Syvän taivaan kohteita aloittelijoille

Aloittaja Robin L, 14.02.2017, 17:39:12

« edellinen - seuraava »

Robin L

Elikkäs olisin vailla syvän taivaan kohteita lähinnä galaksit ja sumut kiehtoo kaikista eniten andromedan galaksin ja orionin sumun olen jo nähnyt. Tällä hetkellä käytössäni ovat 76/700 peiliputki ja 10x50 kiikarit.  Loppu kesästä ajattelin ostaa 200mm dobson putken varmaankin orion xt8 classicin. Ehdotelkaa toki hyviä sumuja ja galakseja(tähtijoukutkin käyvät) mutta muita kuin m31 ja m42. Miellellään ngc,ic tai messier kohteita ja,  kertokaa toki kuinka vaikeaa on kysesten kohteiden havainnointi ja näkeminen.
Pystyn myös menemään pimeille maaseuduille tarkkailemaan kohteita joten ei tarvitse olla ihan kirkkaimmasta päästä kaikki kohteet :azn:

Miikka Sikkilä

Tähtijoukoista: Hyadit, Plejadit, Perseuksen kaksoistähtijoukko, Ajomiehen tähtijoukkoja voit myös yrittää metsästää. Niissä on mukavasti etsimistä ja kun osa niistä on laajoja, niin saat "seilata" avaruutta pitkin kohdetta tutkiessasi. Galaksit ehkä pikkuputkella hankalia, koeta vaikka M81 ja M82 Isosta karhusta. Myös sumut voivat olla vaikeita pienellä putkella, mutta voit koettaa vaikka M27 ja M57. Jälkimmäiset näkyvät pikkuputkella aika pieninä, suurta suurennusta ei kannata ainakaan ennen kohteiden löytämistä kokeilla. Siinäpä muutamia.
Miikka Sikkilä - Oulu

Robin L

Kiitos tiedosta oletan että useat galaksit ja sumut ovat etsimisen arvoisia kun/jos ostan tuon 200mm putken vaikkapa en niitä  värikkäänä ja yhtä tarkkana näekkään.

Miikka Sikkilä

Jo vain! Mikäli siitä etsimisestä nauttii, niin loppuu aika ennen kuin on kaikki kohteet taivaalta katseltu läpi :) Ja kun näkyvä taivas kiertyy vielä vuoden mittaa havaintopaikassa, niin tulee pikku hiljaa uusia kohteita näkösälle. Tosi antoisaa puuhaa, kun maltilla ottaa. Kokemuksen myötä homma tietysi nopeutuu ja mieluisampia kohteita tulee varmasti katseltua enemmän. Mutta katseltava ei tosiaan kesken lopu!
Miikka Sikkilä - Oulu

Timpe

Ja taas kerran pääsee suosittelemaan tätä jo klassikko-aseman saanutta URSA:n mainiota havainto-opasta:
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/messierin-kohteet/  :wink:
Menee hetki ennen kuin olet nuo kaikki löytänyt...
- Timo Inkinen

Pappis

Kannattaa myös bongata kirjastosta tai jopa nettikaupoista kirjoja kiikarikohteista! Ne toimivat lähes tulkoon poikkeuksetta myös pienille kaukoputkille sopiviksi kohdelistoiksi. Itselläni on esim. tämä: https://www.amazon.de/Binocular-Highlights-Celestial-Telescope-Stargazing/dp/1931559430/ref=sr_1_6. Jotain kohtita on sen avulla tullut etsittyä kiikarein, kaukoputkella ei vielä yhtäkään kun olen harjoitellut enimmäkseen planeettojen ja Kuun kanssa.

Robin L

Kiitoksia tiedoista! Olin juuri katselemassa perseuksen kaksois tähtijoukkoa ensimmäistä kertaa ja kauniilta näytti se oli etsimisen arvoista. Käytin siis 10x50 kiikareita.

arik

Kiikareilla / pienellä putkella katsomiseen voisin suositella "Binocular Sky"-nettisaittia, ja erityisesti kuukausittaista newsletteriä (voi tilata myös sähköpostiin), jossa on hyvät tärpit kiikarikatselijalle juuri senhetkisellä taivaalla. Tarkoitettu UK:ssa harrastaville, mutta vinkit sopivat Suomeen varsin hyvin. http://binocularsky.com/

Robin L

Lainaus käyttäjältä: arik - 15.02.2017, 09:21:20
Kiikareilla / pienellä putkella katsomiseen voisin suositella "Binocular Sky"-nettisaittia, ja erityisesti kuukausittaista newsletteriä (voi tilata myös sähköpostiin), jossa on hyvät tärpit kiikarikatselijalle juuri senhetkisellä taivaalla. Tarkoitettu UK:ssa harrastaville, mutta vinkit sopivat Suomeen varsin hyvin. http://binocularsky.com/

Kiitos suosituksesta tosiaan ajattelin loppu talven/kevään tähyillä kiikareilla ja elokuussa ostaa orion xt8 dobsonin niin pääsee näkemään vähän tarkempia kohteita ja näkee enemmän .^^

Robin L

Äskettäin oli kyllä kaunis tähtitaivas ja päätin mennä pellolle  noin 100-150m pois kaikesta hajavalosta ja yritin löytää muutaman syvän taivaan kohteen mukanani oli 10x50 kiikarit.
Nämä onnistuin löytämään m45, m31, m42, ja perseuksen kaksoistähtijoukon.
Olin suunnitellut etsiväni ja löytäväni ensimmäistä kertaa: Iris sumun, m78, m81 ja m82.
Reissu kesti noin 45 min ja oli pettymys koska mitään näistä kohteista mitä en ole ennen nähnyt en löytänyt nyttenkään ):
Mitään neuvoja kyseisten kohteiden löytämiseen tai saman tasosien ?

