Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lisää samalta Yahoo AP foorumilta bongattua, tällä kertaa sopivasti jalustan kulumisesta...
https://groups.yahoo.com/neo/groups/ap-gto/conversations/messages/65909
Tuolla Roland jakaa taas tietojaan jalustan mekaanisten osien kulumisesta tähän malliin:
"The periodic error of a mount changes thru use because the worm and worm wheels rub against each other and thus wear. It only takes a few molecules of metal being worn off the worm to change the periodic error curve by 1 - 2 arc seconds. With your focal length a 2 arc sec error results in trailed stars, that is just fundamental fact."

Rasvaamisesta:
" In today's GoTo mounts it is important to re-grease the mounts at least once a year - we have grease kits available for our mounts (call the office). Good lubrication helps to prevent excessive wear on a GoTo mount."

PEC toiminnon käyttämisestä:
"In my experience a frequent user of a GoTo mount will need to re-do the PE curve or at least check it every observing season (once per year up north or once every 6 months down south). Usually that's all it takes to get the PE back to 1 arc sec or less."

Olin aikoinaan v.2017 ottanut jalustasta tuon PE-käyrän eli jaksollisen virhekäyrän.
Vuonna 2017 se näytti tältä:



Ja tässä kevättalvella tältä:



Jaksollista virhettä on siis tullut hitunen lisää tässä parissa vuodessa. Tuollaisen käyrän jalustaan ohjelmoimalla päästiin taas alle seeing-rajan jaksolliseen virheeseen eli PE-korjattuna virhe tippui alle 1.5" lukemiin. Tuo asettaa väärän rasvan käytöstä tulevan lisäkulumisen mittakaavan kohdalleen näin lyhyellä aikavälillä ts. saatoin selvitä säikähdyksellä tuosta. (Lisää PE-käyrä mittauksia on siis tulossa myöhemmin.)
- Timo Inkinen

Timpe

Tässäkin ketjussa on käsitelty AP1200:n gear mesh sovitusta eli RA/DEC-rattaiden oikeaa kiristystä. Tässä linkissä olisi Rolandin selitys asiaan, miksi tuo on tuottanut vaikeuksia (oma AP1200 GTO on noita jousikuormitteisia malleja, jotka pitää tasapainottaa tarkasti ja hyvin kevyellä painolla).
https://groups.yahoo.com/neo/groups/ap-gto/conversations/topics/66611 
"The new spring mounts are fussy, especially when you take them in and out of mesh. You have to be very careful to do it gently and only in park 3 when there is no pressure on the teeth"

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, sillä sen verran tuon sovituksen kanssa on ollut hakemista aikoinaan... :smiley:
- Timo Inkinen

Timpe

Jottei asiat tulisi liian helpoiksi, ajatuksena tulevalle kaudelle on lisätä toinen F2.8 kuvausputki tuon nykyisen TMB 152/1200 APO linssiputken rinnalle. Murtsi pohjoisesta teki minulle niin hyvän ehdotuksen josta ei voinut kieltäytyä, joten tuleva kausi pitäisi mennä Murtsin "laina-Newtonilla" kuvaten ja tuota varten olen kasannut rinnakkaissatulaa AP1200 GTO:n niskaan. Tällä hetkellä on arvoitus mitä tuosta tulee...

Nämä osat yhdessä romualumiinin ja olemassa olevan pitkän Losmandy-kiskon kanssa tuottivat alla olevien kuvien mukaisen satula-virityksen.
BA2451565 Baader dovetail clamp - 3"" Losmandy Level - 370mm
BA2451566 Baader dovetail clamp - 3"" Losmandy Level - 215mm










Kuten kuvista näkyy, niin alinna on AP1200:n oma Losmandy-satula (kokeilin myös tuota lyhyempää Baaderin satulaa sinne, mutta hylkäsin sen ajatuksen nykyistä ratkaisua heikompana). Ja tarkka-silmäiset huomaavat, että tuossa välissä olevassa alumiiniprofiilissa on ylimääräistä pituutta tuolle rinnakkaisputkelle. Nykyinen  370 mm satulan paikka on varattu alustavasti 10" F/4 Newtonille (Murtsin lainaputki) ja lyhyempi 215 mm satula omalle TMB 152/1200 linssiputkelle, mikä asentuu tukevasti paikalleen tuohon lyhyeenkin Losmandy-satulaan. Vaihdoin samalla TMB:n selkäpuolelle APMMP330-3 33cm pitkän kiskon (edellinen oli 22 cm lyhyt), mikä salli kiinnityspantojen levittämisen tuohon liki 33cm mittaan.

Kohta tasapainotetaan tuon rinnakkaissatulan päälle kookas 6" linssiputki (16 kg) ja 10"/F4 Newton (12-13kg) QSI 583ws CCD-kameran kanssa, joten kaikki katastrofin ainekset ovat ilmassa huolimatta AP1200 GTO:n 60 kg kantavuudesta. Onko raadilla hyvä ajatuksia siitä kuinka tuollainen härdelli kannattaa tasapainottaa jalustan päälle? Huomioitavat seikat?

Kirjoitin Murtsille näin:
"Kumpikin putki pitää tasapainottaa maassa jonkin pyöreän esineen päällä (pullo/kaulin tms.) ja merkitä Losmandy-kiskoon putken keskipisteen paikka. TMB:n tapauksessa pitää merkitä painopisteen sijainti kuvauskalustuksella ja erikseen visuaalikalustuksella (noissa merkittävä ero). Newtonissa QSI 583 kamera kiinni ja ilman kameraa sama juttu. Sitten tuo lopullinen tupla-satula pitää tasapainottaa tyhjänä ja merkitä sen painopiste sen alla olevaan Losmandy-kiskoon. Sama uusiksi kun satulassa ovat kummatkin putket tasapainotettuna paikalleen, taas merkitään keskipisteen paikka alimpana olevaan Losmandy-kiskoon. Samoin merkitään noihin kahteen satulaan se referenssipiste mihin putkien painopisteen tulisi asettua. Unohdinkohan jotain?
Tuollaisen rinnakkaissatulan tasapainotus on näet todella mutkikas juttu ja kriittinen jalustan seurantatarkkuudelle, joten siihen pitää panostaa aikaa ja vaivaa."
- Timo Inkinen

mistral

#198
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 14.08.2019, 22:47:06
Kohta tasapainotetaan tuon rinnakkaissatulan päälle kookas 6" linssiputki (16 kg) ja 10"/F4 Newton (12-13kg) QSI 583ws CCD-kameran kanssa

En tiedä onko tämä tuttu idea, eli laskea vääntömomentti joka kohdistuu dec-akseliin. TMB painaa 16kg, siksi sen etäisyys (vipuvarren pituus) dec-akselista pitäisi olla vähän lyhyempi kuin Newtonin. Kun molemmat kehittää yhtä suuren momentin, on dec ikäänkuin tasapainovaa'an laakeri tai miksi sitä sanotaan, eli vaaka pysyy tasapainossa. Muistaakseni kaavassa momentti on vipuvarren pituus kertaa voima. Kuitenkaan ei välttämättä ole helppoa löytää oikeaa tasapainotusta koska putket ei ole putkia vaan niissä on sivulle tulevia painoja, siis kamerat kaikkine varusteineen. Jos olisivat suoria putkia joita katsotaan päästä, tasapainotus olisi helpompaa.

Lisäys vielä, toisen putken momentti siis olisi myötä- ja toisen vastapäivään ja yhtä suurina ne kumoaisi toisensa. Toki myös tuntiakselin kuorma pitää nollata vastapainojen avulla mutta sehän tuttua. Kaikkiaan on kolme tasapainotusta, tunti-, dec-, ja putkien pituussuuntainen. Näin ymmärtäisin vaikken harrastakaan kuvausta, ei ole kokemusta.

Timpe

Joo, on tuossa aika monta muuttujaa  :grin:
Tutkin tänään TMB:n tasapainotusta visuaali/kuvauskalustuksella ja tuo eroaa painopisteestään 5-6 cm sen mukaan kumpaa varustusta käyttää. Joudun ainakin säätämään aluksi hiukan TMB:n putkipantojen sijaintia, jotta se voisi olla pannoistaan kiinni koko ajan samasta kohtaa, kun kiskosta säädetään kalustuksen mukaan ja jotta tuon Losmandy-kiskon/satulan pelivara riittäisi tuohon säätöön. Merkitsin myös jalustan oman AP-satulan keskipisteen keltaisella sähkömiehen teipillä ja tein saman tempun TMB:n kiskoon kuvaustasapainon kohdalle. Visuaalipuolelle löytyy samaan käyttöön sinistä teippiä nopeita säätömuutoksia varten.

Kokonaisuuden alla on AP:n oma (pitkä) Losmady-satula ja sen vastaparina pitkä Losmandy-kisko rinnakkaissatulan alla. Tuolla voi sitten tasapainottaa putkiparin rinnakkaissuunnassa ts. merkitsen sinnekin yhdistelmän tasapainopisteen putkien ollessa kiinni tuplasatulassa esim. lattialla. Vasta tuon tiedon jälkeen siirrän tuplasatula-paketin tuonne jalustan oman satulan keskipisteeseen. Eiköhän tuolta löydy sopiva tasapainotus kokonaisuudelle, kun mittailee jokaisen suunnan tasapainot erikseen.

