No niin, jatkoa seuraa, kun rakennusasioista paremmin perillä oleva kaverini
"Näkymätön Viänänen" saapui viikonlopuksi 28.5.-29.5.2016 paikalle tänne "etelään"... (Itse olen syntynyt rakenteluhommissa peukalo keskellä kämmentä, joten rakentelutaitoiset ystävät ovat tässä tilanteessa arvossa arvaamattomassa.

)
Perjantai-iltapäivänä olin käynyt hakemassa paikallisesta Starkista 30 kpl Leca-harkkoja tyypiltään
RUH-250 ja samasta liikkeestä piti saada matkaan myös 3x25kg
Leca-laastia, jonka olin käynyt tilaamassa liikkeeseen paria päivää aiemmin. Ja 3x6m tankoja 8mm harjaterästä. Harkot ja terästangot odottivat, mutta laastin tilaus keskusvarastolta oli sählätty paikallisessa rautakaupassa, joten sitä piti käydä erikseen hakemassa lauantai-aamuna paikallisesta K-Raudasta muiden projektiin tarvittavien pikkuosien lisäksi. Pienenä anekdoottina pitää mainita, että Starkissa heräsivät tänään kolmen Leca-laastisäkin äkilliseen olemassa-oloon omassa varastossaan ja soittivat sitten minulle tänään (7.6.) että perjantaiksi (27.5.) tilaamani laastit olisivat NYT valmiina noudettavaksi liikkeessä. (Höh, tämä jos mikä tuo mieleen 1980-luvun Spede-sketsit rautakaupasta

)
Lauantai-aamun rautakaupasta selvittyämme olimme sitten valmiita aloittamaan kevyen harkkoperustuksen teon. Kyseessä on siis tämän näköinen alkurakennelma, johon kuuluu mukaan rakennustermi anturan
korko...

Tuota korkoa ihmeteltiin pitkä tovi, sillä maasto vietti paikalla lievästi talolle päin ja perustus olisi hyvä saada vaateriin. Kaverini
"Näkymätön Viänänen" sai siis samalla ylennyksen pää- ja rakennesuunnittelijaksi, sillä
..."Rakennuksen korkeusaseman määrittämisestä vastaa ensisijaisesti pääsuunnittelija. Ja tämän korkeusaseman, käytettävien rakenteiden ja pohjatutkimustietojen/perustamisolosuhteiden perusteella rakennesuunnittelija määrää anturoiden korkeusasemat"... 
En olisi maallikkona arvannut, että tähän harkkojen asetteluun käytetään aikaa näin paljon, mutta hyvä että käytettiin sillä omilla tiedoillani tehden tämä havaintosuoja seisoisi kyllä huomattavasti vinommassa asennossa kuin mihin nyt päädyttiin. Jokainen kulma katsottiin siis samaan korkoonsa eli yksi kulma päätettiin korkoreferenssiksi ja sieltä lähdettiin mittailemaan muiden harkkojen paikkoja risti-ja kulmamitoilla. Ja kun kulmat olivat paikallaan, välille piti kaivaa asennusura tuohon
0/16 kalliomurskeeseen, joka sivumennen sanoen omaa hyvin voimakkaan tahtotilan
"Alas!" ja soveltuu siksi hyvin tähän tarkoitukseen. (Tarkoitan tuolla, että kyseinen murske ei halua pysyä lapiossa (valuu reunoilta maahan), on hankala ylöskaivettava maasta ja joka tiivistyy hyvin nopeasti perusasentoonsa
Alas! maassa...

)
Tuohon asennusuraan ladottiin sitten Leca RUH250-harkkoja tiiviiseen riviin ja näiden asentoa katseltiin milloin mistäkin kulmasta käsin, sillä näin piti olla ojennuksessa
jokaiseen mahdolliseen asennussuuntaansa XYZ-koordinaatistossa. Tässä yksi linjausnäkymä malliksi...

Nyt kun sokkelianturan ensimmäinen kerros oli upotettu korkoonsa, sen kulma- ja ristimittaukset olivat millilleen kohdallaan 2,4m x 2,5m kokoisessa rakennelmassa, todettiin että tuon
tarkkuuskollimoidun rakennemitoituksen päälle voi oikeastaan rakentaa myös tuon rakennuksen rungonkin. Tässä yhteydessä tällaiselle bittinörtillekin selvisi kuinka rautakaupasta hankittuja oudon näköisiä "palkkikenkiä" käytetään...

(Tästä kuvasta puuttuvat asennusapuna käytetyt naulauslevyt (lattateräkset), joiden avulla saatiin hyvä asennustaso/korkeus tuolle rungossa käytetylle kestopuu-kakkosneloselle Leca-harkon epätasaisen pinnan päällä.)

Jatkoa taas huomenna, kun jaksan raapustella (tässä oli esillä noin neljän tunnin edistyminen tuona lauantaipäivänä
"Näkymättömän Viänäsen" kanssa)...