Ihmettelen hieman nuita FWHM lukemia ccdi kuvissa, kun itse olen harvoin päässyt alle 2,7 arvoihin. Onko 1"/pikseli kohdillaan??
Näyttää kuitenkin jo niin hyvältä, että ala jo kuvaamaan ja lopeta säätäminen(Itse säätelen pilvisellä kelillä ja kuvatessa totean, että pielessä on).
Olen ihmetellyt itsekin noita lukemia, sillä kaarisekunti/pikselilukema on ollut kohdallaan (1.22"/px nykyään).
Mutta olipa silti hyvä kun kysyit, sillä nyt luin myös CCDI:n ohjeita ja kappas mokomaa, se hakee myös kuvan FITS tietueista käytetyn polttovälin tiedot FWHM laskentaansa:
2. "The FWHM or HFD display in arcseconds appears to be incorrect?"
Solution: Make sure to set the correct focal length. If you are trying to measure an existing image, then you may need to edit image header in CCDSoft or MaxIm DL, and verify that the FOCALLEN keyword is set to the correct focal length in mm. To display image header information, select View\File Information... menu and click on the Edit Header tab in CCDSoft, or View\Fits Header Window in MaxIm DL.Tuolla olikin vielä vanhat tiedot RCT:n mukaan, joten korjasin parin kuvan FITS-tiedot oikeiksi ja tein uuden mittauksen. (Pitää muuttaa samat tiedot tuonne kuvauskoneen MaxIm DL:n konfiguraatioonkin. Hmmm... onkohan tuolla vielä jotain muuta asiaa piilossa vääristämässä noita CCDI:n mittauksia?)
Tässä on kumminkin tuon
CCD Image 32 kuvan mittaus 152/910mm arvoilla...

Nyt FWHM lukema tippui 1.63" tienoilta 2,40" arvoon (varmaankin lähempänä totuutta, kun on kyse lyhyestä 15s testivalotuksesta). Kiitos siis "reality check":in tekemisestä noille mittauksilleni

Olen kuvannut aina tilanteen tullen ja nyt kovalevyllä on käsittelyä odottamassa "tynkäpino-aineistoa" mm. Perseuksen kaksoistähtijoukosta, NGC6939 + NGC6946 parivaljakosta ja B157:sta.
En pysty (lue: halua) enää kuvaamaan noihin täytemateriaalia samalla setupilla, joten nuo pitäisi vain käsitellä pois. Olen silti itsekin hyvin tyytyväinen tuon TMB:n kuvalaatuun, sillä se tuottaa kertaluokkaa terävämpää jälkeä suhteessa tuohon RCT-putkeeni. Tuon huomaa myös FocusMaxin tarkennuksessa ja noita testikuvia kuvatessa visuaalisesti, mutta osa siitä menee varmaan lyhyemmän kuvauspolttovälin piikkiin (910mm vs. 1340mm).
Tuon uuden OAG:n kanssa tuli ongelmaa, ettei seurantakameraa saanut tarpeeksi alas saadakseen sen fokukseen. Huomasin, että pienet kiinalaiskädet olivat jättäneet OAG-tornin varren liian ylös tuossa kokoonpanossa. Nyt tuo varsi työntyy fokuksessa ollessaan jo seuraavana olevan T2-kappaleen sisälle, joten sitä joutuu lyhentämään hiukan jottei se raapisi Lodestarin kennoa kameran tullessa fokuksessa niin alas asennettuna kuin mahdollista. Lisäksi OAG:n "hanskoilla ruuvattavat" kiristysruuvit pitää liimata nupin osalta paikalleen, muutoin tuo nuppi irtoaa kiristettäessä kierteiltään. Tyypillistä kiinalaistuotantoa siis eli vaatii tuunaamista

Tuon lisäksi ainoa vielä kesken oleva säätöasia on sen 50mm pitkän M82 jatkopalan saaminen TS:ltä ja sitten tarkentimen pyörityksen lukitseminen "hyvään asentoon" + tuon pienen kuva-alan kokonaiskallistuksen suoristaminen sillä M82
tilt adapterilla, kun sen saa viimein asennettua paikalleen jatkopalan avulla. (Saa nähdä kuinka mittatarkka osa tuo TS adapteri ja se custom made -jatkopala itsessään ovat, sillä tämän TMB:n mekaniikka on oikeastikin hyvin tarkasti kohdallaan, mikä on vaihteeksi
"Ihan kiva juttu (TM)" tuon RCT:n säätelyn jälkeen...