Stargate 600S REBEL synscan goto

Aloittaja Ari Haavisto, 22.12.2018, 21:25:56

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Samaa resoluutio keskustelua on nyt kahdessa ketjussa. Lienee jatkon kannalta parempi, jos tämä olisi pelkkä rakenteluun liittyvä ketju, ja muut jatkot tänne (?)
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17651.0

Ari Haavisto

Laitetaanpa sitä rakentelua. Leikkasin plop-mallinnuksen mukaisesti peilintuennan kolmiolevyt 10mm alumiinilevystä. kolme isoa kolmiota tulevat keikkumaan tulevan peilinpitimen rungon päällä pienten nivellaakereiden varassa. Isojen kolmioiden päällä niiden kulmissa keikkuvat hiukan pienempien nivellaakereiden varassa sitten yhdeksän pienempää kolmiota, joiden kulmiin tulee ruuvilla kiinni yhteensä 27 POM-muovista tallaa (ETRAn POM-aluslevyjä). Tallojen päällä lepää sitten itse peili. Nivellaakereille porasin sopivasti ahdistavat pesät, mutta varmistan ne vielä lukiteliimalla.







Tulostin tuon PLOP:in kaaviokuvan 1:1 koossa (teippaamalla useamman A3-osaprintin yhteen), jotta sen päällä on mukava sommitella osat oikeaan asentoon ja hahmotella peilinpitimen runkoa yms. osia. Vasta siinä kohtaa, katsellessani valmista kaaviokuvaa lattialla, tajusin kuinka iso tuollainen 600mm peili oikeasti on...

EDIT: Niin, Supraxia on materiaaliltaan tuleva peili, siitä tuo S tuossa nimessä.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

#17
Aikaa palaa pienten osien tekemisessä, paljon mittaamista ym. Kehikon tekeminen on varmaan vaativa homma jos pyöreää putkea sovitetaan vinoissa kulmissa, eli joka putki pitää koneistaa "mittatilauksena". Toki lopullinen optiikan kollimointi hienosäätää osien paikat, ettei kehikon tarvitse olla turhan tarkka  :smiley:

lisäys: Ai niin jos ne "inserttikappaleet" on tarkoitettu vaan suoraan putkenpääliitokseen, niin insertit saa helpommin kiinnitettyä runko-osiin...

Ari Haavisto

Huomenna saapuu alumiini- ja A2-teräs- profiilit peilinpitimen rungon, peiliboxin ja muiden runkorakenteiden tekoon. Ristikkotankojen materiaalithan minulla jo olikin. Sitä silmälläpitäen aloin koota peilin tukikolmioita yhteen, asentaen nivellaakerit kolmiolevyihin, aikoen pultata kolmiot jo yhteen jotta ne voisi valmiina kokoonpanoina sitten kiinnittää peilinpitimen runkoon. Laakereiden asennus onnistui nappiin ja ruuvailin ylemmät kolmiot nivelistään alempiin kolmioihin kiinni.

Sitten koeponnistin kolmioita käsin painottamalla ja kokeilin miten herkästi nivelet toimivat; Eivät tarpeeksi herkästi! Nivelet ovat huoltovapaita PTFE-liukupinnalla ja toimivat kyllä liukkaasti liikkeessä ollessaan, mutta niissä on tosi paha stick-slip ilmiö. Ja kuormitettaessa se vain pahenee. Laakerit siis jämähtävät asentoonsa ja tarvitsevat liikaa voimaa lähteäkseen liikkeelle. Ja tässä käytössä kun nimenomaan niitä mikrotason liikkeitä pitäisi pystyä herkästi tekemään, jotta peilin paino jakautuisi aina tasan jokaiselle kiinnityspisteelle rakenteiden hiukan joustaessa ja lämpölaajentuessa. Pöh! Näin jos tämän teen, niin uudella peilillä tähdet näkyisi vielä eksoottisemman muotoisena kuin nykyisellä.

Monet peilinpitimien kaupalliset valmistajat käyttävät nivellaakereita, mutta Amerikoissa on saatavilla parempia laakereita. Toisaalta nivellaakerissa on aina aika iso ja laaja liukupinta, mikä altistaa aina stick-slipille. Siinä mielessä perinteinen hattumutterin päällä keikkuva ratkaisu on varmempi ja kitkattomampi, etenkin ajan mittaan kun nivellaakeri kerää moskaa sisäänsä ja jämähtää tai tiivistettynä versiona tiiviste kovettuu ja alkaa kinnata. Vaikka insinöörin mieltä kivistääkin korvata hieno ja tekninen nivellaakeri poratusta hattumutterista rakennetulla klonksulla, on se peilin oikean tuennan kannalta välttämätöntä (Syntan tehtaalla kyllä laitettaisiin nivellaakerit paikalleen ja kiristettäisiin varmaan vielä kieroiksi).

