Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 12.08.2017, 10:29:43
Aika hyvältähän tuo näyttää. En kantaisi niin suurta huolta tuosta, jos olet kuitenkin jossain vaiheessa uusimassa laitteita. Ei tuo kuitenkaan kuvaamista estä. Itse kyllä kokeilisin rassata sitä R/FF linssiä, jos vain suinkin pystyy ilman väkivaltaa avaamaan.

Kiitos. Aika samoihin päätelmiin tulin itsekkin hyvin nukutun yön jälkeen. Taidan jättää tuon linssistön avaamisen toiseen kertaan. Ei se voi kovin paljoa siellä sisällä heitä kunhan naputtelee sen vapaaksi aina ennen kiinni ruuvaamista. Enkä siis irrota kauden aikana kameraa putkesta koskaan. Jos sen kerran saan kuntoon niin se pysyy siinä paikallaan.

Onkohan järkevä hakea tuolla fokuserin tiltillä loppu kenttä suoraksi? Minun pitää porata vähän lisää varoja kääntää fokuseria, mutta sitten on helppo hakea sillä tasainen kenttä. Siinä ei oikein hieno säätöjä ole, mutta mahdollista se on tuollakin tehdä. Voiko siitä seurata muita ongelmia?

Onhan tuo kenttä jo paljon parempi kuin viime kaudella ja kuitenkin silloinkin ihan ok kuvia sain.

Tikkes

Olikos sinulla CCDInspector käytössä. Sehän kertoo tietääkseni myös nuo tiltit aika lahjomattomasti. Itse kyllä karsastan noita porauspuuhia viimeiseen asti  :rolleyes:. Jos haluat hakea sen viimeisen mikrometrin optisesta akselista, eikö kannata hankkia tiltti adapteri kameran ja fokkarin väliin ?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

blaatu

@ Wmx: Seuraava on pelkkää asiatonta uteliaisuutta: Luulen silti että tästä teemasta voisi syntyä paljon foorumikeskustelua.  :rolleyes:

1) Mitkä asiat paranevat paremmilla laitteilla?
2) Mistä laitteista ajettelit koota seuraavan kuvauskokoonpanon?
3) Voiko uusilla laitteilla tehdä jotain mikä nykyisilla on aivan mahdotonta?
4) Tuovatko uudet laitteet uusia harmeja tai entisiä toiseen kertaan?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 12.08.2017, 17:08:04
Olikos sinulla CCDInspector käytössä. Sehän kertoo tietääkseni myös nuo tiltit aika lahjomattomasti. Itse kyllä karsastan noita porauspuuhia viimeiseen asti  :rolleyes:. Jos haluat hakea sen viimeisen mikrometrin optisesta akselista, eikö kannata hankkia tiltti adapteri kameran ja fokkarin väliin ?

Näin olisin tehnyt. Jos olisi tehty alle 8mm tiltti adapteri. 3 toimittajalta kyselin ja 11mm on ohuin. Ei ole ccdinspectoria



Edit: vastailen blaatulle paremmalla ajalla illalla. Hyviä kysymyksiä  :azn:

Tikkes

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 12.08.2017, 18:26:39
Näin olisin tehnyt. Jos olisi tehty alle 8mm tiltti adapteri. 3 toimittajalta kyselin ja 11mm on ohuin. Ei ole ccdinspectoria.

Jep jep.. näinhän se olikin. Mainitsitkin tuosta adapterista jo aiemmin. Ei vaan tahdo muistaa kaikkea  :rolleyes:.
Sille CCDI ohjelmalle tais olla 30 päivän trial versio saatavissa. Kannattaa käyttää jos jatkat säätämistä.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 12.08.2017, 17:15:12
@ Wmx: Seuraava on pelkkää asiatonta uteliaisuutta: Luulen silti että tästä teemasta voisi syntyä paljon foorumikeskustelua.  :rolleyes:

1) Mitkä asiat paranevat paremmilla laitteilla?
2) Mistä laitteista ajettelit koota seuraavan kuvauskokoonpanon?
3) Voiko uusilla laitteilla tehdä jotain mikä nykyisilla on aivan mahdotonta?
4) Tuovatko uudet laitteet uusia harmeja tai entisiä toiseen kertaan?

