Kokemuksia putkien toiminnasta?

Aloittaja J Piira, 21.02.2016, 13:44:19

« edellinen - seuraava »

Murtsi

Muistelit oikein, alunperin putki oli GSO mutta nyt ei oikein ole varma että olisiko tuo enemmänkin ATM putki kuin  GSO... vuosien varrella olen päivittänyt putkea tarpeen mukaan, olen tuunannut sitä mm. seuraavasti
- flokkaus
- tarkentimen ympärystöä tuettu 2mm alumiinilevyllä
- putkea jäykistetty kahdelta suunnalta alumiiniprofiilikiskolla putken sisäpuolelta
- ATM apupeilinpidin (erittäin tukeva kaksoisvannemalli)
- fokusointilaite (ostin ilman fokkaria kun en halunnut alkuperäistä)
- pääpeilin kollimointiruuvien ja lukitusruuvien vaihto keskenään jotta ruuvit eivät pääse koskemaan pääpeiliin
- fokusointilaitteen pohja ATM, palikka johon fokkari kiinnitetään (BASE? mikä lienee suomeksi)
- ATM losmandykisko
- säätöjä siellä täällä

Hyvin on pelannut tähän asti ja varmaan jatkossakin, nyt ei vähään aikaan olekaan tarvinnut tehdä juuri muuta kuin kuvata eli ilmeisesti muutokset ovat toimineet. Muunmuassa meridiaaniflipin jälkeen voi jatkaa kuvauksia koska kollimointi pysyy suht hyvin jos itse kollimoinnissa ei ole sattunut virhettä (lukitukset löysällä yms.). Painoa putkella on nykykunnossa pantoineen päivineen noin 13,2 kg ilman kameraa joka painaa korjaimen kera noin 2,3 kg

Kun kirjoittelin tätä viestiä Jpiira oli kerinnyt kysymään kollimointivälineistä ja omien kokemusten perusteella voin suositella CATSEYE kollimaattoria tuohon touhuun http://www.catseyecollimation.com/, sillä saa putken jus eikä melkein kollimointiin, nuo halvat laserit ovat melkoisen epätarkkoja noin valovoimaisen putken kollimointiin, valovoima nimittäin vaatii myös erittäin tarkan kollimoinnin jotta koko kuva alaa voi menestyksekkäästi käyttää. Foorumilta löytyy myös juttua kyseisestä kapistuksesta http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7701.msg110842#msg110842. Tarkoitukseen löytyy myös kunnon laser kollimaattoreita https://www.collimator.com/ ja niiden käytöstä voi joku niistä tietävä kertoa enemmän koska minulla ei ole kunnon kokemusta niistä, sen verran olen kuitenkin nähnyt että pärjää tuollakin.

J Piira

Noita Catseye vehkeitä näyttää olevan monenlaisia. Riittääkö kollimointiin tuo pelkkä Catseye Infinity XLK. Katselin joitakin ohjeita, mutta ei tuo ihan kokonaan vielä mennyt perille. Näkeeekö noilla myös sen, että onko apupeili oikeassa kohdassa vai  esim. liian kaukana kuten tuossa alemmassa piirroksessa. Vai mikä on se konsti jolla tuon saa mitattua?
- Jukka -

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 26.02.2016, 20:11:05
Kun kirjoittelin tätä viestiä Jpiira oli kerinnyt kysymään kollimointivälineistä ja omien kokemusten perusteella voin suositella CATSEYE kollimaattoria tuohon touhuun http://www.catseyecollimation.com/, sillä saa putken jus eikä melkein kollimointiin, nuo halvat laserit ovat melkoisen epätarkkoja noin valovoimaisen putken kollimointiin, valovoima nimittäin vaatii myös erittäin tarkan kollimoinnin jotta koko kuva alaa voi menestyksekkäästi käyttää.

Nappaan kopin tästä eli Howie Glatterin laserkollimaattorit ovat juurikin noita parhaita laserkollimointilaitteita, mitä rahalla saa. Itselläni on tuollainen 1.25" kollimaattori lisäosineen ja ainoa vika siinä on että olisi pitänyt ostaa 2" malli, jotta sen kanssa ei olisi tarvetta käyttää 1.25" -> 2" sovittimia. Ja tästä pääsee sujuvasti laserkolllimoinnin "Akilleen kantapäähän" eli laserin asentumiseen tarkentimeen. Laserin kiristys tarkenninholkkiin pyrkii näet tekemään tyhjäksi kaikki kollimointitarkkuuden tavoittelut riippumatta siitä, kuinka hyvälaatuinen laser on käytössä ja sen takia epäilen sen käyttökelpoisuutta nopeammissa kuin f/5 putkissa.

Glatter tekee myös hyvää laserin lisäosaa nimeltään tuBlug, mikä on todella hyvä lisälaite Newtonin pääpeilin nopeaan säätämiseen. Tämän käyttö vaatii laserin valonlähteeksi ja pääpeiliin tarkasti mitoitetun keskusmerkin keskipisteen ympärille. (Oletetaan samalla, että peilin optinen keskipiste ja mekaaninen keskipiste ovat samassa paikassa.) Laitetaan laserkollimaattori tarkentimeen ja säädetään apupeilin kallistus siten, että lasersäde osuu keskelle pääpeilin keskusmerkintänä olevaa rinkulaa. Tuon jälkeen vaihdetaan putken tarkentimeen tuBlug-lisälaite ja sen perään valonlähteenä toimiva laser (tässä ei ole laserin asennolla enää väliä, mutta tuBlugin on syytä olla suorassa). Kävellään putken pääpeilin luo ja käännellään pääpeilin kollimointiruuveja, kunnes pääpeilistä palaava keskusmerkin heijastus näkyy tuon linkkikuvan tavoin keskittyneenä tuossa tuBlugin viistopinnassa. Yksinkertaista ja nopeaa kollimointia Newton-putkille, jonka tekee parissa minuutissa vaikka kuvaussuuntaan ennen kuvaussekvenssin aloittamista. (Hinnoista: 2" tuBlug = $115.00 ja 2" 650nm Howie Glatter laser = $150.00 eli helppoudella on hintansa). Käytännössä virhe tulee tuossa, kun apupeilin asentoa säädetään yksisäteisellä laserilla, jonka voi saada tarkentimeen kiinni kovin monella eri tavalla, joten nopean Newtonin kollimoinnissa yritys ja erehdys -iterointi voi tulla kyseeseen muutamaan kertaan ennen kuin tarkkuus on riittävälla tasolla. f/5 Newtonissakin sain tuolla menetelmällä APC-S järkkärikennolle johonkin nurkkaan hiukan kollimointivirheiset tähdet huolimattomasti toimien. Liitteenä kaksi järkkärikuvaa EOS 7D:llä vuosilta 2010 ja 2011, joissa resoluutio ollut 5184 x 3456 pikseliä (noista oli varaakin hukata).

Offsetin säätäminen on sellainen mekaaninen kertajuttu eli kun saat sen kertaalleen kuntoon niin se ei tuota ongelmaa enää sen jälkeen. Tässä on pari hyvää verkkosivua asiasta: http://www.skyandtelescope.com/astronomy-equipment/offsetting-your-secondary-mirror/
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html (offset kuvat alempana, mutta kannattaa lukea koko ketju ja myös kohta The laser collimator varauksineen)
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli2.htm#barlowlaser (Ei sen laserin tarvitse olla HG-laserin tapainen laatulaite, kun tietää mitä tekee... ;-)
Itselläni on sellainen peruskäsitys, että laserkollimaattorilla pääsee alkuun nopean kuvausputken kollimoinnissa, mutta tuollainen Catseye vaaditaan sitten tarkempaan työhön, jos halutaan f/2.8 100% kuvauskuntoon. Noita nopeita f/2.8 kokoonpanoja on käytössä mm. Komakallion pojilla (Murtsin lisäksi), joten esim. Naavis voisi kommentoida asiaa f/2.8 putkella kuvaamisesta. Yksi filosofia on jättää kollimointi "riittävän hyvään" kuntoon ja unohtaa turha "nysvääminen" nurkkatähtien kanssa... :grin:
- Timo Inkinen

J Piira

Kiitokset Timpelle noista edellisistä. Tässä pilvisinä päivinä parantelin jalustani tasapainoa ja sainkin myös deklinaatiopuolen sellaiseksi, että askelmoottorit jaksavat nyt liikuttaa tuota Newtoniani missä asennossa vain.
Eilen illalla oli pari tuntia kirkasta. Laitoin kameran kuvaamaan 3,5 minuutin valotuksia samalla kun kokeilin phd2:n eri arvoja. Pinosin kaikki (14) kuvaa dss:llä ja yritin käsitellä Pixinsightilla.  Jalustassa ja putken kollimoinnissa, ym   on vielä parantamisen varaa ja kuvien pinoamista ja käsittelyä pitäisi alkaa opettelemaan kunhan tähdet näkyisivät vähän pitempiä pätkiä kerralla.
- Jukka -

einari

Edistystä tapahtuu.
Onko jälkimmäinen siis tasapainotukseen tarkoitettu ?
___
Tapio

J Piira

Joo nuo painot ei järin isoja ole, mutta tuossa jalustassa itsessään "keinu" johon puki laitetaan toimii osittain tasapainottajana ja nuo juuri ja juuri riittävät tuon oman putkeni tasapainottamiseen  sekä vaakasuorassa että täysin pystyssä jolloin deklinaatiopuoli on ok.
- Jukka -

