pysyä kuuden tuuman apertuurissa ja kuvaajan taidot kovin rajalliset. On maailmalla saatu hyviä, skarppeja yksityiskohtia sisältäviä Jupiter kuvia pienemmillä, neljänkin tuuman linssiputkilla(SW 100/900 ED) mutta Mars vaatii ja kestää suurennusta enemmän. Minunkin 3x barlow saa olla paljon pitemmällä, kauempana kennosta kuin isoilla planeetoilla, kuva pysyy kasassa eikä hajoa. Polttoväliä tulee noin 4-4.5 metriä (f30) ja jos siitä venytän niin hajoaa. Ehkä hyvällä seeingillä ja jollain laadukkaalla Televue 5x powermatella vielä f40 voi toimia mutta yleensä f30 riittää.
Celestron C14,

Lithos

Lainaus käyttäjältä: Tane - 12.08.2020, 05:09:36
Olen kuvannut enimmäkseen mono kameralla ja aiempina vuosina käyttänyt akromaatti 150f8 kaukoputkella Saturnukselle fringe killerin lisäksi punasuodinta. Tänä kesänä huomasin sen auttavan myös Jupiterille ja kokeilin nyt testiä Marsille. Selvä ero punasuotimen hyväksi siinäkin vaikka planeetta on huomattavan korkealla noihin kahteen kaasujättiin verrattuna. Ihmeempiä yksityiskohtia en tule saavuttamaan kun olen päättänyt pysyä kuuden tuuman apertuurissa ja kuvaajan taidot kovin rajalliset. On maailmalla saatu hyviä, skarppeja yksityiskohtia sisältäviä Jupiter kuvia pienemmillä, neljänkin tuuman linssiputkilla(SW 100/900 ED) mutta Mars vaatii ja kestää suurennusta enemmän. Minunkin 3x barlow saa olla paljon pitemmällä, kauempana kennosta kuin isoilla planeetoilla, kuva pysyy kasassa eikä hajoa. Polttoväliä tulee noin 4-4.5 metriä (f30) ja jos siitä venytän niin hajoaa. Ehkä hyvällä seeingillä ja jollain laadukkaalla Televue 5x powermatella vielä f40 voi toimia mutta yleensä f30 riittää.

Itselläni tuntuu erinomaisella kelillä paras vaihtoehto olevan 4x TAL barlow joka minulla tuli aikoinaan tuon TAL-2 putken mukana. F-8 putkellani siis noin F/32 mutta koska kenno vähän etäämmällä ehkä vähän enemmän. Sillä kuvaskaalalla kyllä tulee yleensä binnattua vähän koska minun apertuureillani kaikkea tarkkuutta ei saisi käyttöön muutenkaan. Huonolla kelillä 2x barlow tuntuu olevan tarpeeksi. Nyt kun minulla on taas jalusta joka  jaksaa kantaa 20cm newtoniani riittävän vakaasti, yrittänen kuvausta sillä linssiputkieni sijasta, vaikka joka havaintokertainen kollimaatio rumba ei houkuttelekaan.

Karkeasti tuo skywatcherin 200p pysyy kollimaatiossa, mutta olen huomannut (tai olen huomaavinani) että kaikkein tarkin kollimaatio heittää jo, jos putken siirtää selkeästi eri asentoon, en tiedä onko tuo todellista vai kuvitelmaa mutta mielestäni uudelleen kollimoinnilla eri suuntaan on pieni positiivinen vaikutus. Joku joka on enemmän kuvaillut peiliputkella osannee sanoa kuvittelenko noita tarkimman kollimaation muutoksia, ehkä kiinalaisten mekaniikka ei ole noissa sinisissä skywatchereissa parhaalla tasolla, tai ehkä vain kuvittelen näkeväni pienen pientä eroa tähtitestissä. Voi myös olla että joudun hankkimaan 5x barlowin vielä että saisin aivan kaiken tuosta F/5 putkesta irti planeetta hommissa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tane

F5 putkelle on 5x barlow hyvä. Minulla oli GSO 200 f5 newton ja siinä sai kollimointi ruuvit senverran tiukaksi että peili piti paikkansa. En tosin tarvinnut muuta liikutella kuin mitä jalustassa pyörittelin kun oli kiinteä havaintoalusta.
Celestron C14,

Parallax

Kuvaamista on yritetty sitkeästi, mutta kelit ovat olleet vähemmän hyvät. Jotain tosin irtoaa IR-alueelta.
10.8.2020 4.18, IR-RGB CPC1100,ASI224MC, IR-Pass 685nm.

Kuva on käännetty omaa silmää miellyttävään orientaatioon.


Parallax

14.8.2020 4.05
CPC1100, ASI224MC, IR-Pass 685nm, IR/UV-cut. kulmaprisma.
IR-RGB.


Lithos

Nyt on kyllä yksityiskohtien määrä ja laatu kohdillaan, oliko seeing todella hyvä vai oliko tuo enemmän IR passin vaikutusta? (en ole minun apertuurillani moista filtteriä vielä kokeillut.)
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Parallax

Ei kyllä seeing oli edelleen aika kuraa, yläpilveä ja muutenkin. Pelkkä RGB on vielä kelvotonta, mutta IR leikkaa hieman läpi. Ruudulta katsottaessa ei juuri mitään yksityiskohtaa erottanut.

Jurassic

Viimeöinen (16.08.2020) kuvausyritys tuotti kelvollisen tuloksen. Parallaxilla on hieno kuva. Planeetan läpimitta on kasvanut edellisesta havaintokerrasta hyvin reippaasti!
IR-RGB kanavat..
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

einari

Jurassicin kanssa kuvattu suunnilleen samoihin aikoihin.

Näkyy Sinus Sabaeus, Sinus Meridiani Syrtis Major.

___
Tapio

Lithos

Hienoja kuvia! Paikoin pilvien välistä Mars näyttäytyi samanlaisena myös visuaalisesti, tosin ylösalaisin kun newtonilla katselin. Toiveissa olisi päästä tänä iltana myös kuvaamaan. Käytettynä hankittu ASI 120 on odotellut ensivaloa uudessa kodissa jo pian vuoden.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro