Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Tulikin extempore ostettua toinen kalusto kokonaan. Kakkos tornin rakennus terassille on menossa. Kahdella linssiputkella ja kahdella asi 183 lkuvailen siis jatkossa  :azn:.

Olen todella innoissani tästä. Jaan lisää kuvia ja tunnelmia kun saan valmista aikaiseksi.

wm-x

Mitä näistä rakentuu? Stay tuned  :grin:


wm-x

Vähän aikaa sitten tarjoutui tilaisuus ostaa toinen kalusto kokonaisuudessaan. Innostuin kahdella putkella kuvaamisesta heti ja päätin että rakennan terassille toisen kopperon.

Palaset loksahtivat kohdalleen kuin itsestään. Löysin uuden koirankopin 80 eurolla, joka säästi minulta rakentamisen vaivan ja samalla heräsi idea kokonaan liikutettavaan observatorioon. Kehikko materiaaliksi valikoitui 25x25 metalliputki. Hintaa näille tuli yhteensä 150e. Rullia en meenannut löytää suomesta ja niistä jouduin maksamaan ihan liikaa, mutta en jaksanut kiina tilausta odottaa kuukautta.

Tolppa löytyi kaverin vanhan autotallin perustuksista purettuna, painoa yli 100kg. Ei tarvinnut erikseen valaa mihinkään kiinni.

200e koppero on tässä:



Sähkäri tulee sähkötyöt tekemään kun samalla talon ulkovalaistusta muutetaan. Mutta pistorasia on tarkoitus tuohon tolpan lähelle asentaa.

Kalustona:
Heq5
Ts 72mm f6 apo
Eagle3 koneena
60mm guideri + qhy5
Asi 183 mono pro
Zwo mini filter wheel
ZWO LRGB
Astronomic 6nm HA filsu

Tarkoitus olisi erityisesti HA:ta tällä putkella kuvata.ja sitten esprit80 kuvailen OIII ja SII.

Molempia putkia.ohjaan voyager softalla. Olen sitä käyttänyt kohta vuoden ja täytyy sanoa että todella hyvä on. Erittäin luotettava.

wm-x

Yksi kausi kuvattu kahdella kalustolla. Hyvinhän se meni ja dataa on vieläkin käsittely jonossa rutkasti. Olin kyllä tyytyväinen molempien kalustojen toimintaan. Olin myös tyytyväinen kehityksestä mitä tein tänä vuonna.

Toivon nyt että saan tilaisuuden eräältä kanssaharrastajalta ostaa 200mm f4 peilin, apupeilin ja hiilikuitu rungon. Näitä olisi tarkoitus lähteä kasaamaan tänä kesänä.

Uuden kaluston jalustana toimikoon tuo minun vanha eq6. Tietokoneena ja virtalähteenä muulle kalustolle eagle 3. Päivitin nimittäin eagle 3 muistin ja ssd vastaamaan vaatimuksiani.

Putken fokuserissa olisi vaihtoehtoina primalucelabin essato tai sitten joku standardi tyyppinen fokuseri sesto sensolla. Minulla oli tuo sesto senso käytössä viime kauden ja se toimi hyvin.

Korjaimesta tai korjain-lyhennin combosta minulla ei ole tietoa vielä, mutta tiedostan ainakin sen että ensimmäistä kautta ajatellen f4 voisi olla helpompi kollimoida kuin f2.8.

wm-x

#769

Olen nimittäin suunnitellut oman tietotaitoni jakamista, vaikka en suomen huippua ole mutta perustietämystä ja kuvankäsittely taitoja on kertynyt satojen tuntien lukemisella :).

Olen suunnitellut youtube kanavan perustamista ja siellä voisin pitää niin suomeksi kuin englanniksi workshoppeja ja muita esittelyitä.  Ajatuksella että kaikki pääsisivät osallistumaan ja kysymään.

Kiinnostuneet osallistujat voisivat ilmoittaa minulle esimerkiksi sähköpostiin jukkapaavilainen87@gmail.com teen sähköposti listan ja laitan alustavaa aikataulua tulemaan.

Aiheita saa ehdottaa ja jotain minulla on valmiiksi mietitty. Vierailevia tähtiä on myös toivottavasti tulossa :). Teen aiheesta oman ketjun myöhemmin.

wm-x

Teleskope Austriasta tuli uusi optiikka putkelle. 205/800 peilit, F4 siis. Alussa varmaan tarkoitus F4 kuvata. Tästä lähden rakentamaan hiilikuitu rungon ympärille uutta putkea. Tommylle teleskope austriaan iso kiitos, ei myynyt mitään turhaa kertoi asian miten pääsen pienellä budjetilla eteenpäin. Yhtään ylimääräistä(kallimpaa osaa ei tyrkyttänyt). Asiantunteva kaveri, kannattaa esim. käydä häen astrobin sivuilla, aika taitava kuvaaja on.

Ajattelin jo hetken että suljen tämä topicin, koska katto-observatorio on historiaa. Laitoin huovat takaisin kattoon. Pitkään palveli hyvin, mutta isoa newtonia ei sinne enää mahtunut.

Uusi observatorio on tulossa parhaalle näköala tasanteelle, vaimon siunauksella!!! Iso kiitos myös hänelle. Se rumentaa maisemaa aika paljon. Uusikin observatorio on kattojen yläpuolella ja näin alkaa uusi luku savonia rooftop observatorylla. Joten jos sallinette jatkan tänne kirjoittelua.


Youtube kanavalle myös alkaa virtaamaan sisältöä lähiaikoina, paljon kiinnostuneita oli, vielä voi laittaa mailia: jukkapaavilainen87@gmail.com jos haluaa tulla mukaan katselemaan mitä keksitään yhdessä tehdä. Ilmoitan tästä vielä foorumilla tarkemmin.

wm-x

Oma kalusto rakentuu kokoajan. Vähän hitaasti kylläkin. Olen nyt sorvaillut ja muokannut kaikki osat yhteensopiviksi. Enää puuttuisi paikka mihin kalustoa laittaa. Olen haaveillut pitkään jo ''pimeän puistosta'' Suomessa ja nyt voisi olla sellainen yrityksenkin kautta mahdollista toteuttaa.

Haluaisin kovasti antaa kokemuksia ihmisille miltä tuntuu olla oikeasti pimeässä paikassa. Tästä kaupungista ei saa sitä kokemusta tähtitaivaasta paljain silmin kun toivoisi. Toisaalta oma suuntautuminen kuvaukseen auttaa siinä että taivaalta saa uskomattomia asioita näkymään kun jaksaa kuvailla tarpeeksi pitkää. Oli miten paljon valosaastetta vaan.

-jukka-