Otin yhteyttä telescope serviceen rikkoutuneesta reducerista(tsred80). Hienoa lupasivat korvaavan tilalle. No jouduin siihen ostamaan muutaman ylihintasen spacerin ja postit tietysti minulle. Ei siinä mitään, hyvä juttu kun sai homman korjattua. No kävikin ilmi, se korvaava reduceri ei sovikkaan minun putkelle. Otin yhteyttä sinne uudestaan ja he ihmettelivät miksi kyseinen henkilö on korvaavaksi lähettänyt minulle tuon tsred279 kun se ei käy minun putkelle.
He lupasivat vaihtaa tuon tsred279:in skywatcherin 0.85x reduceriin joka varmasti sopii minun putkelle. Hieno juttu. Mutta joudun maksamaan postit saksaan ja korvaavalle tuotteelle postit takaisin suomeen. Joudun vielä hankkimaan erillisen 60e maksavan adapterin, että saan filtterin kiinni tuohon.
Minun putki on ehkä 150-200 euron arvoinen ja nyt jo kustannukset juoksevat putken hinnan tienoilla.
Ajattelenko tätä asiaa väärin vai mistä johtuu, että alkaa hieman ärsyttämään. Tuhlaan lisää rahaa tähän vanhaan putkeen, joka ei ikinä tule olemaan valovoimainen tai riittävän hyvä siihen mitä haluan.
Tilanne on vain se, etten ole vielä saanut uuteen putkeen tarvittavia rahoja kasaan. Toisaalta hienoa kun kaikki ei tule helpolla ja aloitin varmasti oikeasta päästä kun päivitin jalustan ensimmäisen.
Kysymys:Mitä minun pitäisi tehdä tuon putki asian kanssa?
1. Tyydynkö huonompaan putkeen tässä vaiheessa mitä alunperin suunnittelin ja ostan sellaisen mihin minulla on tällä hetkellä varaa? Samalla pääsen tuosta SW 80 EDin kanssa pelaamisesta ja saan kuitenkin paremman kuvakentän ja enemmän valovoimaa kuin ikinä saisin tuolla 80 edillä.
2. Laitanko lisää rahaa kiinni tuohon sw 80 ediin? Tietäen että ne menevät todennäköisesti ihan hukkaan.
3. Höylään visalla uuden putken ja kadun sitä seuraavan vuoden maksellessa takaisin

(Ei ehkä todellinen vaihtoehto)