Guidausongelma

Aloittaja hanva77, 18.10.2017, 08:31:09

« edellinen - seuraava »

hanva77

Sain eilen vihdoin ja viimein equn ulos ja testiin. Suuntailin sen kochab clockilla navalle. Sitten testaamaan miten guidaus onnistuu. Ja eihän se onnistunut. Phd2 herjas että "calibration was too far from equator, recalibration is needed. Polar alignmentti oli kyllä mielestäni kohtuu hyvin asetettu mutta onko sillä tekemistä ton virheilmon kanssa että en tehnyt jalustalle star alignmenttia vaan asetin locaation ja ajan vain. Eli onko toi star alignment tehtävä ennenkuin phd2 osaa guidata?

einari

Huomasin kanssa tällä että herjasi kalibroinnista kun jouduin tekemään sen pohjoistaivaalla.
Mutta mulla kyllä guidaus toimi siitä huolimatta.
Mutta jos mahdollista kannattaa tehdä se lähempänä ekvaattoria.
___
Tapio

hanva77

Siis mitä toi kalibrointi tarkoittaa? Pitääkö guideputki jotenkin kalibroida vai mitä kalibrointia tarkoitat?

Voisiko joku vääntää rautalangasta miten toi prosessi etenee? Mulla on siis kamera ja guideputki/kamera doublemountilla jalustassa kiinni. Eikö guidattava tähti voi olla missä päin taivasta tahansa koska jos kuvaan esim itään päin niin eikö guideputken pidä osoittaa myös sinne suuntaan eikä lähelle ekvaattoria?

naavis

Guideri pitää kalibroida ennen käyttöä, eli putki pitää osoittaa mieluusti etelätaivaalle kohtalaisen lähelle taivaanekvaattoria, ja käskeä PHD:ta kalibroimaan. Kalibraatio kääntää siis jalustan molempia akseleita tunnetun määrän ja katsoo guidekamerasta paljonko tähdet liikkuivat ja mihin suuntaan. Ilman kalibrointia guideri ei voi tietää mihin suuntaan ja minkä kokoisia korjauksia jalustalle pitää lähettää.

Kannattaa tutustua PHD2:n manuaaliin ja lukea läpi edes Basic Use -osuus: https://openphdguiding.org/manual/?section=Basic_use.htm
Näin säästyy pahimmilta tappeluilta softan kanssa.

hanva77

Kiitoksia paljon!  Lueskelen tuon vielä ajan kanssa kun Lontoon kieli ei oo vahvimpia osaamisalueitani. Semmoinen varmistus vielä että kun tämä kalibrointi on suoritettu niin voiko sen jälkeen valita guidattavan tähden ihan mistä päin tahansa taivaankantta?

einari

Kyllä voi. Tosin tulee herjaa että liian kaukana ekvaattorista kalibroitu mutta toimii siitä huolimatta.
___
Tapio

vehnae

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 18.10.2017, 10:23:32
kun tämä kalibrointi on suoritettu niin voiko sen jälkeen valita guidattavan tähden ihan mistä päin tahansa taivaankantta?

Juuri näin, PHD tietää missä kohtaa taivasta kalibrointi tehtiin ja osaa itse kompensoida kalibrointia sen mukaan mihin putki osoittaa. PHD:han tekee tämän kalibroinnin guidausta aloittaessa ihan oma-aloitteisesti jos se sitä ei ole jo aiemmin tehnyt, mutta erityisesti jos kohde on korkealla pohjoisessa lähellä taivaannapaa niin kalibraation voi joutua / kannattaa tehdä erikseen etelätaivaalta.

Syynä tähän on että pohjoistaivaalla RA-akselin kääntäminen siirtää kuvaa kamerassa suhteessa vähemmän, jolloin kalibraatiosta tulee epätarkempi. Kärjistäen, jos guidetähti olisi täsmälleen taivaannavassa, niin RA-akselin kääntäminen ainoastaan kiertäisi kuvakenttää tähden ympäri, eikä PHD havaitsisi siitä liikettä josta päätellä että mihin suuntaan guidekamerassa tähti siirtyy RA-akselin kääntyessä.

hanva77

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 18.10.2017, 11:01:12
Juuri näin, PHD tietää missä kohtaa taivasta kalibrointi tehtiin ja osaa itse kompensoida kalibrointia sen mukaan mihin putki osoittaa.

Palaan tässä vielä alkuperäiseen kysymykseen että täytyykö jalustalle ollut tehtynä toi star alignment että phd tietää missä kohti taivasta mennään?

Lauri Kangas

En ole itse (vielä) siirtynyt takaisin PHD:n käyttöön, mutta noin yleisellä tasolla: jos guideri on kalibroitu jossain muualla kuin kuvattavan kohteen luona, niin sen deklinaatiosuunnan kompensoimiseksi on tiedettävä sekä missä deklinaatiossa kalibrointi tehtiin että mihin deklinaatioon nyt osoitetaan.

Jos nämä tiedot tulevat goto-jalustan ajurilta niin kyllä, goton pitää olla edes jotenkin synkattu jotta jalusta tietää asentonsa.

Jos sulla on tietokoneyhteys pelkkään guideriin mutta ei goto-jalustaan, niin ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin kalibroida kohteen vieressä? (arvailen vain)

hanva77

Mulla on guidekamera yhdistetty läppäriin ja kapulasta on yhteys läppäriin ja jalustaan. Kapulasta on valittuna pc direct ja ohjaus tapahtuu eqmodin kautta.

einari

Varmaan sitten ajelet jalustaa tietokoneella ja synkkaat tähtikarttaohjelmalla ?
___
Tapio

hanva77

Ajelen kyllä mutta en oo synkannu mihinkään tähtikarttaan. Eilen oli ensimmäinen kerta vasta kun sain jalustan ulos ja tässä sitä ihmetellään mutta periksi ei anneta vaikka välillä tuntuu että jos alkais keräilemään vaikka postimerkkejä ennemmin  :cheesy:

Edit: Star adventurerin kanssa oli helppoa kun ei tarvinnut kuin suunnata napaan ja laittaa "kello" tikittämään. Tässä goto ja guidaushomnassa onkin vähän enemmän muuttujia ja asioita mitä pitää ottaa huomioon ennenkuin alkaa homma toimimaan.

wm-x

Kannattaa ladata sharpcap 2.9 versio(vielä ilmainen) ja sillä hoitaa napasuuntaus. Tietokoneen karttaohjelman pitää tietää mihin putkesi osoittaa.

hanva77

Toi SharpCap vaikuttaa todella helpolta tavalta tehdä polar alignment. Kiitoksia vinkistä.

Jommeli

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 18.10.2017, 11:37:36
En ole itse (vielä) siirtynyt takaisin PHD:n käyttöön, mutta noin yleisellä tasolla: jos guideri on kalibroitu jossain muualla kuin kuvattavan kohteen luona, niin sen deklinaatiosuunnan kompensoimiseksi on tiedettävä sekä missä deklinaatiossa kalibrointi tehtiin että mihin deklinaatioon nyt osoitetaan.

Jos nämä tiedot tulevat goto-jalustan ajurilta niin kyllä, goton pitää olla edes jotenkin synkattu jotta jalusta tietää asentonsa.

Jos sulla on tietokoneyhteys pelkkään guideriin mutta ei goto-jalustaan, niin ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin kalibroida kohteen vieressä? (arvailen vain)

Kun tätä asiaa tässä ketjussa nyt alettiin pohtia niin onko mitään perää sillä havainnolla että guidaus toimii paremmin jos kalibrointi on tehty ajatellulla guidaustähdellä?
Olin havaitsevinani tällaisen ilmiön kun viimeksi guidausta käytin. Kalibroinnin tein tähdelle jolla myös guidasin ja kun vaihdoin kohdetta ilman uudelleen kalibrointia niin seuranta heikkeni merkittävästi.
Olin tehnyt aluksi niin tarkan alignauksen kuin jalustalla pystyy/osaan tehdä.

Haa! tuota Laurin vastausta lukiessani hoaksin että mulla ei ollut tuossa sessiossa jalustaa yhdistettynä PHD2:seen eikä kuvaussoftaan. Tällä siis lienee osansa asiaan? Anyway vaikka yhteys jalustaan olisikin niin onko tuolla kalibrointitähden sijainnilla minkälainen merkitys kohdetta vaihdettaessa?
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF