orion xt8 intelscope vs slywatcher skyliner 10

Aloittaja Robin L, 13.06.2017, 10:08:24

« edellinen - seuraava »

Robin L

Toivon todellakin että tuo intelliscope ei tuota pettymystä ostan tuon xt8i sen takia että jos tähtihyppely koituu vaikeaksi tai on hieman valosaasteista niin ei tarvitse edes yrittää tähtihypellä ja minun havainto reissut ei tule kestämään yli 2-3 tuntia niin oletan että  voin havainnoida monia kohteita lyhyessä ajassa.

Javs86

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 22.06.2017, 21:13:18
Toivon todellakin että tuo intelliscope ei tuota pettymystä ostan tuon xt8i sen takia että jos tähtihyppely koituu vaikeaksi tai on hieman valosaasteista niin ei tarvitse edes yrittää tähtihypellä ja minun havainto reissut ei tule kestämään yli 2-3 tuntia niin oletan että  voin havainnoida monia kohteita lyhyessä ajassa.

Kuulutko johonkin paikalliseen tähtiyhdistykseen? Siellä olisi ainakin porukkaa, joka voisi auttaa sinua alkuun.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Robin L

Lainaus käyttäjältä: Javs86 - 22.06.2017, 21:53:54
Kuulutko johonkin paikalliseen tähtiyhdistykseen? Siellä olisi ainakin porukkaa, joka voisi auttaa sinua alkuun.


No tampere Ursa olisi kai lähin vaihtoehto .

Miikka Sikkilä

Tampereella taitaa olla yksi maan innokkaimmista ja osaavimmista porukoista, siellä kannattaa käydä ehdottomasti tutustumassa!
Miikka Sikkilä - Oulu

Pekka Lehtelä

Putken valintaan en ota nyt tässä kantaa mutta kannattaa harkita vaihdatko putkeen jonka ostat Right Angle kulmaetsimen suoran etsimen sijasta. Siinä on kuva "oikein päin" eli samoin kuin kartassa ja hyvällä kulmaetsimellä ei tarvitse olla niska väärässä sekä osan tähtihyppelystä voi tehdä etsimällä. Minulla on 8x50, 9x50 sekä 10x60 kulmaetsimet omissa putkissani ja ne helpottivat olennaisesti kohteiden löytämistä kun ne hommasin, sillä minun putkissa ei ole gotoa. Kulmaetsin vaatii punapiste-etsimen millä lähteä liikkeelle jostain hyvin näkyvästä tähdestä mutta ne eivät paljon maksa. Minun mielestä kunnon etsimistä puhutaan aivan liian vähän verrattuna siihen kuinka hyvä niillä on kohteita löytää. Minulla on Baaderin Eudiascop okulaarit joiden näkökenttä ei kovin laaja ole mutta kunnon kulmasetsimillä pärjään niillä hyvin.

Pekka

Javs86

Kannatan myös tuota right angle etsimen hankkimista/ kulmapeilin hankkimista suoraan etsimeen.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Pekka Lehtelä

Lisään nyt sen verran, että gotoputken kanssa pärjää suorallakin etsimellä mutta putkessa jossa ei ole gotoa on kulmaetsin paljon havaintojen tekoa helpottava laite.

Pekka

Robin L

Hei onko muuten Sky Watcher skylinerin mukana tulevista okulaareista mihinkään? tilaan panaview okulaarit myöhemmin.

RL

Skylinerin mukana tulevat super okulaarit on kolme linssisiä kellnereitä. Ensihätään niitä käyttää, mutta paremmat okulaarit antaa paremman katselukokemuksen. Eivät kumminkaan niin huonoja ole kuin markettiputkien mukana tulevat muoviokulaarit.