IC1318 Perhossumu

Aloittaja Vesa Kankare, 11.09.2006, 09:02:59

« edellinen - seuraava »

mistral

Onpa hyvä kuva testikuvaksi, tähdet pyöreitä ja resoluutiota hyvin.

Cith

Tuurilla sattu kaikki toimimaan  :laugh:
Kokeilin värittää... tekemistä riittää mut laittelin ekan räpellyksen.
AkiH

VP

Kauden ensimmäinen räpellys Pilvilinnasta, 16,5h SHO ja tunti RGBtä tähtiin.
Isompana: https://www.evenfall.space/post/the-cosmic-butterfly

Erik Pirtala

#153
Mukavan dramaattinen värimaailma Villellä ja etenkin tähdet on tuttua priimaa! Hyvä

Mulla sattui kanssa Perhossumu kauden avauskohteeksi. Kesätauko on ollut pitkä ja kivinen odottaessa isompaa putkea Saksan maalta. Sellaista ei vieläkään näy eikä kuulu, joten päätin ostaa väliaikaiseksi putkeksi käytetyn TS Opticsin 6" UNC f5 putken. Laite on käytännössä sama, kuin mulla aiemmin käytössä ollut GSO f4. Aikatauluongelmista johtuen putken asennus oli varsin hektinen muutamapäiväinen. Laite kilahti postissa eräänä torstaina Tampereella, ja oli tolpan nokassa Varkaudessa säädettynä ja etäkäyttövalmiina samana lauantaina

Aloin pari viikkoa sitten valottelemaan tätä kohdetta. Tällöin aurinko kävi matalimmillaan vain 13 asteessa, mutta kapeakaistalla saa kirkkaista kohteista varsin käyttökelpoista dataa vaikkei taivas olisi täysin pimeä. Perhossumu on roikkunut to do -listalla pitkään, mutta kun hyvä Joutsensesonki on lyhyt kuin suomen kesä, ja kohteita on paljon... :cheesy:

Kuvaan kertyi yhteensä vähän vajaa 28 tuntia valotusta. Klassikkoreseptinä Hubble -paletti ja RGB tähdet.

H-alfa 42x6min + 61x10min = 14h 22min
O-III 33x10min = 5h 30min
S-II 36x10min = 6h
RGB: 3x 20x2min = 2h



Isompi kuva teknisillä tiedoilla. Lupaan että on katsomisen arvoinen täytenä, kaikki detailit hukkuu tuossa foorumikoon kuvassa: https://www.astrobin.com/cqxpug/C/

Mukava saada kausi avattua, ja toivottavasti tuo 8" ONTC:kin kulkeutuisi vielä alkukaudesta perille. Tällä väliaikaisputkella pidetään hauskaa siihen asti

Tässä kohteessa pelkkä RGB näytti jo niin hyvältä, että kunhan toivun tästä käsittelykrapulasta, voisin kokeilla HaRGB yhdistelyä, eli stay tuned

VP

Hieno kuva Erik, nyt kun näitä vertailee keskenään niin huomaa hyvin miten surkeaksi minun värimaailma noissa SHO kuvissa monesti menee. Sinun kuvassa näkyy hienosti enemmän eri sävyjä sumussa. Minulla tuohon ei oikein tarttunut mitään muuta kuin keltaista ja sinistä laikkua sinne tänne, käsittelystä johtuva ongelma varmaankin.

VeijoT

Kokeilin tähänkin sumuun Optolong L-eXtreme suodinta. Pientä vaeltamista näyttää noissa tähdissä olevan, vaikka autoguider oli käytössä. Täytyy vielä jotakin säätää.