Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: JiiHoo - 21.08.2016, 16:11:13

Otsikko: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 21.08.2016, 16:11:13
Hankin parisen vuotta sitten CGEM:n seuraksi EdgeHD8:n ja sen jälkeen vähäiset kuvaukseen käytössä olleet hetket ovat menneet guidauksen kanssa tapellessa. Toki odotin että 2 metrin f/10 SCT on huomattavasti haastavampi otus hallita kuin 300 millin kameran objektivi, mutta kaikista yrityksistä ja kikka kakkosista huolimatta en ole pystynyt venyttämään valotuksia 5 minuuttia pidemmiksi, ilman että tähdistä alkaa tulemaan suttuisia (5min valotuksetkin ovat siinä rajalla). Ja kun Edgen perässä on EOS 50D, 5min vaan on liian vähän ellei sitten nosta ISO-arvoa kattoon.

Tähän asti SCT ja guidausputki ovat olleet side-by-side setupissa ja päätin viime kauden jälkeen vielä kokeilla auttaisiko sen korvaaminen OAG:lla ja uudella guidauskameralla. Eri forumeilta lukemani perusteella OAG:n kanssa pitäisi päästä eroon mahdollisesta differential flexuresta ja bonuksena jalustan kuorma kevenee. No, pääsin viime yönä kokeilemaan miten OAG auttoi guidaamiseen ja jouduin toteamaan että ongelmia vaan on edelleen. Aloin näiden kokemusten perusteella epäilemaan että kyse on lopulta jalustan mekaanisista ongelmista (jotka eivät ole harvinaisia CGEM:n kohdalla), mutta tässä kohtaa on parempi viimein kysyä apua itseään viisaammilta.

Olen ennen guidauksen aloittamista varmistanut että seuraavat perusasiat ovat ollet kunnossa:

PHD:n Calibration assistant antoi toisella yrityksellä (min-moven tuunamisen jälkeen) tälläisen lopputuloksen:

(http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/Guiding+assistant+2.JPG/_smaller.jpg) (http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/Guiding%20assistant%202.JPG)

Se näytti alkuun yllättävän hyvältä ainakin tuon high-frequency star motionin suhteen ja toivo ehti jo herätä. Mutta kun katsoin seuraavaksi PHD:n graphia, niin lopputulos oli edelleen mielestäni kaukana hyvästä. Kokonais RMS paineli usein lähelle kahta kaarisekunttia, RA oli tyyppilisesti yhden pinnassa ja DEC 1,5-2 välillä. Paras lopputulos näytti tältä (2,5s valotuksella):

(http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+4+-+2.5s.JPG/_smaller.jpg) (http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD%20Graph%204%20-%202.5s.JPG)

RA nyt oli jatkuvasti levoton molempiin suuntiin riippumatta siitä miten yritin PHD:n asetuksia säätää. Kokeilin yön aikana valotusajan muuttamista 1-3 sekunnin välillä sekä hystereesin, aggressiivisuuden sekä min-motionin säätämistä, mutta tuon paremmaksi se ei vaan muuttunut.

Mutta DEC:iin verrattuna RA oli se pienempi ongelma. DEC tuntui tasaisin väliajoin karkaavaan totaalisesti:

(http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+6+-+2.5s.JPG/_smaller.jpg) (http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD%20Graph%206%20-%202.5s.JPG)

Kuten kuvaajasta näkee, DEC lähtee pahasti ajelehtimaan, PHD yrittää säätää sitä mutta mitään ei tapahtu ennenkuin DEC yht'äkkiä reagoi rajusti. Tuota kun katselee niin en yhtään ihmettele että kuvissa ei meinaa tähdet pysyä pisteinä.

Netistä kaivetun tiedon perusteella tuon kaltainen käytös on usein liittynyt CGEM:n mekaanisiin ongelmiin ja niiden korjaamiseksi tarvittaisiin jalustan purkaminen, putsaus, parempien rasvojen laittaminen ja matoruuvien säätäminen (hypertuning tietty vielä yhtenä vaihtoehtona). Itse en ole huomannut ongelmia kun pyörittelee jalustan akseleita lukot auki, mutta se nyt ei takaa mitään.

Kaipaisin tässä kohtaa mielipiteitä siitä onko arvaukseni osunut oikeaan ja onko seuraava järkevä liike jalustan avaaminen? Vai vieläkö olisi muita tapoja tämän tyyppisten guidausongelmien ratkaisuun? Jossakin kohtaa tulee varmaan hommattua reduceri Edgeen ja sitä myötä saan valotuksia lyhyemmiksi, mutta mieluiten ratkaisisin ongelmien varsinaisen lähteen.

PHD:n viime yön guidausloki liitteenä vielä kaiken varalta.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: naavis - 21.08.2016, 16:14:26
Kuvaupotukset eivät näytä toimivan. Kuvat.fi ei muistaakseni salli suoria linkkejä itse kuvatiedostoihin, vaan hämäävästi linkki vie kuitenkin sivulle jossa on kuva ja muuta sälää. Oikealla hiirennapilla saa linkit avattua:
http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/Guiding+assistant+2.JPG
http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+4+-+2.5s.JPG
http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+6+-+2.5s.JPG

CGEM lienee aika samanlainen kapistus kuin Skywatcherin EQ-jalustat. Niissä tällaista ilmenee jos matoruuvien välyksiä yms. ei ole säädetty oikein. Niitä täytyy säätää muutaman kerran vuodessa, kun lämpötilat vaihtelevat. Täältä löytyy ohje EQ6:lle, varmaan samaa voi soveltaa CGEMille: http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20worm%20alignment.htm
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 21.08.2016, 16:22:46
Jep, huomasin ja sain korjattua. Ei tuota vaan meinaa koskaan muistaa kun postailee kuvia.

Ja kiitos linkistä, täytyy tutustua siihen mitä tuo vaatii. Olen parin kertaan miettinyt jalustan avaamista mutta rohkeus vaan ei ole riittänyt siihen asti vielä, kun netistä luoteun perusteella sen purkaminen voi olla joskus aika työlästä homma. Mutta katsotaan joskos pelkkä välysten säätäminen olisi yksinkertaisempaa ja auttaisi tähän kohtaan.

Ei sen puoleen, rasvojen vaihtaminen ei olisi pahasta. Kovilla pakkasilla CGEM:n akselit menevät selvästi jähmeiksi.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 21.08.2016, 16:26:08
Hmm, CGEM matoruuvien säätämiseen löytyi vielä tälläisiä ohjeita:

http://www.cloudynights.com/topic/279039-cgem-problem-worm-adjustment/
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: wm-x - 21.08.2016, 18:06:32
Isoin ongelma sinulla on tuo ra peak to peak joka puhuisi matoruuvin backshlashin puolesta. Toisaalta korjaukset ovat teräviä. Napasuuntaus on ok.

Mitkä mopeudet sinulla on guide korjauksia varten? Suosittelisin ra 0.2-0.4x ja dec 0.6-0.8 noiden perusteella.

Laitatko vielä calibrointi käyrän tänne nähtäville?
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 21.08.2016, 19:10:18
Lainaus käyttäjältä: wm-x - 21.08.2016, 18:06:32
Isoin ongelma sinulla on tuo ra peak to peak joka puhuisi matoruuvin backshlashin puolesta. Toisaalta korjaukset ovat teräviä. Napasuuntaus on ok.

Mitkä mopeudet sinulla on guide korjauksia varten? Suosittelisin ra 0.2-0.4x ja dec 0.6-0.8 noiden perusteella.

Laitatko vielä calibrointi käyrän tänne nähtäville?

Hmm, guiding speed ei tullutkaan mieleen. Se on muistaakseni jalustan oletus eli 0.5 molemmille akseleille.

Tarkoititko kalibrointikäyrällä tätä?:

(http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Calibration+1.JPG/_smaller.jpg) (http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD%20Calibration%201.JPG)
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: wm-x - 21.08.2016, 19:26:20
Jalusta vaikuttaisi olevan ihan kunnossa, koska liikkeet ovat samankokoiset. Tuon ra ja dec kulman pitäisi olla 90 astetta, sinulla se on alle, joku viisaampi osaa kertoa miksi. Itsellä se on aina ollut sen 90 astetta niin en ole edes selvittänyt mistä se kertoo.


Nyt kerkeksesin katsomaan tuota käyrää paremmin ja minusta tuo hysteris on liian isolla sinulla. Se tarkoittaa ennakkoa toiseen suuntaan korjauksen jälkeen. Jotenkin vaikuttaisi ettei ra-akseli saa heti tehtyä muutosta ja sitten kun saa se on liian iso. Periaatteessa tuo on vaikea ongelma koska ra pitäisi olla kokoajan kosketuksissa kun se pyörii vain yhteen suuntaan. Yksi vaihtoehto on jäykkä ra akseli, oletko koittanut käsin pyöritellä koko ra akselin ympäri ja kokeillut että tuntuma on samanlainen? Millainen ratas tuossa cgemissä on, jalusta ei ole minulle tuttu.

Tosiaan täällä on varmasti viisaampia tämän asian kanssa, joten minun ehdotukset perustuvat paljon pienempää polttoväliin. Näin iso polttoväli tuottaa varmasti paljon mitä minä en osaa ajatella.

Jos seeing on hyvä ja sinulla on guide tähtiä valittavana voisit koittaa lyhempää valoitus aikaa. Se korostaa seeingin vaikutusta mutta samalla saat tehtyä pienempiä korjauksia ja reagoitua heti muutoksiin. Selvästi nuo isot muutokset aiheuttavat tuon pomppimisen. Tässä auttaa myös rauhallisempi korjaus mopeus, mitä ehdotinkin aikaisemmin
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: einari - 21.08.2016, 19:54:10
En haluaisi olla pahanilmanlintu mutta pahoin pelkään että 2000mm polttoväli voi olla liian kova pala CGEM-jalustalle.
Tai ainakin jalusta silloin kaipaa perusteellista huoltoa ja viritystä.

Ja vaikka homman saisikin  toimimaan niin putki kuitenkin on melkoisen hidas ja kohteet pieniä.
Helpommalla pääsisi käyttämällä lyhempää polttoväliä.
Suosittelisin siis polttovälin lyhentäjän käyttöönottoa.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: Ransu - 21.08.2016, 20:59:35
Kyllä CGEMin pitäisi vielä tuolle painolle riittää, 2000mm on tosin jo vaativa polttoväli guidattavaksi. Sen huomasin noista että DEC akselin "auto" asennon sijaan kannattaa koeilla north tai south asetusta, jolloin jalusta tekee korjausta vain toiseen suuntaan ja pieni epätasapaino hoitaa palautuksen, suunnan joutuu kokeilemaan, riippuu kummalla puolella meridiaania ollaan ja kumpaan puoleen putki on epätasapainossa. Auto asennossa on mahdollista että lähtee korjailemaan edestakaisin, korostuu varsinkin silloin jos matopyörän ja hammastuksen välys on isohko.
Tuntuuko muuten jalustaa nykiessä selvä välys ra ja dec akseleilla? Välys saisi olla pienehkö, juuri ja juuri havaittavissa. Rasvojen vaihto ei olisi myöskään huono ajatus, samalla matopyörien ja haammasholkkien pesu. Omasta CGEMstä tuli aikoinaan aika paljon moskaa pesun yhteydessä.
Olen einarin kanssa samaa mieltä että polttovälin lyhentäjä helpottaisi hommaa.
Miltä kuvat näyttää, onko tähtien venymä selkeästi havaittavissa? SCT:n huono ominaisuus kuvauksessa on myös fokuksen nopea siirtyminen lämpötilan laskiessa. Omalla putkella+reducerilla fokus muuttuu 0.28mm kun lämpötila muuttuu asteen.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 21.08.2016, 22:00:33
Lainaus käyttäjältä: Ransu - 21.08.2016, 20:59:35
Kyllä CGEMin pitäisi vielä tuolle painolle riittää, 2000mm on tosin jo vaativa polttoväli guidattavaksi. Sen huomasin noista että DEC akselin "auto" asennon sijaan kannattaa koeilla north tai south asetusta, jolloin jalusta tekee korjausta vain toiseen suuntaan ja pieni epätasapaino hoitaa palautuksen, suunnan joutuu kokeilemaan, riippuu kummalla puolella meridiaania ollaan ja kumpaan puoleen putki on epätasapainossa. Auto asennossa on mahdollista että lähtee korjailemaan edestakaisin, korostuu varsinkin silloin jos matopyörän ja hammastuksen välys on isohko.
Tuntuuko muuten jalustaa nykiessä selvä välys ra ja dec akseleilla? Välys saisi olla pienehkö, juuri ja juuri havaittavissa. Rasvojen vaihto ei olisi myöskään huono ajatus, samalla matopyörien ja haammasholkkien pesu. Omasta CGEMstä tuli aikoinaan aika paljon moskaa pesun yhteydessä.
Olen einarin kanssa samaa mieltä että polttovälin lyhentäjä helpottaisi hommaa.
Miltä kuvat näyttää, onko tähtien venymä selkeästi havaittavissa? SCT:n huono ominaisuus kuvauksessa on myös fokuksen nopea siirtyminen lämpötilan laskiessa. Omalla putkella+reducerilla fokus muuttuu 0.28mm kun lämpötila muuttuu asteen.

