orion xt8 intelscope vs slywatcher skyliner 10

Aloittaja Robin L, 13.06.2017, 10:08:24

« edellinen - seuraava »

Robin L

Eli siis olisin ostamassa ihan kuukauden päästä jommankumman näistä arvostan enemmän parempia näkymiä mitä tuo skyliner tarjoaisi mutta tuo intelliscopen tietokone avustettu tuki olisi myös hyödyllinen tähtäkarttaa osaan lukea ja olen tulostanut jo sellaisen itselleni painolla ei ole niinkään  väliä.

AaJii

Minulla oli tuo useita vuosi tuollainen xt8i ja myöhemmin xx14i. Kummassakin olin hyvin tyytyväinen intelliscope-ohjaukseen - sen avulla oli helppo ja nopea löytää useita kohteita illan aikana. Vaikka tähtitaivasta tunnenkin jonkin verran, olisi erityisesti pienempien kohteiden etsimiseen mennyt manuaalisesti rutosti enemmän aikaa. Onhan sekin tavallaan toki hohdokasta, mutta ei sopinut pienlapsiperheen elämänrytmiin...

aajii
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

AaJii

Muuten 8":n valon keruun ero 10":seen on käytännössä pieni. 8" -> 14" oli varsin reipas.
aajii
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Robin L

Lainaus käyttäjältä: AaJii - 13.06.2017, 15:59:26
Minulla oli tuo useita vuosi tuollainen xt8i ja myöhemmin xx14i. Kummassakin olin hyvin tyytyväinen intelliscope-ohjaukseen - sen avulla oli helppo ja nopea löytää useita kohteita illan aikana. Vaikka tähtitaivasta tunnenkin jonkin verran, olisi erityisesti pienempien kohteiden etsimiseen mennyt manuaalisesti rutosti enemmän aikaa. Onhan sekin tavallaan toki hohdokasta, mutta ei sopinut pienlapsiperheen elämänrytmiin...

aajii

Selvä onko sinulla muuta kerrottavaa tuosta orion xt8i:stä?

VP

Lainaus käyttäjältä: AaJii - 13.06.2017, 16:01:15
Muuten 8":n valon keruun ero 10":seen on käytännössä pieni. 8" -> 14" oli varsin reipas.
aajii

Pieni ero kylläkin, mutta isommasta apertuurista ei ikinä ole haittaa syvän taivaan havaitsemiseen. Itse ehken ottaisin 10" ei-goton kuin 8" goton jos on aikaa ja kärsivällisyyttä etsiä kohteita. Kumpikaan ei ole huono vaihtoehto.

-V

Javs86

W1lleM puhuu asiaa! Isompi apertuuri tuo mm. Paremman erotuskyvyn isommilla suurennoksilla (eli kuva on vähemmän suttuinen, kun käyttää isompaa suurennosta). Joskin syvän taivaan kohteisiin harvemmin käytetään kovin suuria suurennoksia, koska pienemmillä suurennoksilla saadaan suuret kohteet kirkkaina, sekä kontrasti rikkaampina näkökenttään... Näin ainakin itse teen.
Kannattanee vilkaista hieman tätä opasta, jos se auttaisi valinnassa: https://www.ursa.fi/kauppa/kaukoputken-ostajan-opas/
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

blaatu

Skyliner näyttäisi olevan noin 200 euroa halvempi mitä eräästä suomalaisesta kaupasta kurkkasin. SIllä rahalla saa jo pari hyvää laajakulmaokulaaria varuspakkiin.

Mistä muuten ajattelit ostaa?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VP

Lainaus käyttäjältä: Javs86 - 14.06.2017, 23:50:48
W1lleM puhuu asiaa! Isompi apertuuri tuo mm. Paremman erotuskyvyn isommilla suurennoksilla (eli kuva on vähemmän suttuinen, kun käyttää isompaa suurennosta). Joskin syvän taivaan kohteisiin harvemmin käytetään kovin suuria suurennoksia, koska pienemmillä suurennoksilla saadaan suuret kohteet kirkkaina, sekä kontrasti rikkaampina näkökenttään... Näin ainakin itse teen.
Kannattanee vilkaista hieman tätä opasta, jos se auttaisi valinnassa: https://www.ursa.fi/kauppa/kaukoputken-ostajan-opas/

No totta tuokin, erotuskykyä tulee kaupan päälle. Minun 8" ja 12" tuuteilla ero on kuin yöllä ja päivällä. Kumpikaan ei ole huono, mutta esim. andromeda muuttuu selvästi rakeiseksi 12" putkella. 8" en erota siitä semmoista "yksityiskohtaa", joskaan en ole vertaillut niitä rinnakkain samassa kelissä. Määrällisesti kuitenkin havaintoja on mooonta kertaa siitä kohteesta.

