:angel:Palaan uudelleen keväällä kirjoittamaani viestiketjuun "tuntematon peili". Olen myöhemmin saanut toisen vastaavanlaisen peilin (Kuva 8534) Yrjö Pulliselta - kiitos! Erona on aikaismpaa suurempi paino (14 kg), läpimitta (45 cm) ja reikien määrä (keskireikä ja kolme kiinnitysreikää). Lisäksi sain siihen kuuluvan korjauslinssistön (Kuva 8542), jossa on paksu (4,5 cm) meniskus ja ohut (1,5 cm) tasolinssi. Laitan liitteeksi myös kaksi pienemmällä (42 cm) otettua kuvaa: päivällä (kuva 8314, rajattu kameran kuvamittaan) ja yöllä (kuva 8335, f 4, 30 s, ISO1600). Kuvien laatu vaikuttaa hyvältä, mutta en ole tehnyt mitään erillistä testiä. Olen myös löytänyt netistä alkuperäisen Odelca 100 -röntgenkameran rakennepiirroksen (Kuva 8533), johon olen lisännyt tiedot osista ja kameran valmistetiedot.
Jatkossa minua kiinnostavat seuraavat asiat:
1) Onko mahdollista tehdä em. osia käyttäen cassegrain tyyppinen laajakulmateleskooppi ?
2) Rakennepiirroksen mukaan vain osa peilin läpimitasta tulisi hyödynnettyä, koska korjauslinssistön läpimitta on 21 cm. Silloinkin valovoima olisi melkoinen: 1,0 !
3) Mitä vaikuttaisi korjauslinssistön kääntäminen 180 o ? Silloin meniskuksen takapinnalle voisi tehdä pyöreän sekundaaripeilin, josta valo ohjattaisiin pääpeilin taakse sijoitettuun ccd -kameraan (tai järjestelmäkameraan).
4) Miten alkuperäisen kameran filmin (10x10 cm) kaarevuus otettaisiin huomioon? Voisiko sitä korjata linssillä ?
5) Millaisen jalustan laite vaatisi ottaen huomioon sen melkoisen painon: peili 14 kg, korjauslinssistö 7 kg, jäähdytyslaite 6 kg ( 6 isoa tuuletinta), messinkinen peilin kiinnityskehikko 2 kg - näistä kertyy jo 29 kg ! Tämän lisäksi tulisivat peilin tuentaosat, kaukoputken kääntöosat, ohjausmoottorit yms. Tässä tämänhetkinen suunnittelutilanne. Ehkä lukijoilla on ehdotuksia hankkeen eteenpäin viemiseksi.