Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

einari

Itse kyllä laittaisin samantien takuuseen ennen kuin alkaisin räpeltämään linssien kanssa.
___
Tapio

wm-x

Näin itsekkin ajattelin. Oletin siis kysymyksessä TS:lle että minulla ei ole takuuta. Mutta he ovat näköjään ostopäivän selvittäneet sähköposti osoitteen perusteella.

Harmittava tauko tulee vain tähän väliin.

blaatu

Mulla jäi päähän pyörimään putken koon merkitys ja oikean koon valinta - valovoima, polttoväli, kuvattavien kohteiden koko kulma-asteina, kuvan koko kameran kuvasensorilla, kuvasensorin koko pikseleinä ja yksittäisen pikselin koko. Valinta ei ole ihan triviaali juttu?

Sitten tuo kapeakaistakuvaus. Suodattimet syövät valoa ja tämä pidentää sessioiden kestoa jollei valovoimaa saa lisää, onko näin ja onko asialla mitään merkitystä?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

wm-x

Lainaus käyttäjältä: einari - 14.08.2017, 12:23:43
Itse kyllä laittaisin samantien takuuseen ennen kuin alkaisin räpeltämään linssien kanssa.

Teleskope servicen positiivisen arvion mukaan menee n. kuukausi korjaamiseen. Yritin heitä saada lähettämään uuden tilalle niin, että olisivat voineet luottokortilta höylätä siksi aikaa tuon summan, mutta ei onnistunut.

He haluavat välttämättä korjata tuon vanhan.

Vähän kahden vaiheilla mitä teen. Aika pitkä aika odotella yhtä osaa. Olisipa tajunnut kesällä tämän ongelman.

wm-x

Paljon tämän parempaa en saanut eilen aikaiseksi. Olen aika tyytyväinen, tuo säätäminen ei ollut kovin helppoa.
Pitäisikö jo tyytyä tähän vai yrittää vielä saada tuota ylälaitaa ja oikeaa paremmaksi?


Tikkes

Hyvännäköinen kenttähän siinä on. Nuo oikean reunan tähdet kun on noita nuolenpään muotoisia, niin johtuuko se fokuserin tiltistä vai siitä reducerin linssistä?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Suoraan sanottuna en tiedä. Sen reducerin irrallisen linssin vaikutus on täysi mysteeri. Uskon kyllä että se asettuu paikalleen ja ei välttämättä vaikuta kenttään ollenkaan. Kyllä tämä kenttä on paljon parempi kuin viime kaudella. On vaikea enää tuosta saada paremmaksi kun säätö mahdollisuus on mitä on.

Käyn TS:n kanssa keskustelua, miten tehdään. Kuukauden odottelu ja teknikon korjaus 150 euron tuotteelle on pikkaisen kohtuuton. Suomessa maksaisi ainakin jo tunnin työn teettäminen tuon reducerin ostohinnan verran.

wm-x

Samainen kuva ccdinspectorista. Odotin hieman parempaa, onhan tuo saatava säädettyä kohdalleen. 37% tilttiä kuulostaa aika paljolta!
Vai voiko 80 ediltä odottaa tasaista kuvakenttää?

Edit: Minulla on pikseli koko oikein, mutta kuva-ala on 1arcsec/pix.

einari

Itse olen tähdännyt ettei olisi yli 10% tilttiä.
Katsoin tuolta aiemmin että sulla on ollut alkuvuonna 3% tilttiä.
___
Tapio

wm-x

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.08.2017, 15:00:59
Itse olen tähdännyt ettei olisi yli 10% tilttiä.
Katsoin tuolta aiemmin että sulla on ollut alkuvuonna 3% tilttiä.

Tässä ruudussa on kuitenkin paljon paremmat tähdet kuin aikaisemmin. Mistä se johtuu?  Pitää tuo tiltti nyt saada kuntoon ja sitten katsoa lopputulosta.

En enää ymmärrä mikä johtuu mistäkin. Tai sitten kaikki johtuu reducerista.

Ei pitäisi edes näitä testejä tehdä ilman kunnossa olevaa reduceria...

Sain tuon ccdinspectorin ladattua vielä observatorion koneella(on oikein tai ei...) Niin testailen sillä ilman reduceria tiltit pois ja mietin mitä teen reducerin kanssa...

Vaikuttaako tuo max adu arvo kuvan kaarevuuteen ccdinspectorissa. Laitoin siihen 20 000, mutta nämä olivatkin iso 1600 kuvia ja silloin se taisi olla jossain 5000 kieppeillä.

Minulla ei siis eilen ollut käytössä ccdinspectoria vaan säädin fokuserin tilttiätähtien mukaan.

einari

Paremmat tähdet voi johtua paremmasta reduuseri-kenno etäisyydestä (tai tarkennus). Näissä usein on pari muuttujaa.
Adu-arvoilla ei käsittääkseni CCDIn kanssa ole merkitystä kunhan kaikki tähdet ei ole puhkipalaneita.
___
Tapio

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 14.08.2017, 13:28:20
Mulla jäi päähän pyörimään putken koon merkitys ja oikean koon valinta - valovoima, polttoväli, kuvattavien kohteiden koko kulma-asteina, kuvan koko kameran kuvasensorilla, kuvasensorin koko pikseleinä ja yksittäisen pikselin koko. Valinta ei ole ihan triviaali juttu?

Joo, eio helppoa ei. Omassa päissäni olen tullut lopputulokseen, että tarvitsen 2 kaukoputkea, jotta parhaiten voisin tihrustaa aurinkokuntaa ja sumuja.

Lyhytpolttovälinen sumuihin ja pitkäpolttovälinen aurinkokuntaan.

Tätä veppisivua käytin ihmetellessäni tarvittavaa kalustoa.
http://www.stelvision.com/en/telescope-simulator/

blaatu

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 13.08.2017, 23:01:15Mittasin tuota fokuserin putkea(Drawtube) ja se oli toiselta puolelta 1,5mm ulkona enemmän kuin toiselta puolelta. Tämä on nyt se suurin syy tuohon tilttiin ja tätä joudun kompensoimaan koko fokuserin käännöllä. Oikea tapa olisi tietysti säätää tuo putki menemään keskellä, mutta siihen ei ole säätöjä tehty valmiiksi niin joutuisin tekemään koroke palat tuonne fokuseri putken sisälle. Siihen en ollut valmis nyt alkamaan ajan puolesta, niin hoidan sen koko fokuseria kääntämällä. Tämä fokuseri on yksi osa omasta kalustosta mikä ei ole tarkoitettu kuvaukseen.

Valupinnasta ei kannata mittailla kohtisuoruuksia. Jollain lailla luotettavan tuloksen saa koneistettuja pintoja käyttäen. Joutuisit tosin irroittamaan tarkentimen rungon putkesta.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

wm-x

Päästiin järkevään sopuun TS:n kanssa. Vaihtuu tuo minun reduceri toiseen. 0.79x neljä linssiseen reduceriin(tsred279). Olen tyytyväinen ratkaisuun. Toivottavasti tuo toimii. Onko jollain kokemuksia?
Pitäisi periaatteessa olla parempi laatuinen kuin vanha.

Kuvakentän säädän tiltittömäksi ilman reduceria. Jos olisi vain plug and play sen jälkeen  :cheesy:



Lithos

Ja kyllähän tuohon putkeen voisi fokkarinkin vaihtaa parempaan... mutta taitaisi oikein hieno fokuseri olla aikalailla putkea vastaava menoerä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro