Hyviä ratkaisuja tähtitornin rakenteluun?

Aloittaja Timpe, 17.01.2016, 19:00:24

« edellinen - seuraava »

mistral

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.06.2016, 22:41:56

Tämä kai viittasi Mistralin lauseeseen "Jos vasojen päät harjalla yhdistettäis teräksestä hitsatuilla kulmakappaleilla..."

Hitsatut kappaleet on työläitä ja kalliita mutta jos halutaan max korkeus käyttöön, silloin voisi olla tarkoituksen mukaista. Harjapalkki ja yksi vaneripäätykolmio olisi edullisempi.

blaatu

Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

mistral

Valmiskulma on enempi pressuhalleja varten. Saattaa järeämpiäkin olla myynnissä jotka on tarkoitettu kiinteisiin rakennuksiin mutta onko kulman asteet sitten oikeat.

Tein itselleni pienen kopin viime vuonna. 125x250cm vaneriseinillä ja lattialla mutta katon tein kaarevista rhs-putkista. Metallikaari oy:llä taivuttivat 3 kaarta 40mm rhs:tä. Hitsasin sitten ohutta lattaa kaaren ulkokehälle että sai porattua kiinnitysreiät 100x22mm laudoille. Kopista tuli kuin vanha junanvaunu huopakatteella. Toista en tee, työtunteja paloi liikaa  :smiley:

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.06.2016, 22:41:56
. . . minulle (ja Viänäsellekin) kävisi oikein hyvin, jos osaisit suunnitella käytännön kirvesmiestaidoilla tähän tarpeeseen sopivan rakenneratkaisun tuohon noin 8,5 m2 harjakaton mekaaniseen tuentaan!
Tuosta suunitelmasta saisi luultavasti sellaisen mallirakenteen, jota voidaan jatkossa kloonata samaan tapaan kuin aikoinaan rintamamiestaloja kloonattiin. Itse uskon tiedon jakamiseen talkoohengessä sellaisissa asioissa, joista on hyötyä laajemmaltikin harrastajayhteisölle, mutta tarvittaessa rahallinen palkkiokaan ei ole poissuljettu. Jatketaan vaikka yksityisviesteillä tästä, niin ei paisuteta ketjua tarpeettomasti turhalla puolivalmiin tuotteen jauhannalla :wink:
"Näkymätön Viänänen" ja allekirjoittanut kiittävät ja kuittaavat täältä tähän...

Huh! No en minäkään nyt tässä mitenkään halunnut alkaa "mestaroimaan", vai miten se oli :oops: Kuvista saa vaan paremmin selvää, kun sanallisesta selityksestä, eikä tule väärinkäsityksiä.

Ja Timpe alkaa kyllä nyt aikamoista viittaa asettelemaan päälleni... Olisinko sitten kotiobservatorioiden Aalto, Ervi vai Englund?? :grin:

Ja raha tässä ei kyllä tule vaihtamaan omistajaa... :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Timpe

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 17.06.2016, 19:29:05
Huh! No en minäkään nyt tässä mitenkään halunnut alkaa "mestaroimaan", vai miten se oli...

Pitää oikaista sen verran, ettei tässä kenenkään tarvitse tulla "mestariksi" mihinkään, vaan katon tuentaan mahdollisesti saatavat suunnitelmat joutuvat kumminkin "Näkymättömän Viänäsen" tarkkaan syyniin ja niistä poimitaan parhaat palat käyttöön loppurakennuksessa. Eli pää pystyyn vain ja rohkeasti tarjoamaan ratkaisua tähän esillä olevaan ongelmaan. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan kiitollisuudella, eikä vastuuta sälytetä kenenkään muun harteille kuin tämän havaintosuojan rakentajille eli tälle parivaljakolle :smiley:
"Viänänenkin" kommentoi asiaa sen verran kiireiltään, että katsokaapa tätä yläjuoksujen tuentaan käytettävää ratkaisua eli "loveuspuun käyttöä". Kelpaa tuossa rakennusohjeessa autotallin katon tuentaankin, joten miksei siis näin pienen observatorion yläjuoksupuun osaksi?

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.06.2016, 22:41:56
Ai niin, niille tilatuille V-urapyörille arvioitu toimitusaika meni umpeen eilen.
Estimated delivery : Mon. 13 Jun. - Wed. 15 Jun.   Delivery service : Standard Int'l Postage

Pyörätkin löysivät perille tänään, mitä nyt joku suomalaisessa kuljetuslogistiikassa oli nimennyt minut Linkiseksi ja aiheuttanut ilmeisesti tuolla virheellä pienen viiveen (paketissa Postin osoitekortissa oli nimi väärin, mutta briteissä lähettäjät olivat kirjoittaneet sen oikein). Ja jopas jotakin, sillä millaiset pyörät nuo ovatkaan!  :shocked:
Ts. olen suuresti kiitollinen Laurille näitä vastaavien pyörien löytämisestä ebaysta. Noissa on herkkä laakerointi, tukeva rakenne, eikä klappia missään ja loput kruunaa sopivan siististi viimeistelty ulkoasu, joka selviää seuraavasta kuvasta... :smiley:

- Timo Inkinen

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 17.06.2016, 22:51:29
Pitää oikaista sen verran, ettei tässä kenenkään tarvitse tulla "mestariksi" mihinkään, vaan katon tuentaan mahdollisesti saatavat suunnitelmat joutuvat kumminkin "Näkymättömän Viänäsen" tarkkaan syyniin ja niistä poimitaan parhaat palat käyttöön loppurakennuksessa. Eli pää pystyyn vain ja rohkeasti tarjoamaan ratkaisua tähän esillä olevaan ongelmaan. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan kiitollisuudella, eikä vastuuta sälytetä kenenkään muun harteille kuin tämän havaintosuojan rakentajille eli tälle parivaljakolle :smiley:
"Viänänenkin" kommentoi asiaa sen verran kiireiltään, että katsokaapa tätä yläjuoksujen tuentaan käytettävää ratkaisua eli "loveuspuun käyttöä". Kelpaa tuossa rakennusohjeessa autotallin katon tuentaankin, joten miksei siis näin pienen observatorion yläjuoksupuun osaksi?

No joo, kunhan vitsailin! Tuntuu vaan, että olen ollut liikaakin päsmäröimässä, sehän ei ollut tietenkään tarkoitus vaan antaa yksi mielipide/vaihtoehto lisää...  Tuolle loveuspuulle taitaa olla toisena nimenä kehäpalkki... Se siirtää yläpuolisilta rakenteilta esim. kattotuoleilta voimat runkotolpille. Miettisin tässä laittaisinko sitä ollenkaan, vaan runkotolppien päälle ainoastaan yläjuoksun...

Tuota 100x100(nelosnelosta :wink:) en "uhraisi" tuohon seinärunkoon ollenkaan. Jos sen tekee kakkosnelosesta perus 600mm tolppavälillä niin se kestää aivan tolkuttomat kuormat... Laitan niitä raapustuksia piakkoin tulemaan. Over and out.

Muuten sellainen huomio vielä, kun katsoo tuota Kaizun laittamasta linkistä noita Lomon kotitalon rakenteita, niin näkee miten hoikasta tavarastakin tehty katto kestää hyvin... Vertaa sitten Komakallion viimeisimpään rakennukseen niin ei tarvitse yhtään epäillä etteikö kestä :grin:

Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

mistral

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 05.06.2016, 23:06:34
Toisessa kiskossa on sitten pelkkiä Bilteman 60mm suoria laakereita, kiskona alumiinilattaa. Toinen kisko siis ohjaa ja toinen seuraa.

Se on totta että kun kattotuolit/harjapalkki saattaa joustaa vuosien aikana, pyörien keskinäinen etäisyys voi kasvaa joitakin millejä. Eli jos toinen kisko vaan seuraa tasaisella lattapinnalla, on siinä pelivaraa monta milliä. Kun taas molemmilla puolilla on ohjaavat rullat, olisi hyvä jos kiskoa voisi siirtää sivuttain hiukan, tulevaisuutta ajatellen, siis että kiinnitysreiät olisi soikeita. Se helpottaa muutenkin asennusta, ei tarvitse uudelleen irrotella ja viilata vaan menisi kerralla. :)

Timpe

Tuota kiskojen rakennetta mietittiin ja päädyttiin samanlaiseen ratkaisuun kuin Koma-kalliolla, kiitos vain pojille asian miettimisestä.  :smiley:
Tässä siis materiaalikuva tulevista kiskorakenteista...



Tuo L-profiili on rst-terästä 30x30x3 mm mitoilla, mutta ei noin sikakalliilla hinnalla kuin linkissä. Tuota on nyt kaksi kuuden metrin L-profiiilitankoa varattuna autotalliin ja sen rinnalla on 40x3mm rst-lattaa samainen kuusi metriä. Nämä kolme tankoa löytyivät kilohinnalla paikalliselta teräskauppiaalta, jolloin kokonaiskustannus tuosta 18 metrin rst-materiaalista on nyt 120 euroa.

Vasemmassa reunassa on ohjaavan yläkiskon mallia V-urapyörän kanssa ts. pyöriä ohjaava yläkisko on yhtenä 6m pitkänä tankona, mikä saadaan ruuvattua L-profiilin sivuilta suoraan seinärungon päälle vaakaan tekemään herkkä liukupinta pyörille. Pyörien kiinnitys tulee sitten katon runkoon samanlaisen L-profiilin päälle; tästä näkyy kuva keskellä "ylösalaisin" (eli kuvitelkaa tuo L-kisko katon runkoon kiinni). Kiskoprofiilin avulla saadaan lisää jäykkyyttä katon runkoon kummallekin sivulle ja samalla profiililla saadaan linjattua kolme pyörää per seinä samaan linjaan keskenään. Toinen kuuden metrin L-profiili menee siis kahtia tähän tarkoitukseen. Tuo latta-rosteri on sitten vain pelkkä taso alakiskon virkaa toimittamassa eli tuollainen V-ura teräspyörä kulkee rst-lattateräksen päällä. Koma-kalliolla tuolla oli pelkät Bilteman-laakerit alakiskon pyörinä, tässä on samanlaista pyörää kolmena kappaleena myös alakiskossa. Ja kuten kuvasta näkyy, pihistelin tuon L-kiskon mitoituksessa ts. sinne olisi tarvittu 40x40x3 kokoa, mutta sen hinta/painolisä oli kymmeniä prosentteja 30x30x3 kokoon nähden. Nyt siis nysvätään pyörien rungolle tarpeen mukaan pienet lisäpalat tuon kiskosta ylimenevän osan alle, jos se on tarpeen pyörien kiinnityksen yhteydessä. :lipsrsealed:

Katon rakennetta on mietitty VeskuP:n kanssa ja tarkoitus olisi mennä oheisen liitekuvan mukaisella saksikattotuolilla siellä katon mukana liikkuvassa päässä. Tuossa saadaan keskelle havaintosuojaa sellainen 185cm korkeus, jonka pitäisi riittää tolpan päällä parkkiasennossa olevan jalusta/kaukoputki-yhdistelmän "yliajoon" ja samalla sallia riittävä korkeus käyttäjälle, kun hän työntää kattoa sivulle. Katon harjapalkiksi tulee 51x200x6000 kertopuusta tehty palkki ja siitä yli jäävää kertopuuta käytetään tuon saksikattotuolin valmistamiseen. Lisäksi tuon saksikattotuolin sivut vahvistetaan 15 mm paksulla vanerilla. Tuosta syntyy toivottavasti riittävän vääntöjäykkä rakenne tuonne siirrettävän katon mukana liikkuvaan päätyyn, jolloin tuohon välille ei tarvita kovin raskaita kattotuolirakenteita muulle katolle, kun seinän/katon pituus on vajaat 2,5m. Käytännön toteutus on vielä haussa, mutta kuvia tulee sitten kun syntyy valmistakin.

Samaan päätyyn tulee sitten keskelle päätyseinää 8x19 ovi eli sen hyötykorkeus natsaa tuon saksikattotuolin kanssa. Tästä oven hankinnasta pitää kertoa lisää eli kuinka tuohon 8x19 kokoon päädyttiin alunperin aikomani 9x19 koon sijasta. Löysin näet KodinTerran verkkokaupasta mielestäni näppärän näköisen ulko-oven havaintosuojaani:
https://www.kodinterra.fi/fi/terra/mattiovi-mokkiovi-paneloitu-ja-eristetty-uo-x-9x19-oikeakatinen

Tässä siis sähköpostista lainattua tarinaa juhannuksen edeltä vain hiukan sensuroituna (vuodatin tuolloin kokemuksiani rautakaupoista "Näkymättömälle Viänäselle" ja VeskuP:lle):
Joopa joo, miksiköhän minua aina v**ttaa rautakaupassa käynnin jälkeen...?? :huh:
Pitänee aloittaa alusta eli aamusta jolloin menin tuonne linkin <ovilinkki yllä> sivulle. Oven saldotietona oli Tuusulassa Saatavuus ei tiedossa, joten avasin tuolta sivun alareunasta esiin ponnahtavan chat-ikkunan ja kysyin linkatun oven saldoa Tuusulan ja Hämeenlinnan myymälöistä. Tuolta tukichatista "Jyrki" tutki tietokoneeltaan tietoja ja vastasi, että Tuusulasta löytyy tuota ovea varastosta. Aamupalan jälkeen sitten suunta Hyvinkäältä peräkärryn kanssa Tuusulaan (34 km). Liikkeessä rakennusmyyjä kävelee sitten ovihyllyn luo, ihmettelee aikansa eikä löydä tuota 9x19 ovea hyllystä lainkaan. Kerron chatin kautta saamani tiedon ja annan myyjälle verkkosivulta ottamani tulosteen ovesta. Lisää ihmettelyä ja sitten piti lähteä rautakaupan noutovarastoon.

Tuolta löytyikin täysi lavallinen tuota mainittua ovea, mutta kyseinen lava oli kasan alimpana siten, ettei lavan sisältöä nähty muovien seasta kunnolla. Ei kun varastomiestä paikalle kutsumaan  trukin kanssa (lisää odottelua) ja pääsyä tukkivien tavaralavojen siirtämistä pois, kunnes se alin lava ja alimmat neljä oikeakätistä 9x19 ovea olivat näkyvillä. Sitten paljastui, että nuo lavalta löytyvät ovet olivat kaikki "näyteikkunalla" varustettuja varasto-ovia, joten "no-deal". En osta kyllä ovea, josta varkaat näkevät suoraan kaikki kalliit kuvauslaitteistot! Varastomiehen kanssa juteltuani selvisi, että samaa varasto-ovea on sekä ikkunalla että ilman ikkunaa ja kummatkin samalla tuotekoodilla! Chatti-henkilön saldoerehdys oli siis ymmärrettävä, mutta se ei lohduttanut itseäni turhan hakumatkan tehneenä.

Sitten takaisin kyselemään rakennusmyyjältä mitä löytyy tilalle, kun vaatimuksena on tuo 190cm ovikorkeus, mikä mahtuu tuonne päätyseinälleni. Loppujen lopulta varastovalikoimaksi jäi vasenkätinen 8x19 ovi MattiOvi UO/X (209 eurolla), johon tyydyin kun olin kerran tullut Tuusulaan erikseen tuota havaintosuojan ovea hakemaan peräkärryn kanssa... prkl...grrr!
Kotiin tultuani katsoin valmistajan sivulta (http://www.mattiovi.fi/category/doors/10-mokkiovet/) vielä tämän tekstin: "Kuvista poiketen UO2X, UOX ja MOP2 ovissa on matalammassa koossa M19 kaksi saranaa." 
Kiitos tästäkin, sillä kahdella saranalla tuo autotallista nyt löytyvä 8x19 Mattiovikin on! Ei tarvitse ihmetellä miksi inhoan rautakaupoissa asiointia! :realmad:


Tähän liittyen pitää vielä kertoa, että tilasin Taloon.com verkkorautakaupan kautta Ruukki Tiilinkainen teräskatteet ja niihin liittyvät tarvikkeet. Klikkailin samaan tilaukseen mukaan tuon 6 metrin kertopuupalkin ja esimaalattua paneelilautaa yms. ja kulmalevyjä, naulauslevyjä ja muuta tarpeellista. Tuo on periaatteessa ihan näppärä tapa hoitaa tilauksia rautakaupasta, mutta noissa verkkorautakaupoissa on yksi huono puoli eli keskusvaraston puute ja sitä myöten kasvavat rahtikulut, kun jokainen tilauksen osakokonaisuus toimitetaan erikseen eri toimittajilta käsin. Nyt odottelen paria lisätoimitusta, joiden toimitusaika on 1-2 viikkoa juhannuksesta. (Tuolta kannattaisi tilata vain samantoimittajan varastosta rautakauppatavaraa, niin tilaus ei jakautuisi liian moneen erään. Toisin sanoen pitäisi vain sietää rautakaupoissa käymistä, vaikka se aiheuttaakin täällä vahvoja allergiareaktioita niiden toiminnalle... :grin:)
- Timo Inkinen

wm-x

Hei, sait sentään palvelua ja löysit varastomiehenkin ajamaan trukkia. Ne ovat jo luksusta rautakaupassa  :cheesy:.

blaatu

Piirroksen kattotuoli kestää varmasti monikertaisen lumikuorman tosielämän rasituksiin nähden!

Onko seuraava vajan rakennuspiirustus jo tuttu?

http://www.puuinfo.fi/sites/default/files/vaja_web.pdf
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

mistral

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 03.07.2016, 17:11:29

Onko seuraava vajan rakennuspiirustus jo tuttu?
http://www.puuinfo.fi/sites/default/files/vaja_web.pdf

Varmaan hyviä pohjia tähtitornia varten. Itse jos tekisin newtonini ympärille tornin, tekisin siitä "paljun" muotoisen eli pyöreälle pinnalle vaan nakuttelisin lautoja ja katon tekisin mallia kipattava. Kippisysteemi olisi vaikein ongelma.

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 03.07.2016, 17:11:29
Piirroksen kattotuoli kestää varmasti monikertaisen lumikuorman tosielämän rasituksiin nähden!

Onko seuraava vajan rakennuspiirustus jo tuttu?

http://www.puuinfo.fi/sites/default/files/vaja_web.pdf

Minä tein 5 vuotta siten tuon linkin "kutosen" noilla piirustuksilla lasten leikkimökiksi. Hyvin on täällä Itä-Suomessa kestänyt talvet ja lumikuormat.

kurppa

eikö tossa voisi myös hyödyntää kivi tai tiili materiaalia puun lisäksi tai vaihtoehtoisesti?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 03.07.2016, 13:20:23
Katon rakennetta on mietitty VeskuP:n kanssa ja tarkoitus olisi mennä oheisen liitekuvan mukaisella saksikattotuolilla siellä katon mukana liikkuvassa päässä. Tuossa saadaan keskelle havaintosuojaa sellainen 185cm korkeus, jonka pitäisi riittää tolpan päällä parkkiasennossa olevan jalusta/kaukoputki-yhdistelmän "yliajoon" ja samalla sallia riittävä korkeus käyttäjälle, kun hän työntää kattoa sivulle. Katon harjapalkiksi tulee 51x200x6000 kertopuusta tehty palkki ja siitä yli jäävää kertopuuta käytetään tuon saksikattotuolin valmistamiseen. Lisäksi tuon saksikattotuolin sivut vahvistetaan 15 mm paksulla vanerilla. Tuosta syntyy toivottavasti riittävän vääntöjäykkä rakenne tuonne siirrettävän katon mukana liikkuvaan päätyyn, jolloin tuohon välille ei tarvita kovin raskaita kattotuolirakenteita muulle katolle, kun seinän/katon pituus on vajaat 2,5m. Käytännön toteutus on vielä haussa, mutta kuvia tulee sitten kun syntyy valmistakin.

Pitänee aloittaa taas tätä tarinan kirjaamistakin muiden iloksi ja avuksi, sillä tämä havaintosuoja on ehtinyt jo varsin pitkälle, mutta foorumilla ei ole mitään tietoa tästä.
Olen siis ollut koko loma-aikani juhannuksesta tähän päivään aivan liian kiireinen viettääkseni aikaa foorumilla, mutta nyt (päivätöiden alettua) koneaikaa alkaa löytymään iltaisin edes hitusen foorumin ääressä viettämiseenkin. Edellä on lainattuna lyhyt kuvaus siitä mitä tuleman pitää kertomuksen alustukseksi, joten jatketaanpa tästä...

"Näkymätön Viänänen" vietti täällä Hyvinkäällä viikon 28/2016 arkipäivät ja lauantain ja tältä ajalta riittää kertomista. Tätä viikkoa ennen oli pidetty pitkiä sähköpostipalavereita Viänäsen ja VeskuP:n kanssa, jotka ovat nähneet osan näistä kuvista mutteivat ihan kaikkea. Edellisen lisäksi pitää antaa tässä yhteydessä erityiskiitos VeskuP:lle, joka vapaa-aikaa ja ajatuksia säästämättä osallistui, ideoi ja piirteli pyyteettömästi tämän havaintosuojan rakennepiirroksia avuksemme ja tekemämme konkreettisen rakentelun pohjaksi. Rakennuksesta ei tullut ihan piirrosten mukainen, mutta jotain sinnepäin kumminkin. Mahdolliset erot menevät allekirjoittaneen ja Viänäsen piikkiin, kun mietimme piirrosten käytännön toteutusta. "Kun tekee itse, niin saa mitä sattuu saamaan..." -lause sai täällä siis ihan uusia merkityksiä!  :grin:

Tässä muille pohjaksi pari VeskuP:n rakennepiirrosta ja sitten kuvia näiden käytännön toteutuksesta: (mittoja ei siis kannata lukea millilleen)



Varsinainen rakentelu aloitettiin aiemmin tehdyn rungon kiinnityksellä perustuksiin. Harkkoperustuksiin oli siis valettu kiinni rst-reikälevyjä pystyyn sopivalle etäisyydelle rungon reunapalkeista. Nyt näiden reikälevyjen ja rungon väliin laitettiin noita painekyllästetyn kakkosnelosen hukkapaloja ja ruuvattiin painekyllästetty runko mittatarkasti ristimitaten kiinni pitkillä ruuveilla tuohon harkkojen/bitumilevyjen päälle. Periaatteeltaan siis näin:



Autotallissa paikalle tilattu 6000x200x51 kertopuupalkki odotteli jo sahausta ja siitä yli jääväksi tuomittua kertopuuta käytettiin reilusti tuon ovipäädyn puskuun tulevan saksikattotuolin valmistamiseen. Ennen sahaan tarttumista piti sovitella tuota rakennuksen tulevaa kattokulmaa ja seinien mitoitusta ihan samalla tavalla rakennuksen rungon päällä kuin mitä käsiteltiin tässä viestissä aiemmin. Ei ollut ihan helppoa saada palikat natsaamaan kohdalleen, kun osa tiedoista oli vielä tässä vaiheessa ihan hämärän peitossa. Tästä huolimatta hiukan puutteellisin tiedoin "Näkymättömältä Viänäseltä" ja itseltäni syntyi arviolta tällainen kattotuolikulma, jonka sisälle katkaistiin oikeaan kulmaan käsin pätkityt kertopuupalat.

Tässä kuvassa näkyy vaihe #1:



Ja hetken päästä pihalla rungon päällä tehden vaihe #2:
(vanerin läpi menevät 4x40 ankkurinaulat olivat tietty haponkestävää materiaalia, kun kerran naulattiin vaneria kestopuupalkkiin)



Ja sitten tilapäisjigit pois ja saman muotoista lisävaneria pintaan myös kattotuolin toiselle puolelle eli vaihe #3:



Nyt katon "ilmassa tyhjän päällä" siirtyvän päädyn saksikattotuoli alkoi näyttämään jo siltä, mitä sen pitikin, mutta päällysvanerien sivupäädyissä oli muutaman millin ongelma. Kertopuupalkki on 51mm paksua ja mitallistettu kakkosnelonen vastaavasti ohuemmalta sivultaan 48mm (käytännössä 47mm). Väliin tarvittiin siis ohuet 4mm vanerisoirot täyttämään tuo 3-4mm ilmarako ennen naulausta. Tuossa päädyssä on nyt paikoitellen (kakkosnelosen päällä) ylimääräinen ohut vanerikerros, mikä ei näy kuvassa. Ja kun tuota kertopuuta oli tuhlattavaksi saakka, niin siitä tehtiin vielä toiseen päätyynkin melkein samanlainen kattotuolin tuki, mutta nyt vain yhdeltä puolen vanerilla tuettuna. (Tämä tukeutuu kiinteään päätyrunkoon ts. sen ei tarvitse olla yhtä järeä kuin tuon toisen "ilmassa roikkuvan kattotuolin" tulee olla.)

Tässä siis laajemmasta kuvasta leikattuna tuon toisen päädyn varhainen rakennekuva:



Samaan aikaan kun Viänänen teki noita kattotuolien leikkauksia tein itse metallitöitä pyörille varatun 30x30x3mm rst-kiskon kanssa, mutta siitä jatkan seuraavassa viestissä myöhemmin. Ruostumattoman teräksen työstäminen oli näet sangen mielenkiintoista puuhaa hiukan vaihtelevin tuloksin...  :tongue:
- Timo Inkinen

Timpe

Pyöräkiskojen kiinnitys syntyi siis tällaisen puurakenteen päälle.



Tuossa on halkaistu kakkosnelonen tavallisen kakkosnelosen päällä ja tuohon L-koloon tuli paikalleen myöhemmässä vaiheessa 30x30x3 rst-profiili myöskin L:n muotoisena. Pyörät tarvitsivat siis kiinnitystään varten kuusi M6 reikää per 2,5m kisko, joiden poraamiseen tarvittiin pylväsporakonetta, leikkuuöljyä ja kärsivällisyyttä runsain mitoin. Kobolttiteräkin kuumenee leikkuuöljystä ja maltillisista kierroksista huolimatta muutamassa sekunnissa niin että leikkuuöljystä tulee konepajoille ominainen öljynkäry. Kokeilin alkuun porausavuksi tavallista spray-öljyä, mutta sen kanssa poraa pääsi käyttämään parisen sekuntia per poraustyöntö, minkä jälkeen leikkuöljy oli jo lentänyt pois leikkuupinnoilta ja alla oleva rst-teräs alkoi sekin kuumenemaan (puhumattakaan kobolttiterästä). Parhaaksi avuksi osoittautui SAE 5W30 synteettinen moottoriöljy, mikä kelpaa mm. VW-turbodieselien voiteluun :grin: Tuota käyttämällä tarvittavat reiät syntyivät rst-profiiliin ja rst-kiskot saatiin paikalleen tuon puurakenteen alle. Tässä on pari kuvaa porausvaiheesta (kuvien välissä on vain 3-4s ajanjakso):



Kävin lisäksi ottamassa valmiiden kiskojen päästä oheisen rakennekuvan...



Jos joku ihmettelee miksi kakkosnelonen tuossa "irvistelee", niin siellä oli tiettyä kieroutta pituussuunnassa jo asennusvaiheessa, joten tästä päästään sujuvasti seinäelementtien tekemiseen (ja myöhemmin esille tuleviin kiskorakenteiden tukemisiin; nuo osat eivät siis ole parilla ruuvilla toisissaan kiinni, vaikka siltä saattaa vaikuttaakin tuon rakennekuvan perusteella  :wink:) Kuvasta ei näy, mutta tuossa pyörärungon alle jäävässä "tyhjässä" kolossa on täytteenä 4 mm paksuinen suikale jotain muovilattaa auttamassa pyörien asentumista suoraan. Pyörien keskinäinen linjaus tapahtui tuon kattoon kiinni tulevan L-profiilin kulmaa vasten. Käytännön tarkkuus riitti hyvin kolmen pyörän linjaamiseen, jotta katto liikkuu nyt hyvin helposti rst-profiilien päällä.