Nyt siis purkamaan nivellaakerit uudestaan pois. Lisätyönä joudun nyt myös tulppaamaan kolmiopaloihin niille poratut isot reiät, koska hattumutterihan solahtaisi sellaisesta suoraan läpi. Ideana siis on laittaa kolmiolevy kiikkumaan hattumutterin päälle, pienellä ruuvilla löyhästi levyn läpi hattumutterin lakeen kiinnittäen, jotta levy ei karkaa mutterin päältä. Hattumutterin laki siis porataan auki ja kierteytetään. Jos ainepaksuus on riittämätön, sitten porataan ja kierteytetään mutterin sisällä oleva isomman ruuvin pää myös. Näpertelyä siis rutkasti tiedossa, mutta onhan kyseessä itse pääpeilin jälkeen tärkein rakenneosa putkessa kuvan laadun suhteen (kyllä, menee apupeilin edelle), joten tehdään tämä nyt kunnolla  :smiley:

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Jotain hyvääkin tuossa ongelmassa on koska alumiini on herkästi tarraava metalli niin laakeripesän holkittaminen liukkaammalla metallilla tai muovilla pienentää kitkaa. Eli nyt on valmiit pesät mihin asentaa liukkaampi materiaali.

Ari Haavisto

Välillä ehti hetkeksi tähänkin. Peilinpitimen pääsee nyt ensimmäistä kertaa kokoamaan ja säätelemään kaiken kohdilleen. Kolmiopaloihin on leikattu reunoihin lovet, joiden kohdalla alemman kerroksen kolmioissa ja vastaavasti niiden reunaloven kohdalla rosterirungossa, töröttää pystyssä muoviset kuusiokoloruuvit. Näiden ansiosta kolmiot eivät pääse kiertymään toisiinsa tai runkoon nähden.

Leikkasin vanhasta paksusta keittiön pöytätasosta 600 millisen pyöreän kiekon, joka toimii dummy-peilinä. Ruuvaan siihen vielä hiukan lisäpainoa keskelle, niin sen avulla pääsen säätämään reunatuennat oikealle korkeudelle ja oikeaan kulmaan sekä ruuvaamaan/poraamaan muut reunavarmistukset sekä päälliklipsit oikeille paikoilleen. Lopullinen hienosäätö sitten itse peilillä. Samoin pääsen varmistamaan, että kaikki kolmiot liikkuvat vapaasti. Ajattelin dummy-peilin ollessa paikoillaan vääntää joustavalla teräsliuskalla jokaisen tuentapisteen kohdalta yksi kerrallaan tuentapalan ja dummy-peilin välistä niin, että kontakti juuri irtoaa ja siten varmistaa, että tuentavoimat ovat sunnilleen samankokoiset. Eli että vääntämiseen tarvitaan joka pisteessä yhtä suuri voima.



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Onko puikolla hitsattu? Puikko on vaikein, varsinkin ohutlevyssä.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: mistral - 20.03.2019, 16:01:10
Onko puikolla hitsattu? Puikko on vaikein, varsinkin ohutlevyssä.

Kuten tolkuttoman rumasta räkäsaumasta voi päätellä, puikolla suhasin kun rosteripuikkoja oli. Miggiinkin olisi rosterilankakerä ollut laittaa,  mutta päätin pitkästä aikaa harjoitella puikolla koska aion puikolla yrittää myös aluminia. Katsotaan jääkö se yritykseksi ja päädyn alu-varustellun pikkumigin hankintaan. Nykyinen mig kun on lähinnä telakalle mitoitettua mallia. Toisaalta saumaa tarvitaan sen verran vähän, että puikollakin voisi onnistua. Kunhan kiinni pysyy, eikä lujuuskaan ole kriittistä.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

väre

Tervehdys kaikille. Tuo alumiinin hitsaus on sen verran haastavaa että se ei tavallisella harrastajalla onnistu, kokeiltu on. Vaikka minullakin on aikaisempaa kokemusta hitsaamisesta, niin sinnikkäästä yrityksestä huolimatta tulos on aina ollut enemmän tai vähemmän epäonnistunut. Toki yhden veneen potkurin onnistuin välttävästi korjaamaan. Mutta jos kappaleet eivät ole kovin suuria, niin on toinenkin ratkaisu,https://www.roadmachine.fi/tuote/technoweld/. Tuolla olen onnistuneesti juottanut kasaan esim. alumiinisen kilpitelineen moottoripyörään.

T:Markku
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

VP

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 20.03.2019, 20:11:44
Kuten tolkuttoman rumasta räkäsaumasta voi päätellä, puikolla suhasin kun rosteripuikkoja oli.