Ihan asiallista uteliasuuttahan tämä on

1)Mitkä asiat paranevat paremmilla laitteilla?
-Parempi laatuinen raakadata.
-Pidemmälle viety automatisointi, joka oikeasti toimii.
-Säätövapaampaa kuvaamista moneksi vuodeksi.
-Filtteri pyörä mahdollisuus.
-Kuvakentän säädön tarve loppuu, tai on ainakin helpompaa.

2) Mistä laitteista ajettelit koota seuraavan kuvauskokoonpanon?
-Jalustaksi eq6 tai celestron cg-x. Muita vaihtoehtoja en ole miettinyt, yksi mahdollisuus on hieman laskea budjettia HEQ-5 jalustalla. Se on todennäköisesti enemmän kuin riittävä tälle kalustolle.
-Kameraksi tulisi asi 1600mono tai jos sitä ennen tulee joku isompi kennoinen mono uutuus niin se.
-Automatisoitu focuseri, en tiedä vielä mikä
-filtteri pyörä, en tiedä vielä mikä
-Guidauksen hoitaa varmaan tuo sama kamera mikä nytkin.
-Kameran rotaattori


3) Voiko uusilla laitteilla tehdä jotain mikä nykyisilla on aivan mahdotonta?
-En tiedä aivan mahdotonta, mutta kapeakaista kuvaus on nyt vähintää #¤%&#! vaikeaa.
-Mahduttaa mitään kennon ja reducerin väliin
-Kameran orientaation vaihtoa varten joudun menemään observatoriolle.

4) Tuovatko uudet laitteet uusia harmeja tai entisiä toiseen kertaan?
Aina uuden opettelussa on monta vaikeaa asiaa, en oleta uuden laitteiston olevan täysin plug and play. Suurimmat ongelmat tulevat olemaan minun observatorion pienuus ja jo nykyinen jalusta on aika lailla katossa kiinni. Eli todennäköisesti joudun tekemään pilariin aika isoja muutoksia.

En koe entisiäkään haasteita harmeina. En usko siihen, että kukaan on seppä syntyessään. Minulla vain kolahti pahasti tämä harrastus ja siitä johtuen olen opiskellut ne asiat 3 vuodessa, mitä moni opettelee 10-vuotta. Kaikki haasteet mitä olen nyt saanut kokea, johtuu oikeastaan siitä että minulla on aivan liian budjetti luokan kalusto. Mikä sinänsä on hienoa ja tarkoituksenmukaista näin harrastuksen alkumetreillä. Voisi sanoa että rahalla ostettu kalusto on ainakin valmiimpi kuin tämä nyt rakentamani kokonaisuus. Minulla on kuitenkin kohtuullinen pohja nyt lähteä uutta kalustoa sovittamaan tähän vanhan päälle.

Jos puhtaasti ajattelisi sitä missä olen nykyisen kalustoni kanssa, en usko ainakaan takapaikkia otavani.

Lisään yhden oman kysymyksen:
Luuletko, että on järkevää sijoittaa pieni omaisuus uuteen kalustoon omakotitaloalueelle rakennettuun kokeelliseen observatorioon?
En usko, että siinä on mitään järkeä.  :azn:. Mutta harvoin harrastuksilla on järkevyyden kanssa mitään tekemistä. Olen tämän täällä aikaisemminkin maininnut: Suomen keleissä uudelle kalustolle tulee aika kohtuuton hinta. Mitenkään perusteltavaa ei ole käyttää yli 5000 euroa uuteen kaluston, varsinkaan keskituloisena 3 lapsen perheen vanhempana.

Minulla on tätä kustannus asiaa varten pieni suunnitelma olemassa, ja toivon siitä voivani jossain vaiheessa kertoa lisää. Mutta nyt odottelen rauhassa mitä talvi tuo tullessaan ja kuvailen mielenkiinnolla vielä vanhallakin kalustolla.

Nyt olen kuitenkin siinä pisteessä, että minun guidaus toimii moitteettomasti. Kuvaus kamerani on hyvin pienikohinainen, lämpötila on reguloitu. Kuvakenttäni ongelmat ovat toivottovasti kohta takanapäin ja softa puoli toimii nyt moitteettomasti. Minulla ei sinänsä ole valittamista nykyisessäkään tilanteessa. Pääsen kuitenkin etuovea aukaisemalla omaan observatoriooni, missä minulla kestää n. 10min aloittaa illan/yön kuvaukset. Pystyn monitoroimaan tilannetta observatoriolla helposti etänä.