Okulaareihin kannattaa myös satsata, en tarkoita että pakki täyteen televuea ja kentälle. :cheesy:
Kyllä halvemmillakin pääsee liikenteeseen, esim. SkyWatcher Panaview, Celestron X-Cel LX, kallimmasta päästä Baader Morpheus. Kaikista noista on positiivisia kokemuksia, kahdesta jälkimmäisestä lähinnä planeettaokulaareina ja Panaviewiä liputan kyllä erittäin hyväksi laajikseksi. Myös William Opticsilla on hyviä satasen hintaluokassa olevia okulaareja, esim. SWAN sarjalaiset. Niitä tilasimmekin juuri kolme kappaletta seuran tornille. Jahka saapuu pitänee kirjoitella jotain arvostelua.

Eikä kannata unohtaa hyvää barlowia, sillä saa helposti lisää suurennusta vaikkapa kuun katseluun jos keli sen sallii.

-V

Robin L

Olisin ostanut ylvasta tuon skylinerin ja xt8i olisin tilannut orionin omasta eu kaupasta havainto reissuni tulisivat kestämään noin 2-2.30h joten aikaa minulla olisi jonkun verran mutta omasta kärsivällisyydestäni en ole niin varma joten kokisin tuon tietokone avustuksen todella hyödylliseksi, mutta sain juuri tietooni että budjettini nousi 1000€ kaukoputken kanssa niin mitäpä jos ostaisin skyquest xt10i kaukoputken se taisi olla orion eu kaupassa juuri 1000€.
Ehdotelkaa toki 1000€ budjetilla isoja tai/ja goto tai intelliscope varustuksilla olevia dobsonia.

VP

Ostaisin sinuna sen 10" intelliscopen jos taalapurkki antaa myöten, mutta huomioi hinnassa että pelkällä kaukoputkella et tee mitään. Tarvitset okulaareja sen lisäksi, eikä esim. OIII tai UHC suotimestakaan (visuaalikäyttöön) ole haittaa.

-V

Javs86

Joo samaa mieltä W1lleM kanssa. Aldebaran toi tuollaisen 2" Skywatcher Panaviewin tornille... Sillä havainnoitiin hetken ja itsekin aijon tuon okulaarin lisätä omaan salkkuuni sen perusteella!
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

AaJii

Komppaan edellisiä. Okulaarit ovat erittäin olennainen osa havannointia. Panaview on kyllä todella hyvä. Orionin (ja varmaan myös Skywatcherin) mukana tulee todella heikkolaatuisia vempeleitä. Olen ollut myös hyvin tyytyväinen Hyperioniin sen monikäyttöisyyden vuoksi (fine tune rings). Orionin kapula tarvitsee havainnoitaessa lisälämpöä kylkeen esim. lämmitetystä pakaste-/lämpöpussista villasukkaan tungettuna. Jo +5C lämpötila saa näytön tahmeaksi.
aajii
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Robin L

Olen kuullut että nuo sirius plossit ovat ihan hyvän laatuisia mutta panawievin kyllä ajattelin ostaa myös.

AaJii

Okulaarien kohdalla pätee erittäin hyvin "nälkä kasvaa syödessä". Muistelen, että 25mm plössli oli suhteellisen ok, mutta 10mm:n kanssa suurin rasite on pieni eye relief, eli sitä pitää katsoa todella läheltä. Panaview:ssä eye relief on jo aika reipas ja eron huomaa. Paremmissa okulaareissa on laaja kenttä (jos sitä haluaa) ja pitkä eye relief. Planeettoja katsoessa näillä ei ole niin suurta väliä ja plössl saattaa olla jopa paras rakenne. Mutta tässä kannattaa kokeilla mikä sopii itselle parhaiten. Panaview:llä saat kyllä hyvää referenssiä suht. hyvästä okulaarista.
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Robin L

#14
Tai sitten voisin ostaa vain tuon orion xt8i putken ja laittaa loput 200€ okulaareihin ja muihin tarvikkeisiin jos se ero ei ole niin mahdottoman iso noilla 8 ja 10 tuuteil
Mitä tuumitte ?
Satanen suotimeen ja satanen okulaareihiin olisi parempi kuin xt10i ilman mitään suotimia ja okulaareja.