J Piira

Päädyin tilaamaan tuollaisen lyhytpolttovälisen 8" Boren Simon putken. Eilen pääsin kokeilemaan sen toimivuutta.  Kuvissa tarkennus ei ollut ihan kohdallaan. Kuvissa näyttäisi mielestäni, että komavirhe on liian iso. Onkohan tuon komakorjaimen kiinnittäminen tuohon kameraan ok vai pitäisikö siinä olla jokin tietynpaksuinen kiinnitysrengas? Vai missä voisi olla syy?
- Jukka -

einari

Tuon BS:n korjaimen backfocus on aika kriittinen.
Netistä lunttasin että on 65mm ja kun Canonin backfokus on 44mm, niin tarvitset siihen 11mm välikappaleen.
Voi olla että tarkkaa etäisyyttä joutuu kokeilemalla säätämään.
Ja ko putkien omistajat korjaa jos olen puhunut puuta heinää.
___
Tapio

naavis

Korjaimen etäisyys kennosta on tosiaan hyvinkin tarkka. Näyttämälläsi asennuksella se on ainakin 21 milliä pielessä, joten en ihmettele jos komavirhettä piisaa. :grin: Tuosta T2-adapterista tulee varmaan vielä lisää etäisyyttä. Etäisyys pitäisi saada noin millin tarkkuudella oikein.

J Piira

Joo kiitoksia nopeista vastauksista. Jotain tuollasta aavistelinkin. Pitäisikö tuossa välissä siis olla jokin lisäpala vai onko tuo t2-adapteri liian paksu?jolla olen kiinnittänyt
- Jukka -

Lauri Kangas

Tuollaisesta normaalista T2-adapterista tulee kierteestä kennolle matkaa 55mm, eli 10mm loitto pitäisi saada väliin. Kannattaa kuitenkin tarkistusmitata omat palat.

J Piira

Löysin laatikoistani 7,5 mm renkaan ja n. 3mm levyn  tuonne kameran ja komakorjaimen väliin. kuvassa 5 minuutin valotus jonnekin etelänpuolelle. Tuo näyttää jo tosi  hyvältä ainakin minun mielestä.  Komaa näyttäisi olevan vain kulmissa ja vähän enemmän tuolla vasemmassa yläkulmassa olisiko siis kollimoinnissa jotain pientä epätarkkuutta.
Jalustan seurantakin parani deklinaation osalta, kun drift alignilla koetin säädellä sen punaisen viivan jotenkuten vaakasuoraksi etelässä ja idässä. Tosin tuo säätämismukavuus ei jalustassani vielä ole ihan laboratoriotasoa (sorkkarauta, rautakanki). Quidauskuvan mukaan näyttäisi tuo käyntinopeus olevan vielä vähän liian hidas.  Ehkä näillä jo ensi syksynä pääsee kuvaamaankin.  Kiitokset vielä kaikille hyvistä ja nopeista vastauksista kysymyksiini.
- Jukka -

henkkac

Tuossa kuvassasi on NGC 4227 ja NGC 4203, astrometrystä näkee paikan.

J Piira

Nämä pilviset viikot näyttävät tulevan kalliiksi, kun ehtii liikaa selailemaan nettiä. FLO:sta tilasin tuon kuvan kameran. Paktissa oli myös tuo pieni musta muovilieriö ja tuossa foliossa kolme pilleriä. Nuo lienee jotain kuivaus tarvikkeita (vai liekö jotain ostohaluja kasvattavia ...) Pitääköhän kameraa käyttöjen välillä kuivata jotenkin tuollaisilla tarvikkeilla vai mikähän niiden tarkoitus on?
Tuohon vanhaan Newtoniini vähän haikeinmielin laitoin kaupallisen fokuserin. Sovittelin tuon moottorin myös BorenSimonin fokuseriin.  Nuo vehkeet näyttäisivät toimivan Sequence generator pron:n kautta ihan ok, mutta saa nähdä mitä niillä osaa tehdä jos tähdet vielä ilmestyvät ja jos saan jalustani säädöt kohdalleen.
- Jukka -

naavis

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 19.10.2016, 11:12:56
Nämä pilviset viikot näyttävät tulevan kalliiksi, kun ehtii liikaa selailemaan nettiä. FLO:sta tilasin tuon kuvan kameran. Paktissa oli myös tuo pieni musta muovilieriö ja tuossa foliossa kolme pilleriä. Nuo lienee jotain kuivaus tarvikkeita (vai liekö jotain ostohaluja kasvattavia ...) Pitääköhän kameraa käyttöjen välillä kuivata jotenkin tuollaisilla tarvikkeilla vai mikähän niiden tarkoitus on?

Kameran kennokammiossa on luullakseni valmiina kuivauspatruuna, joka pitää kennon kuivana. Patruuna lakkaa toimimasta aikanaan, jolloin tilalle voi vaihtaa uuden.