Asiat mitä en voi tehdä nyt softapuolella (ei liity kaluston uusimiseen):
-Kohteen vaihto ilman että painan goto nappia CdC:stä ja tarkistan rajauksen manuaalisesti. 
-Haluasin, että tiedostot osaisivat siirtyä itsestään omiin kansiohin, käsittely läppärille ja ne kalibroituisivat valmiiksi.

Saisin todennäköisesti astrotortillalla ja backyardnikonilla toteutettua kohteen vaihdon ja etsinnän automaattisesti. Komentoa vaihtaa kohde johonkin tiettyyn en pysty ohjelmoimaan.  Tiedostojen automaattinen siirto onnistunee verkon kautta, mutta en ole saanut perehdyttyä asiaan miten saan tuon tarpeeksi nopeaksi. Tarvitsisin varmaan SGP ohjelman näitä varten, mutta se ei taida olla ihan toimiva järkkärin kanssa.

Asiat mitkä ovat mekaanisella puolella mahdottomia (ei liity kaluston uusimiseen):
-Sadetta joudun pelkäämään, eli jos on luvattu yölle lumi/vesi sadetta, joudun tekemään päätöksen laitanko kellon soimaaan yöllä vai jätänkö kuvaamatta.
-Luukkujen avaus etänä
-Flatti paneelin kääntö putken eteen.


Innostuin näköjään tarinoimaan hieman, niinkuin tästä ketjusta monesti muutenkin. Pahoittelen vielä tätä mammutti ketjua kaikille. Varmaan kovin informatiivinen tämä ei ole enää ole. Jos on toiveita lukita tämä ketju tms. niin minun puolesta se on ok. Joku ylläpitäjä voisi ottaa asiasta yhteyttä, miten on järkevin jatkaa. Voin tehdä tiivistelmän observatorion vaiheista ja tilanteista loppuun ja aloitan uuden ketjun obsevatorion elämästä tästä eteenpäin. Olen tänne aika paljon kirjoitellut kokemuksia ja niitä haasteita mitä oppimisen varrella on tullut ja tästä on tullut puoliksi omakin päiväkirja. Päiväkirjaan kuuluen, aika paljon sekavaa pälätystä mahtuu myös mukaan.

Olen vihdoin harkinnut oman nettisivun perustamista, mutta vielä siihen ei ole aikaa ollut. En haluaisi puolivillaisia verkkosivuja ilman asiallista sisältöä laittaa pystyyn.

Tikkes

Siinäpä tuli paljon samankaltaisia ajatuksia, mitä itsekin mietiskelin omassa mielessäni noita kysymyksiä katsellessa.

Itse pidän juuri tällaisista päiväkirja muotoisista jutuista. Näkee, että muillakin on välillä ongelmia, kun omat laitteet lyö kapuloita rattaisiin. Tämähän on kuitenkin aika herkkä harrastuksen laji riippumatta siitä minkä hintaisilla vehkeillä harrastaa ja moni asia vaikuttaa siihen, miten siinä onnistuu. Kuitenkin aina jälkeen päin, kun tunteet laantuu, niin vastoinkäymisetkin muuttuu hyviksi kokemuksiksi ja onnistuminen saa taas jatkamaan.  :azn:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Lauri Kangas

Tokihan ketjua kannattaa jatkaa, kun on varmasti monella muullakin tietämys lisääntynyt matkan varrella tätä lukiessa, varsinkin noiden halvempien pään jalustojen remppaamisesta ja muusta. Olen kyllä vähän ihmetellyt miksi ketju on pinnattu?  :smiley:

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 13.08.2017, 11:15:58
Olen kyllä vähän ihmetellyt miksi ketju on pinnattu?  :smiley:
Minullakaan ei ole tietoa tästä  :cheesy:...

wm-x

Poraan tänään lisää tuota yhden fokuseri kannakkeen kiinnitys reikää. Näin saan lisätty fokuserin tilttiä. Katselin läpi noita testi kuvia ja nyt ollaan kyllä oikealla etäisyydellä. Oikea etäisyys oli 1mm vähemmän kuin ilmoitettu.

Mielenkiintoista sinänsä mitä kompensoin ja onko joka orientaatiossa täydellinen kenttä?

