Laajakulmainen Newton-astrograafi

Aloittaja vehnae, 26.08.2018, 02:04:24

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 01.09.2018, 00:47:46
Tilasin putken valmiiksi rei-itettynä, mutta yllätykseni oli varsin suuri kun pääpeilin kiinnike ei osunutkaan paikalleen. Kyseessä on kuitenkin valmistaja joka tekee hiilikuituhommia pääasiassa kaukoputkikäyttöön, joten ne tuskin olivat ihan ensimmäiset hänen tekemänsä reiät. Tarkemmin asiaa ihmetellessäni selvisi, että putki ei ole aivan pyöreä, vaan hieman soikea...

Jos oli Klaus Helmerichs, niin myös sen RCT:lle teettämäni paksumman hiilikuituputken reiät olivat vähän sinnepäin tehtyjä. Korjauskeinot olivat samat kuin Jarilla + lisäsin porausreiän reunoille hiukan lakkaa antamaan lujuutta hiilikuidun sekaan. Muutoin putki oli ok.
Hyvältä näyttää kaiken kaikkiaan!  :cool:
- Timo Inkinen

vehnae

Laitetaas tähänkin ketjuun vähän päivitystä. Myin kauden päätteeksi Esprit-linssikaukoputkeni Samulille, niin nyt on pakko saada tämä projekti valmiiksi kuvauskauden alkuun mennessä  :cheesy:.

Putki oli keväällä esillä laitepäivillä, jolloin haasteena oli kollimaation vaihtelu putkea käännellessä mikä näkyi selkeästi Catseyen autokollimaattorilla. Osoittautui, että rakenne oli vähän turhan heppoinen isolle 4" apupeilille. Ratkaisuna päädyin hankkimaan järeämmän spiderin ja pidikkeen Astrosystemsiltä jenkeistä; spiderin vanteissa on tuplaruuvit ja pidike ympäröi peilin kokonaan sitä kuitenkaan puristamatta. Takana on siis joustavaa täytettä joka pitää peilin pidikkeen huulella. Järeysero on kuvassa aika konkreettinen!

Tämäkään ei taida olla kuitenkaan se tukevin tunnettu ratkaisu, Cloudy Nightsin puolella on viime aikoina ollut hyvää analyysiä eri spiderimalleista, ja tukevimmaksi tuntuu osoittautuvan malli jossa vanteet ovat epäsymmetrisesti >-< -muodossa mikä vahvistaa rakennetta erityisesti kiertoliikettä vastaan. Tämä on selkeästi käsikopelolla huomattavissa, spiderin kiertoliike aiheuttaa virhettä paljon vähemmällä voimalla kuin apupeilin työntäminen. Isojen dobsonien rakentajat ovat sellaisia tehneet jo kauan, mutta erillisiä kaupallisia ratkaisuja en ole nähnyt.



Kuriositeettina Astrosystemsin spiderin keskellä oleva reikä on pyöreän sijasta neliön muotoinen, johon apupeilipidikkeen keskitanko (3/8" kierretanko) juuri mahtuu. Laitoin tangon ympärille hieman roudarinteippiä ja hammastikkuja täytteeksi, nyt se on sovitukseltaan nafti. Koska putki ei ole muodoltaan ihan pyöreä, käytin spiderin asennuksessa apuna tulostamaani pidikettä joka pakotti vanteet kohtisuoraan. Reiät menivät kerralla ainakin melkein kohdalleen (=vain pienellä viilauksella) toista tulostettua muottia käyttäen.



Lopputuloksena tässäkin on kyllä vielä autokollimaattorissa havaittavaa liikehdintää. Harmi ettei tähän vielä ole yhtään näppituntumaa että paljonko on vähän ja paljon. Aluksi ajattelin, että mun pöydällä tapahtuva testailu jossa fokkari osoittaa ylöspäin ja kieräytän putkea 90 astetta sivulle on varmaan pahin mahdollinen, eikä sellaista normikäytössä oikein ole. Mutta kun vein putken kalliolle ekoja testejä varten, niin kyllä se kollimaatio muuttuu kuvanlaatuun havaittavia määriä kun putkea kääntelee :(

vehnae

No, jos kävisi läpi tähän mennessä tehtyjä muita ratkaisuja. Apupeilin taakse liimasin DS18B20-lämpötilasensorin sekä lämmityselementin, ja yhdistin nämä piuhat yhdeksi 5-pinniseksi JST XH-liittimeksi.



