Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Tikkes

No hyvin on onnistunut viime kaudella :shocked:.. toivotaan että laitteet kestää tulevan kauden.

Itse olen kanniskellut pari putkea jo koppiin. Pitäisi alkaa kaapeleita oikomaan pikkuhiljaa  :cheesy:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 08.08.2017, 19:47:04
Itse olen kanniskellut pari putkea jo koppiin. Pitäisi alkaa kaapeleita oikomaan pikkuhiljaa  :cheesy:

Se on kyllä tuskaista työtä, jos ei ole jalustassa läpivientiä kaapeleille. Minulla menee nyt n. 10 johtoa ylös putkelle ja jos niitä en roikuta miltei vapaana näkyy se heti jalustan toiminnassa.  Talvella vielä toinen juttu kun ei silikoniset kaapelit jämähtävät rautalangaksi.

Edit:
Kamera oli täysin sama viime kaudella ja oikeastaan isoin muutos voisi toimiessaan olla tuo jäähdytys tehon lisäys. Viime syksynä ja keväällä kärsin kondensaatio ongelmista niin etten voinut kovin paljon tiputtaa kameran lämpötilaa. Nyt toivon että pääsen 0 asteen tietämiin myös syksyllä ja keväällä.


Tikkes

Lainaa
Se on kyllä tuskaista työtä, jos ei ole jalustassa läpivientiä kaapeleille. Minulla menee nyt n. 10 johtoa ylös putkelle ja jos niitä en roikuta miltei vapaana näkyy se heti jalustan toiminnassa.  Talvella vielä toinen juttu kun ei silikoniset kaapelit jämähtävät rautalangaksi.

Kaapelit osaa todella olla ongelma. Tulin hankkineeksi moxa usb hubin niin saan nyt vedettyä yhdellä USB kaapelilla datan alas putkilta. Virrat tulee vielä ominaan, mutta pitää varmaan niillekin rakennella joku jakoboxi.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Muuta testiä kuin flattien vertailua tuskin saan tänään.

Onhan tuo optinen linja hieman korjaantunut, mutta flatin perusteella tuo vasemman laidan ongelma on vielä olemassa.

Vasemmalla uusi ja oikealla vanha flat.

VP

Fläteistä tuskin pystyy sanomaan juuta tai jaata tähtien laadusta? Minullakin vinjentointi näyttää tältä, mutta tähdet ovat pyöreitä. Toki erilainen setup, korjatkaa jos olen väärässä.

-V

wm-x

Tuohan oli vain olettamus. Jotenkin olen yhdistänyt nämä asiat.

Otin pienen pilviharson läpi kahden sekunnin räpsyn ilman guidausta. Nyt näyttäisi ainakin nopeasti tarkasteltuna tasaisemmalta. Kenno taisi kuin taisikin suoristua! Napasuuntausta en ole vielä katsonut kohdilleen kesän jäljiltä, joten seurannan virhettäkin varmasti on osa tähtien viiruista.




EDIT:
Tiedosto:
https://drive.google.com/open?id=0B24ECy12UBmLeU1VZFFIUWF1STA


PS. Älkää välittäkö pölypalloista, ne on ''remontin jäljiltä vielä kennon pinnalla''...



Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 08.08.2017, 21:20:37
Se on kyllä tuskaista työtä, jos ei ole jalustassa läpivientiä kaapeleille. Minulla menee nyt n. 10 johtoa ylös putkelle ja jos niitä en roikuta miltei vapaana näkyy se heti jalustan toiminnassa.  Talvella vielä toinen juttu kun ei silikoniset kaapelit jämähtävät rautalangaksi.

Herrasmiehet laittavat usb-hubin ja komahubin putken kyytiin, alas voi vetää yhden notkeahkon usb-kaapelin ja silikonisen virtajohdon. Ne saa melko hyvin vielä pysymään kurissa.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 09.08.2017, 10:33:04
Herrasmiehet laittavat usb-hubin ja komahubin putken kyytiin, alas voi vetää yhden notkeahkon usb-kaapelin ja silikonisen virtajohdon. Ne saa melko hyvin vielä pysymään kurissa.

Olen yrittänyt kaikki laitteet kytkeä samaan usb hubiin. 3 pientä ongelmaa...
1)Kameran rele kytkin sekoittaa guidekameran.
2)Jalustan ohjaus boxi sekoittaa taas kameran releen. 
3)Samaan aikaan ei voi ladata kuvaa koneelle kamerasta(BYN)  ja guidata. Koska kun kuvan lataus alkaa niin guide kamera pysähtyy.  :rotfl:


Vielä tarkennuksena tuohon kuva kenttään. Eli etäisyys on 2mm liian lyhyt tuossa kuvassa. Mutta näyttäisi tähtien venymä nyt tasaiselta vasemman ja oikean välillä. Se oli tärkein ja uskon että tuo kenno on nyt suoremmassa kuin se oli aikaisemmin.

naavis

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.08.2017, 11:47:46
Olen yrittänyt kaikki laitteet kytkeä samaan usb hubiin. 3 pientä ongelmaa...
1)Kameran rele kytkin sekoittaa guidekameran.
2)Jalustan ohjaus boxi sekoittaa taas kameran releen. 
3)Samaan aikaan ei voi ladata kuvaa koneelle kamerasta(BYN)  ja guidata. Koska kun kuvan lataus alkaa niin guide kamera pysähtyy.  :rotfl:

Kuulostaa siltä, että parempi USB-hubi voisi olla tarpeen.

VP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 09.08.2017, 10:33:04
Herrasmiehet laittavat usb-hubin ja komahubin putken kyytiin, alas voi vetää yhden notkeahkon usb-kaapelin ja silikonisen virtajohdon. Ne saa melko hyvin vielä pysymään kurissa.

Vielä kun herrasmiesliiga kauppaisi niitä komahubejaan? :wink:

wm-x: Hubi kannattanee uusia, tai sitten vetää useampi USB kaapeli sinne ylös koneelta? Mulla menee neljä 5m USB:ta, joista vain yksi on aktiivinen. Se on pelkästään kameralle. Toisessa on jalustan ohjaus, sekin soolona, kolmannessa filsupyörä ja guideri ja neljännessä flättipaneelin ohjaus sekä taivaskamera. Lähinnä tuo on ideoitu niin, ettei mikään laite ole samaan aikaan käytössä. Esim. suotimen vaihto ja guidaus tai flättipaneeli ja taivaskamera.

Hubina tosiaan kaksi USB2.0 (4 porttia) jakajaa, halvinta mahdollista Carlsonilta. Hyvin pelittää. :smiley:

Onkos se sinun hubi aktiivinen? Eli syötätkö virtaa hubin kautta laitteille, jos ei niin sellaiseen vaihtaisin. Tähtikenttä näyttää ihan hyvälle, paras kuvanlaatu näyttäisi olevan ylhäällä keskellä.

-V

wm-x

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 09.08.2017, 17:02:08
Vielä kun herrasmiesliiga kauppaisi niitä komahubejaan? :wink:

wm-x: Hubi kannattanee uusia, tai sitten vetää useampi USB kaapeli sinne ylös koneelta? Mulla menee neljä 5m USB:ta, joista vain yksi on aktiivinen. Se on pelkästään kameralle. Toisessa on jalustan ohjaus, sekin soolona, kolmannessa filsupyörä ja guideri ja neljännessä flättipaneelin ohjaus sekä taivaskamera. Lähinnä tuo on ideoitu niin, ettei mikään laite ole samaan aikaan käytössä. Esim. suotimen vaihto ja guidaus tai flättipaneeli ja taivaskamera.

Hubina tosiaan kaksi USB2.0 (4 porttia) jakajaa, halvinta mahdollista Carlsonilta. Hyvin pelittää. :smiley:

Onkos se sinun hubi aktiivinen? Eli syötätkö virtaa hubin kautta laitteille, jos ei niin sellaiseen vaihtaisin. Tähtikenttä näyttää ihan hyvälle, paras kuvanlaatu näyttäisi olevan ylhäällä keskellä.

-V

Minulla on aktiivi usb-hubi. ei mikään paras, mutta tuskin huonoinkaan. Joku 30e powerilta, jos hinnasta voi enää mitään päätellä.

Se saattaisi nyt vaikka toimia, kun ohjelmat ovat päivittyneet. Tuo BYN ei osannut aikaisemmin täydellisesti komentaa usb bulb relettä, se on uusimmassa päivityksessä korjattu hyväksi. 

Guidekameran ajurit/ Phd2 ajurit olivat aivan susia viime kaudella. Tuntui että ne eivät saaneet samaa versiota (SDK:sta) milloinkaan.

