Syvän taivaan kohteita aloittelijoille

Aloittaja Robin L, 14.02.2017, 17:39:12

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 19.02.2017, 23:53:22
Kiitoksia yritänpä löytää m32 ja m33 ja m110 sitten seuraavaksi suotuisalla säällä ja ehkäpä jos silmään osuisi myös m81 ja m82 tuolla 76mm putkella.

Robin L.,

jonkin aikaa (~19 harrastusvuotta mittarissa) syvän taivaan visuaalihavaitsemista harrastaneena voin antaa pari vinkkiä:

-älä missään tapauksessa luovuta! Syvän taivaan visuaalihavaitseminen ei ehkä ole kaikkein helpoin laji, mutta se on lopulta sitäkin palkitsevampaa
-76 mm peili tai linssi on aika pieni, syvän taivaan katselua varten min. 15 mm linssi tai peili voisi olla hyvä, itselläni on 250 mm peili. Joskin 76 mm putkellakin näkee jo useita laaja-alaisia kohteita, eli kyllä silläkin jo alkuun pääsee!
-syvän taivaan visuaalihavaitseminen on tekniikkalaji, kohteiden etsiminen ja katsominen ovat taitoja, jotka kehittyvät harjoituksen myötä kuten mitkä tahansa muutkin taidot
-syvän taivaan kohteet ovat pääasiassa erittäin himmeitä, ja ne näkyvät parhaiten mahdollisimman pimeässä paikassa, Kuu ei saisi olla taivaalla
-syvän taivaan kohteet näkyvät parhaiten, kun on saavuttanut hyvän hämäränäön, tämän saavuttaminen vie noin 20-30 minuuttia
-syvän taivaan kohteita kannattaa katsoa "syrjäsilmällä", eli ei katsota suoraan kohteeseen vaan hieman ohi, syrjäsilmällä

Muutamia helppoja ja kirkkaita syvän taivaan kohteita:
-Messier 42 (Orionin sumu)
-Messier 31 (Andromedan galaksi)
-Messier 44 (Mehiläispesäjoukko)
-Messier 45 (Seulaset)
-Messier 33 (Kolmion galaksi, hyvin himmeä!)
-Messier 57 (Lyyran rengassumu)
-Messier 13 (Herkuleen suuri joukko)
-Messier 5 (Pallomainen joukko Käärmeessä)
-Perseuksen kaksoistähtijoukko

Tähtitaivaan tuntemus on myös tärkeää, varsinkin mikäli etsii kohteita ilman GOTOa. Eli tähtikartta mukaan ja taivaita opiskelemaan!

Terveisin,

Juha

naavis

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 20.02.2017, 16:42:23
-76 mm peili tai linssi on aika pieni, syvän taivaan katselua varten min. 15 mm linssi tai peili voisi olla hyvä, itselläni on 250 mm peili. Joskin 76 mm putkellakin näkee jo useita laaja-alaisia kohteita, eli kyllä silläkin jo alkuun pääsee!

Tarkoitit varmaan 150 mm?

VP

Juhan lista on oikein hyvä, lisäisin tähän vielä muutaman kaksoistähdet: Mizar, Rigel, Albireo sekä vaikkapa parhaillaan hyvin näkyvä 48 Ori. Sekä planetaarisen sumun M27 Joutsenessa (Albireon lisäksi tämä on enemmän syksyn kohteita, mutta kuitenkin).

-V

Robin L

#33
Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 20.02.2017, 16:42:23

-älä missään tapauksessa luovuta! Syvän taivaan visuaalihavaitseminen ei ehkä ole kaikkein helpoin laji, mutta se on lopulta sitäkin palkitsevampaa
-syvän taivaan kohteita kannattaa katsoa "syrjäsilmällä", eli ei katsota suoraan kohteeseen vaan hieman ohi, syrjäsilmällä

Tähtitaivaan tuntemus on myös tärkeää, varsinkin mikäli etsii kohteita ilman GOTOa. Eli tähtikartta mukaan ja taivaita opiskelemaan!

Terveisin,

Juha

En todellakaan aio luovuttaa! Tähti taivasta olen opiskellut aplikaatiolla nimeltä skymap olen sen avulla opetellut monia tähdistöjä nämä minä tunnen ja löydän taivaalta: iso karhu,pieni karhu, andromeda, cassiopeia, orion, kefeus,ajomies,perseus, kolmio,härkä ja joutsen.
Galaksit ja sumut kiehtovat eniten joten 200mm peili olisi suotuisa niiden katseluun ja etsiminenkin olisi helpompaa isolla peilillä eikö?..
ainoa galaksi mitä olen katsellut on andromedan galaksi ja se oli kaunista katseltavaa ja palkitsevaa.
Tarkoitatko syrjä silmällä katselua sitä että jos katson vaikkapa andromedan galaksia niin katson siitä vaikka hieman oikealla ja sivuun että kohde kuitenkin pysyisi okulaarissa? Entä onko muita galakseja tai sumuja 76mm putkella m81 ja m82 haluaisi  nähdä tällä putkella ja todennäköisesti aion ostaa sen 200mm putken mikäli sillä näkisi enemmän ja tarkemmin kohteet.


Pappis

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 21.02.2017, 11:10:30
Tarkoitatko syrjä silmällä katselua sitä että jos katson vaikkapa andromedan galaksia niin katson siitä vaikka hieman oikealla ja sivuun että kohde kuitenkin pysyisi okulaarissa? Entä onko muita galakseja tai sumuja 76mm putkella m81 ja m82 haluaisi  nähdö tällä putkella ja todennäköisesti aion ostaa sen 200mm putken mikäli sillä näkisi enemmän ja tarkemmin kohteet.
Katso siis ohimoon päin sivuun (esim. oikealla silmällä oikealle). Silmän sokea piste on näkökentässä ohimon puolella, joten jos katson sivuun nenään päin, saatatkin siirtää etsimäsi kohteen sokean pisteen alueelle, ja sitten sitä ei ainakaan näy...

Wikipedia ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmissilmä ) kertoo sen näin: "Verkkokalvo peittää silmän takaosan sisäpintaa kaikkialta muualta paitsi näköhermonpään kohdalta. Näköhermonpää sijaitsee silmänpohjassa tarkan näkemisen pisteestä nenään päin n. 3-4 mm. Koska näköhermonpäässä ei ole verkkokalvoa, siitä aiheutuu näkökenttään ns. fysiologinen sokea piste. Silmänpohjan nenänpuoleinen alue vastaa näkökentässä ohimonpuoleista osaa, joten sokea piste sijaitsee katseen kohdistuspisteestä n. 15 astetta ohimoon päin. Sokea piste on laajuudeltaan 5 astetta (kohdistuspisteestä n. 13-18 astetta ohimoon päin). Molempien silmien sokea piste on kohdistuspisteen ohimonpuolella, joten yhteisnäössä toisen silmän näkökenttä kattaa toisen silmän sokean pisteen."

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 21.02.2017, 11:10:30
En todellakaan aio luovuttaa! Tähti taivasta olen opiskellut aplikaatiolla nimeltä skymap olen sen avulla opetellut monia tähdistöjä nämä minä tunnen ja löydän taivaalta: iso karhu,pieni karhu, andromeda, cassiopeia, orion, kefeus,ajomies,perseus, kolmio,härkä ja joutsen.
Galaksit ja sumut kiehtovat eniten joten 200mm peili olisi suotuisa niiden katseluun ja etsiminenkin olisi helpompaa isolla peilillä eikö?..
ainoa galaksi mitä olen katsellut on andromedan galaksi ja se oli kaunista katseltavaa ja palkitsevaa.
Tarkoitatko syrjä silmällä katselua sitä että jos katson vaikkapa andromedan galaksia niin katson siitä vaikka hieman oikealla ja sivuun että kohde kuitenkin pysyisi okulaarissa? Entä onko muita galakseja tai sumuja 76mm putkella m81 ja m82 haluaisi  nähdö tällä putkella ja todennäköisesti aion ostaa sen 200mm putken mikäli sillä näkisi enemmän ja tarkemmin kohteet.

