Kirjoittaja Aihe: DarkSide Observatory  (Luettu 123758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Osku

• Periodinen komeetta
  • **
Vs: DarkSide Observatory
« Vastaus #195 : 19-07-2020, 10:07:30 »
Ostaisitko japanilaisen auton, jos se pitäisi jokaista huoltoa ja korjausta varten tullata ja laivata Japaniin?

Kun hankit astrokameran, niin tiedät, mitä siltä odotat ja tiedät myös, että se voi yllättäen tarvita korjausta ja huoltoa, jota takuu ei korvaa.
Järkkäreillä on huolto ja korjauspalvelu Suomessa.
Euroopan Unionissa valmistetuilla tähtikameroilla Euroopassa.

SBIG kameroilla varmaan kuvataan paljon maailmalla, etenkin USA:ssa. Näitten kameroitten ainoa huoltopiste minun tietämäni mukaan on Sbig Service & Repair Center Californiassa.
Olen kerran joutunut toimittamaan yhdistyksemme SBIG kameran sinne huoltoon. Huolto/korjaus oli sinänsä hinnaltaan maltillinen, noin 300EUR, mutta rahdit tullaus ja Alv nostivat kokonaiskustannukset noin kolminkertaiseksi. Homma oli työläs.

Jokaisen teknillisen tuotteen hyvyys, tai huonous koostuu kahdesta asiasta. Itse tuote ja siihen liittyva asiakaspalvelu. Huolto, korjaus, varaosapalvelu, neuvonta jne.
En näe syytä puolustaa, tai moittia SBIG tuotteita. Lienevät teknillisesti suunnilleen kilpailijoitten tasolla?
Huoltopisteen sijainti Californiassa tekee kuitenkin ainakin minun osaltani SBIG tuotteet vähemmän haluttaviksi. Tuskin olen ainoa eurooppalainen, joka näin ajattelee.

Periaatteessa on oletettavaa, että jokainen markkinoilla oleva astrokamera on sinänsä käyttökelpoinen. Kameroitten välisen hyvyyden, tai huonouden ratkaisee mielestäni viimekädessä tuotteisiin liittyvä em. asiakaspalvelu.

Poissa Jouko_Kettunen

• Eksoplaneetta
« Vastaus #196 : 19-07-2020, 20:42:59 »
Olipa Jyrkillä kovin huonoja kokemuksia SBIG kameroista. Itselläni on ollut kevättalvesta 2010 alkaen tähtikamerana SBIG ST-8300M. 2010 hankin True Technologyn temppuilevan filtteripyörän tilalle SBIG FW8-8300 filtteripyörän ja 2013 vielä SBIG OAG-8300 + SBIG ST-i autoguidaukseen. Kuvauskalusto on ollut koko ajan kiinni kaukoputkessa käyttövalmiina rakentamassani kylmässä havaintosuojassa. Kaikki on toiminut ongelmitta eikä yhtäkään kuvaa ole mennyt laiteongelmien vuoksi pilalle ja kuitenkin olen yrittänyt kuvata aina kun siihen on ollut mahdollisuus. Kovimmat pakkasyöt ovat olleet -30 C. SBIG:in laitteet ovat amerikkalaiseen tapaan aika vankkoja.

Poissa DarkSide

• Galaksijoukko
    • DarkSide Observatory
« Vastaus #197 : 20-07-2020, 11:39:12 »
Ostaisitko japanilaisen auton, jos se pitäisi jokaista huoltoa ja korjausta varten tullata ja laivata Japaniin?

Periaatteessa on oletettavaa, että jokainen markkinoilla oleva astrokamera on sinänsä käyttökelpoinen. Kameroitten välisen hyvyyden, tai huonouden ratkaisee mielestäni viimekädessä tuotteisiin liittyvä em. asiakaspalvelu.
Hyvin verrattu ja samaa ajattelen myös huoltopolitiikasta. Vielä kymmenkunta vuotta sitten Baader Saksassa teki SBIGille huoltoja.
Tilanne on sittemmin muuttunut ja taisi Company seven ostaa tuon SBIGin.

Olipa Jyrkillä kovin huonoja kokemuksia SBIG kameroista.
Mukavaa että joillakin on hyviä kokemuksia. Kokemukseni liittyvät STL ja ST sarjaan, joita ei enää taida saada. Kyse on 7-8 kamerasta
omista sekä lähipiirin vehkeistä, yksi tuo Ossin mainitsema. Viat liittyvät yleisemmin filltteripyöriin 5- ja 8-paikkaisiin. Vikoja on tosin muitakin, jotka lähes poikkeuksetta vaativat tehdaskorjausta. Reissu kestää aina 3-6 viikkoa. Rahaa palaa herkästi yli 500 euroa.
Ottaen huomioon korkean jälleenmyyntihinnan odottaisi saavan kestävämmän kameran. Oma STL-6303e maksoi 10th euroa ja siinä
oli 4 erilaista vikaa... :realmad:
Uutta SBIGin kamerasarjaa en edes uskaltaisi ostaa.
Jyrki Keski-Jylhä ASIKKALA
Astro-Physics Starfire 180mm f9 EDT APO
Astro-Physics 1200QM
Takahashi FS-60Q
William Optics FLT 110  
SBIG ST-7 XME-D
IS DMK 21AU04 ja ASI 120 MM
Baader Herschel wedge (photo)
Televue Ethos, Nagler ja Plössl