CGEM ja guidauksen ongelmat

Aloittaja JiiHoo, 21.08.2016, 16:11:13

« edellinen - seuraava »

JiiHoo

Hankin parisen vuotta sitten CGEM:n seuraksi EdgeHD8:n ja sen jälkeen vähäiset kuvaukseen käytössä olleet hetket ovat menneet guidauksen kanssa tapellessa. Toki odotin että 2 metrin f/10 SCT on huomattavasti haastavampi otus hallita kuin 300 millin kameran objektivi, mutta kaikista yrityksistä ja kikka kakkosista huolimatta en ole pystynyt venyttämään valotuksia 5 minuuttia pidemmiksi, ilman että tähdistä alkaa tulemaan suttuisia (5min valotuksetkin ovat siinä rajalla). Ja kun Edgen perässä on EOS 50D, 5min vaan on liian vähän ellei sitten nosta ISO-arvoa kattoon.

Tähän asti SCT ja guidausputki ovat olleet side-by-side setupissa ja päätin viime kauden jälkeen vielä kokeilla auttaisiko sen korvaaminen OAG:lla ja uudella guidauskameralla. Eri forumeilta lukemani perusteella OAG:n kanssa pitäisi päästä eroon mahdollisesta differential flexuresta ja bonuksena jalustan kuorma kevenee. No, pääsin viime yönä kokeilemaan miten OAG auttoi guidaamiseen ja jouduin toteamaan että ongelmia vaan on edelleen. Aloin näiden kokemusten perusteella epäilemaan että kyse on lopulta jalustan mekaanisista ongelmista (jotka eivät ole harvinaisia CGEM:n kohdalla), mutta tässä kohtaa on parempi viimein kysyä apua itseään viisaammilta.

Olen ennen guidauksen aloittamista varmistanut että seuraavat perusasiat ovat ollet kunnossa:

  • Jalusta on mahdollisimman vankka/stabiili. Tripodi seisoo betonilaattojen päällä ja olen vielä yrittäänyt vakauttaa sitä lisää vanttiruuveista kyhätyllä spreaderin kaltaisella viritelmällä.
  • DEC- ja RA-akselit on tasapainoitettu oikein, RA hieman east heavyksi ja DEC taas kameran puolelle.
  • Guidauskameran ja DSLR ovat molemmat fokusoitu mahdollisimman hyvin. Tosin seeing oli eilen hieman levoton (joka voi myös osaltaan selittää guidauksen heilumista), joten fokus ei välttämättä ollut eilen aivan täydellinen. Olen kylläkin ymmärtänyt että guidauksessa täydellinen fokus ei ole välttämätön.
  • Johdot eivät pääse tarttumaan kiinni mihinkään guidauksen aikana.
  • Polar alignment on mahdollisimman hyvä. En ole tosin aivan varma siitä kuin tarkaksi sain sen eilen, sillä en tehnyt uutta 2+4 alignmenttiä ASPA:n jälkeen vaan aloin heti testaamaan guidausta. Olen tyyppillisesti päässyt 1-2 kaariminuutin paikkeille ja PHD:n kalibrointi (tein sen kahdesti) antoi eilen lukemiksi 0,6 ja 1,9 kaariminuuttia. Tiedä sitten kuinka tarkka PHD:n antama arvo on.

PHD:n Calibration assistant antoi toisella yrityksellä (min-moven tuunamisen jälkeen) tälläisen lopputuloksen:



Se näytti alkuun yllättävän hyvältä ainakin tuon high-frequency star motionin suhteen ja toivo ehti jo herätä. Mutta kun katsoin seuraavaksi PHD:n graphia, niin lopputulos oli edelleen mielestäni kaukana hyvästä. Kokonais RMS paineli usein lähelle kahta kaarisekunttia, RA oli tyyppilisesti yhden pinnassa ja DEC 1,5-2 välillä. Paras lopputulos näytti tältä (2,5s valotuksella):



RA nyt oli jatkuvasti levoton molempiin suuntiin riippumatta siitä miten yritin PHD:n asetuksia säätää. Kokeilin yön aikana valotusajan muuttamista 1-3 sekunnin välillä sekä hystereesin, aggressiivisuuden sekä min-motionin säätämistä, mutta tuon paremmaksi se ei vaan muuttunut.

Mutta DEC:iin verrattuna RA oli se pienempi ongelma. DEC tuntui tasaisin väliajoin karkaavaan totaalisesti:



Kuten kuvaajasta näkee, DEC lähtee pahasti ajelehtimaan, PHD yrittää säätää sitä mutta mitään ei tapahtu ennenkuin DEC yht'äkkiä reagoi rajusti. Tuota kun katselee niin en yhtään ihmettele että kuvissa ei meinaa tähdet pysyä pisteinä.

Netistä kaivetun tiedon perusteella tuon kaltainen käytös on usein liittynyt CGEM:n mekaanisiin ongelmiin ja niiden korjaamiseksi tarvittaisiin jalustan purkaminen, putsaus, parempien rasvojen laittaminen ja matoruuvien säätäminen (hypertuning tietty vielä yhtenä vaihtoehtona). Itse en ole huomannut ongelmia kun pyörittelee jalustan akseleita lukot auki, mutta se nyt ei takaa mitään.

Kaipaisin tässä kohtaa mielipiteitä siitä onko arvaukseni osunut oikeaan ja onko seuraava järkevä liike jalustan avaaminen? Vai vieläkö olisi muita tapoja tämän tyyppisten guidausongelmien ratkaisuun? Jossakin kohtaa tulee varmaan hommattua reduceri Edgeen ja sitä myötä saan valotuksia lyhyemmiksi, mutta mieluiten ratkaisisin ongelmien varsinaisen lähteen.

PHD:n viime yön guidausloki liitteenä vielä kaiken varalta.

naavis

Kuvaupotukset eivät näytä toimivan. Kuvat.fi ei muistaakseni salli suoria linkkejä itse kuvatiedostoihin, vaan hämäävästi linkki vie kuitenkin sivulle jossa on kuva ja muuta sälää. Oikealla hiirennapilla saa linkit avattua:
http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/Guiding+assistant+2.JPG
http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+4+-+2.5s.JPG
http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+6+-+2.5s.JPG

CGEM lienee aika samanlainen kapistus kuin Skywatcherin EQ-jalustat. Niissä tällaista ilmenee jos matoruuvien välyksiä yms. ei ole säädetty oikein. Niitä täytyy säätää muutaman kerran vuodessa, kun lämpötilat vaihtelevat. Täältä löytyy ohje EQ6:lle, varmaan samaa voi soveltaa CGEMille: http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20worm%20alignment.htm

JiiHoo

Jep, huomasin ja sain korjattua. Ei tuota vaan meinaa koskaan muistaa kun postailee kuvia.

Ja kiitos linkistä, täytyy tutustua siihen mitä tuo vaatii. Olen parin kertaan miettinyt jalustan avaamista mutta rohkeus vaan ei ole riittänyt siihen asti vielä, kun netistä luoteun perusteella sen purkaminen voi olla joskus aika työlästä homma. Mutta katsotaan joskos pelkkä välysten säätäminen olisi yksinkertaisempaa ja auttaisi tähän kohtaan.

Ei sen puoleen, rasvojen vaihtaminen ei olisi pahasta. Kovilla pakkasilla CGEM:n akselit menevät selvästi jähmeiksi.

JiiHoo


wm-x

Isoin ongelma sinulla on tuo ra peak to peak joka puhuisi matoruuvin backshlashin puolesta. Toisaalta korjaukset ovat teräviä. Napasuuntaus on ok.

Mitkä mopeudet sinulla on guide korjauksia varten? Suosittelisin ra 0.2-0.4x ja dec 0.6-0.8 noiden perusteella.

Laitatko vielä calibrointi käyrän tänne nähtäville?

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 21.08.2016, 18:06:32
Isoin ongelma sinulla on tuo ra peak to peak joka puhuisi matoruuvin backshlashin puolesta. Toisaalta korjaukset ovat teräviä. Napasuuntaus on ok.

Mitkä mopeudet sinulla on guide korjauksia varten? Suosittelisin ra 0.2-0.4x ja dec 0.6-0.8 noiden perusteella.

Laitatko vielä calibrointi käyrän tänne nähtäville?

Hmm, guiding speed ei tullutkaan mieleen. Se on muistaakseni jalustan oletus eli 0.5 molemmille akseleille.

Tarkoititko kalibrointikäyrällä tätä?:


wm-x

Jalusta vaikuttaisi olevan ihan kunnossa, koska liikkeet ovat samankokoiset. Tuon ra ja dec kulman pitäisi olla 90 astetta, sinulla se on alle, joku viisaampi osaa kertoa miksi. Itsellä se on aina ollut sen 90 astetta niin en ole edes selvittänyt mistä se kertoo.


