Miten voimaa lisää askelmoottoriin

Aloittaja J Piira, 02.09.2015, 19:40:27

« edellinen - seuraava »

J Piira

Olen yrittänyt tuohon omaan jalustaani autoguidausta Skywatcher EQ5 paketilla jossa moottorit ja ohjainkapula. RA-ohjaus toimii ihan hyvin, mutta deg-ohjausta tuo moottori ei kunnolla jaksa pyörittää. (PHD2 kalibrointi näyttää yleensä että ra ja deg akselit ovat lähes saman suuntaiset.(johtuu ilmeisesti siitä, että tuntiakselin pyöritys on vielä vähän liian pieni) Viime yönä sain sopivilla lisäpainoilla putkessa PHD2:n kalibroimaan valittamatta. Kuvaili 90 s valotuksia jostain M27:n läheisyydestä parikymmentä minuuttia. kuvassa dss:llä pakattu 80% kuvista. Voltteja tuo kapula ei infon mukaan kestä enempää(6 V) Voisiko tuohon dec suuntaan saada tuolla samalla kapulalla lisää vääntöä vaihtamalla moottorin, tai jollain muulla konstilla.
- Jukka -

wm-x

Aihe itsellekkin ajankohtainen kun remmivedon gotoiluun meenasin rakentaa tuohon eq-5. Vähän olen selvittänyt asiaa. Eli tarvitset nema 17 moottorit (ebay) 10 puntaa kpl. Ja sitten tarvitset jotain millä ohjata noita moottoreita. Suosittelisin astroeq(80 puntaa). Perustuu siis lukemaani, ei omakohtaisia kokemuksia. Voit rakentaa ohjauksen arduino nano palikalla, tähän löytää googlettamalla valmiin softan.

J Piira

Riittääkö tuo astroeg ja nuo moottorit ja toimii phd:llä? jos näin niin hyvä
- Jukka -

wm-x

Riittää. Tietysti guideputken ja kameran tarvitset.

J Piira

Voimakkaammilla askelmoottoreilla toimivaa quidausta odotellessa kokeilin Skywatcher egpalikalla tuota jalustaani canon 100-400 mm:llä 5,6 valovoimaisella objektiivilla ja quidausputkella ilman
yli 20 kg painavaa Newtonputkea. Otin 2 minuutin valotuksia Harsosumusta parituntia. Quidaus piti hyvin tuon kohteen paikallaan. Kuvan tarkentaminen aivan kohdalleen on näköjään tuolla kameran objektiivilla vaikeaa. Koetin tarkentaa ottamalla himmeistä tähdistä kuvia minuutin valotuksella, mutta en aivan oikeaan kohtaan tarkennusta saanut. Minkähänlaisia menetelmiä tuohon tarkennukseen kokeneemmat suosittelevat? Liitteen kuvassa pakattuna n. 2 tuntia noita 2 minuutin kuvia (1600 ISO)
- Jukka -

einari

Kirkas tähti ja Bahtinovin maski on edelleen kova sana.
___
Tapio

J Piira

Joo kiitti.  Kokeilinkin  Bahtikovia,(tein itse mustasta muovilevystä, mutta se oli varmaan väärillä mittasuhteilla tehty kun ei toiminut mitenkään) Tuolta rakentelunurkasta kuulemma löytyy oikeat mitat ja linkk,i josta voi tulostaa vaikka kalvolle
- Jukka -

J Piira

Rakentelin RA-puolelle 20-hampaisesta rattaasta(worm wheel) välityksen  ja dec-puolelle vanhan porakoneen rattaista välityksen ja vähän pitemmällä varrella.  Näillä quidaus näyttää onnistuvan ihan hyvin. AstroEQ:lla
käynti on helppo saada oikeaksi ja voimaakin riittää vaikka tuo yli 20 kg painava putki ei olisi edes tasapainossa. Ehdin eilen ennen taivaan sumenemista kokeilemaan. Kalibrointi kuvaaja näytti nyt ihan hyvältä.
Virhe phd2:ssa näytti olevan yleensä alle 1"  vaikka kalibrointi oli tehty eqmod asetuksella 0.8  ja muutin sen 0.3:een. Tuossa satunnaiseen suuntaan kuvatussa on valotusta 4 min  polttovälillä 1300 mm
- Jukka -

wm-x

Hienolle näyttää! Hyvää mekaanista toteutusta. Tuo dec akseli näyttää kovin monimutkaiselta. Siihen matopyörää rakentamaan myös niin goto lähtee toimimaan.

Todella upeaa kun olet itse tekemällä saanut noin tukevan ja toimivan jalustan. Laita vielä phd käppyrää näkymään kun saat tallennettua sitä.

J Piira

Kuvan käppyrä tilanteesta, kun jalustassa on "kuvausputkena" 23 kg painava putkeni  (quidausputki  Orion f 400 mm).  Toimiikohan tuossa PHD2:ssa nuo kuvassa näkyvien  parametrien säädöt siten, että niitä voi säädellä  keskeyttämättä quidausta. Mihinkähän suuntaan niitä kannattaa väännellä?  Tuostakaan ei oikein minulla ole oikein kuvaa miten EQMOD:ssa quidausnopeus (0.1  - 0.9) pitäisi valita. Paljonko kalibroinnissa tähden pitäisi liikkua askelta kohti?  Kun vaihdoin Pelkän kameran 100 - 400 mm objektiivilla tuon painavan putken tilalle quidauskäyrä huononi oleellisesti. Muutamaa päivää aikaisemmin tuolla kevyemmällä lastilla tuli ihan siistin näköinen kalibrointi kuvaaja ja quidauskin oli hieman tarkempi kuin tuossa kuvassa. Olisiko noissa minun vehkeissä jotain "löysää" joka välillä näkyy selvemmin välillä vähemmän?
- Jukka -

einari

Itse olen ainakin lennossa vaihdellut ja sitä mieltä että ne myös lennossa vaikuttaa.
Kalibrointiarvot kannattaa niin säätää että menee läpi noin 10 stepissä/per suunta.
Siellä Mount-välilehdessä on apuväline jolla tuon laskeakin:
http://openphdguiding.org/man/Advanced_settings.htm#Mount_Tab

Muistelen että siellä Tools-valikossa oli joku työkalukin guidauksen optimointiin (?).
___
Tapio

wm-x

Piiralla on sellainen välitys mitä ei oikein saa eqmodiin laskettua. Eli itse lähtisin siitä että saisin laskettua tarkan guidaus nopeuden ja sitten napasuuntaus kohdilleen. Se rauhoittaa tuon ra käppyrän. Kun tuo käppyrä tekee siksakkia molempiin suuntiin on yleensä myös välystä ilmaantunut jostain. Eli ensin nopeus varmasti oikeaksi, sitten napasuuntaus ja sitten vasta phd arvoja muuttelemaan. Phd osaa vaihtaa lrnnossa noita arvoja pienellä viiveellä. Kun oarvot kohdillaan niin tuon ra akselin nopeuden voinee laskea 0.2-0.4. Dec saa olla nopeampi eq-5 tasoisilla jalustoilla ja sinulla taisi olla se vipuvarsi systeemi joka vaatii myös nopeammat muutokset.

J Piira

Riittääköhän käyntinopeuden ja napasuuntauksen tarkistamiseen tällainen: ottaa kuvia 1300 mm:llä esim 15 s valotus vaikka 15 min ajan zoomaa kamerassa kuvat niin paljon kuin saa ja katsoo liikkuuko kuvassa näkyvä tähti johonkin suuntaan?
- Jukka -

einari

PHD2:ssa on ihan näppärä napasuuntaustyökalu.
___
Tapio

wm-x

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 16.12.2015, 13:07:07
Riittääköhän käyntinopeuden ja napasuuntauksen tarkistamiseen tällainen: ottaa kuvia 1300 mm:llä esim 15 s valotus vaikka 15 min ajan zoomaa kamerassa kuvat niin paljon kuin saa ja katsoo liikkuuko kuvassa näkyvä tähti johonkin suuntaan?
Hyvä olisi kun saisit laskennallisesti oikean nopeuden. Valoituksissa tulevat jalustan virheet esille ja se ei ole ikinä niin tarkka kuin laskennallinen.
Edit: Piirrä voimansiirrosta kaavio ja merkkaa hihnapyörien kehät/halkaisijat siihen. Uskon että täällä löytyy matemaattisesti lahjakkaita ihmisiä jotka voivat laskea sen "ratas"suhteen.