Kirjoittaja Aihe: Savonia rooftop Observatory  (Luettu 127123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wm-x

• Rinnakkaisuniversumi
Vs: Savonia rooftop Observatory
« Vastaus #750 : 17-10-2017, 12:43:22 »
Eipä minulla paljon sanottavaa ole kulmista.

Minä taisin sortua tutkimaan 400% suurennuksella. Voisiko joku ystävällisesti katsoa cdcinspectorilla miltä kenttä näyttää?

Kerkesin katsoa viime yön datan nopeasti läpi. Kaikki 10min yksittäis valoitukset olivat onnistuneet vaikka oli kova tuuli. Upea juttu. Uusi kalusto paikallaan ja kaikki toimii.
Savonia rooftop Observatory.
Eq-5 hihnaveto
Skywatcher 80ed
Nikkor 180ed ais
Nikon d5100 jäähdytetty fullspectrum
Altair gpcam mono ja colour

-Jukka Paavilainen-

Poissa naavis

• Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • Samuli Vuorinen
    • Samuli Vuorinen - Portfolio
« Vastaus #751 : 17-10-2017, 12:55:23 »
Hyvältähän tuo näyttää. Ainoastaan vasemman reunan yksi kirkas tähti näyttää omituiselta. CCD Inspectoria ei koneelta löydy, mutta tutkin kuvia PixInsightilla ja tähtien FWHM:n näyttäisi vaihtelevan 1,9 pikselistä 2,4:ään pikseliin, joten aika tasalaatuiselta näyttää.

Poissa wm-x

• Rinnakkaisuniversumi
« Vastaus #752 : 17-10-2017, 13:48:06 »
Hyvältähän tuo näyttää. Ainoastaan vasemman reunan yksi kirkas tähti näyttää omituiselta. CCD Inspectoria ei koneelta löydy, mutta tutkin kuvia PixInsightilla ja tähtien FWHM:n näyttäisi vaihtelevan 1,9 pikselistä 2,4:ään pikseliin, joten aika tasalaatuiselta näyttää.

Kyllä tuollainen kuvakenttä minulle riittää. Aina tietysti mahdollisuus parantaa jos selvää tilttiä tms on.

Aika pienet FWHM lukemat sait, entisellä kalustolla oltiin 3 kieppeillä. Tuollainen parannus pitäisi näkyä jo kuvien tarkkuudessa. FWHM varmaan tippuu vielä rauhallisemmalla kelillä, eilen oli kovat puuskat, jotka näkyivät aina käyrällä. Katselin sohvalta läppärin näyttöä ja aina kun ilmastointi hormeista kuului vinkunaa lähti phd käyrät elämään 4" sisällä omaa elämää.
Eq-5 hihnaveto
Skywatcher 80ed
Nikkor 180ed ais

-Jukka Paavilainen-

Poissa Timpe

• Multiversumi
    • Valoa ja varjoja
« Vastaus #753 : 17-10-2017, 21:51:53 »
Hyvältä se näyttää, sen kun kuvaat... :wink:
Käytin CCD Inspectorissakin kuvaasi, löytyi pieni kallistuma sivuttaissuunnassa, mikä tulee kumminkin kameran kiinnityksestä. Olen lopettanut tuollaisen seuraamisen turhana, kun sille ei voi mitään, jos joutuu irroittamaan kameraa, kääntelemään yms. (liikutaan sallittujen toleranssien sisällä oikeasta!).
- Timo Inkinen

Poissa wm-x

• Rinnakkaisuniversumi
« Vastaus #754 : 17-10-2017, 23:06:15 »
Hyvältä se näyttää, sen kun kuvaat... :wink:
Käytin CCD Inspectorissakin kuvaasi, löytyi pieni kallistuma sivuttaissuunnassa, mikä tulee kumminkin kameran kiinnityksestä. Olen lopettanut tuollaisen seuraamisen turhana, kun sille ei voi mitään, jos joutuu irroittamaan kameraa, kääntelemään yms. (liikutaan sallittujen toleranssien sisällä oikeasta!).

Hyvä kun sensuroit kallistuma prosentin  :rotfl:. Olisi saattanut aiheuttaa jotain toimenpiteitä. Kamera on kierre kiinnityksellä, joten ainut mikä antaa periksi on itse kameran objektiivi kierre. Sen kanssa on ollut ongelmia. Kameran kiertohan tapahtuu koko fokuseria kääntämällä espritissä, siihen on erikseen ''ruori''(captains wheel) rakennettu.

Juuri käsittelen ngc7000 dataa eilisetä. Pixinsight versioon 1.85 on tullut muutamia mielenkiintoisia uutuuksia. 25x10min ei vielä mahdottomiin riitä, mutta kyllä datan laatu on noussut paljon kaluston vaihdon myötä.
Eq-5 hihnaveto
Skywatcher 80ed
Nikkor 180ed ais

-Jukka Paavilainen-

Poissa wm-x

• Rinnakkaisuniversumi
« Vastaus #755 : 02-11-2017, 10:02:03 »
Viime yönä sain kokonaisen yön kuvattua. Kuutamo häiritsi pahasti, mutta kelit on vain kaikki käytettävä. Muutamia uuden kaluston ongelmia on nyt selvinnyt. Sain kuitenkin 11 tuntia dataa käsiteltäväksi.

Minun DIY lämmityspannan teho loppuu -14 asteessa, kuuraa oli kerännyt linssin pinnalle n. 0230 jälkeen. Silloin ainakin alkoi kuvissa näkemään pientä tähtien leviämistä.

Eq6 on hieman iso minun observatoriooni, minulla on nyt 3 kohtaa missä jalusta voi mahdollisesti ottaa kiinni luukkuun. Viime yönä laskin 10 minuuttia väärin törmäys ajankohdan ja kevyt törmäys oli juuri kerennyt tapahtua. Tästä tarinaa myöhemmin. Saan tämä ongelman nyt todennäköisesti ratkaistua ilman sen suurempaa laajennusta.

Saanko jotenkin määriteltyä nuo limitit luovemmin? Minun systeemiin ei sovi oikein eqmodin limitit. Kun siinä asetetaan ra ja dec akseleille limitit, jotka sitten vaikuttavat turhan laajasti. Tarvitsisin asettaa muutaman pisteen, jotka jalustan pitää välttää.

« Viimeksi muokattu: 02-11-2017, 11:33:20 kirjoittanut wm-x »
Eq-5 hihnaveto
Skywatcher 80ed
Nikkor 180ed ais

-Jukka Paavilainen-