Olen lähipäivinä purkamassa C9.25:ni peräpään liittyen toisessa ketjussa kuvaamaani tuuletinasennusprojektiin. Putkella on jo ikää, ja pääpeilin liike fokusoidessa hiukan takkuavaa, joten ajattelin että voisin vaihtaa baffelin rasvat samalla kun joudun peilin vetämään ulos joka tapauksessa. Mutta mitä tilalle? Rasvalta vaadittavia ominaisuuksia ainakin nämä:
- mahdollisimman vähäinen taipumus valumiselle ja liuottimen/öljyn separoitumiselle (rasva- tai liuotinroiskeet peilissä tai korrektorissa kuulostaa pahalta ja näyttää vielä pahemmalta)
- mahdollisimman vähäinen taipumus "outgassing" -ilmiölle (ts. rasvasta ei saa haihtua liuotinta joka tiivistyy kalvoksi peilien tai korrektorin pinnalle)
- suht laaja toimiva lämpötila-alue Suomen oloihin
Kaapista löytyy Aeroshell 64:sta jota joskus tilasin jalustarasvaksi. Lämpötila-alue on hulppeat -73 - +121 C, joten kohta 3 on check. Rasvoista en ymmärrä mitään, mutta jotenkin maalaisjärjellä luulisin että jos ko. rasva kelpaa suihkumoottorirasvaksi stratosfääriin, niin liuotin/öljy ei voi alkaa haihtumaan kovin helposti, päättelenköhän oikein?

Eli outgassing- ja separoitumisriskin
luulisi olevan erittäin pieni?
Onko täällä kellään kokemuksia baffelirasvan vaihdosta, hyviä tai huonoja? CN:stä hakemalla löytyy kaikenlaisia voiteluehdotuksia, joita varmaan saa USAsta lähirautakakaupasta, mutta tänne kusti polkisi turhan pitkään, kun pitäisi saada projekti käyntiin ensi viikolla. Baaderillakin on Machine Grease #4 (
https://www.baader-planetarium.com/en/baader-machine-grease-4-ultra-range-(-50°c–60°c).html), jota suosittelevat juuri tähän tarkoitukseen, mutta selvää lienee, että kyseessä on jonkun muun firman rasva, joka on Baaderilla pakattu pieniin ja helkutin kalliisiin purkkeihin... Eikä kerkiä Saksastakaan tuo tähän hätään tulemaan.
Uskallanko siis läästiä Aeroshellit putken sisään??