Nyt kerkeksesin katsomaan tuota käyrää paremmin ja minusta tuo hysteris on liian isolla sinulla. Se tarkoittaa ennakkoa toiseen suuntaan korjauksen jälkeen. Jotenkin vaikuttaisi ettei ra-akseli saa heti tehtyä muutosta ja sitten kun saa se on liian iso. Periaatteessa tuo on vaikea ongelma koska ra pitäisi olla kokoajan kosketuksissa kun se pyörii vain yhteen suuntaan. Yksi vaihtoehto on jäykkä ra akseli, oletko koittanut käsin pyöritellä koko ra akselin ympäri ja kokeillut että tuntuma on samanlainen? Millainen ratas tuossa cgemissä on, jalusta ei ole minulle tuttu.

Tosiaan täällä on varmasti viisaampia tämän asian kanssa, joten minun ehdotukset perustuvat paljon pienempää polttoväliin. Näin iso polttoväli tuottaa varmasti paljon mitä minä en osaa ajatella.

Jos seeing on hyvä ja sinulla on guide tähtiä valittavana voisit koittaa lyhempää valoitus aikaa. Se korostaa seeingin vaikutusta mutta samalla saat tehtyä pienempiä korjauksia ja reagoitua heti muutoksiin. Selvästi nuo isot muutokset aiheuttavat tuon pomppimisen. Tässä auttaa myös rauhallisempi korjaus mopeus, mitä ehdotinkin aikaisemmin

einari

En haluaisi olla pahanilmanlintu mutta pahoin pelkään että 2000mm polttoväli voi olla liian kova pala CGEM-jalustalle.
Tai ainakin jalusta silloin kaipaa perusteellista huoltoa ja viritystä.

Ja vaikka homman saisikin  toimimaan niin putki kuitenkin on melkoisen hidas ja kohteet pieniä.
Helpommalla pääsisi käyttämällä lyhempää polttoväliä.
Suosittelisin siis polttovälin lyhentäjän käyttöönottoa.
___
Tapio

Ransu

Kyllä CGEMin pitäisi vielä tuolle painolle riittää, 2000mm on tosin jo vaativa polttoväli guidattavaksi. Sen huomasin noista että DEC akselin "auto" asennon sijaan kannattaa koeilla north tai south asetusta, jolloin jalusta tekee korjausta vain toiseen suuntaan ja pieni epätasapaino hoitaa palautuksen, suunnan joutuu kokeilemaan, riippuu kummalla puolella meridiaania ollaan ja kumpaan puoleen putki on epätasapainossa. Auto asennossa on mahdollista että lähtee korjailemaan edestakaisin, korostuu varsinkin silloin jos matopyörän ja hammastuksen välys on isohko.
Tuntuuko muuten jalustaa nykiessä selvä välys ra ja dec akseleilla? Välys saisi olla pienehkö, juuri ja juuri havaittavissa. Rasvojen vaihto ei olisi myöskään huono ajatus, samalla matopyörien ja haammasholkkien pesu. Omasta CGEMstä tuli aikoinaan aika paljon moskaa pesun yhteydessä.
Olen einarin kanssa samaa mieltä että polttovälin lyhentäjä helpottaisi hommaa.
Miltä kuvat näyttää, onko tähtien venymä selkeästi havaittavissa? SCT:n huono ominaisuus kuvauksessa on myös fokuksen nopea siirtyminen lämpötilan laskiessa. Omalla putkella+reducerilla fokus muuttuu 0.28mm kun lämpötila muuttuu asteen.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 21.08.2016, 20:59:35
Kyllä CGEMin pitäisi vielä tuolle painolle riittää, 2000mm on tosin jo vaativa polttoväli guidattavaksi. Sen huomasin noista että DEC akselin "auto" asennon sijaan kannattaa koeilla north tai south asetusta, jolloin jalusta tekee korjausta vain toiseen suuntaan ja pieni epätasapaino hoitaa palautuksen, suunnan joutuu kokeilemaan, riippuu kummalla puolella meridiaania ollaan ja kumpaan puoleen putki on epätasapainossa. Auto asennossa on mahdollista että lähtee korjailemaan edestakaisin, korostuu varsinkin silloin jos matopyörän ja hammastuksen välys on isohko.
Tuntuuko muuten jalustaa nykiessä selvä välys ra ja dec akseleilla? Välys saisi olla pienehkö, juuri ja juuri havaittavissa. Rasvojen vaihto ei olisi myöskään huono ajatus, samalla matopyörien ja haammasholkkien pesu. Omasta CGEMstä tuli aikoinaan aika paljon moskaa pesun yhteydessä.
Olen einarin kanssa samaa mieltä että polttovälin lyhentäjä helpottaisi hommaa.
Miltä kuvat näyttää, onko tähtien venymä selkeästi havaittavissa? SCT:n huono ominaisuus kuvauksessa on myös fokuksen nopea siirtyminen lämpötilan laskiessa. Omalla putkella+reducerilla fokus muuttuu 0.28mm kun lämpötila muuttuu asteen.

Kokeilin myös North/South asetusta DEC:lle kun kalibtoint sitä suositteli, mutta en huomannut sen tuovan selvää apua. Voi tosin olla että olisi pitänyt kokeilla sitä vaihtoehtoa pidempään, joten täytyy ottaa tuokin uudelleen tarkasteluun. DEC-akselissa on välystä, mutta hyvin pientä/mitätöntä, hyvä jos edes huomaa nykiessä. RA:ssa taas en huomannut välystä olleenkaan.

Ja joo, CGEM on selvästi haastava jalusta tuolle polttovälille. Sen laadussa tuntuu olevan (ehkä vähemmän yllättävästi) aika paljon eroja kappaleiden välillä. Toisilla toimii OK, toiset joutuvat taas putsamaan koneiston tai hypertuunaamaan ennenkuin siitä tulee käyttökelpoinen pitkille putkille. Ei olisi sinänsä ihme jos jokin ylimääräinen moska olisi omiinkin ongelmiin vähintään osasyyllinen.

Täytyy kaivaa vielä nuo testikuvat esiin ja katsoa niitä tarkemmin, mutta kun niitä eilen vilkuilin niin tähdet näyttivät aavistuksen muotopuolilta, mutta eivät viiruiltuneilta. Huono fokus voi tosin myös vaikuttaa tässä, sen verran levoton oli ilmakehä eilen että fokusointi oli käsipelin aika tuskaa ja lopputulos ei ollut paras mahdollinen (käytössä FT:n SCT microfocuser). Mutta sanoisin että OAG on parantanut tilannetta viime kaudesta, silloin 10min valotukset tuottivat selvästi viiruituneita tähtiä.

Mutta kiitokset kaikista tähän mennessä tulleista kommenteista ja ehdotuksista. Täytyy kokeilla noita vaihtoehtoja läpi kaikessa rauhassa kun seuraavan kerran tulee tilaisuus. Ja jos lopulta mikään ei muu auta, niin otan sitten projektiksi koneiston putsaaminen ja uudelleen rasvauksen. Kaipa siihenkin jostain löytyy ohjeita?

Suunnitelma Ö on sitten laittaa lotto vetämään ensi viikonloppuna, eiköhän 6+1:llä jo saisi hieman parempaa jalustaa...  :laugh:

JiiHoo

Lueskelin uudelleen ylle linkitttämääni CN:n threadiä ja päätin vielä kertaalleen kokeilla kinnaavatko akselit mistään kohtaa kun niitä pyörittelee lukot auki (ilman kalustoa ja painoja). RA tuntui edelleen hyvin tasaiselta, mutta tällä kertaa huomasin tarpeeksi pyöriteltyäni että DEC-akseli ei tuntunutkaan tasaiselta. Tämän huomasi helpoiten pyörittelemällä akselia sormenpäillä vastapainojen tangosta, akseli kinnasi hieman vastaan noin 1/3-1/2 kierroksen matkalta ja ehkä yhdestä kohtaa vielä hieman enemmänkin.

Tuo voinee hyvin olla yksi syy guidauksen käytökselle, katsotaan jos matoruuvin välyksen säätäminen tehoaisi tuohon. Täytyy sitä ennen vielä pyöritellä tuota myös moottorin kanssa ja kuulostella reagoiko se jotenkin tuossa kohtaa.

wm-x

Kirjoitan vain siksi että olen itse tuhlannut aikaa tuon matopyörän ja akselin tiukkuuden kanssa. Eli jos moottori toimii tasaisesti: 1 guide pulssi vastaa tiettyä pikseli matkaa säännöllisesti niin ei ole merkitystä guidauksen kannalta onko se tiukka vai vapaasti pyörivä. Jalustan kuluvuuteen ja moottorin kestoon sillä on tietysti joku merkitys. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Eniten merkitystä decissä on backslahillä; sen voi kiertää korjaamalla vain toiseen suuntaan jos se toimii. Minulla ei ole toiminut tuo toiseen suuntaan korjaus johtuen jostain x asiasta. Voitanee olettaa liittyvän jalustan laatuun. Napasuuntaus kun on kohdillaan isoja dec liikkeitä ei pitäisi tulla.

Toisena decissä on moottorivedon backslash; on sitten ratas tai hihnavetoinen on näiden oltava oikealla etäisyydellä toisistaan. Myös näiden vetävien rattaiden kulma on oltava keskenään samansuuntainen, muuten guidausnopeus heittelee. Tämä tulee ilmi tuossa 1 pulssi vastaa tiettyä pikseli matkaa.

Kolmas asia on lian vaikutus vetoon; eli matopyörässä tai vetävässä rattaassa/hihnassa oleva roska aiheuttaa nopeamman tai nykäisevän liikkeen. Tämä näkyy liian nopeina korjauksina tai ettei korjaus tapahdu heti. Myös huomaa pulssi-pikseli matkasta.

Ra akselilla on aika samat asiat otettava huomioon, mutta backslashistä ei tarvitse välittää. Ra akseli pyörii yhteen suuntaan ja hidastaa tai nopeuttaa liikettä.

Vetävien rattaiden/hihnojen on oltava samansuuntaisina jotta saavutetaan tasainen ra nopeus.

Ra akselin epätasaisuudet johtuvat yleensä guidausnopeuden pienistä muutoksista. Jolloin kannattaa varmistua siitä että matopyörä ja sen vastakierteet ovat puhtaat.

Sinulla varsinkin korostuu näiden pienien asioiden yhteisvaikutus kun polttoväli on noin pitkä.

Monille asioille ei voi mitään koska ne johtuvat koneistuksen/ vulujen laadusta. Valitettavaa on että näissä on paljon heittoja. Kannattaa kuitenkin käyttää aikaa mekaanisten osien oikeaan toimivuuteen enemmän kuin hakea phdstä oikeita arvoja.

Vielä tähän "kirjan" loppuun että tuo dec kääntyy maksimissaan 90 astetta. Joten jos sinulla toimii paremmin toisella puolella kuin toisella niin voit verrata näitä asettamalla decin ns. hyvään kohtaan vs huonoon.

Joku varmasti voisi lisätä näitä huomioon otettavia asioita ja korjata jos olen jossain väärässä. Nämä neuvot pohjautuvat vain omiin kokemuksiin. Tästä voisi melkein tehdä guidaus ohjeen tänne foorumille jos joku haluaisi tähän lisätä jotain.

Kettu-Pekka

Mulla oli NEQ6:ssa viime talvena vähän samantapaisia quidausongelmia. Syynä oli viallinen kaapeli tietsikan ja jalustan välillä...

Jerry

Voisiko tuossa olla kyse samasta asiasta kuin tässä:
http://www.cloudynights.com/page/articles/cat/articles/new-articles-in-monthname/whats-wrong-with-the-celestron-cgem-mount-r2624

Itse en ole DS-kuvaaja, joten tämä menee minulla osittain yli hilseen. Kesällä kun uuden jalustan hankinta oli ajankohtainen, tuli kuitenkin haeskeltua netistä kaikenlaisia tietoja mm. CGEM:stä. Tuollaisesta moottoreihin tai niitten firmwareen liittyvästä ongelmasta löytyi mainintoja. Sellainen muistikuva jäi, että firmwaren uusin versio olisi korjannut asian.

JiiHoo

Pahus, nyt ei mene oikein putkeen jalustan kanssa. Meinasin äsken testata DEC-akselin moottorin käyttäytymistä ja räpsäytin virrat päälle. -> Invalid pkg. 0080 kapulan näytössä...

Korjauksen pitäisi olla onneksi suht' helppo juttu, täytyy kaivaa CFM esiin ja päivittää FW sitä kautta. Mikä lienee sitten tuon sotkenut, vielä viikonloppuna kaikki oli OK kun sammutin virrat. Tosin tulin kokeilleeksi toista 12v muuntajaa tällä kertaa, ehkä se sotki jotain.