Murtsi kertoikin juuri putkensa lihoneen 14,3 kg painoon tyhjänä. Minulla on mainitut 16 kg TMB:ssä ja sitten tuo rinnakkaissatulan kokonaispainoksi tuli tasan 5 kg (verratkaa tuota TS:n vakiona tarjottavaan Losmandy -rinnakkaissatulaan, missä on 1,4 kg kokonaispaino). QSI 583ws painaa vielä reilut 1,5 kg OAG-kameran ja ASA korjaimen kanssa, jolloin yhdistelmän kokonaispaino liikkuu jossain 37-40 kg tienoilla  :rolleyes:

- Timo Inkinen

Timpe

#200
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 14.08.2019, 22:47:06
Kohta tasapainotetaan tuon rinnakkaissatulan päälle kookas 6" linssiputki (16 kg) ja 10"/F4 Newton (12-13kg) QSI 583ws CCD-kameran kanssa, joten kaikki katastrofin ainekset ovat ilmassa huolimatta AP1200 GTO:n 60 kg kantavuudesta. Onko raadilla hyvä ajatuksia siitä kuinka tuollainen härdelli kannattaa tasapainottaa jalustan päälle? Huomioitavat seikat?
Kirjoitin Murtsille näin:
"Kumpikin putki pitää tasapainottaa maassa jonkin pyöreän esineen päällä (pullo/kaulin tms.) ja merkitä Losmandy-kiskoon putken keskipisteen paikka. TMB:n tapauksessa pitää merkitä painopisteen sijainti kuvauskalustuksella ja erikseen visuaalikalustuksella (noissa merkittävä ero). Newtonissa QSI 583 kamera kiinni ja ilman kameraa sama juttu. Sitten tuo lopullinen tupla-satula pitää tasapainottaa tyhjänä ja merkitä sen painopiste sen alla olevaan Losmandy-kiskoon. Sama uusiksi kun satulassa ovat kummatkin putket tasapainotettuna paikalleen, taas merkitään keskipisteen paikka alimpana olevaan Losmandy-kiskoon. Samoin merkitään noihin kahteen satulaan se referenssipiste mihin putkien painopisteen tulisi asettua. Unohdinkohan jotain?
Tuollaisen rinnakkaissatulan tasapainotus on näet todella mutkikas juttu ja kriittinen jalustan seurantatarkkuudelle, joten siihen pitää panostaa aikaa ja vaivaa."

Tämä projekti onnistui hyvin, sillä lopputuloksena saatiin kahden kaukoputken asennus rinnakkaissatulaan niin että putket pysyivät ilman lukitusta siinä asennossa mihin ne asetti käsin. Aika huikea tunne kun tuollainen n. 40 kg kokonaisuus liikkuu sormenpäällä hipaisten ja pysähtyy paikalleen kun liikkeen (työntö/veto) lopettaa  :shocked:

Mutta jotta tuohon päästiin, aikaa kului yhteensä nelisen työtuntia. Tässä tärkeimmät asiat:
+ Putkien tulee kummankin olla tarkasti tasapainossa pituusakselinsa suhteen. Tasapainopaikka mitataan irrallaan ja vahvistetaan käytännössä vasta asennuksen aikana. Samoin kahden putken sivuttainen tasapainotus pitää olla säädettävissä ihan millilleen.
+ Kummankin putken kalustus tulee olla juuri siten kuin se tulee olemaan kuvaustilanteessa. Visuaaliputkessa (TMB) on lämmityspanta, linssin peitetulppa ja etsinputki paikallaan. Tarkennuksen tulee olla tietyssä asennossa ja okulaaripidikkeessä on oltava tietty okulaari. Kuvausputkessa on oltava kamerat (CCD + OAG) paikallaan oikealla fokus-etäisyydellä. Kuvausputken kaapelivedot ovat osa tasapainotusta eli niiden kiinnityspisteiden paikat ovat osa herkkää tasapainoa.
+ Kaikki putkien ulommaiseen reunaan tulevat lisäpainot ovat pahasta. Oheisessa kuvassa näkyvä 9x50 etsin on suunnilleen maksimi mitä tuolle sivulle voidaan lisätä. Viereisen Newtonin kiinnityspantojen väliin lisätty 12x25 mm alumiinikisko (melko painava) piti poistaa ja asentaa sen tilalle huomattavasti kevyempi U-alumiiniprofiili (=entinen suihkuverkon kiinnityskisko ;)
Huomaa kameran kiinnitys jalustan puolelle toisessa kuvassa.

Tasapainoinen kalustus AP 1200 GTO:n päällä:




Jälkimmäisessä kuvassa näkyy hyvin kuinka AP:n 18 lb (8,16 kg) kolme punttia pitää olla melkein 48 mm vastapainotangon päässä. Taitaa olla seuraavaksi tarvetta lisätä jonkinlainen lisäpuntti noiden vastapainopunttien välille  :huh:

EDIT: Löytyi kumipäällysteinen 10 kg levypaino 50mm sisäreiällä, joten laitoin sellaisen tilaukseen.
- Timo Inkinen

Timpe

Tänne on näemmä jäänyt laittamatta kuva tuosta 10 kg lisäpainosta, jonka lisäsin AP:n vakiopainojen väliin. Nyt ollaan taas turvallisesti keskellä vastapainovartta noiden vastapainojen kanssa (noita on yhteensä 34,5 kg tuossa kalustuksessa).



Syy miksi tulin tänne oli PEMPron uudelleen ajamisessa, mikä oli tarpeen kun jalustaa oli rasvattu, pyöritelty ympäriinsä yms. yms. rinnakkaisatulan asennuksessa ilman mitään palautuslogiikkaa :tongue: Tässä siis viimeisin PEC-käyrä, jonka ajoin viime yönä jalustalle pelkällä TMB 152 linssiputkella varustettuna:



Tuossa virhe oli 1,9" suuntaansa ja hiukan PEMPron sovitusparametreja arpomalla pääsisi 1,8"/1,9" tasoon. Noista syntyy siis PEC-käyrä, jolla tuokin virhe poistetaan jalustasta.
PEMPron tehdessä ajoaan jäi aikaa räplätä kännykkää ja löysin Pixelin kamerasta yötilan, mikä valottaa viitisen sekuntia ja pyytää käyttäjää pysymään paikallaan. Yllättävän käyttökelpoinen lisuke Googlen Kamera ohjelmaan.


- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Hyvä huomata tästä ketjusta, että lainauksia Yahoo ryhmästä löytyy. Google haun perusteella Yahoo ryhmät olisi suljettu lopullisesti pari viikkoa sitten
https://help.yahoo.com/kb/groups/SLN35505.html

Linkit mitkä on tässä tai muissa ketjuissa, ei toimi enää. Ilmeisesti on kaikki sisältö mennyt bittiavaruuteen?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 30.12.2020, 11:38:10
Hyvä huomata tästä ketjusta, että lainauksia Yahoo ryhmästä löytyy. Google haun perusteella Yahoo ryhmät olisi suljettu lopullisesti pari viikkoa sitten
https://help.yahoo.com/kb/groups/SLN35505.html
Linkit mitkä on tässä tai muissa ketjuissa, ei toimi enää. Ilmeisesti on kaikki sisältö mennyt bittiavaruuteen?

Ei aivan, sillä Astro-Physics pitää esimerkillisen hyvin huolta tuotteidensa käyttäjätuesta uusien groups.io pohjaisten keskusteluryhmien avulla!  :cool:

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 26.07.2019, 22:35:19
Tässäkin ketjussa on käsitelty AP1200:n gear mesh sovitusta eli RA/DEC-rattaiden oikeaa kiristystä. Tässä linkissä olisi Rolandin selitys asiaan, miksi tuo on tuottanut vaikeuksia (oma AP1200 GTO on noita jousikuormitteisia malleja, jotka pitää tasapainottaa tarkasti ja hyvin kevyellä painolla).
https://groups.yahoo.com/neo/groups/ap-gto/conversations/topics/66611 
"The new spring mounts are fussy, especially when you take them in and out of mesh. You have to be very careful to do it gently and only in park 3 when there is no pressure on the teeth"

Nykyisin kaikki Astro-Physicsiin liittyvä (tänne lainaamani) lisätieto on edelleenkin tallessa AP-GTO ja AP-UG keskusteluryhmissä, minne voi tehdä sanahakuja kaikkeen aiempaan viestisisältöön. Esimerkiksi tuo ylle lainaamani Rolandin lause "The new spring mounts are fussy" löysi tuolla sanahaulla helposti aikoinaan tänne lainatun viestiketjun, mutta nyt eri keskustelufoorumille siirrettynä:
https://ap-gto.groups.io/g/main/message/65983

Tuolta pääsee sitten seuraamaan koko keskustelua asiayhteyksineen klikkaamalla tuon viestin alta löytyvää "View All 6 Messages In Topic" -linkkiä.
(Jätän tuollaisen sanahaun tekemisen niille, jotka hakevat tällaista täsmätietoa ts. en nyt käy uudelleen linkittämään kaikkea Yahoo Groups ryhmistä tänne lainaamaani sisältöä. :grin:)
- Timo Inkinen