Spiderin vanteen yli kulkee 0,1mm paksu (tai ohut) FFC-lattakaapeli. Lattakaapelin karvat ovat 1mm välein, mutta ketterällä kolvauksella tästäkin selvittiin. Lopuksi sprayasin kaapelin mattamustaksi ulkomaisilla foorumeilla kovasti hehkutetulla Krylon Ultra Flat Black -maalilla.





Putken sisälle vedin 10-karvaisen mustaksi maalatun lattakaapelin jota pitkin kulkee lämmityssähkö, lämpötilasensorin tiedot ja jäljelle jäi vielä muutama karva tulevaisuuden kikkakolmosia varten.



Varsinainen elektroniikka on putken takana, pääpeilipidikkeessä on sopivasti M50-kierre peiliä varten, jonka toiselle puolelle saa näppärästi kiinnitettyä pyöreän piirilevyn. Piirilevyllä on tarvittavat liittimet pää- ja apupeilin lämmityselementeille ja lämpötilasensoreille, sekä näiden läpivienti eteenpäin Komahubille joka näitä ohjaa. Lisäksi kun lähdin teettämään levyä, niin tein siihen valmiiksi paikat steppereille ja mikrokontrollerille jos joskus innostun motorisoimaan pääpeilin kollimointia.

Niin, ja tärkeänä ominaisuutena levyn nurjalla puolella on valkoinen ledi, joka osoittaa kohti pääpeilin keskimerkkiä. Pääpeilissä oleva keskimerkki on käytännössä pinnoittamaton kohta, eli se näkyy kunnolla vain jos takaa paistaa valoa. Kirkkaan ledin kanssa kollimointi on aika juhlaa.




Koska peilini ei ole vielä mitenkään hirveän iso, päädyin jäähdytystä miettiessä ratkaisuun jossa ns. boundary layer -tuulettimen sijaan ilma pakotetaan kiertämään peilin keskiosien kautta. Tulostin ilmanohjausbafflen kolmessa palassa, jotka teippasin kaksipuoleisella teipillä (kiinnitys luvattu -30C asti) runkoon hieman pääpeilin etupuolelle. Pääpeilin takana on myös DS18B20-lämpötilasensori.



Tuulettimet on kiinnitetty ohueen hiilikuituiseen takalevyyn, jonka leikkautin Puolassa varsin kohtuulliseen hintaan. Koska piirilevyt ovat nykyään varsin halpoja, niin päädyin tekemään tähänkin pienen piirilevyn joka vain yhdistää tuulettimet yhden ruuviliittimen taakse Komahub-ohjausta varten. Näin tuulettimet ovat tarvittaessa helposti vaihdettavissa. Tärkeä takalevyn ominaisuus on myös kollimointiledin virtakytkin! :cool:

Putken iso elektroniikka eli Startechin USB-hubi ja Komahub mahtuvat myös putken taakse. Tulostin näille sopivan pidikkeen.



Integra85-tarkentimen ohjausboksi oli vähän turhan iso ja liian lyhyellä piuhalla varustettu. Valitettavasti piuha oli suoraan piirilevylle kolvattuna niin sen vaihtaminen pidempään oli oletettua isompi urakka. Tulostin myös alkuperäistä pienemmän kotelon, jossa on korvakkeet putkeen kiinnittämistä varten.



Piuhat kulkevat putken etu- ja takapään välillä mukavasti johtokourussa, jonka sprayasin myös mustaksi. Lopputuloksesta tuli mielestäni erittäin tyylikäs!




mistral

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 30.07.2019, 22:13:49
Tämäkään ei taida olla kuitenkaan se tukevin tunnettu ratkaisu, Cloudy Nightsin puolella on viime aikoina ollut hyvää analyysiä eri spiderimalleista, ja tukevimmaksi tuntuu osoittautuvan malli jossa vanteet ovat epäsymmetrisesti >-< -muodossa mikä vahvistaa rakennetta erityisesti kiertoliikettä vastaan.

Vääntääkö apupeili spidereitä eri asennoissa? Ai niin se on vähän epäkeskeisesti jotta valokartio osuu optimaalisesti. Pienestä kiinni, ei montaa grammaa mutta kuitenkin heikentää kuvaa.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: mistral - 30.07.2019, 23:56:57
Vääntääkö apupeili spidereitä eri asennoissa? Ai niin se on vähän epäkeskeisesti jotta valokartio osuu optimaalisesti.

Ei välttämättä, itselläni apupeili on keskellä ja epäkeskeisyys tehdään kollimoinnin yhteydessä pääpeiliä kallistamalla. Tällöin optinen akseli menee hieman vinoon putken fyysisestä aiheuttaen kartiovirhettä(?) (cone error), mutta käytännössä tällä ei ole merkitystä. Tämän etuna on, että tuota offsettia ei tarvitse mitoittaa, ja peilien heijastukset pysyvät symmetrisinä. Itse tein apupeilin keskityksen ihan silmäpelinä, tulos tuli tarkistettua Samulin Catseye sight tubella ja näytti menneen kohdalleen.

Ja apupeili tosiaan aiheuttaa huomattavaa rasitusta, onhan siinä mulla n. 750g massaa jonka massakeskipiste on 13cm spiderin ulkopuolella.

Meinasi muuten ihan unohtua linkittää ensivalokuva jonka otin su-ma yönä vielä kovin vaalealta taivaalta. 300s kalibroimaton Ha-yksittäisvalotus, ilman guidausta. Kuvaskaala 0,83"/px, FWHM 2,13".



AstroIle


Lainaus:"Ja apupeili tosiaan aiheuttaa huomattavaa rasitusta, onhan siinä mulla n. 750g massaa jonka massakeskipiste on 13cm spiderin ulkopuolella."

Kokeilumielessä voisi yrittää kiinnittää vastapaino peilin pitimen varteen, jolloin massakeskipiste saataisiin keskelle. Tämä tuplaisi painon mutta voisi jeesata.

T.Astroile

Timpe

Mahdollinen pääpeilin liike voisi hyvin selittää ne pienet erot kollimoinnissa eri puolille taivasta, joten onko sulla kuvia tuosta pääpeilinpitimestä ja siitä, kuinka se tukee peiliä sivuttais/pystysuunnassa? Ja onpahan hienon näköistä ja rakkaudella tehtyä ATM-jälkeä tuossa yllä  :cool:
- Timo Inkinen

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 31.07.2019, 15:57:47
Mahdollinen pääpeilin liike voisi hyvin selittää ne pienet erot kollimoinnissa eri puolille taivasta, joten onko sulla kuvia tuosta pääpeilinpitimestä ja siitä, kuinka se tukee peiliä sivuttais/pystysuunnassa? Ja onpahan hienon näköistä ja rakkaudella tehtyä ATM-jälkeä tuossa yllä  :cool:

Pääpeili näkyy tässä kuvassa joka tuossa ylempänäkin jo oli. Kyseessä on siis reunoja kohti oheneva kevyt (vain 2,65kg!) conical-peili, jonka perässä on M50-kierre millä se on ruuvattu kiinni peilipidikkeeseen. Pääpeilin kollimointiruuveista on kelattu ylimääräiset tyhjät pois eli jouset on melko tiukalla, ja kollimointi on vielä lukittu paikalleen isohkoilla lukitusruuveilla. Vaikuttaa siis erittäin kiinteältä paketilta.


Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 31.07.2019, 18:51:58
Pääpeili näkyy tässä kuvassa joka tuossa ylempänäkin jo oli. Kyseessä on siis reunoja kohti oheneva kevyt (vain 2,65kg!) conical-peili, jonka perässä on M50-kierre millä se on ruuvattu kiinni peilipidikkeeseen. Pääpeilin kollimointiruuveista on kelattu ylimääräiset tyhjät pois eli jouset on melko tiukalla, ja kollimointi on vielä lukittu paikalleen isohkoilla lukitusruuveilla. Vaikuttaa siis erittäin kiinteältä paketilta.

