kuun kuvaaminen newton 200 vs skymax 180

Aloittaja aloittelija 123, 18.03.2018, 15:58:06

« edellinen - seuraava »

aloittelija 123

Hei  tarkoituksenani  olisi kuvata kuuta ja planeettoja  isoilla suurenuksilla,  itellä on jo skymax 127   mutta haluasin jotenkin  saada noita kraattereiden lähi kuvia..  ja ajattelin ett jompi kumpi noista  vois toimia...   kuvaamiseen oon käyttäny  canon 500D   tavotteena  olis joku tällänen https://www.youtube.com/watch?v=7W99Cd7Co14

RL

Kuulle ja planeetoille noista kahdesta ehdottomasti skymax 180. Sille vielä kaveriksi hommaat vaikka vanhan asi120mm tai mc. Voi hyvällä kelillä saada hyviä kuvia. Seurantamoottori pitää myös jalustalla olla, jos haluat tuon videon kaltaista videoa kuvata.

tomppa

Planeettakuvaukseen tuo Skymax 180 on noista parempi vaihtoehto paljon pidemmällä polttovälillään. Huomaa kuitenkin, että putki on aika painava (n. 8kg) ja vaatii alleen tukevan jalustan. Kuten RL mainitsi, on seuranta lähes pakollinen ominaisuus tuolle putkelle. Skymax on myöskin visuaalisesti oiva peli Kuun ja planeettojen havainnointiin, putken laadusta olen lukenut ainoastaan positiivista palautetta.

Huomaa kuitenkin, että syvän taivaan kuvaamiseen tuota Skymaxia ei ole tarkoitettu. Hyvin hidas aukkosuhde ja pitkä polttoväli rajoittavat kuvauskohteita lähinnä planetaarisiin sumuihin ja pieniin galakseihin.

Tuo sinun nykyinen EOS 500D on aivan riittävä Kuu- ja planeettakuvauksen aloitukseen.


Tane

 Saa newtonillakin hyviä kuu kuvia kuten kuvat tälläkin foorumilla osoittaa. 200 mm peilille esim. F/5-F/6 polttoväliä lisää 3-4x barlowilla. Niillä saa noin puolet kooltaan täällä nähdyistä 350-400 mm:n newtoneilla otetuista kuvista. Putken hinta on aika matala joten jää varaa barlowiin ja kun alkeet on oppinut niin kunnon kuu-, planeettakameraan eli siihen ASI 120 monoon tai muihin vastaaviin joita markkinoilla riittää(varmistaa vain että on herkkä yli 70 Qe:n kenno tähän tarkoitukseen).
Celestron C14,

aloittelija 123

Jees itellä on tosiaan jalustana skywiew pro, ( vastaa vissii eq 5)   lähinnä  mietin just tota newtonia sen halvan hinnan takia  ja  onhan nuo you tube videot aika hienoja...  Vähän hankala  päätös tämä ...   onkohan noil kuvan laadus tyyliin minkälainen ero?   ja mitenköhän ton newtonin siirettävyys ...  ku oon aina ennen vaan ottanu ton eq 5  olalle kantoo  ja  sun muut messiin  (kävely matkaa noin 1 km   mitenköhän menis newtonin kans...

einari

Onhan se Newton monikäyttöisempi mutta kuljettamisen kannalta hieman hankalampi, eli vaatii useamman reissun.
Tosin tuo Skymax 180 painaa myös melkein 8 kiloa.
Eli ei ole helppoja valintoja nämä.
___
Tapio

RL

Newtonilla hoituu myös ds valokuvaus, jos on siihen soveltuva jalusta.

Mutta maksutovilla on iso etu planeettakuvauksessa.  Newton menettää helposti tarkan kollimoinnin, joka suttaa kuvaa, jos et kokoajan jaksa olla kollimoimassa. Newtonissa on isompi apupeili ja niiden pidikkeet jotka huonontavat kontrastia.

Jos deepskyta on tarkoitus myös paljon katsoa ja ehkä kuvailla joskus, niin tuo maksutovi ei siihen hyvä ole.

Molemmat on isoja ja painavia ja niiden kantaminen pitkän matkan ei ole kivaa.

Edit: Arvostelu tuosta maksutovista http://www.astro-baby.com/reviews/Skymax%20180/Skymax%20180%20Review.htm

Terminaattori

Jalusta lienee turhan pieni kummalle hyvänsä noista putkista, jos on tarkoitus kuvata Kuuta pitkällä polttovälillä. 20 cm Schmidt-Cassegrain (paino n. 6 kg) voisi jotenkin menetellä. Mutta jos havaintopaikalle on kilometrin kävelymatka, Skymax 127 kuulostaa juuri sopivan kokoiselta putkelta.

kjj

Kahdeksan tuuman SCT:lle eq5-tasoinen jalusta yhden akselin seurannalla kelpaa ihan hyvin auronkokunnan kuvaamiseen vähän isommallakin suurennoksella.