Mutta nyt takaisin maan pinnalle ja seinäelementtien tekemiseen. Rakennuksen etu/takaseinät tehtiin valmiiksi elementteinä rakennusrungon päällä ennen niiden pystytystä ja lisäksi pation päätyyn tuleva seinä oli myös elementtirakennetta. Sen sijaan ovipääty piti rakentaa paikan päällä. Tässä ensin kuva valmiista (matalimmasta) etuseinän runkoelementistä:



Ja tässä kuva saman seinäelementin (vai olikohan tuo takaseinä?) rakennusvaiheesta. Huomaa, että pihalla kasassa maanneista terassilaudoista on tässä välissä syntynyt havaintosuojan lattia, mikä jätettiin tietoisesti tuonne rungon alle ja mikä toimi tasaisena rakennusalustana (=kuinka usein tällaiseen 6m2 havaintosuojaan tarvitaan lattiaremontteja, joissa lattialaudat olisi poistettava?-)



Sitten valmiit elementit pystyyn lattian päälle ja kiinni rakennuksen runkoon pitkillä M6x120 rst-ruuveilla...



Rungon nurkkiin tuli vahvistetut rst-kulmaraudat, jota ovat kiinni rungossa M5x50 rst-ruuveilla ja vielä lattiarungossa kiinni M6x120 rst-ruuveilla. Tässä näkyy rungon aloitusnurkka, mikä sovittiin mittareferenssiksi myöhemmille ristimitoille muiden seinäelementtien pystytykseen.



Ja kun vastakkaisia seiniä koottiin, niin ne piti saada tietysti kiinni suoraan ja samalle etäisyydelle toisistaan. Ja koska kestopuukin on niin vietävän "elävää" materiaalia elementeiksi tehtynäkin (mm. pituussuuntaiset kieroutumat näkyivät tässä vaiheessa), piti avuksi ottaa kuormaliinoja 2-3 kappaletta, joilla seinäpalaset kiristettiin oikeille paikoilleen ennen niiden lopullista ruuvaamista kiinni lattiarunkoon.



Kokoonpanossa elementit "revattiin" tilapäiskiinnityksillä ensin pystyyn ja pystysuoraan itsensä kanssa ja sitten hiukan myöhemmin nämä kohdistettiin toistensa kanssa. Jos kuvissa näkyy noita tummia terässilautoja, niin ne ovat tällaisia tilapäiskiinnityksiä, eivätkä kuulu lopulliseen rakenteeseen. Tästäkin vaiheesta mitoituskuva esille:



Jos joku luulee, että tuohan sujuu kuin tanssi tango-finaalissa, niin onpahan väärässä. Yleensä käy siten, että tarkkaan tehdenkin toleranssit kasautuvat kohti asentamisen vaativinta kohtaa. Tässä kuvassa näkyy takaseinän yläreunaan sattunut kiero kakkosnelonen, joka ehti vääntää 2,5m matkalla itsensä propelille yli puolikkaan lankun leveysmitan verran!  :shocked:



Ja sama lankunpätkä toisesta päästä kuvaten... (tuo pystypuu on sitten liki pystysuorassa).



PÖLKKY - kestopuu... laatua päästä päähän!
Noh, tuokin saatiin asennettua paikalleen kuormaliinoilla kiristäen ja riittävää määrää rst-ruuveja käyttäen  :smiley:
Tähän vaiheeseen kuluneita/kuuluneita A2-ruuveja vielä loppukuvassa:



Huh, olipa urakka kirjoittaa tuon kakkospäivän rakentelut yhteen viestiin... :tongue:
- Timo Inkinen