Mikä Canon objektiivi öiseen kuvaamiseen?

Aloittaja xpro, 24.11.2007, 16:33:08

« edellinen - seuraava »

xpro

Etsiskelen valovoimaista objektiiviä Canon Eos 350D kameraan.

Canon EF 50/1,8 II (noin 120euroa)
Tai joku muu vastaava?




TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Lauri Kangas

50/1.8 on valovoimainen ja optiikaltaan hyvälaatuinen, mutta aivan onneton rakenteeltaan. Ko. jugurttipurkin tarkennusrengas on kapea ja löysä muovirinkula ihan objektiivin päässä ja tarkennus valahtaa pois paikaltaan kun käännät kakkulan osoittamaan ylöspäin.

Havitteletko juuri 50 mm hujakoilla olevaa polttoväliä?

TuRe

Jos haluat Jani kuvata "puoli taivasta" yhteen kuvaan, niin 50 mm lienee hyvä. Minulla on 135 /2,8 ja sillä saa kennolle jo melko himmeän kohteen.
Tuomo Repo

xpro

#3
Ahaa eli tuon 50/1.8 laatu on samaa kuin tuo 18-55mm joka tulee kameran mukana.


"Havitteletko juuri 50 mm hujakoilla olevaa polttoväliä?"


Noin 20mm - 135mm olis ihan ok.




TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Timo Kuhmonen

Kuvattavat kohteet määrittelee pitkälle, mitä polttoväliä käyttää...

Jos minulla olsi tarve hankkia APS croppikennoiselle digirungolle joku 50mm kinovastaavuudeltaan oleva objektiivi, Sigma 30/1.4 olisi yksi vaihtoehto.
http://www.dpreview.com/news/0502/05021404sigma30dc.asp

Valovoimaa löytyy runsaasti, mekaniikka yleensä sigman putkissa ollut OK. Valovoiman takia soveltuu myös muuhun digikuvaukseen, hämärämmässäkin.  Netistä hakemalla löytyy kokemuksia, varmaan mallikuviakin on tarjolla. Sigman hinta yleensä ollut noin 350...400 tietämillä, ostopaikasta riippuen.

EosMan

#5
Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 24.11.2007, 18:21:12
Ahaa eli tuon 50/1.8 laatu on samaa kuin tuo 18-55mm joka tulee kameran mukana!

Mekaanisesti vähän kehno (tuo käsitarkennus) mutta optisesti pesee kittizoomit mennen tullen. Reuna-aluepiirto varmaan parempi kuin Sigman 30 millisessä.

xpro

"Jos haluat Jani kuvata "puoli taivasta" yhteen kuvaan, niin 50 mm lienee hyvä."

Mieluiten "wide-field" kuvausta haavittelen, joten tuo 50mm varmasti on tuo maksimi!
Joten alle 50mm varmasti olis ok!


Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 24.11.2007, 18:36:22


Jos minulla olsi tarve hankkia APS croppikennoiselle digirungolle joku 50mm kinovastaavuudeltaan oleva objektiivi, Sigma 30/1.4 olisi yksi vaihtoehto.
http://www.dpreview.com/news/0502/05021404sigma30dc.asp




Kiitos Timo vinkistä, tuo Sigma 30/1.4 pistetään korvan taakse :D




TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x


EosMan

Tuolla photozonen sivuilla kannattaa katsella muittenkin objektiivien mittaustuloksia.
Joku Sigman 20/1.8 voisi olla taivaskuvaukseen kanssa harkinnan arvoinen, sehän vastaa kroppikennon kanssa 32 mm kinokoossa. Reunapiirto vaan heikkenee kuten 30/1.4:ssa.

Parhaan vastineen rahoille antaa tuo Canon 50/1.8, mutta onko se liian pitkä polttoväliltään, se on itse mietittävä.

xpro

#9
Kiitos linkistä Timo,

Hinnaltaan tuo Canon halppis malli on ok, mutta siinä varmasti laatu kärsii, tosin ei varmasti optiikaltaan vaan runkorakenteeltaan. Tuo vois olla hieno Joululahja...erhm...joo itseltäni :D

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Lauri Kangas

Jos haluat tuon 50mm polttovälin, niin suosittelen etsimään ko. kakkulasta sen aikaisemman version, eli mk I:n. Siinä on kunnon tarkennusrengas eikä lasi hölsky purnukkaa ravistaessa.
Ne vanhemmat versiot voivat olla aika kiven alla, mutta johonkin 150 euroon olen niitä nähnyt myytävän.

EosMan

Sittenhän on myös mahdollista hankkia vaikka M42 kierrekiinnityksellä oleva objektiivi ja siihen M42-EOS sovite. Tarkentuu äärettömään, hyvä käsitarkennus mutta manuaalihimmennys joka tuskin haittaa yökuvauksessa. M42 objektiiveja löytyy edullisesti kuten sovitteitakin.

Juha R

Itsellä käytössä on juuri tuo canonin 50mm 1.8 II. Todella tyytyväinen olen siihen kyllä ollut,suosittelen ! Tämän päivän hintakin tuntuu olevan vain n.90 euroa.

xpro

#13
Kyllä tuo Canonin objektiivi varmasti tulee hankittua, vaikka on varmasti "jugurttipurkki" laatuinen mutta hinta ja optiikka voittaa tällä kertaa.
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

J.Tuukkanen

Jari Tuukkanen