Jos haluat nätimmän ja vahvemman sauman, sulata sitä puikkoa nopeammin siihen ja sivusuunnassa pidä tasainen vauhti. Räkiminen johtuu siitä että sinulla on liian kova virta suhteessa sulavan materiaalin määrään. Jos virtaa on tässä suhteessa liian vähän, puikko sulaa kiinni hitsattavaan kappaleeseen.

-V

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 26.12.2018, 22:53:33
Joo, uusiksi menee. Vanhassa on 6 tankoa, uuteen tulee 8. Tilasin jo 38x2mm alumiiniputkea (Finnsat antennimastoa itseasiassa) ja siihen sopivat alumiiniset päätyinsertit M10 sisäkierteillä, M10 rosterisia vaarnapulttteja sekä niiden päihin vielä D25 rosteripalloja M10 sisäkierteellä.
Mistä tilasit nämä rosteripallot, laakerit ja nuo peiliä vasten tulevst nylon-holkit?

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 21.03.2019, 21:03:22
Mistä tilasit nämä rosteripallot, laakerit ja nuo peiliä vasten tulevst nylon-holkit?

Muovilaakerit peilin reunasupportteihin oli Wych Bearingsista (UK) ja malliltaan tämä http://www.wychbearings.co.uk/AC6300Z-ISB-4N-D.html
Reunasupportin rungon laakerointi Kugellager Express ja tämä taisi olla malli: https://www.kugellager-express.de/deep-groove-ball-bearing-flanged-f6800-2rs-f-61800-2rs-10x19x5-mm
Rosteripallot on Vital-partsista (UK) https://www.vital-parts.co.uk/stainless-steel-ball-knobs----hk009-500-7694-p.asp
Vital-partsista tilasin myös alumiinitankojen päihin sopivat insertit: https://www.vital-parts.co.uk/round-metal-threaded-insert---mti002-500-7299-p.asp
Peiliä vasten tulevat holkit on POM-muovisia aluslevyjä Etrasta. Kokoja erilaisia. http://tuotteet.etra.fi/fi/g23799604/muovialuslevy-a

Eilen pääsin kokeilemaan dummy-peiliä paikallaan. Pohjatuennat tuntuivat toimivan oikein mukavasti. Liikkeet olivat herkkiä ja vieläpä keskenään yhtä herkkiä. Aivan teoreettisilla paikoillaan pisteet eivät ole, mutta eiköhän 600mm kiekossa 27 pisteellä hiukan heittoa sallitakin. Reunatuki on tarkempi ja siitä tuleekin säädettävä.

Alumiinin puikkohitsauksesta on niin paljon peloteltu, että pakkohan se on kokeilla  :grin: Voi olla, että parin puikon jälkeen vaihtuu alu-varusteltuun miggiin. Sille on kyllä sitten muutakin käyttöä.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Tuleeko rosteripallot johonkin poraukseen kiinni? Siis onko rungossa reikäkappale ja pallo asetetaan (alikokoisen) reiän päälle joka lukitsee sen liikkumattomaksi?
Täytyy luntata jostain Teleskopexpressin kuvasta :laugh:

Lunttasin, näköjään siellä käytettiin koneistettuja pesiä.

väre

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 21.03.2019, 21:47:25Alumiinin puikkohitsauksesta on niin paljon peloteltu, että pakkohan se on kokeilla  :grin: Voi olla, että parin puikon jälkeen vaihtuu alu-varusteltuun miggiin. Sille on kyllä sitten muutakin käyttöä.
Aivan varmasti joku niillä puikoilla osaa hitsata, ei niitä muuten olisi myynnissä. :smiley: Minä vaan en osannut.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Ari Haavisto

Tänään säätelin nuo reunatuennan varret kohdilleen. Tein tuollaisen alumiinisen säätöpalikan, jonka reunassa olevia ruuveja kiertämällä voi reunatuennan vartta kallistaa haluttuun suuntaan. Säätöpalikan päälle ruuvataan sitten muovinen peilin päälliklipsi, mutta sen teen vasta kun lopullinen peili on mallina oikeine mittoineen. Reunatuennan korkeussäätö tapahtuu prikoilla.

Tuo dummy-peili on 27mm paksu, kun lopullinen peili tulee olemaan n. 46mm paksu. Siksi tuossa tuo tuentapiste on noin lähellä levyn yläpintaa. Oikeassa peilissä se osuu paksuussuuntaiseen painopistetasoon.









Nyt vielä yksi ruuvattava pala pitää tehdä peilin yläreunan reunatuennaksi ja sitten purankin nuo osat irralleen ja siistin saumoja yms. hiontaa ja sitten maalia päälle. Sen jälkeen alkaakin peililaatikon teko, jota varten pitää purkaa altitudijalakset SW500P:stä. Eli SW500P menee ensi viikolla paloiksi.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"