Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Lainaus käyttäjältä: einari - 17.10.2017, 09:08:30
Eipä minulla paljon sanottavaa ole kulmista.

Minä taisin sortua tutkimaan 400% suurennuksella. Voisiko joku ystävällisesti katsoa cdcinspectorilla miltä kenttä näyttää?

Kerkesin katsoa viime yön datan nopeasti läpi. Kaikki 10min yksittäis valoitukset olivat onnistuneet vaikka oli kova tuuli. Upea juttu. Uusi kalusto paikallaan ja kaikki toimii.

naavis

Hyvältähän tuo näyttää. Ainoastaan vasemman reunan yksi kirkas tähti näyttää omituiselta. CCD Inspectoria ei koneelta löydy, mutta tutkin kuvia PixInsightilla ja tähtien FWHM:n näyttäisi vaihtelevan 1,9 pikselistä 2,4:ään pikseliin, joten aika tasalaatuiselta näyttää.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: naavis - 17.10.2017, 12:55:23
Hyvältähän tuo näyttää. Ainoastaan vasemman reunan yksi kirkas tähti näyttää omituiselta. CCD Inspectoria ei koneelta löydy, mutta tutkin kuvia PixInsightilla ja tähtien FWHM:n näyttäisi vaihtelevan 1,9 pikselistä 2,4:ään pikseliin, joten aika tasalaatuiselta näyttää.

Kyllä tuollainen kuvakenttä minulle riittää. Aina tietysti mahdollisuus parantaa jos selvää tilttiä tms on.

Aika pienet FWHM lukemat sait, entisellä kalustolla oltiin 3 kieppeillä. Tuollainen parannus pitäisi näkyä jo kuvien tarkkuudessa. FWHM varmaan tippuu vielä rauhallisemmalla kelillä, eilen oli kovat puuskat, jotka näkyivät aina käyrällä. Katselin sohvalta läppärin näyttöä ja aina kun ilmastointi hormeista kuului vinkunaa lähti phd käyrät elämään 4" sisällä omaa elämää.

Timpe

Hyvältä se näyttää, sen kun kuvaat... :wink:
Käytin CCD Inspectorissakin kuvaasi, löytyi pieni kallistuma sivuttaissuunnassa, mikä tulee kumminkin kameran kiinnityksestä. Olen lopettanut tuollaisen seuraamisen turhana, kun sille ei voi mitään, jos joutuu irroittamaan kameraa, kääntelemään yms. (liikutaan sallittujen toleranssien sisällä oikeasta!).
- Timo Inkinen

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 17.10.2017, 21:51:53
Hyvältä se näyttää, sen kun kuvaat... :wink:
Käytin CCD Inspectorissakin kuvaasi, löytyi pieni kallistuma sivuttaissuunnassa, mikä tulee kumminkin kameran kiinnityksestä. Olen lopettanut tuollaisen seuraamisen turhana, kun sille ei voi mitään, jos joutuu irroittamaan kameraa, kääntelemään yms. (liikutaan sallittujen toleranssien sisällä oikeasta!).

Hyvä kun sensuroit kallistuma prosentin  :rotfl:. Olisi saattanut aiheuttaa jotain toimenpiteitä. Kamera on kierre kiinnityksellä, joten ainut mikä antaa periksi on itse kameran objektiivi kierre. Sen kanssa on ollut ongelmia. Kameran kiertohan tapahtuu koko fokuseria kääntämällä espritissä, siihen on erikseen ''ruori''(captains wheel) rakennettu.

Juuri käsittelen ngc7000 dataa eilisetä. Pixinsight versioon 1.85 on tullut muutamia mielenkiintoisia uutuuksia. 25x10min ei vielä mahdottomiin riitä, mutta kyllä datan laatu on noussut paljon kaluston vaihdon myötä.

wm-x

#755
Viime yönä sain kokonaisen yön kuvattua. Kuutamo häiritsi pahasti, mutta kelit on vain kaikki käytettävä. Muutamia uuden kaluston ongelmia on nyt selvinnyt. Sain kuitenkin 11 tuntia dataa käsiteltäväksi.

Minun DIY lämmityspannan teho loppuu -14 asteessa, kuuraa oli kerännyt linssin pinnalle n. 0230 jälkeen. Silloin ainakin alkoi kuvissa näkemään pientä tähtien leviämistä.

Eq6 on hieman iso minun observatoriooni, minulla on nyt 3 kohtaa missä jalusta voi mahdollisesti ottaa kiinni luukkuun. Viime yönä laskin 10 minuuttia väärin törmäys ajankohdan ja kevyt törmäys oli juuri kerennyt tapahtua. Tästä tarinaa myöhemmin. Saan tämä ongelman nyt todennäköisesti ratkaistua ilman sen suurempaa laajennusta.

Saanko jotenkin määriteltyä nuo limitit luovemmin? Minun systeemiin ei sovi oikein eqmodin limitit. Kun siinä asetetaan ra ja dec akseleille limitit, jotka sitten vaikuttavat turhan laajasti. Tarvitsisin asettaa muutaman pisteen, jotka jalustan pitää välttää.



wm-x

Pitkä hiljaiselo on päättynyt. Kelejä on ollut mukavasti, mutta aloitimme alakerran remontin. Remontti on vienyt kaiken ajan ja voimat. Olen vältellyt kiusauksia ja en ole edes tänne tullut käymään pariin kuukauteen. Nyt alkaa remontti olemaan loppusuoralla ja katsotaan jos loppukaudeksi saisi edes yhden kuva otettua. Jos ei enää tänä kautena niin seuraavana sitten.

wm-x

Hiljaiselo jatkuikin vielä tähän kauteen. Sain sovittua töissä pitkät lomat ja olen lomaillut nyt syksyyn asti.

Tänään koitti kuitenkin päivä kun sain paperille piirrettyä uudet suunnitelmat tornista ja kattoluukkujen isonnus tapahtuu lähi viikkoina.

Jatketaan tästä sitten kuvauksen merkeissä.

wm-x

Ennen piti aina viritellä tikapuita että pääsi torniin. Sattui silmään sopivat ullakkotikapuut starkilta, jotka tänään sain asennettua.

Tällä viikolla sain myös kattoluukut isonnettua, ei pysty enää törmäämään eq-6 ja esprit 80 seinämiin. Tuo oli todellinen ongelma kun uuden kaluston sain asennettua. Luukut odottavat vielä asennusta.

Tässä kuva portaista:



wm-x

Sain uudet luukut asennettua. Nyt ei pääse enää törmäämään vahingossakaan. Tein luukkuihin 5cm korotuksen, jotta putki pääsee mahdollisimman ylös. Nyt pääsen niin matalaan etelään kuvaamaan kuin on järkevä seeinging suhteen. On kyllä loistava fiilis.

Kytkin läppärin kiinni ja kaikki toimii pitkän tauon jälkeen. Olin hämmästynyt kaikkien kokemieni usb ongelmien kanssa. Rakentelin uuden pöydän läppärille ja kaikki piuhat pitäisi saada nyt kulkemaan näitisti koiruissa/niputettuna.

Tein kameralle kumimaalista ja silikonista ulkokuoren joka on niin tiivis kuin mahdollista saattaa. Asensin muutamaan kohtaan kuivaus pussit, jotka toivottavasti hieman hillitsevät kameran sisäistä kosteutta. Näin jäähdytystä on mahdollista tehostaa.

Tilasin tp-linkin usb hubin, jossa 2x 2.4A ulostuloa. Näiltä otan virran usb lämmityspannoille. 8w menee reducerille ja 10w linssille. Riittääkö? Muut laitteet saan myös tähän usb hubiin kiinni. Toivon että tuo ratkaisee hieman takertelevaa altairin gpcamia.

wm-x

Ensimmäinen kuva otettu pitkään aikaan!!! 

Tässä seurantaa:

wm-x

Viime yönä 2 jälkeen yhteys guide kameraan pätkäissyt. Olisi vielä ollut 4h hyvää dataa jäljellä kerättäväksi. Hipaisin sitä guide kameraa aamulla ja yhteys palasi. Saattaa mennä johto kuumaliimalla kiinni.... prkl...

Sain kameran jäähdytyksen taas taas toimintaan, keksin että alumminiteipillä värähtely ei enää siirry kameraan. Tämä konsti toimikin hienosti. Eli tuuletin on leveällä alumiiniteipillä kiinni. Jäähdytys siilistä noin 1cm raolla.

Viime yön pidin kameraa 9.8 asteessa, kaste pisteen vaihdellessa 10.7-9.6. Ei ilmaantunut kastetta kameran sisälle.

Tikkes

Sinullakin ongelmia guidekameran kanssa... Minulla jäi lodestarin koko USB liitin käteen, kun irtosi juotoksestaan piirilevyltä. Sain sen kuitenkin turattua suurennuslasin ja kolvin avulla takaisin, mutta nyt tuntuu, että kameran herkkyys on kadonnut. Löytää kuitenkin kirkkaimpia tähtiä, mitä kenttään sattuu.

Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

ZWO asi 183 pro mono lähti tänä aamuna matkaan Kiinasta kohti Suomea. Pääsee opettelemaan uuden lajin kokonaan. Järkkäri kuvaus jää näin tämän observatorion osalta historiaan.

wm-x

Asiat ovat olleet niin hyvin, ettei ole tännekkään tullut päiviteltyä mitään.

Nykyisin siis minulla tuolla tornissa:
eq-6
esprit 80
asi 183 mono pro.

Kaluston kanssa menneet kaikki asiat hienosti ja uusia kuviakin tulee mukavaan tahtiin kun olisi vaan keliä.


Seuraavan putken päivitys tiedossa ja budjetti kuvaajana mielenkiinto kohdistuu mahdollisesti sharpstar 100q linssiputkeen. Saatan käyttää tuon Tommyn luona telescope austriassa tuunattavana.