SGL:ssä uusi ketju, ED150:n pahviloota ei kestänyt edes Britannian sisäistä kuljetusta ja putki saapui kollimointi pielessä:
Hajonnut pahvilaatikko on helppo upgreidata kestävämmäksi, mutta yhdistyneenä näköjään melko tavalliseen (3/6 eli 50% CN:ssä ja SGL:ssä tähän asti raportoiduista yksilöistä) kollimointiongelmaan alkaa kyllä jo haiskahtaa todelliselta lastentaudilta...
Tiedä tuosta lastentaudista (kollimointi), mutta tuo haiskahtaa pikemminkin tyypilliseltä kiinalais-massatuotannolta
Sitten kun tuohon lisätään kiinalaiskulmapeilin mahdolliset sisäiset kallistusongelmat ja ruuvikiinnitteinen okulaari/kulmapeilisovitus (klappeineen), niin pieni heitto on satavarmasti odotettavissa kollimointiin. Tuossa on minusta hintaisekseen ihan hyvä putkiaihio, josta saa tuunaamalla ja pienellä lisäosien ostolla selvästi käyttökelpoisemman ja laadukkaamman tuntuisen linssiputken (esim. tuon visual backin vaihto johonkin Baaderin Click-Lock osaan (esim.
tämä taisi olla sopiva) auttaa jo kummasti kollimoinnin pysymistä kohdallaan. Ja tuosta linssiaihiosta löytyvät ne aiemmin linkitettämäni kollimointiohjeetkin, joten odotellaan vielä lisätarkennusta siitä, missä kohtaa tuollaiset kollimointiheitot syntyvät.
Linssiputki on kumminkin melko simppeli kollimoitavaksi, jos putken peruslähtökohdat ovat kunnossa. Pahin vaihtoehto olisi varmaankin löytää ongelmia kahden objektiivilinssin välisessä etäisyydessä eli jos ED-linssipaketin sisäinen rakenne olisi syynä niin...

Nykytiedon mukaan on kumminkin kyse lähinnä tuon ED-linssipaketin kohdistuksesta/suuntauksesta putken optisen/mekaanisen linjan keskelle ja tuon on vielä kahden aktiiviharrastajan korjattavissa (toinen katsoo ja toinen säätää pienin liikkein).
...aineksia olisi jos mekaniikka saadaan kuntoon.
Kuulostaa tutulta, mutta jossain se edullinen hinta näkyy ts. varaudutaan pieneen tuunaamiseen