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 15.02.2017, 20:22:45
Äskettäin oli kyllä kaunis tähtitaivas ja päätin mennä pellolle  noin 100-150m pois kaikesta hajavalosta ja yritin löytää muutaman syvän taivaan kohteen mukanani oli 10x50 kiikarit.
Nämä onnistuin löytämään m45, m31, m42, ja perseuksen kaksoistähtijoukon.
Olin suunnitellut etsiväni ja löytäväni ensimmäistä kertaa: Iris sumun, m78, m81 ja m82.
Reissu kesti noin 45 min ja oli pettymys koska mitään näistä kohteista mitä en ole ennen nähnyt en löytänyt nyttenkään ):
Mitään neuvoja kyseisten kohteiden löytämiseen tai saman tasosien ?
Kuulostaa niin tutulta! Monta kertaa jollain puolella taivasta vaan näkyy enemmän, ja jollain toisella puolella ei sitten mitään... Säät tekee tuon. Jos kuikuilet jotain kohdetta 20-30 asteen korkeudellöa, yläilmakehän sää 50-100 km päässä susta vaikuttaa siihen mitä näet ja kuinka hyvin.

Robin L

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 15.02.2017, 20:26:23
Kuulostaa niin tutulta! Monta kertaa jollain puolella taivasta vaan näkyy enemmän, ja jollain toisella puolella ei sitten mitään... Säät tekee tuon. Jos kuikuilet jotain kohdetta 20-30 asteen korkeudellöa, yläilmakehän sää 50-100 km päässä susta vaikuttaa siihen mitä näet ja kuinka hyvin.

Kyllä oikeassa olet näin esim orionin suuntaan paljon paremmmin ja enemmän tähtiä kuin esim otavan suuntaan mutta siltikään en löytänyt orionista heijastus sumua mikä pitäisi olla havaittavissa kiikareillakin. :/
En vain haluaisi millään luopua tästä harrastuksesta, syvätaivas kiehtoo minua tosi paljon, mutta tuntuu vaan etten pysty havaitsemaan mitään muita sumuja tai galakseja oli sitten kuinka hyvät olosuhteet.
Tähän asti ainoat sumut ja galaksit mitä olen onnistunut löytämään ovat m42 ja m31 eli ne kaikista helpoimmat. Olen kyllä lukenut että kyseinen ongelma mikä minulla on on ajanut muitakin aloittelijoita pois tästä harrastuksesta ja en halua olla yksi heistä.
Mietin vain kannattaako minun edes ostaa isoa putkea jolla voisi tutkia paremmin syvää taivasta kun en edes onnistu löytämään mitään muita kuin kaikista helpoimpia mitkä näkyvät paljaalla silmälläkin.  :sad:

Robin L

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 15.02.2017, 20:37:48
Kyllä oikeassa olet näin esim orionin suuntaan paljon paremmmin ja enemmän tähtiä kuin esim otavan suuntaan mutta siltikään en löytänyt orionista heijastus sumua mikä pitäisi olla havaittavissa kiikareillakin. :/
En vain haluaisi millään luopua tästä harrastuksesta, syvätaivas kiehtoo minua tosi paljon, mutta tuntuu vaan etten pysty havaitsemaan mitään muita sumuja tai galakseja oli sitten kuinka hyvät olosuhteet.
Tähän asti ainoat sumut ja galaksit mitä olen onnistunut löytämään ovat m42 ja m31 eli ne kaikista helpoimmat. Olen kyllä lukenut että kyseinen ongelma mikä minulla on on ajanut muitakin aloittelijoita pois tästä harrastuksesta ja en halua olla yksi heistä.
Mietin vain kannattaako minun edes ostaa isoa putkea jolla voisi tutkia paremmin syvää taivasta kun en edes onnistu löytämään mitään muita kuin kaikista helpoimpia mitkä näkyvät paljaalla silmälläkin.  :sad:

Pieni lisäys en ole varma vaikuttiko täysikuu se kuitenki oli pallon toisella puolella enkä edes nähnyt sitä.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 15.02.2017, 20:37:48
En vain haluaisi millään luopua tästä harrastuksesta, syvätaivas kiehtoo minua tosi paljon, mutta tuntuu vaan etten pysty havaitsemaan mitään muita sumuja tai galakseja oli sitten kuinka hyvät olosuhteet. Tähän asti ainoat sumut ja galaksit mitä olen onnistunut löytämään ovat m42 ja m31 eli ne kaikista helpoimmat.

Tässäkin voisi olla paljon luettavaa ennen kuin menee heittämään kirvestä kaivoon visuaalihavaitsemisen suhteen...  :wink:
https://www.ursa.fi/wiki/DS-opas/DS-opas
- Timo Inkinen

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Robin L - 15.02.2017, 20:37:48
En vain haluaisi millään luopua tästä harrastuksesta, syvätaivas kiehtoo minua tosi paljon, mutta tuntuu vaan etten pysty havaitsemaan mitään muita sumuja tai galakseja oli sitten kuinka hyvät olosuhteet.
Mennyt vuosi on ollut tosi huono suomalaisille harrastajille havainto-olosuhteiden kannalta, kysy vaikka muiltakin tällä palstalla. Osa tätä harrastamista on oppia lukemaan sää- ja näkyvyysolosuhteita, ja oppia varautumaan erilaisiin olosuhteisiin, ja reagoimaan vaihteluihin - joskus nopeastikin. Jos hyvä keli tulee, silloin on mentävä, jos muu elämä sen sallii.