No, jos kävisi läpi tähän mennessä tehtyjä muita ratkaisuja. Apupeilin taakse liimasin DS18B20-lämpötilasensorin sekä lämmityselementin, ja yhdistin nämä piuhat yhdeksi 5-pinniseksi JST XH-liittimeksi.

Spiderin vanteen yli kulkee 0,1mm paksu (tai ohut) FFC-lattakaapeli. Lattakaapelin karvat ovat 1mm välein, mutta ketterällä kolvauksella tästäkin selvittiin. Lopuksi sprayasin kaapelin mattamustaksi ulkomaisilla foorumeilla kovasti hehkutetulla Krylon Ultra Flat Black -maalilla.



Putken sisälle vedin 10-karvaisen mustaksi maalatun lattakaapelin jota pitkin kulkee lämmityssähkö, lämpötilasensorin tiedot ja jäljelle jäi vielä muutama karva tulevaisuuden kikkakolmosia varten.

Varsinainen elektroniikka on putken takana, pääpeilipidikkeessä on sopivasti M50-kierre peiliä varten, jonka toiselle puolelle saa näppärästi kiinnitettyä pyöreän piirilevyn. Piirilevyllä on tarvittavat liittimet pää- ja apupeilin lämmityselementeille ja lämpötilasensoreille, sekä näiden läpivienti eteenpäin Komahubille joka näitä ohjaa. Lisäksi kun lähdin teettämään levyä, niin tein siihen valmiiksi paikat steppereille ja mikrokontrollerille jos joskus innostun motorisoimaan pääpeilin kollimointia.
Niin, ja tärkeänä ominaisuutena levyn nurjalla puolella on valkoinen ledi, joka osoittaa kohti pääpeilin keskimerkkiä. Pääpeilissä oleva keskimerkki on käytännössä pinnoittamaton kohta, eli se näkyy kunnolla vain jos takaa paistaa valoa. Kirkkaan ledin kanssa kollimointi on aika juhlaa.


Koska peilini ei ole vielä mitenkään hirveän iso, päädyin jäähdytystä miettiessä ratkaisuun jossa ns. boundary layer -tuulettimen sijaan ilma pakotetaan kiertämään peilin keskiosien kautta. Tulostin ilmanohjausbafflen kolmessa palassa, jotka teippasin kaksipuoleisella teipillä (kiinnitys luvattu -30C asti) runkoon hieman pääpeilin etupuolelle. Pääpeilin takana on myös DS18B20-lämpötilasensori.

Tuulettimet on kiinnitetty ohueen hiilikuituiseen takalevyyn, jonka leikkautin Puolassa varsin kohtuulliseen hintaan. Koska piirilevyt ovat nykyään varsin halpoja, niin päädyin tekemään tähänkin pienen piirilevyn joka vain yhdistää tuulettimet yhden ruuviliittimen taakse Komahub-ohjausta varten. Näin tuulettimet ovat tarvittaessa helposti vaihdettavissa. Tärkeä takalevyn ominaisuus on myös kollimointiledin virtakytkin!

Putken iso elektroniikka eli Startechin USB-hubi ja Komahub mahtuvat myös putken taakse. Tulostin näille sopivan pidikkeen.

Integra85-tarkentimen ohjausboksi oli vähän turhan iso ja liian lyhyellä piuhalla varustettu. Valitettavasti piuha oli suoraan piirilevylle kolvattuna niin sen vaihtaminen pidempään oli oletettua isompi urakka. Tulostin myös alkuperäistä pienemmän kotelon, jossa on korvakkeet putkeen kiinnittämistä varten.

Piuhat kulkevat putken etu- ja takapään välillä mukavasti johtokourussa, jonka sprayasin myös mustaksi. Lopputuloksesta tuli mielestäni erittäin tyylikäs!