Syrjäsilmällä katsominen tarkoittaa juuri sitä, että itse kohde on keskellä näkökenttää, mutta katse suunnataan ohi kohteen (useimmiten vasemmalle tai oikealle suhteessa kohteeseen, mikä nyt tuntuu parhaalta). Tällöin kohde tulee paremmin näkyviin, koska kohteesta tuleva valo osuu silmien hämäränäöstä vastaaviin sauvasoluihin, joita on silmän reuna-alueilla (värinäöstä vastaavia tappisoluja on vain silmän keskellä, eikä niillä tee juuri mitään syvän taivaan havainnoissa). Tämä katsomistekniikka on hyvä opetella, koska ilman sitä syvän taivaan kohteista ei saa juuri mitään irti visuaalisesti.

Terveisin,

Juha

blaatu

Robin kyselee jatkuvasti yhtä asiaa, eli mitä hyötyä hän saa ostamalla 200mm teleskoopin. Minä luulen että hyvä vastaus jakaantuisi kolmeen osioon, ja kussakin osiossa hyödyt tai haitat ovat omanlaisensa.
1) tähdet ja pistemäisten tähtien joukot
2) galaksit ja sumut - eli läiskät
3) aurinkokunnan planeetat ja kuu

Tarkemman osiokohtaisen selvityksen minä jätän asiantuntijoille ;)
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Robin L

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 21.02.2017, 13:22:08
Robin kyselee jatkuvasti yhtä asiaa, eli mitä hyötyä hän saa ostamalla 200mm teleskoopin. Minä luulen että hyvä vastaus jakaantuisi kolmeen osioon, ja kussakin osiossa hyödyt tai haitat ovat omanlaisensa.
1) tähdet ja pistemäisten tähtien joukot
2) galaksit ja sumut - eli läiskät
3) aurinkokunnan planeetat ja kuu

Tarkemman osiokohtaisen selvityksen minä jätän asiantuntijoille ;)

Pahoittelut jos saatoin jankuttaa asiasta, sen merkitys on vain suuri minulle koska ei ne halpoja ole nuo isommat putket ja halusin vain varmistaa että ostan oikean putken(:

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 21.02.2017, 15:55:44
Pahoittelut jos saatoin jankuttaa asiasta sen merkitys on vain suuri minulle koska ei ne halpoja ole nuo isommat putket ja halusin vain varmistaa että ostan oikean putken(:

Asia on ilman muuta tärkeä, ja kyllä se kaukoputken ostaminen jonkinlainen investointi on, ei ole ihan sama mihin ne 500-1000 € laittaa.

Tässäpä olisi yksi esimerkki, jota voisin lämpimästi suositella syvästä taivaasta kiinnostuneelle.

https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skyliner-200p-kaukoputki/

Eli tuossa mm. Ursankin myymä Skywatcher Skyliner 200P -kaukoputki, joka on Newton tyyppinen peiliputki Dobson -jalustalla. Putki on valovoimainen, eli sillä näkee himmeitäkin kohteita. Toki putki on jokseenkin painava, eli sen liikuttelemiseen paikasta toiseen tarvitaan auto, ellei ole mahdollisuutta käyttää putkea kiinteästi tai lähes kiinteästi esim. omalla kotipihallaan. Tämäkin kannattaa ottaa huomioon kaukoputkea valittaessa.

Tuo putki on täysin manuaalikäyttöinen, eli GOTOa eikä tietokoneohjausta. Putken käyttöä joutuu opettelemaan ja harjoittelemaan, samoin kuin kohteiden löytämistä. Väittäisin silti, että tällaisen manuaalisen putken käyttäminen, taivaiden opiskelu ja kohteiden löytäminen sen avulla ovat erittäin palkitsevia aktiviteetteja!

Jos putken koko ja kuljetettavuus ovat kynnyskysymys, voisi kysymykseen tulla myös pieni ja kevyt Sky Watcher Skymax 102.

https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skymax-102/

Tämä on pieni ja kevyt katadioptrinen putki yksinkertaisella ekvatoriaalijalustalla, ei GOTOA, ei tietokoneohjausta. Putki on kyllä jalustoineen päivineen pieni ja kevyt, mutta ei niin valovoimainen kuin tuo toinen ylempänä ehdottamani malli.

Putken lisäksi jossain vaiheessa hankittavaksi tulee myös muutama erilainen okulaari, joilla saadaan erilaisia suurennuksia ja näkökenttiä. Ursan myymien kaukoputkien mukana tulee 2-3 perusokulaaria, joilla kyllä pääsee alkuun!

Ursasta ostaessasi saat kaiken tarvittavan avun ja tuen putken käyttöön. Lisäksi putken mukana tulee pari opaskirjaa, joilla pääsee alkuun. Lisäksi voit saada myös perehdytyksen putken käyttöön mikäli sinulla on mahdollisuus ostaa se paikan päältä Ursan toimistolta.

Terveisin,

Juha

Miikka Sikkilä

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 21.02.2017, 15:55:44
Pahoittelut jos saatoin jankuttaa asiasta, sen merkitys on vain suuri minulle koska ei ne halpoja ole nuo isommat putket ja halusin vain varmistaa että ostan oikean putken(:

Onko sinulla mahdollisuutta käydä tutustumassa vaikka jonkun isomman putken omistavan harrastajan kanssa, miltä ne kohteet näyttävät? Saisit myös käsitystä suuremman laitteen koosta ja sitten siitä, miten paljon sieltä taivaalta näkyy.
Miikka Sikkilä - Oulu

Robin L

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 21.02.2017, 16:07:43


https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skyliner-200p-kaukoputki/

Eli tuossa mm. Ursankin myymä Skywatcher Skyliner 200P -kaukoputki, joka on Newton tyyppinen peiliputki Dobson -jalustalla. Putki on valovoimainen, eli sillä näkee himmeitäkin kohteita. Toki putki on jokseenkin painava, eli sen liikuttelemiseen paikasta toiseen tarvitaan auto, ellei ole mahdollisuutta käyttää putkea kiinteästi tai lähes kiinteästi esim. omalla kotipihallaan. Tämäkin kannattaa ottaa huomioon kaukoputkea valittaessa.



Tuo on toinen vaihtoehto orion skyquest xt8 lisäksi mutta hinta vain on aikas suolainen.
Saksasta jos tilaisin tuon orionxt8 joka vieläpä toimitetaan ilmaseksi maksaa 432€.

http://eu.telescope.com/Orion-SkyQuest-XT8-Classic-Dobsonian-Telescope/p/103608.uts?keyword=orion%20xt8   tässä linkki siihen.

Robin L

Ahaa katsoinkin juuri kyseistä skylineriä villenkellosta ja sen saisi 380€ hintaan.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=914&show=all
En tosin tiedä kuinka kauan tuo hinta pysyy kun vasta kesälle suunnittelin isompaa putkea.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 21.02.2017, 17:29:52
Ahaa katsoinkin juuri kyseistä skylineriä villenkellosta ja sen saisi 380€ hintaan.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=914&show=all
En tosin tiedä kuinka kauan tuo hinta pysyy kun vasta kesälle suunnittelin isompaa putkea.
Villen Kello lupaa vaan ei yleensä lunasta... Palstalaisilla on lukuisia huonoja kokemuksia tuosta putiikista.

RL

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 21.02.2017, 17:29:52
Ahaa katsoinkin juuri kyseistä skylineriä villenkellosta ja sen saisi 380€ hintaan.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=914&show=all
En tosin tiedä kuinka kauan tuo hinta pysyy kun vasta kesälle suunnittelin isompaa putkea.

Osta mielummin ylvasta http://www.ylva-astronomia.fi/peiliputket.htm suomalainen yritys tämä. 379€ tuo putki siellä.