Ainakin meikäläisen SW conical peileissä tuo kierreputki on liimattu lasiin styrox-palleroiden ja jonkin sinisen silikonin seoksella, joka sallii peilin hemppua akseliin nähden. SW 500P:n peilissä tuo hemppa oli oikein huomattava. Mutta se onkin Synta se... Olet varmaan kokeillut peilin reunasta käsin hemputtaa peilin ollessa pitimessä.


Tuo peilin jäähdytyksen ilmanohjausbaffle on hieno. Minulla on omaan putkeen mielessä samasta ideasta oma hiukan erikoinen muunnelma, mutta suunnitelmat ehtii jalostua moneen kertaan ennenkuin siihen asti pääsen...
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 31.07.2019, 19:08:25
Ainakin meikäläisen SW conical peileissä tuo kierreputki on liimattu lasiin styrox-palleroiden ja jonkin sinisen silikonin seoksella, joka sallii peilin hemppua akseliin nähden. SW 500P:n peilissä tuo hemppa oli oikein huomattava. Mutta se onkin Synta se... Olet varmaan kokeillut peilin reunasta käsin hemputtaa peilin ollessa pitimessä.

Mekaanisesti se ainakin tuntui tukevalta, pitää vielä testata kollimaatiovälineiden kanssa kun tulee seuraavan kerran availtua putken peräpäätä, pitää purkaa hubit ja takalevy pois jotta itse peiliin pääsee käsiksi.

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 31.07.2019, 19:08:25
Tuo peilin jäähdytyksen ilmanohjausbaffle on hieno. Minulla on omaan putkeen mielessä samasta ideasta oma hiukan erikoinen muunnelma, mutta suunnitelmat ehtii jalostua moneen kertaan ennenkuin siihen asti pääsen...

Jos multa kysytään, niin näin jälkikäteen tekisin puhaltavan järjestelmän siten että kovera baffle syöttää takaa puhallettavan ilmavirran suoraan peilipinnan päälle. Ei sillä että nykyisessä järjestelyssä olisi jotain vikaa (tuskin näin pienellä peilillä onkaan), mutta näin saadaan aikaan tehokkaampi laminaaripuhallus eikä sitä varten tarvita omia tuulettimia. Tuulettimilla on tosin syytä olla HEPA-filtterit ettei kaikki ryönä kasaudu suoraan peilipinnalle. CN:ssä tällaisesta ratkaisusta on juttua "Elvira"-dobsonin rakenteluprojektin yhteydessä, voin kaivaa myöhemmin linkin jos ei ole tuttu projekti.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 31.07.2019, 20:36:34
Jos multa kysytään, niin näin jälkikäteen tekisin puhaltavan järjestelmän siten että kovera baffle syöttää takaa puhallettavan ilmavirran suoraan peilipinnan päälle. Ei sillä että nykyisessä järjestelyssä olisi jotain vikaa (tuskin näin pienellä peilillä onkaan), mutta näin saadaan aikaan tehokkaampi laminaaripuhallus eikä sitä varten tarvita omia tuulettimia. Tuulettimilla on tosin syytä olla HEPA-filtterit ettei kaikki ryönä kasaudu suoraan peilipinnalle. CN:ssä tällaisesta ratkaisusta on juttua "Elvira"-dobsonin rakenteluprojektin yhteydessä, voin kaivaa myöhemmin linkin jos ei ole tuttu projekti.

Ai, minä jotenkin käsitin että tuo systeemisi olisi nimenomaan ollut sellainen "Elvira" - mallinen, mutta ei siis ollutkaan? Oliko sinulla siis putkesta imevät puhaltimet puhaltavien sijaan vai jotain muuta eroa? En oikein osannut noista kuvista älytä.