Tikkes

Pistähän pora laulamaan. Taitaa jo huomiselle illalle lupailla poutakeliä aamuyölle  :cheesy:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

blaatu

Kuvaamattoman mietteitä wm-x:n paremmista laitteista:

* Minä ihan kuvittelin suuremman kaukoputken ilman muuta olevan parannuslistalla. Onko nykyiseen tyytymisessä takana ajatus että pieni putki antaa pitkillä valotusajoilla ja toistolla sen saman raakadatan kuin suurempikin putki antaisi?
* Mainitsemasi jalustat kantavat nykyistä suuremman kuorman toki ja niissä on sisäänrakennettu autoquidaus. Kuvittelen silti että niiden seurantatarkuus ei merkittävästi parane viilatusta eq5:sta.
* Minulla on mahdollisesti väärä käsitys järkkärin ja varsinaisen tähtikuvauskameran paremmuusjärjestyksestä. Miksi ylimalkaan viritellä järkkäriä jos varsinainen tähtikuvauskamera kuitenkin olisi etusijalla. Onko monokameran kapeakaistakuvaus ilman muuta parempaa tulosta antava kuin hyvä järkkäri tai väritähtikamera?
* Viilaus ja säätäminen varmaan jatkuvat olipa kokoonpano minkälainen tahansa.

***

En muuten millään uskoisi että hyvälaatuisen kaukoputken tarkennin olisi niin vinossa että asentoa pitäisi millin verran korjailla.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

einari

Mono kamera ja kapeakaistafilsut mahdollistaa paremmin kuvauksen jos on vähänkään valosaastetta tai kuuvalosaastetta.
Etuna on myös stabiloitu jäähdytys joka tekee kuvankäsittelystä dekadin helpompaa.
Lisäksi ed80 on nykymittapuun mukaan aika perus Kiinassa väsätty linssiputki. Ei niiltä voi täydellistä tasalaatua odottaa.
___
Tapio

wm-x

Einari vastasikin jo melkein samaa mitä itse ajattelin. Korostaisin vielä tuota putken laatua, se ei ole mikään poikkeuksellisen hyvä. Erittäin toimiva ensi putki ja hinta-laatu suhteeltaan vallan mainio.

Miksi en harkitse isompaa putkea?
Putken hinta saavutettuun putken nopeuteen. Siirtyminen William opticsin 81GT putkeen, ei ole millään tasolla tyytymistä 80 ed luokkaan. Vaan tuo painii täysin eri sarjassa. Kuvakenttä tuohon tarkoitetulla FF/FR pitäisi olla erittäin hyvälaatuinen. Ja puhutaanhan nyt eroista doubletin ja tripletin välillä. Toinen on ED putki ja toinen APO. En ainakaan nyt kaipaa lisää polttoväliä. Tärkeän pointin nostit kyllä esille ja pitää harkita vielä kertaalleen asiaa ja tutkia vaihtoehdot.
___________________________________________________________________________________________________________________

Tässä nyt yksi esimerkki tuosta 80 ed laadusta. Kävin poraamassa lisää säätövaraa tuon fokuserin kääntelyyn ja kyllä se tiltti tulee tuosta fokuserista.

Tein muutaman havainnon:

Baader clicklock ei asetu ihan keskelle tuon fokuserin putken kanssa. Se on todennäköisesti tarkoitettu ominaisuus, huomaa vastapuolella oleva hahlo mikä kiristäessä menee kiinni päin. Mutta myös kiristyksen jälkeen osa tuosta epäkeskeisyydestä säilyi mielestäni:


Mittasin tuota fokuserin putkea(Drawtube) ja se oli toiselta puolelta 1,5mm ulkona enemmän kuin toiselta puolelta. Tämä on nyt se suurin syy tuohon tilttiin ja tätä joudun kompensoimaan koko fokuserin käännöllä. Oikea tapa olisi tietysti säätää tuo putki menemään keskellä, mutta siihen ei ole säätöjä tehty valmiiksi niin joutuisin tekemään koroke palat tuonne fokuseri putken sisälle. Siihen en ollut valmis nyt alkamaan ajan puolesta, niin hoidan sen koko fokuseria kääntämällä. Tämä fokuseri on yksi osa omasta kalustosta mikä ei ole tarkoitettu kuvaukseen.




wm-x

Kysyin TS:ltä miten toimitaan, yritänkö korjata itse sen reducerin irtonaisen linssin.

Vastaus:
yes you can try to do it yourself, but be careful. Keep the lenses in the same direction and rotation as they were. We don't have any schema about how to assemble this reducer. So once mixed up, we can't help you.

If this doesn't help, you still have some days of warranty (till 19th of Aug.) left. So if you can't get it firmly in place, you can send it back to us.

Aika tiukille meni takuu  :cheesy:...