Tarkentimen akselin suuntaus

Aloittaja Pappis, 04.09.2017, 09:40:24

« edellinen - seuraava »

Pappis

Millä keinoin olette tarkistaneet ja/tai suunnanneet tarkentimen akselin putken pääakselin kanssa oikeaan asentoon (suoraan kulmaan ja akselit toisiaan leikaten)?

Pappis

Ongelmani ei ole kollimointi, osaan sen ja olen tehnyt sen monta kertaa onnistuneesti (myös tähtitestin perusteella). Olen käyttänyt monsier Haaviston menettelyä mekaniikan ja optiikan suuntaukseen. Ongelmani on, miten mitata ja säätää tarkentimen akselin kulma pääpeilin (putken akseliin) nähden)? Olen kyllä pähkäillyt, että jos laserin täplä liikkuu putken vastaseinässä ylös ja/tai alas, kun tarkennin liikkuu sisään ja/tai ulos, niin kulma ei voi olla ainakaan 90 astetta... Mitä muita kenoja / työkaluja  kikka-vitosia?

Lithos

Muistelen että jossakin videossa homma tehtiin niin että ensin mitattiin tarkka etäisyys tarkentimen reiän keskiöön putken etureunasta, sitten leikattiin paperi vanne joka aseteltiin putken sisäreunaa vasten likimain oikealle etäisyydelle menemään putken ympäri ja sen pituus suunniteltiin niin että kun paperin toinen pää oli fokuserin reiän reunaa vasten, niin toinen pää tule täsmälleen toiseelle puolelle reiän keskikohdan kohdalle, sitten tehtiin sinne vastakkaiselle puolelle merkki flokkaus materiaaliin.

Tämän jälkeen tarkennin tähtäiltiin sitten kohdalleen chesirellä tai laserilla, varmistaen että täppä pysyi samassa kohdassa tarkennin ala ja ylä asennossa. Menetelmän heikkous on se että jollakin opilla pitää katsella onko fokkarin putki keskellä fokkarin reikää ja jos ei ole niin se pitää ottaa huomioon paperi liuskan pituutta laskiessa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

VP

Sen sijaan että koko tarkenninta kallistetaan olisiko viisain vain kallistaa kennoa?

-V