NGC6888 - mainio H-alfa kohde

Aloittaja tapioe, 08.09.2007, 14:52:36

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Kyllä tuo Neq6 yllätti seurantatarkkuudellaan positiivisesti. Ei tarvinnut heittää yhtään kuvaa roskiin.

Jyrki

Kun uutta materiaalia ei ole kertynyt pilvien takia niin piti harjoitella vanhalla eli kuvassa on Ha 5x10 min ja 3x5 min / rgb. Luminance rakennettu rgb:stä. Tavoitteena oli saada tähtien värit pysymään vähän paremmin kuin aiemmin vaikka ha on mukana. Sanottakoon, että jpg versio näyttää myös hävittävän värejä varsin tehokkaasti.

t. Jyrki H

Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Jyrki

Nyt kun kuvaa katselee hieman pirteämmillä silmillä niin lopputulos ei kyllä ole ihan sitä mitä tavoiteltiin, pari havaintoa...

Luminanssia ei taida kannattaa alkaa tekemään binnatuista värikanavista, lopputuloksena on epäterävältä näyttävä kuva ja varsinkin tähdet näyttävät suorastaan aneemisilta. Ha:n käyttäminen luminanssina taas syö suurimmman osan tähdistä, joten sekään ei ole kovin hyvä jos haluaa saada paljon tähtiä näkyviin. Pitää kokeilla ensi kerralla ihan sitä l -filtteriä itseään ja katsoa kuinka suuri ero on. Data on muutenkin hankittu ennen Focusmax aikaa, joten terävyys voisi olla parempi.
Tähdissä oli aika mukavasti värejä vielä alkuperäisessä isossa tif -versiossa, mutta nämä kutistetut 8 bittiset jpg kuvat näyttävät syövän värejä tehokkaasti.
Hyvä data on kaiken perusta, mutta sillä ei tee vielä kovin paljoa, jollei kuvankäsittelypuoli ole hallussa. Suhde datan ja kuvankäsittelytaitojen välillä taitaa olla fifty-sixty...  
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

PetriKe

Jos luot luminanssin RGB-kanavista, niin siitä tulee tasan yhtä terävä kuin RGB:stä. Miksi halusit kuvaan luminanssin, jotain säätöjä vartenko?

Luminanssi tuo kuvaan sen erottelukyvyn ja resoluution. Huonosta RGB:stä ei saa hyvää luminanssia, mutta hyvä luminanssi tuo epätarkkaan RGB-kuvaan selkeyden. Se on kuin pyyhkisi huurteisen ikkunan kuivaksi. Yksityiskohdat terävöityy ja kontrasti kasvaa. Kun käytetään luminanssia, niin RGB:tä täytyy vähän boostata. Rob Gendler käytti aikoinaan mm. LLRGB-tekniikkaa Gendler LLRGB.

Gendlerillä on ohjeet myös Ha:n käyttämisestä: http://www.robgendlerastropics.com/HARGB.html

Jos nämä eivät olleet vielä tuttuja, niin katsopa läpi.

Itse lähdin aikoinaan juuri näistä tekniikoista liikkeelle. Sitten lisäsin mukaan Zone Systemin ja viimeksi Adam Blockin loistavat ohjeet CCDStackille sekä Photoshopille.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jyrki

Paljon kiitoksia Petrille vinkeistä.

Halusin tosiaan käsitellä luminanssia ja värejä erikseen ja katsoa mitä onnistun saamaan sitä kautta aikaiseksi. Värikanavien käyttö luminanssina ei tässä tapauksessa toiminut kovin hyvin, joka taas johtuu varmaankin binnauksesta (2x2) ja pienistä fokusointi ongelmista. Jos värit ottaisi bin 1x1 (ja kunnolla tarkennettuna) niin lopputulos olisi varmaankin parempi. Olen toistaiseksi ottanut kaikki rgb:t bin 2x2, koska pelkästään värikanava käytössä se näyttää toimivan hyvin. Kokeilen ensi kerralla ottaa jostain kohteesta sekä l-kanavan että rgb:t bin 1x1 ja verrata lopputulosta.

J-P:n tonemap tekniikka toimi hyvin kun Ha oli bin 1x1 ja OIII ja SII olivat bin 2x2. Olisikin kova hinku oppia kunnolla sekoittamaan Ha ja rgb kanavia keskenään. Yksi ongelma on ollut noiden tähtien värien ja määrän kanssa kun käyttää Ha:ta, ja tähän juttuun Gendlerin ohjeet taitavat sopia oikein hyvin.

Jos kuvausaikaa olisi rajattomasti niin selvintä olisi kai ottaa kaikki kanavat bin 1x1 niin ei tarvitsisi näitä asioita miettiä ...ainakaan niin paljon.

P.S. Block on tulossa postissa  :smiley:
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Jyrki

Viimeinen kokeilu tästä kohteesta ainakin vähään aikaan. Kuvaan on lisätty 5x10 min L-kanavaa (bin 1x1). Varsinainen luminanssi on rakennettu tällä kertaa sekä Ha että L-kanavista, ja jätetty binnatut rgb:t vain värejä varten.

Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Jyrki - 01.10.2011, 10:24:21
Viimeinen kokeilu tästä kohteesta ainakin vähään aikaan. Kuvaan on lisätty 5x10 min L-kanavaa (bin 1x1). Varsinainen luminanssi on rakennettu tällä kertaa sekä Ha että L-kanavista, ja jätetty binnatut rgb:t vain värejä varten. 

No nyt on jo tosi hieno!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

jarikankaanpää

#82
NGC 6888
Sirppisumu näyttää kelluvan hehkuvien emissiosumujen ja pimeitten pölypilvien välissä.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on tuo vaimeana erottuva tumma kolmio NGC 6888:n taustalla.
http://lakeudenursa.fi/galleria/index.php/jarik/deepsky/NGC6888
Jari Kankaanpää

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 07.10.2011, 23:36:37
Mielenkiintoinen yksityiskohta on tuo vaimeana erottuva tumma kolmio NGC 6888:n taustalla.

Upea kuva ja onpas tosiaan erikoinen muodostelma.  Kauanko tuota on valotettu?  Yritin itsekin saada M29:n alueesta "sumuversiota", mutta 30x2min SW80:llä ei vielä riittänyt
oikein mihinkään.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

jarikankaanpää

Kiitos Jussi!
Kuvassa on valoa 63 minuuttia. 5-8minuutin osavalotuksina. 300mm F2:8 objektiivi, UHC-S suodin ja Nikon D700 kameralla  iso 800 herkkyyksin.
(Seuranta Meade 12" LX-200)
Liitin kuvat manuaalisesti photoshopilla, koska Deepsky stacker hermostui tähtien määrästä. Nikon NX -ohjelman Control point-työ-
kalulla on mukava hakea kuvalle sopivia kontrasteja ja virittää värejä.
Jari Kankaanpää

Ransu

Hienon näköinen tuo Jarin laajakuvaversio!
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Ari Haavisto

On hieno!

Viime iltoina olen omien touhujen ohessa katsellut ds-kuvatulvaa foorumille ja täytyy sanoa että kyllä on Suomessa mahtavalla tolalla tämä asia! Upeita ja ennenkaikkea erilaisia kuvia suurelta joukolta kuvaajia. Ennenkaikkea miellyttää se, että myös "aloittelevampien" kuvaajien tuotokset sopivat yhtälailla sekaan ja ovat viimeaikoina tuoneet suorastaan uusia näkökulmia. Menköön nyt tähän tämä kommentti ja luettakoon se niin, että jokaisen viimeaikoina lihotetun ketjun perässä olisi meikäläisen viesti, joka sanoo WAU!
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Make

Tajuntaa laajentava kokemus tuo Jarin laajakulma :shocked:. Upeaa!
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Make

Kuvasin tämän karvapalleron ensimmäistä kertaa Ikharos 102-putkellani valotuksilla Ha: 9x20min (bin1x1) ja OIII: 4x20min (bin 2x2) eli yhteensä 4h 20min. Täytyy myöhemmin jatkaa OIII-kanavaa, joka voisi olla vahvempi. Käytin käsittelyssä väripalettia Ha:sG:OIII, jossa syntettinen sG-kanava on tehty Noel Carboni Toolsien actionilla punaisesta ja sinisestä kanavasta. Käytin vakioasetusta, koska värimaailmasta tuli miellyttävä sellaisenaan.



Croppi keskialueelta 100% resoluutiolla:


Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

einari

Nätti tämäkin.
Itse ehkä tekisin tähdistä hiukan tiukempia.
___
Tapio