Minulla oli mielessä takaa suodatettua ilmaa puhaltava malli tyyliin "Elvira" ja kartiomainen baffle peilin etupuolelle, johon sijoitettu sekundääripuhaltimet boostaamaan sitä samaa peilin ohi kulkevaa ilmavirtaa peilin etupinnalle ja siitä sitten etukautta ulos.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timpe

Muillekin tietämättömille linkki "Elviran" kuviin: https://www.cloudynights.com/topic/585390-24-f275/?p=8012060
(Taisin jo linkittääkin tuon Elvira-järkäleen kuljetustela-laitteiston Arin omaan "Niin mikäs nimi sille Arin valosaaville keksitään?" -ketjuun  :laugh:)
- Timo Inkinen

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 31.07.2019, 21:56:24
Ai, minä jotenkin käsitin että tuo systeemisi olisi nimenomaan ollut sellainen "Elvira" - mallinen, mutta ei siis ollutkaan? Oliko sinulla siis putkesta imevät puhaltimet puhaltavien sijaan vai jotain muuta eroa? En oikein osannut noista kuvista älytä.

Joo, putken läpi imetään ilmaa ja baffle ohjaa sen kulkemaan keskemmälle kohti peilin pintaa ettei ilma pääse kulkemaan vapaasti peilin ohi. Uskon, että tämä on pienemmällä ja kevyemmällä peilillä ihan hyvä ratkaisu.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 31.07.2019, 20:36:34
Mekaanisesti se ainakin tuntui tukevalta, pitää vielä testata kollimaatiovälineiden kanssa kun tulee seuraavan kerran availtua putken peräpäätä, pitää purkaa hubit ja takalevy pois jotta itse peiliin pääsee käsiksi.

Kävin tänään Komakalliolla tekemässä lisäselvityksiä. Kollimoin putken zeniitissä just eikä melkein kohdalleen, ja katselin autokollimaattoria kun laskin putken vaakasuoraan. Pientä liikettä, mutta ei ollenkaan paha. Sen sijaan kun käänsin putken toiseen suuntaan, niin kollimaatiossa tapahtui hyppäys ja se huononi reilusti. Korjaaminen vaati pääpeilin säätöä eli siellä siis todellakin tapahtuu jotakin.

Testasin myös vastapainoajatusta laittamalla 2kg painon spiderin etupuolelle, jossa tarjolla oli viitisen senttiä tankoa. Vaaka-asennossa lisäpainolla ei ollut mitään vaikutusta kollimaatioon edes kädellä avittaessa.

Kyselin JP Astrocraftilta tuollaisen offset-vane spiderin valmistuksesta, mutta sain vastauksen että kädet ovat kovin täynnä projekteja. Seuraava vaihe onkin varmaankin siis tehdä spideriin lisätuki ja selvittää mikä pääpeilissä lonksuu.

vehnae

Hommat jatkuivat tänään, purin putken takapaneelin että pääsin pääpeiliin käsiksi. Ei se ollut erityisen löysällä, mutta kiristin pääpeilin uudestaan ja se tuntuu nyt todella jämäkältä. Koitin heilutella moneen suuntaan, mutta en saanut Glatterin laseriin käytännössä mitään muutosta aikaan. Eiköhän se ole kunnossa jos ei aikaisemmin ollut, apupeiliin pitää kuitenkin vielä keksiä ratkaisu.

Noin muuten otin pari kuvaa johdotuksesta. Tarkentimessa on myös rotaattori, mikä mutkistaa kuviota jonkun verran koska tällöin pitää huolehtia piuhojen riittävyydestä kamerapaketin pyöriessä. Itse piuhat on niputettu Tech-Lacen nauhalla "suitable for aerospace/NASA applications" :cool:, mikä antaa piuhanipulle yllättävän paljon jäykkyyttä ja estää etteivät yksittäiset piuhat jää ottamaan mihinkään kiinni. Kameran ympärillä on pätkä velcro-nauhaa antamassa vedonpoistoa ja tarjoamassa nipulle kiinteän lähtöpisteen. Oleellista on myös valita rotaattorin nollakulma siten, että piuhat kiertyvät tasaisesti kummallekin puolelle. Vaikka mekaanisesti Integra85:n rotaattori voi pyöriä rajattomasti ympäri, rajoittaa ajuri mahdolliset kiertokulmat +- 180 asteeseen. Ohessa kuvat -179, 0 ja +180 asteen asennoista.