Kokeilin myös North/South asetusta DEC:lle kun kalibtoint sitä suositteli, mutta en huomannut sen tuovan selvää apua. Voi tosin olla että olisi pitänyt kokeilla sitä vaihtoehtoa pidempään, joten täytyy ottaa tuokin uudelleen tarkasteluun. DEC-akselissa on välystä, mutta hyvin pientä/mitätöntä, hyvä jos edes huomaa nykiessä. RA:ssa taas en huomannut välystä olleenkaan.

Ja joo, CGEM on selvästi haastava jalusta tuolle polttovälille. Sen laadussa tuntuu olevan (ehkä vähemmän yllättävästi) aika paljon eroja kappaleiden välillä. Toisilla toimii OK, toiset joutuvat taas putsamaan koneiston tai hypertuunaamaan ennenkuin siitä tulee käyttökelpoinen pitkille putkille. Ei olisi sinänsä ihme jos jokin ylimääräinen moska olisi omiinkin ongelmiin vähintään osasyyllinen.

Täytyy kaivaa vielä nuo testikuvat esiin ja katsoa niitä tarkemmin, mutta kun niitä eilen vilkuilin niin tähdet näyttivät aavistuksen muotopuolilta, mutta eivät viiruiltuneilta. Huono fokus voi tosin myös vaikuttaa tässä, sen verran levoton oli ilmakehä eilen että fokusointi oli käsipelin aika tuskaa ja lopputulos ei ollut paras mahdollinen (käytössä FT:n SCT microfocuser). Mutta sanoisin että OAG on parantanut tilannetta viime kaudesta, silloin 10min valotukset tuottivat selvästi viiruituneita tähtiä.

Mutta kiitokset kaikista tähän mennessä tulleista kommenteista ja ehdotuksista. Täytyy kokeilla noita vaihtoehtoja läpi kaikessa rauhassa kun seuraavan kerran tulee tilaisuus. Ja jos lopulta mikään ei muu auta, niin otan sitten projektiksi koneiston putsaaminen ja uudelleen rasvauksen. Kaipa siihenkin jostain löytyy ohjeita?

Suunnitelma Ö on sitten laittaa lotto vetämään ensi viikonloppuna, eiköhän 6+1:llä jo saisi hieman parempaa jalustaa...  :laugh:
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 21.08.2016, 23:52:10
Lueskelin uudelleen ylle linkitttämääni CN:n threadiä ja päätin vielä kertaalleen kokeilla kinnaavatko akselit mistään kohtaa kun niitä pyörittelee lukot auki (ilman kalustoa ja painoja). RA tuntui edelleen hyvin tasaiselta, mutta tällä kertaa huomasin tarpeeksi pyöriteltyäni että DEC-akseli ei tuntunutkaan tasaiselta. Tämän huomasi helpoiten pyörittelemällä akselia sormenpäillä vastapainojen tangosta, akseli kinnasi hieman vastaan noin 1/3-1/2 kierroksen matkalta ja ehkä yhdestä kohtaa vielä hieman enemmänkin.

Tuo voinee hyvin olla yksi syy guidauksen käytökselle, katsotaan jos matoruuvin välyksen säätäminen tehoaisi tuohon. Täytyy sitä ennen vielä pyöritellä tuota myös moottorin kanssa ja kuulostella reagoiko se jotenkin tuossa kohtaa.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: wm-x - 22.08.2016, 00:47:11
Kirjoitan vain siksi että olen itse tuhlannut aikaa tuon matopyörän ja akselin tiukkuuden kanssa. Eli jos moottori toimii tasaisesti: 1 guide pulssi vastaa tiettyä pikseli matkaa säännöllisesti niin ei ole merkitystä guidauksen kannalta onko se tiukka vai vapaasti pyörivä. Jalustan kuluvuuteen ja moottorin kestoon sillä on tietysti joku merkitys. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Eniten merkitystä decissä on backslahillä; sen voi kiertää korjaamalla vain toiseen suuntaan jos se toimii. Minulla ei ole toiminut tuo toiseen suuntaan korjaus johtuen jostain x asiasta. Voitanee olettaa liittyvän jalustan laatuun. Napasuuntaus kun on kohdillaan isoja dec liikkeitä ei pitäisi tulla.

Toisena decissä on moottorivedon backslash; on sitten ratas tai hihnavetoinen on näiden oltava oikealla etäisyydellä toisistaan. Myös näiden vetävien rattaiden kulma on oltava keskenään samansuuntainen, muuten guidausnopeus heittelee. Tämä tulee ilmi tuossa 1 pulssi vastaa tiettyä pikseli matkaa.

Kolmas asia on lian vaikutus vetoon; eli matopyörässä tai vetävässä rattaassa/hihnassa oleva roska aiheuttaa nopeamman tai nykäisevän liikkeen. Tämä näkyy liian nopeina korjauksina tai ettei korjaus tapahdu heti. Myös huomaa pulssi-pikseli matkasta.

Ra akselilla on aika samat asiat otettava huomioon, mutta backslashistä ei tarvitse välittää. Ra akseli pyörii yhteen suuntaan ja hidastaa tai nopeuttaa liikettä.

Vetävien rattaiden/hihnojen on oltava samansuuntaisina jotta saavutetaan tasainen ra nopeus.

Ra akselin epätasaisuudet johtuvat yleensä guidausnopeuden pienistä muutoksista. Jolloin kannattaa varmistua siitä että matopyörä ja sen vastakierteet ovat puhtaat.

Sinulla varsinkin korostuu näiden pienien asioiden yhteisvaikutus kun polttoväli on noin pitkä.

Monille asioille ei voi mitään koska ne johtuvat koneistuksen/ vulujen laadusta. Valitettavaa on että näissä on paljon heittoja. Kannattaa kuitenkin käyttää aikaa mekaanisten osien oikeaan toimivuuteen enemmän kuin hakea phdstä oikeita arvoja.

Vielä tähän "kirjan" loppuun että tuo dec kääntyy maksimissaan 90 astetta. Joten jos sinulla toimii paremmin toisella puolella kuin toisella niin voit verrata näitä asettamalla decin ns. hyvään kohtaan vs huonoon.

Joku varmasti voisi lisätä näitä huomioon otettavia asioita ja korjata jos olen jossain väärässä. Nämä neuvot pohjautuvat vain omiin kokemuksiin. Tästä voisi melkein tehdä guidaus ohjeen tänne foorumille jos joku haluaisi tähän lisätä jotain.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: Kettu-Pekka - 22.08.2016, 06:33:22
Mulla oli NEQ6:ssa viime talvena vähän samantapaisia quidausongelmia. Syynä oli viallinen kaapeli tietsikan ja jalustan välillä...
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: Jerry - 22.08.2016, 15:48:09
Voisiko tuossa olla kyse samasta asiasta kuin tässä:
http://www.cloudynights.com/page/articles/cat/articles/new-articles-in-monthname/whats-wrong-with-the-celestron-cgem-mount-r2624

Itse en ole DS-kuvaaja, joten tämä menee minulla osittain yli hilseen. Kesällä kun uuden jalustan hankinta oli ajankohtainen, tuli kuitenkin haeskeltua netistä kaikenlaisia tietoja mm. CGEM:stä. Tuollaisesta moottoreihin tai niitten firmwareen liittyvästä ongelmasta löytyi mainintoja. Sellainen muistikuva jäi, että firmwaren uusin versio olisi korjannut asian.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 22.08.2016, 21:41:06
Pahus, nyt ei mene oikein putkeen jalustan kanssa. Meinasin äsken testata DEC-akselin moottorin käyttäytymistä ja räpsäytin virrat päälle. -> Invalid pkg. 0080 kapulan näytössä...

Korjauksen pitäisi olla onneksi suht' helppo juttu, täytyy kaivaa CFM esiin ja päivittää FW sitä kautta. Mikä lienee sitten tuon sotkenut, vielä viikonloppuna kaikki oli OK kun sammutin virrat. Tosin tulin kokeilleeksi toista 12v muuntajaa tällä kertaa, ehkä se sotki jotain.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 22.08.2016, 22:27:26
Lainaus käyttäjältä: Jerry - 22.08.2016, 15:48:09
Voisiko tuossa olla kyse samasta asiasta kuin tässä:
http://www.cloudynights.com/page/articles/cat/articles/new-articles-in-monthname/whats-wrong-with-the-celestron-cgem-mount-r2624

Itse en ole DS-kuvaaja, joten tämä menee minulla osittain yli hilseen. Kesällä kun uuden jalustan hankinta oli ajankohtainen, tuli kuitenkin haeskeltua netistä kaikenlaisia tietoja mm. CGEM:stä. Tuollaisesta moottoreihin tai niitten firmwareen liittyvästä ongelmasta löytyi mainintoja. Sellainen muistikuva jäi, että firmwaren uusin versio olisi korjannut asian.

Tuosta ongelmasta (cogging) tässä ei pitäisi olla kyse, koska päivitin firmwaren heti kun tuo ongelma fiksattu siinä (joskus 2013 vuoden lopulla). No, nyt tuli FW päivitettyä vielä kertaalleen joten ainakin se puoli on kunnossa.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 22.08.2016, 22:42:15
Lainaus käyttäjältä: wm-x - 22.08.2016, 00:47:11

Vielä tähän "kirjan" loppuun että tuo dec kääntyy maksimissaan 90 astetta. Joten jos sinulla toimii paremmin toisella puolella kuin toisella niin voit verrata näitä asettamalla decin ns. hyvään kohtaan vs huonoon.

Joku varmasti voisi lisätä näitä huomioon otettavia asioita ja korjata jos olen jossain väärässä. Nämä neuvot pohjautuvat vain omiin kokemuksiin. Tästä voisi melkein tehdä guidaus ohjeen tänne foorumille jos joku haluaisi tähän lisätä jotain.

Hyvä pointti. Pyörittelin jalustaa äsken edes takaisin hahmottaakseni milloin DEC-akseli olisi asennossa missä se tuntui hieman kirraavan. Viikonloppuna guidausta testattaessa putki sattui olemaan idän puolella jalustaa ja DEC osuu silloin juuri tuolle tiukemmalle alueelle. Kuvaan normaalisti siten että putki on lännen puolella, jolloin DEC ei enää välttämättä osu tuolle alueelle. Toisaalta tilanne on muuttunut muutenkin viime kaudesta koska satula on nyt kääntynyt 90 astetta verrattuna aikaisempaan SBS-setuppiin.

No, tuossa on kaikenlaisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi seuraavalla kerralla. Jos tämä harrastus jotain vaatii niin roppakaupalla kärsivällisyyttä.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 12.12.2016, 22:08:44
Vietin viikonlopun kokeilemalla aikaisemmin esitettyjä ideoita ja paria muutakin säätöä (pl. matoruuvin välysten säätäminen), mutta ei tuo paremmaksi muuttunut. Tai ehkä RA ei enää karkaillut aivan niin kauas kuin aikaisemmin, vaikka se hyppi senkin edestä levottoman seeingin vuoksi (poukkoili +- 1" välillä). Dec sen sijaan oli täysin toivoton ja se karkasi vuoroin pitkälle pohjoiseen tai etelään. Lopputulos näytti pahimmillaan tältä:

(http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD%20Graph%207%20-%201.5s.JPG?img=smaller) (http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+7+-+1.5s.JPG)

Ja jonkin hetken päästä perään tältä:

(http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD%20Graph%208%20-%201.5s.JPG?img=smaller) (http://jiihoo.pic.fi/kuvat/Astro/Guiding/PHD+Graph+8+-+1.5s.JPG)

Backlashin poistamiseksi kokeilin painottaa Decin ensin etu- ja sitten takapainoiseksi putken suhteen mutta käytös pysyi aivan samana kuin yllä. Viimeisenä vaihtoehtona kokeilin vielä normaalia tasapainotusta, mutta sama lopputulos tuli senkin suhteen. Jostain syystä Dec tosin pysyi hieman tasaisempana tuolla kertaa kunnes sitten teki yo. temput uudelleen. Decin RMS taisi olla silloin parhaimmillaan 0.3" luokkaa ja RA:n hieman alle 0.8".

Kummallisinta noissa karkailuissa oli se että osan aikaa ne tapahtuivat aika säännöllisesti; ensin pohjoiseen, sitten 7 minuuttia myöhemmin etelään, sitten taas 7 minuuttia myöhemmin uudelleen pohjoiseen. Saman näin toistuvan pariin otteeseen. Tuo viittaisi jonkin sortin syklisyyteen mutta ei kait Dec-akselilla sellaista pitäisi esiintyä? No, kyse sattoi olla vain sattumastakin.

PHD:n assistantkin valitti Decin backlashistä ja kehoitti guidaamaan vain pohjoiseen tai etelään. Tämä ei auttanut koska karkailua tapahtui molempiin suuntiin. Kokeilin tämän kaikilla eri tasapainoitusvaihtoehdoilla.

Aikani eri foorumeita kahlattuni en keksinyt enää muuta syytä tuolle käytökselle kuin Decin backlashin ja/tai koneiston tahmeuden (sticktion). Matoruuvin välyksiä voisi tietty yrittää säätää mutta päätin purkaa samaa kyytiä koko Dec-akselin niin ainakin saan mahdolliset moskat pellolle ja uudet rasvat sisään (nykyiset tuppaavat jähmettymään pakkasella, varmaan yksi syy muiden ohella). RA saa toistaiseksi olla ilman tuunausta, se nyt tuntuu toimivan joten kuten.

Varmaankin sitten Super Lubea tilaukseen ja muita tarvikkeita ja työkaluja ostamaan (Motonetin ultraäänipesuri voisi olla kova sana viimeistelyssä). Mitään DSP:n hypertuunauskittiä en jaksa alkaa tilaamaan. CGEM:n purkamiselle ei vaan mistä löydy kovin selkeitä ohjeita, mutta jos EQ6 kerran on hyvin lähellä niin ehkä näillä pärjäisi: http://www.rankinstudio.com/eq6rebuild

Yksi käytännön kysymys; hypertuunausohjeissa puhutaan usein Dec ring gearin käsittelystä hienolla hiekkapaperilla ja vielä lopuksi kiillotusaineella viimeistelystä. Onko jollakulla sattumoisin kokemusta sopivista kiillostusaineista tuohon käyttöön?
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: Timpe - 12.12.2016, 22:20:51
Kyllä tuo vain backlashilta näyttää, sillä kun katsoo tuota korjauspulssien sarjaa niin "...kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-löysiä-pois-pois-JA-SITTEN-OTTAA-KIINNI-ja-korjaus-toteutuu-JOLLOIN-MENNÄÄN-YLI-VASTAKKAISEEN-SUUNTAAN-ANNETULLA-KORJAUSPULSSIEN-MÄÄRÄLLÄ-ja-taas-alkaa-tuo-löysien-pois-kelaus-uudelleen..."  :wink:
Kokeile paremman puutteessa PHD:2n autoguiding assistantia (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=15555.msg146667#msg146667), niin se laskee tarvittavan kertapulssin suuruuden ja suunnan valmiiksi. Ei tuosta viiveestä muutoin pääse kokonaan eroon, kuin niillä rattaiden mekaanisilla säädöillä. Tuo "assistantti" on silti oiva aspiriini tuohon päänsärkyyn.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 12.12.2016, 22:42:32
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 12.12.2016, 22:20:51
Kyllä tuo vain backlashilta näyttää, sillä kun katsoo tuota korjauspulssien sarjaa niin "...kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-löysiä-pois-pois-JA-SITTEN-OTTAA-KIINNI-ja-korjaus-toteutuu-JOLLOIN-MENNÄÄN-YLI-VASTAKKAISEEN-SUUNTAAN-ANNETULLA-KORJAUSPULSSIEN-MÄÄRÄLLÄ-ja-taas-alkaa-tuo-löysien-pois-kelaus-uudelleen..."  :wink:
Kokeile paremman puutteessa PHD:2n autoguiding assistantia (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=15555.msg146667#msg146667), niin se laskee tarvittavan kertapulssin suuruuden ja suunnan valmiiksi. Ei tuosta viiveestä muutoin pääse kokonaan eroon, kuin niillä rattaiden mekaanisilla säädöillä. Tuo "assistantti" on silti oiva aspiriini tuohon päänsärkyyn.

Kokeilin sitäkin, eipä vaan ollut apua. Normaalisti etu/takapainotus plus guidaus yhteen suuntaan pitäisi auttaa mutta kun ei... Assistant antoi kyllä backlashille aika järeän arvon, olisi vaatinut noin 6000ms pulssin joka ei olisi enää ollut järkevää.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: Tikkes - 13.12.2016, 12:42:15
Lainaus käyttäjältä: JiiHoo - 12.12.2016, 22:08:44

Yksi käytännön kysymys; hypertuunausohjeissa puhutaan usein Dec ring gearin käsittelystä hienolla hiekkapaperilla ja vielä lopuksi kiillotusaineella viimeistelystä. Onko jollakulla sattumoisin kokemusta sopivista kiillostusaineista tuohon käyttöön?


Joskus törmäsin ohjeeseen jossa käytettiin viimeistelyhiontaan venttiilien hiomatahnaa. Tulin itsekin ostaneeksi tuota tahnaa (Chemico, motonetistä), cg5 jalustaani puhdistellessa, mutta en sitten katsonut tarpeelliseksi alkaa hiomaan kun pinnat näytti ja tuntui ihan hyviltä normi puhdistuksen jälkeen. Tuo ostamani tahna oli pieni purkki jossa oli kahta eri tahnakarkeutta. Hintakin näyttää olevan 5e/ purkki.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: JiiHoo - 13.12.2016, 13:11:01
Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 13.12.2016, 12:42:15

Joskus törmäsin ohjeeseen jossa käytettiin viimeistelyhiontaan venttiilien hiomatahnaa. Tulin itsekin ostaneeksi tuota tahnaa (Chemico, motonetistä), cg5 jalustaani puhdistellessa, mutta en sitten katsonut tarpeelliseksi alkaa hiomaan kun pinnat näytti ja tuntui ihan hyviltä normi puhdistuksen jälkeen. Tuo ostamani tahna oli pieni purkki jossa oli kahta eri tahnakarkeutta. Hintakin näyttää olevan 5e/ purkki.

Kiitos vinkistä. Olin muutenkin menossa Motonetin suuntaan tarvikkeita etsimään, joten laitetaan tuokin listalle mukaan.
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: lapimmies - 04.02.2017, 21:56:43
Uhhautsi,

Ei nyt liity välttämättä juuri tähän caseen, muuta yleisesti. Eikö autoguidaus kuitenkin aina aiheuta enemmän virhettä kuin oikein suunnaattu jalka joka kääntyy vakionopeudella? Autoguidauksenhan pitää nähdä virhe ennen kuin se kääntää. Silloinhan samainen virhe on myös valotuksessa? Vai onko tässä taas jotain jota en ymmärrä?
Otsikko: Vs: CGEM ja guidauksen ongelmat
Kirjoitti: einari - 04.02.2017, 22:43:42
Lyhyt vastaus (muut varmaan täydentää): autoguidaus tarkkailee pikselin osien tarkkuudella ja ehtii korjata ennenkuin virhe kasvaa niin suureksi että sen huomaa lopputuloksessa.