Tai ainakin niin mä olen oman kalustoni kanssa tähän asti kuvitellut  :azn:

laari

Lainaus käyttäjältä: aloittelija 123 - 18.03.2018, 15:58:06
Hei  tarkoituksenani  olisi kuvata kuuta ja planeettoja  isoilla suurenuksilla,  itellä on jo skymax 127   mutta haluasin jotenkin  saada noita kraattereiden lähi kuvia..  ja ajattelin ett jompi kumpi noista  vois toimia...   kuvaamiseen oon käyttäny  canon 500D   tavotteena  olis joku tällänen https://www.youtube.com/watch?v=7W99Cd7Co14


Jos siis on tarkoitus saada lähikuvaa kuusta (vastaavaa mitä tuossa youtube-videolla näkyy?) niin kyllähän toi skymax127 luulisi olevan ainakin aloittelijalle pätevä kapistus. 500D ei ole tuohon touhuun optimaalisin vaihtoehto, eikä pelkkää putkea vaihtamalla (ja samalla kameralla) kovin paljoa "syvemmälle" pääse. Suosittelisin myös siis ASI120mm / altair gpcam / jotain vastaavaa pienikennoista kameraa. Näitä saa käytettynä ~150e hintaan.

Itse olen jonkun verran kokeillut kuvata paljon "köppäisemmällä" 90/1200mm maksutovilla ja se yhdistettynä altair gpcamiin tuottaa jo ihan mukavaa lähikuvaa ilman mitään lisäkilkkeitä.
Juha Peräsaari

Astrobin

Ioptron Cube-A
Nikon D5300

Jupiter 37A 135mm f3.5
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
iOptron 1200mm / 90mm MC

RL

Lainaus käyttäjältä: laari - 19.03.2018, 22:30:02

Jos siis on tarkoitus saada lähikuvaa kuusta (vastaavaa mitä tuossa youtube-videolla näkyy?) niin kyllähän toi skymax127 luulisi olevan ainakin aloittelijalle pätevä kapistus. 500D ei ole tuohon touhuun optimaalisin vaihtoehto, eikä pelkkää putkea vaihtamalla (ja samalla kameralla) kovin paljoa "syvemmälle" pääse. Suosittelisin myös siis ASI120mm / altair gpcam / jotain vastaavaa kameraa. Näitä saa käytettynä ~150e hintaan.


Juu sama kävi myös mielessä. Samanlaista videoa saa helposti tuolla skymax 127 myös. Barlowia väliin tai parempilaatuinen vaihtoehto voisi olla se halpa asi120 tms. kamera.


Pappis

Kuvan laatua ei 99% tapauksista ratkaise sun välineet, vaan kuvaushetken säätila ja keli, eli läpinäkyvyys ja seeing.

Tane

 Olen huomannut että mitä alempana kohde on sen varmemmin on huono seeing ja pienemmällä peilillä, objektiivilla saa varmemmin tulosta kuin isommalla. Esim. Saturnuksesta en viime vuosina johtuen sen alhaisesta sijainnista ole saanut kunnon kuvaa yli 150mm apertuurilla ja viime keväänä vain kerran silläkin siedettävän jota saattoi kuvaksi sanoa. Mutta kuu, joka on tässä varsinaisena aiheena ja kohteena suvaitsee sentään olla enimmäkseen taivaalla ylempänä "paremmassa seeingissä" ja kuvattavissa jopa yli 8" putkillakin.

Pitkällä laitteiden siirtelymatkalla on parempi pysyttää niiden kuorma mahdollisimman pienenä ettei siihen kasva kynnys ja harrastuksen mielekkyys säilyisi.
Celestron C14,

blaatu

Kehtaako aikuinen mies työnnellä lastenvaunuilla kuvausvermeitä jos kovin painavat?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

aloittelija 123

Jees  kiitoksia neuvoista,  taidan pärjäillä tolla mun maksutovilla ainakin toistaiseksi.   Veikkaan   että  tuo kannettavuus kusisi sen verran kummalakin vaihtoehdolla että ei kannata. ( ku autoakaan ei ole )    Itellä on kyllä noita barloweja  ihan hyvin  ja  okulaari suurenuskin löytyy.
Jännä vaan että  itellä  jostain syystä  tuo kuvien onnistumis prosentti on aika pieni  jotain 1suhde 5 teen  .  (johtuu varmaa seeing?  tai focusointi)...       Mietin tässä  että tarviikohan kuuta kuvattaessa  tota seurantaa ku   ajattelin ostaa jonku photo tripodin tolle makstoville..   mutt jos tarvii  niin oliskohan tuo skywatcherin star adventurer  hyvä  tohon hommaan  ( oikeastaan ajattelin myös jos sitä pystyis käyttää syvän taivaan kuvaamiseen toll mun ed 80 sell.