Olen nyt käyttänyt vähän aikani tuon kameran ja kuvakentän korjaamiseen. Kuitenkin nuo kaapelit eivät aiheuttaneet ongelmia viime kaudellakaan. Pidin tuota kuvakentän tasaisuutta tärkeämpänä.

Kuvakentästä:
Paras kuva oli melkein siinä mihin sen tarkensinkin, eli tuon Lyran kohdilla minustakin. Se on jo hyvä merkki. Ja kuvakenttä taipui sen ympärillä mielestäni aika tasaisesti.

Nyt vain odotan noita lyhyitä jatkoja, niin pääsen viilaamaan tuota kohdilleen.

wm-x

Lyhyet jatkot tulivat. Pääsen säätämään vihdoi  vähän kerrallaan. Nyt vain odotellaan tulevatko pilvet samalla kun maapallon varjo alkaa siintämään horisontissa :huh:


wm-x

Eiliset testit olivat pieni floppi jatkuvien pilvilauttojen takia. Mutta mututuntumalla sanoisin löytäneeni lähelle oikean etäisyyden.

Itse kamera jää tuohon baaderin clicklockkiin valitettavan helposti vinoon. Useita kertoja kun kameraa siinä irroittelin niin huomasin tämän. Kierre kiinnitys olisi paras clipin filtterillä. Mutta näillä mennään nyt.

wm-x

Aika paljon saa opetella kantapään kautta. 3 tuntia reducerin etäisyyden säätöä takana ja muutama asia opittu.

Ts 0.8x reducerista on yksi linssi irrallaan. Tämä linssi pääsee kameraa heilutellessa menemään sellaiseen asentoon, että vaikuttaa kuvakenttään.

Aloin ihmettelemään miksi reduceri ei mene aina sulavasti kiinni putkeen. Huomasin pienen heilahduksen tunteen kun tutkin reduceria, koputtelin reducerin laitoja hieman ja kokeilin sen jälkeen työntää kiinni niin meni taas helposti sisälle. En voi oikein uskoa että lasinen linssi menee sellaiseen asentoon että vääntää tuota alumiinista linssi kehikkoa, mutta ei tuossa muutakaan mahdollisuutta ole... Tämä johtunee baaderin clicklockin puristus voimasta. Eli ensin tuo linssi menee vähän vinoon ja sitten itse puristan clicklockilla tuon linssin tiukasti alumiinisen rungon sisälle jumiin.

Noh, tästä nyt ei tiedä miten se vaikuttaa kentään ja mitä muuta se aiheuttaa kuvalle. Parempi olisi varmaan tilata uusi toinen reduceri tai yrittää saada tuo palautettua.

Toisaalta tekisi mieli avata tuo ja katsoa saanko korjattua ongelman.

Kenttä kuitenkin näytti suhteellisen hyvälle, tilttiä lukuunottamatta.

Tästä tiltistä:
75% kuvakentästä oli mielestäni ihan ok, tai ainakin pienen säädön päässä täydellisestä. Uskaltauduin säätämään fokuserin tilttiä ja tällä oli selvä vaikutus kuvakenttään. Olen kollimoidessa säätänyt näiden testien perusteella fokuseria oikeaan suuntaan, mutta en tarpeeksi.

Vaikea tilanne kun en tiedä mitä tekisi tuon reducerin kanssa. Tekisi mieli tilata Syntan 0.85 reduceri ja filtteri adapteri, mutta se on n. 300e paukku. Se on aika paljon lyhyeen käyttöön, kun haaveilen koko kaluston uusimisesta. Toisaalta voinko kuvata reducerilla minkä toiminta on yhden irrallaan olevan linssin asennosta kiinni.

Myös tuo fokuserin tiltti askarruttaa. Putki pitäisi olla oikein kollimoitu, mutta jos käännän fokuseria lisää, yritänkö kompensoida huonon reducerin vaikutusta vai todellista ongelmaa optisessa linjassa?

Hyvät neuvot olisivat tarpeen...


Edit:
Tämä taisi olla paras tulos
https://drive.google.com/drive/folders/0B24ECy12UBmLSWxNMTNHRmd6Wnc?usp=sharing

Tikkes

Aika hyvältähän tuo näyttää. En kantaisi niin suurta huolta tuosta, jos olet kuitenkin jossain vaiheessa uusimassa laitteita. Ei tuo kuitenkaan kuvaamista estä. Itse kyllä kokeilisin rassata sitä R/FF linssiä, jos vain suinkin pystyy ilman väkivaltaa avaamaan.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko