CGEM ja guidauksen ongelmat

Aloittaja JiiHoo, 21.08.2016, 16:11:13

« edellinen - seuraava »

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: Jerry - 22.08.2016, 15:48:09
Voisiko tuossa olla kyse samasta asiasta kuin tässä:
http://www.cloudynights.com/page/articles/cat/articles/new-articles-in-monthname/whats-wrong-with-the-celestron-cgem-mount-r2624

Itse en ole DS-kuvaaja, joten tämä menee minulla osittain yli hilseen. Kesällä kun uuden jalustan hankinta oli ajankohtainen, tuli kuitenkin haeskeltua netistä kaikenlaisia tietoja mm. CGEM:stä. Tuollaisesta moottoreihin tai niitten firmwareen liittyvästä ongelmasta löytyi mainintoja. Sellainen muistikuva jäi, että firmwaren uusin versio olisi korjannut asian.

Tuosta ongelmasta (cogging) tässä ei pitäisi olla kyse, koska päivitin firmwaren heti kun tuo ongelma fiksattu siinä (joskus 2013 vuoden lopulla). No, nyt tuli FW päivitettyä vielä kertaalleen joten ainakin se puoli on kunnossa.

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 22.08.2016, 00:47:11

Vielä tähän "kirjan" loppuun että tuo dec kääntyy maksimissaan 90 astetta. Joten jos sinulla toimii paremmin toisella puolella kuin toisella niin voit verrata näitä asettamalla decin ns. hyvään kohtaan vs huonoon.

Joku varmasti voisi lisätä näitä huomioon otettavia asioita ja korjata jos olen jossain väärässä. Nämä neuvot pohjautuvat vain omiin kokemuksiin. Tästä voisi melkein tehdä guidaus ohjeen tänne foorumille jos joku haluaisi tähän lisätä jotain.

Hyvä pointti. Pyörittelin jalustaa äsken edes takaisin hahmottaakseni milloin DEC-akseli olisi asennossa missä se tuntui hieman kirraavan. Viikonloppuna guidausta testattaessa putki sattui olemaan idän puolella jalustaa ja DEC osuu silloin juuri tuolle tiukemmalle alueelle. Kuvaan normaalisti siten että putki on lännen puolella, jolloin DEC ei enää välttämättä osu tuolle alueelle. Toisaalta tilanne on muuttunut muutenkin viime kaudesta koska satula on nyt kääntynyt 90 astetta verrattuna aikaisempaan SBS-setuppiin.

No, tuossa on kaikenlaisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi seuraavalla kerralla. Jos tämä harrastus jotain vaatii niin roppakaupalla kärsivällisyyttä.

JiiHoo

Vietin viikonlopun kokeilemalla aikaisemmin esitettyjä ideoita ja paria muutakin säätöä (pl. matoruuvin välysten säätäminen), mutta ei tuo paremmaksi muuttunut. Tai ehkä RA ei enää karkaillut aivan niin kauas kuin aikaisemmin, vaikka se hyppi senkin edestä levottoman seeingin vuoksi (poukkoili +- 1" välillä). Dec sen sijaan oli täysin toivoton ja se karkasi vuoroin pitkälle pohjoiseen tai etelään. Lopputulos näytti pahimmillaan tältä:



Ja jonkin hetken päästä perään tältä:



Backlashin poistamiseksi kokeilin painottaa Decin ensin etu- ja sitten takapainoiseksi putken suhteen mutta käytös pysyi aivan samana kuin yllä. Viimeisenä vaihtoehtona kokeilin vielä normaalia tasapainotusta, mutta sama lopputulos tuli senkin suhteen. Jostain syystä Dec tosin pysyi hieman tasaisempana tuolla kertaa kunnes sitten teki yo. temput uudelleen. Decin RMS taisi olla silloin parhaimmillaan 0.3" luokkaa ja RA:n hieman alle 0.8".

Kummallisinta noissa karkailuissa oli se että osan aikaa ne tapahtuivat aika säännöllisesti; ensin pohjoiseen, sitten 7 minuuttia myöhemmin etelään, sitten taas 7 minuuttia myöhemmin uudelleen pohjoiseen. Saman näin toistuvan pariin otteeseen. Tuo viittaisi jonkin sortin syklisyyteen mutta ei kait Dec-akselilla sellaista pitäisi esiintyä? No, kyse sattoi olla vain sattumastakin.

PHD:n assistantkin valitti Decin backlashistä ja kehoitti guidaamaan vain pohjoiseen tai etelään. Tämä ei auttanut koska karkailua tapahtui molempiin suuntiin. Kokeilin tämän kaikilla eri tasapainoitusvaihtoehdoilla.

Aikani eri foorumeita kahlattuni en keksinyt enää muuta syytä tuolle käytökselle kuin Decin backlashin ja/tai koneiston tahmeuden (sticktion). Matoruuvin välyksiä voisi tietty yrittää säätää mutta päätin purkaa samaa kyytiä koko Dec-akselin niin ainakin saan mahdolliset moskat pellolle ja uudet rasvat sisään (nykyiset tuppaavat jähmettymään pakkasella, varmaan yksi syy muiden ohella). RA saa toistaiseksi olla ilman tuunausta, se nyt tuntuu toimivan joten kuten.

Varmaankin sitten Super Lubea tilaukseen ja muita tarvikkeita ja työkaluja ostamaan (Motonetin ultraäänipesuri voisi olla kova sana viimeistelyssä). Mitään DSP:n hypertuunauskittiä en jaksa alkaa tilaamaan. CGEM:n purkamiselle ei vaan mistä löydy kovin selkeitä ohjeita, mutta jos EQ6 kerran on hyvin lähellä niin ehkä näillä pärjäisi: http://www.rankinstudio.com/eq6rebuild

Yksi käytännön kysymys; hypertuunausohjeissa puhutaan usein Dec ring gearin käsittelystä hienolla hiekkapaperilla ja vielä lopuksi kiillotusaineella viimeistelystä. Onko jollakulla sattumoisin kokemusta sopivista kiillostusaineista tuohon käyttöön?

Timpe

Kyllä tuo vain backlashilta näyttää, sillä kun katsoo tuota korjauspulssien sarjaa niin "...kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-löysiä-pois-pois-JA-SITTEN-OTTAA-KIINNI-ja-korjaus-toteutuu-JOLLOIN-MENNÄÄN-YLI-VASTAKKAISEEN-SUUNTAAN-ANNETULLA-KORJAUSPULSSIEN-MÄÄRÄLLÄ-ja-taas-alkaa-tuo-löysien-pois-kelaus-uudelleen..."  :wink:
Kokeile paremman puutteessa PHD:2n autoguiding assistantia, niin se laskee tarvittavan kertapulssin suuruuden ja suunnan valmiiksi. Ei tuosta viiveestä muutoin pääse kokonaan eroon, kuin niillä rattaiden mekaanisilla säädöillä. Tuo "assistantti" on silti oiva aspiriini tuohon päänsärkyyn.
- Timo Inkinen

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 12.12.2016, 22:20:51
Kyllä tuo vain backlashilta näyttää, sillä kun katsoo tuota korjauspulssien sarjaa niin "...kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-kelaa-löysiä-pois-pois-JA-SITTEN-OTTAA-KIINNI-ja-korjaus-toteutuu-JOLLOIN-MENNÄÄN-YLI-VASTAKKAISEEN-SUUNTAAN-ANNETULLA-KORJAUSPULSSIEN-MÄÄRÄLLÄ-ja-taas-alkaa-tuo-löysien-pois-kelaus-uudelleen..."  :wink:
Kokeile paremman puutteessa PHD:2n autoguiding assistantia, niin se laskee tarvittavan kertapulssin suuruuden ja suunnan valmiiksi. Ei tuosta viiveestä muutoin pääse kokonaan eroon, kuin niillä rattaiden mekaanisilla säädöillä. Tuo "assistantti" on silti oiva aspiriini tuohon päänsärkyyn.

Kokeilin sitäkin, eipä vaan ollut apua. Normaalisti etu/takapainotus plus guidaus yhteen suuntaan pitäisi auttaa mutta kun ei... Assistant antoi kyllä backlashille aika järeän arvon, olisi vaatinut noin 6000ms pulssin joka ei olisi enää ollut järkevää.

Tikkes

Lainaus käyttäjältä: JiiHoo - 12.12.2016, 22:08:44

Yksi käytännön kysymys; hypertuunausohjeissa puhutaan usein Dec ring gearin käsittelystä hienolla hiekkapaperilla ja vielä lopuksi kiillotusaineella viimeistelystä. Onko jollakulla sattumoisin kokemusta sopivista kiillostusaineista tuohon käyttöön?


Joskus törmäsin ohjeeseen jossa käytettiin viimeistelyhiontaan venttiilien hiomatahnaa. Tulin itsekin ostaneeksi tuota tahnaa (Chemico, motonetistä), cg5 jalustaani puhdistellessa, mutta en sitten katsonut tarpeelliseksi alkaa hiomaan kun pinnat näytti ja tuntui ihan hyviltä normi puhdistuksen jälkeen. Tuo ostamani tahna oli pieni purkki jossa oli kahta eri tahnakarkeutta. Hintakin näyttää olevan 5e/ purkki.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 13.12.2016, 12:42:15

Joskus törmäsin ohjeeseen jossa käytettiin viimeistelyhiontaan venttiilien hiomatahnaa. Tulin itsekin ostaneeksi tuota tahnaa (Chemico, motonetistä), cg5 jalustaani puhdistellessa, mutta en sitten katsonut tarpeelliseksi alkaa hiomaan kun pinnat näytti ja tuntui ihan hyviltä normi puhdistuksen jälkeen. Tuo ostamani tahna oli pieni purkki jossa oli kahta eri tahnakarkeutta. Hintakin näyttää olevan 5e/ purkki.

Kiitos vinkistä. Olin muutenkin menossa Motonetin suuntaan tarvikkeita etsimään, joten laitetaan tuokin listalle mukaan.

lapimmies

Uhhautsi,

Ei nyt liity välttämättä juuri tähän caseen, muuta yleisesti. Eikö autoguidaus kuitenkin aina aiheuta enemmän virhettä kuin oikein suunnaattu jalka joka kääntyy vakionopeudella? Autoguidauksenhan pitää nähdä virhe ennen kuin se kääntää. Silloinhan samainen virhe on myös valotuksessa? Vai onko tässä taas jotain jota en ymmärrä?

einari

Lyhyt vastaus (muut varmaan täydentää): autoguidaus tarkkailee pikselin osien tarkkuudella ja ehtii korjata ennenkuin virhe kasvaa niin suureksi että sen huomaa lopputuloksessa.
___
Tapio