Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 11.09.2017, 10:09:39
Meneeköhän 2" filtteri tuohon esprit 80 flatteneriin?:
Itse itselle vastaten. Menee. Eli tuohon kuvakentäntasoittajaan kuuluu liitos kappale, minkä sisälle 2'' filtterin saa kierteille.


Pahoittelut kaikille paketin odottajille, paketit ovat lähdössä huomiseen postiin. Seurantakoodit saa huomenna aamupäivän aikana, jahka vaimo saa paketit postiin. 3 alle 4-vuotiasta poikaa kipeänä kotona niin touhua riittää  :tongue:

Tässä on lähdössä Savonia rooftop Observatory PART 1. Haikein mielin tähtitaivaan alla purin kalustoa. Viimeistä kuvaa olisi tehnyt mieli yrittää, mutta aika oli jättää jäähyväiset. :cry:




PS. Puputeipin saajat ovat onnekkaita

Lithos

On siinä sitten nostalgiaa kun se kaikki säätö alkaa uusien laitteiden kanssa uudestaan :p
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 12.09.2017, 15:47:48
On siinä sitten nostalgiaa kun se kaikki säätö alkaa uusien laitteiden kanssa uudestaan :p

Mikä säätö :cheesy:. Eq6 ja 400mm polttoväli. Mikä voi mennä pieleen.

Minulla on uusi motto observatorion toiselle heräämiselle: Älä tee mitään ylimääräistä.

Todellisuudessa jos ennen oli kiire niin nyt on vielä vähemmän aikaa. Perhe vaatii paljon aikaa tällä hetkellä ja se on kuitenkin tärkein asia. Muutama vuosi niin pojatkin voi tulla modailemaan  :smiley:

Olen miettinyt, että säädän vain nuo hammasrattaat kohdilleen eq6:sta ja jos sillä tulee siedettävää käppyrää niin en koske muuten jalustaan.

Kesällä voin tehdä isomman remontin sitten.

wm-x

Esprit 80 tilattu!

Viikon päästä pitäisi olla postitus. Saan kuvia kun hienosäätötyö etenee. Ja mahdollisuus on oikeaan tähtitestiinkin ennen kuin putki ikinä tulee minulle. Hyvää ja asiantuntevaa palvelua telescope austriasta. Voin suositella.

wm-x

Tommy telescope Austriasta oli viime yönä tehnyt putkeni pikana valmiiksi ja postitukseen!

Tässä hänen viestinsä:
Your Esprit has now a new rubber buffer ring in front of lenses, and lenses are collimated
and the center lens well supported. So it stays in collimation when knocking on the cell.
The front and rear lens are very slightly supportes by the screws, they are senisitive.
If you have very cold temperatures and you see dark structures in the star halo coming,
you just loosen the respective screws on the front and rear lens by 1 tick (1/32 turn), not middle lens.
Now the star halo is without structures, very smooth, as we like it.

The focuser is centered on the objective, and the objective to the focuser, so the optical axis is dead center.
The focusers friction is adjusted, but you can do that yourself by tweaking the two teflon bars inside.
You find the M2,5 screws next to the focuser wheels. And the focusers worm housing is tightened
(sometimes a screw is just loose there).

I made interferograms and the fringes are very straight, estimation of Strehl is about 95% at 550nm.

Lithos

Täytyy sanoa että ihan noin hyvään palveluun en ole tähän mennessä missään törmännyt, maksoiko kaikki tuo työ mitään ylimääräistä?
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

wm-x

#696
Ei maksanut tällä kertaa ainakaan. 120e maksaa normaalisti tuo hienosäätö. Olen tuolta tilannut kaikki osani ja tommyn kanssa laitetaan viestiä muutenkin. En tiedä saako aina ilmaiseksi tuon hienosäädön. Tommy on aika fanaatikko putkien kanssa ja hänellä on hyvä tietotaito. Heillä on kilpailukykyiset hinnat muutenkin ja aina hyvä asiakaspalvelu.

Olen tyytyväinen että tuolta hankin putken.

wm-x

100.000 clikkausta täynnä minun jorinoillani. Ohhoh. Joku vielä jaksaa kuunnella  :oops:

wm-x

Tässä vielä tuosta minun esprit 80 testikuvat:




vehnae

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 14.09.2017, 20:06:02
En tiedä saako aina ilmaiseksi tuon hienosäädön.

Putkea hankittaessa joo, ainakin näihin Espritteihin. Loistavaa palvelua :). Taustalla on näissä osaltaan se, että optiikan suunnittelijana on Unkarilainen Pal Gyulai (CFF Telescopes), ja Teleskop-Austrialla on ollut sormensa pelissä SkyWatcherin suuntaan näiden putkien mekaniikkojen parantamisessa eli he tuntevat nämä putket kuin omat taskunsa. Ihailtavaa omistautumista alaan!




wm-x

Takaisin observatorion asioihin.

Joku varmaan muistaakin kun tein 15cm lisäpätkän pilariin että sain kuvattua matalammaksi etelään. nopean mittauksen perusteella jos otan tuon 15cm pois, saan eq6 juuri oikealle korkeudelle.

Kaverin sorvissa olisi tarkoitus pyöräyttää sopiva istukka eq6:selle. Mielenkiintoinen projekti edessä.

Tällä kertaa haluaisin toteuttaa tuon sivuttais säädön pilariin että saan sen varmasti vaateriin. Auttaa goton kanssa ja ammattimaisempi muutenkin. Olen miettinyt hitsaavani istukka osan pohjaa 98×98 kehikon joka menisi 100×100 pilarin sisälle.  Se ei vaan kovin luotettavaa kiinnitystä anna tai sivuttais säätöä.

Vaihtoehdoksi jää kierre kiinnityksen rakentaminen. Jos hitsaan istukka osan pohjan 4×m12 kierretankoa ja teen olemassa olevaan pilariin niille sopivaan poikittaislevyn, missä on reijät ja näillä hoituisi sitten kiinnitys?

pelti

olisko 3 jalkaa parempi kuin 4 jalkaa?

lapimmies


wm-x

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 15.09.2017, 15:18:46
3:lla minäkin tekisin.

Jarrulevyjä jotkut käyttäneet.
https://stargazerslounge.com/topic/214573-piers-and-brake-discs/

Minua jotenkin pelotti tuon 3 pisteen kiinnityksen tukevuus. Ehdottomasti se on helpompi säädettävä 3 pisteellä. Minulla onkin pari volvon vanhaa jarrulevyä, pitää tutkia jos ne sopivat.

wm-x

Tutkittiin vähän tarkemmin jalustaa tänään ja jos tuota on yli 10 kertaa käytetty on ihme. Ei mitään kulumisen merkejä ja kaikki ruuvit yms. näyttävät täysin koskemattomilta. Dec ja ra liikkeet tuntuvat kevyiltä. Hieman välystä on matopyörässä ja/tai rattaissa. Noiden asioiden korjaamiseen pitää keskittyä, eiköhän tuosta toimivan pelin saa. Eikä tarvitse modailla  :cheesy:!

Tässä vielä kuvia: