Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

naavis

Suosittelen ainakin vaihtamaan rasvat pakkaskestävämpiin ja lisäämään altitudisäätöön paremmin Suomen leveyspiireille sopivan kynnen, jotta altitudisäädön pultit eivät lähde taipumaan.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: naavis - 06.09.2017, 16:04:37
Suosittelen ainakin vaihtamaan rasvat pakkaskestävämpiin ja lisäämään altitudisäätöön paremmin Suomen leveyspiireille sopivan kynnen, jotta altitudisäädön pultit eivät lähde taipumaan.
Kiitos vinkistä. Superlubea on tilattava. Saman altitudi kynsi modifioinnin tein tuolle eq5.

wm-x

Heräshän se eloon! Vähän oli com porttien kanssa taistelua, mutta löysinkin tiedon ettei eqmod osaa lukea kuin ensimmäiset 16 com porttia niin selittyi miksi ei lähtenyt toimimaan. Rouheat on äänet, olisiko huollon tarpeessa? :cheesy:
https://youtu.be/SfE_xzdky4o

wm-x

Otin yhteyttä telescope serviceen rikkoutuneesta reducerista(tsred80). Hienoa lupasivat korvaavan tilalle. No jouduin siihen ostamaan muutaman ylihintasen spacerin ja postit tietysti minulle. Ei siinä mitään, hyvä juttu kun sai homman korjattua. No kävikin ilmi, se korvaava reduceri ei sovikkaan minun putkelle. Otin yhteyttä sinne uudestaan ja he ihmettelivät miksi kyseinen henkilö on korvaavaksi lähettänyt minulle tuon tsred279 kun se ei käy minun putkelle.

He lupasivat vaihtaa tuon tsred279:in skywatcherin 0.85x reduceriin joka varmasti sopii minun putkelle. Hieno juttu. Mutta joudun maksamaan postit saksaan ja korvaavalle tuotteelle postit takaisin suomeen. Joudun vielä hankkimaan erillisen 60e maksavan adapterin, että saan filtterin kiinni tuohon.

Minun putki on ehkä 150-200 euron arvoinen ja nyt jo kustannukset juoksevat putken hinnan tienoilla.

Ajattelenko tätä asiaa väärin vai mistä johtuu, että alkaa hieman ärsyttämään. Tuhlaan lisää rahaa tähän vanhaan putkeen, joka ei ikinä tule olemaan valovoimainen tai riittävän hyvä siihen mitä haluan.

Tilanne on vain se, etten ole vielä saanut uuteen putkeen tarvittavia rahoja kasaan. Toisaalta hienoa kun kaikki ei tule helpolla ja aloitin varmasti oikeasta päästä kun päivitin jalustan ensimmäisen.

Kysymys:
Mitä minun pitäisi tehdä tuon putki asian kanssa?

1. Tyydynkö huonompaan putkeen tässä vaiheessa mitä alunperin suunnittelin ja ostan sellaisen mihin minulla on tällä hetkellä varaa? Samalla pääsen tuosta SW 80 EDin kanssa pelaamisesta ja saan kuitenkin paremman kuvakentän ja enemmän valovoimaa kuin ikinä saisin tuolla 80 edillä.

2. Laitanko lisää rahaa kiinni tuohon sw 80 ediin? Tietäen että ne menevät todennäköisesti ihan hukkaan.

3. Höylään visalla uuden putken ja kadun sitä seuraavan vuoden maksellessa takaisin  :rotfl: (Ei ehkä todellinen vaihtoehto)

VP

Jos myyjä laittaa pakettiin vääränlaisen tuotteen, niin pitäisi kai hänen maksaa viulut? Itse pistäisin tulikivenkatkuista palautetta firmalle, vaikkei kulut nyt päätä huimaakkaan, niin ihan periaatteen vuoksi.

Niinhän se on että rahalla saa ja hevosella pääsee. Nykypäivän versio voisi olla visalla saa ja länsimetrolla ei pääse.
Itse säästäisin kerralla kunnolliseen tötteröön, jos tuosta sinun setistä nyt lähtisin päivittämään. Ei ne kohteet minnekkään karkaa. Toinen vaihtoehto olisi laatia jonkinmoinen budjetti ja katsoa saako sillä järkevän kuvausetupin valmiiksi. Kannattanee myös miettiä onko putkityypin vaihtamisesta etua hinta-laatu-apertuuri kolmiodraaman ratkaisemiseksi.

Minullakin on joskus niinä hienoina hetkinä, kun kaikki menee ns. viduix, käynyt mielessä että mitä jos ostaisin vain kiikarit.. Asioilla on kuitenkin tapana lutviutua. :grin:

-V

wm-x

Pitää TS:lle sen verran plussaa antaa että he olivat valmiit korjaamaan asian ja huomasivat alunperin että edellinen tuotteeni oli vielä takuun alainen. Siellä ei selvästi suurin osa myyjistä tiedä mitä he myyvät.

Laitoin kyllä asiallisen, mutta napakan palautteen. Ärsyttää vain käydä keskustelua sähköpostitse niin että toinen osapuoli ei tunnu lukeva posteja kunnolla ja vastailee mitä sattuu.

Minulla ei ole mikään kovin ruusuinen kuva tuosta TS toiminnasta. Pitänee soittaa sinne tänään ja yrittää saada homma kuntoon.

1. Olin valmis lähettämään reducerin sinne ja ostamaan uuden putken kokonaan heiltä, mutta he eivät suostuneet korvaamaan reducerista mitään.

2. Olin valmis maksamaan pantin tuosta syntan 0.85x reducerista että saan sen heti matkaan. Se oli heille ok, mutta ikinä en saanut kuittiin selvää tekstiä siitä että he siirtävät pantin minulle kun tsred279 tulee heille. Oli vain normaali tilaus kuitti.

3. Laitoin että en maksa posteja. Mutta se ei kuule heidän palveluun missä asiakas sijaitsee. Joten kalliit postimaksut eivät voi kuulua heille.

argh.

Tikkes

Tästähän on tullut sinulle melkoinen lankavyyhti  :sad:.
Kannattaisiko ottaa aikalisää ja pistää uusi jalusta kuntoon ja tyytyä jonkin aikaa, siis vaikka tämä kausi, kuvaamaan sillä 80ed putkella. Ei se niin huono ole, kun katsoo kuvia, joita viime kaudellakin sait aikaiseksi. Ehdit samalla tutkia, millaisen tötterön hankit sitten seuraavaksi. Tämä siis ihan mun mielipiteenä, vaikkei sitä kysytäkään  :rotfl:.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

blaatu

Luonnekysymys mkä toimintamalli kullekin ihmiselle olisi se paras. Minun luonteelle tikkeksen/tikkeen/tikkesin ehdotus tuntuu hyvältä. Entinen jalusta ja muu tarpeeton myyntiin kunhan uusi on todettu toimivaksi. Paljon kuvailua uudella jalustalla ja entisellä putkella ja vertailua entiseen so jalustan sisäänajo ja virittelyt. Kauden lopulla 80ed myyntiin ja ensi syksynä parempaa tilalle.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

lapimmies

#653
Uhhautsi,
itsekin ehkä blaatun polkuja kulkisin.  Samalla seuraisin muutamaa verkkosivua, ja pitäisin VISAkortin valmiina jos sieltä vaikka löytyisi kohtuuhinnalla haluamasi tuubi.

Astroshopin käytetyt:
http://www.astroshop.de/teleskope/10/a,used=Ja

Telskope serviisin angebootit: (Täältä minä nappasin sen UK Orionin)
http://www.teleskop-express.de/shop/empfehlungen.php

Niksmannilandian TORI:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-freizeit-nachbarschaft/sonstiges/teleskope/k0c242

Niksmannilandian avaruusfoorumi:
http://www.astrotreff.de/forum.asp?FORUM_ID=11

wm-x

Kiitos mielipiteistä.

Yritän päästä TS:n kanssa selvään sopuun kuka maksaa mitäkin ja toivon etten hirveästi lisää rahaa joudu putkeen laittamaan kiinni. Nyt minulla on kuitenkin mahdollisuus saada tuo tasoittaja mikä olisi pitänyt alun alkaen hommata.

Ajattelin hoitaa tuon eq6 sisäänajon kolmijalalla talven aikana ja siirrän sen vasta ensi kesänä torniin. Näin pystyn kuvaamaan ilman keskeytyksiä. Huollan sen kaikessa rauhassa ja varmaan tilaan tuon hihnavedon siihen. Minulla on yksi 150mm newtoni ja toinen quide kamera millä voin testailla jalustan toimintaa.

Nykyinen jalusta toimii todella hyvin kuitenkin nykyisellä kalustolla.

Jos joku haluaa ostaa tuon minun kaluston niin siirryn eq6 sitten aikaisemmin.

Eräs täältä foorumilta kaupitteli 200mm f4 altairin newtonia komakorjaimella ja auto fokuserilla. Tähän minulla olisi varaa nyt. Putken laatu ainakin lukemani perusteella ei ole mikään älytön ja aika paljon modauksia on tuohonkin jouduttu tekemään. Eli se lisäisi vain työn määrää. Minua myös riepoo ajatus kollimoinnista vaikka olen minun 150mm newtonin muutaman kerran kollimoinut onnistuneesti. Wille jo asiaan viittasi miten kauan on järkeä jatkaa linssiputkella. Newtoni kuvaus putkeen vaihtaminen tuntuu vain niin kovin vieraalle

VP

Varmaan jokainen "ei-lidlistä" newton on kelvollisella peilillä varustettu nykyisin. Kollimointi ja sen pysyminen on sitten asia erikseen. Kuitenkin suhteellisen pienillä modauksilla pääsee jo pitkälle.

Kollimoinnista sen verran, että newtoniin jos vaihdat niin kelvollinen laserkollimaattori on must. Etenkin nopeilla putkilla. Farpointin laseriin olen ollut erittäin tyytyväinen. Koitimme vertailla Murtsin kanssa Hauholla Catseyen kollimaattoriin ja ainoat erot tulivat fokuserin minimaalisesta klapista. Kumpi nyt parempi olisi, en tiedä, mutta molemmilla varmasti kollimoi varsin hyvin.

Toinen juttu mitä kannattaa Newtonilla miettiä, on kuvauskameran ja oheisroippeiden paino. Minulla roikkuu tuossa Boren-Simonissa ASI1600MM-C, 5x2" filsupyörä ja ASA:n korrektori. Enempää ryönää en laittaisi. Onneksi ASI on melko kevyt kamera, jos vertaan vaikka Härkämäen SBIGiin niin painoa on varmasti tuplat. Se varmaan jo tilttaisi fokuseria vinoon.

Jos pitkän polttovälin kuvaukset kiinnostaa niin RC putket tuntuu olevan myös melko edullisia (GSO). Ainahan voi miettiä vaikkapa kameraoptiikkaakin?

-V

wm-x

Kyllä minä pidättäydyn linssi putkissa. Sen järkevyyttä vain pohdiskelin muille lukijoille. Koska paljon halvemmalla pääsee peliputkella. Mutta linssiputket ovat ainakin nyt on minun juttu ja newton tuskin mahtuu edes torniin. Pitkää polttoväliä en haaveile ja sumut ovat mielenkiinnon kohteita.

wm-x

Loppu kiri vielä tavaroiden myyntiin, jos saisi putkirahat kasaan. Kiinostusta on kaikista tavaroista herännyt, joten katsotaan jos pääsisinkin tekemään jo tornin muutokset täksi kaudeksi ja kalustona olisi eq6 ja uusi linssiputki!

Jännittävää ;)

wm-x

Markkinoilla kävikin kuhina. Kaikki paitsi tuo SW 80ED myyty.

Osallistukaa kolehdin keräämiseen ja ostakaa halvalla pois ;).

Tänään pääsee jo kuolaamaan uutta putkea. Jostain muualta kuin TS:ltä.  :cheesy:

Varoja ei käytössä ehkä ihan niin paljon kuin haluaisin. Mutta voi ehdotella 1000-1400e luokassa uutta putkea

VP

Haetko isompaa apertuuria vai optisesti parempaa putkea? Esim. William Opticsilla on jotain 70mm kokoluokan tötteröitä, toisaalta sitten on SW:n Equinox / Evostar sarjat, jotka ovat paljon halvempia. Vaihtoehtojahan piisaa kyllä.

-V