Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

Rakentelin perjantai illan ratoksi kuivaa tilaa kameran ympärille. Päädyin käyttämään tuollaista vesitiivistä järkkäri pussia. Tietysti jouduin sitä leikkelemään että sain kaapelit ja jäähdytys siilin ulkopuolelle. Nyt hyvin teoreettinen kysymys:

Eli jos minulla on pussin tilavuus (ehkä n. 4cm3?) ja siinä on pientäkin pienimpi reikä luokkaa alle 0.1mm. Tuleeko pussiin ilmankosteutta jatkuvasti?

Minulla on tietysti muutama kuivaaja siellä, mutta mietin onko se sama onko sitä pussia ollenkaan jos se päästää jatkuvasti kosteutta sisälle?

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 22.07.2017, 00:35:08
jos minulla on pussin tilavuus (ehkä n. 4cm3?) ja siinä on pientäkin pienimpi reikä luokkaa alle 0.1mm. Tuleeko pussiin ilmankosteutta jatkuvasti?

Uhhautsi,

Teoreettinen vastaus. Kosteus kulkee siitä pikkiriikkisestä reijästä kumpaankin suuntaan, riippuen kosteus- ja paine-erosta.
Vesimolkeyylin koko on noin 0,3 nm. Pilvet ja sumu eivät ole vesihöryä vaan koostuvat vaihtelevan kokoisista vesipisroista, joiden Koko vaihtelee 0,5mm-0,05mm. Teoriassa sinun pikkuriikkisestä reijästä menee sumu läpi helposti.
Esimerkiksi Gore-Tex päästää höyryn läpi mutta ei nestemäistä vettä. Gore-Tex "kangas" on täynnä reikiä jotka ovat kooltaan maksimissaan 0,0002 millimetriä.

wm-x

Kiitos, juuri tälläistä teoriaa kaipasin. Itsellä ei ole mitään taustaa tämän kaltaiseen tietämykseen, vaikka tätä osasin aavistaa. Vaikuttaako ilman vaihtuvuus tuohon vai kulkeeko kosteus aina kosteasta ilmasta kuivaan?

Oletetaan että on 2 tilaa joiden välissä 1mm reikä. Toisessa tilassa vallitsee 90% kosteus ja toisessa tilassa 10% kosteus. Tasaantuuko tämä kosteus, jos ilmassa ei ole liikettä?

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 22.07.2017, 13:10:42
Oletetaan että on 2 tilaa joiden välissä 1mm reikä. Toisessa tilassa vallitsee 90% kosteus ja toisessa tilassa 10% kosteus. Tasaantuuko tämä kosteus, jos ilmassa ei ole liikettä?
Uhhautsi,

Teoriassa: Jos ilmassa ei ole liikettä, ei se kosteuskaan voi tasaantua. Ne pikkiriikiset vesimolekyylit eivät voi liikkua siten, että eivät törmäisi "ilmamolekyyleihin". Tällaista liikkumatonta olotilaa on käytännössä mahdoton tehdä.

Oikeassa elämässä kosteus tasaantuu ajan saatossa.

pnuu

Jos ei olla 0 K lämpötilassa, jo molekyylien lämpöenergia hoitaa huolen sekoittumisesta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Diffuusio
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

wm-x

Hyvää faktaa. Käyn vielä kumimaalilla kaikki sauma kohdat läpi ja toivon että ilma säilyisi kuivana ainakin muutaman kuukauden kerrallaan. Oikeastaan tämä syksy on ongelmallisin ajankohta kun ulkona lämpötilat ovat niin korkeat.

wm-x

Kumimaali/ilmastointi teippi käsittelyn jälkeen sain järkkäri pussini niin tiiviiksi, että kokeilen täyttää sen argonilla. Uskon/toivon, että syksyn yli kuitenkin säilyy kuivana.

Parantelin myös kameran jäähdytyksen eristystä, katsotaan pääsenkö pakkasen puolelle kesän lämpötiloilla. Viikonloppuna on mahdollisuus testata.

Muuten alkaisi olla kaikki valmista uuteen kauteen. Kohta tulee ensimmäiset pimeät!

Ra ja dec akseleissa oli hieman väljää(backslashiä). Niin hyvin toimi viime kauden lopulla guidaus, että yritän pitää näppini erossa niiden säätämisestä!



VP

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 25.07.2017, 23:31:00
Ra ja dec akseleissa oli hieman väljää(backslashiä). Niin hyvin toimi viime kauden lopulla guidaus, että yritän pitää näppini erossa niiden säätämisestä!

Jos se toimii, älä koske siihen. :grin:
Pistähän kuvia jahka saat järkkäriprojektin valmiiksi.

-V

wm-x

Perjantaina saan argonit tuonne sisälle. Tai mitä löytyi oli mison 18. Siinä on 18% hiilidioksidia ja loput argonia, mutta toiminee kuitenkin.

Ei siitä kaikkein kaunein tullut, mutta laitan kuvat jakoon kun saan ensimmäiset testit tehtyä.

wm-x

Ensimmäiset kuvat tähdistä otettu!

Aloin hakemaan reducerille sopivaa etäisyyttä. Pääsin koittamaan 5mm ja 8mm jatkoilla, siihen loppui lysti kun 5mm jatko jumahti reduceriin kiinni. En enää jaksanut alkaa irroitella kun huomenna töitä. Ennen on aina lähtenyt nahkan palalla ja lukkopihdeillä. Onko parempia konsteja kun huomenna irroittelen sitä?

Tikkes

Itse olen juuttuneita jatkoja joskus irroitellut pakastamalla.. palat pakastimeen pariksi tunniksi .

Tiedä sitten miten nuo sinun osat on hitsautuneet.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

VP

Sisäkierteeseen kylmää ja ulos kuumaa - mulla jumitti T2 jatkot toisiinsa joskus ja laitoin pakkaseen hetkeksi ja sitten laskin ympärille kuumaa vettä kraanasta. Pyörähti auki ihan nätisti vaikkei alussa auennut millään.

-V

Tikkes

Itselläni riitti ihan hikinen käsi ulkopuolelle   :azn:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Pakkanen auttoi ja kierteet lähtivät hyvin auki. Kiitos hyvistä vinkeistä, ei tarvinnut voimaa käyttää.

Eilen sain kokeiltua reducerin etäisyyttä 3mm jatkolla. Ei se hyvälle näyttänyt. Eli nyt olen kokeillut 3mm, 5mm ja 8mm jatkoilla ja mikään ei ollut hyvä. 1mm toleranssilla minun pitäisi noin saada haarukoitua oikea kohta reducerille, mutta ei tunnu löytyvän. Pitänee lähteä 1mm kerrallaan 55mm eteenpäin. Aika hidasta on tuon oikean kohdan hakeminen. Turhauttava tehtävä kun oleellisia muutoksia ei näy.


blaatu

Voisiko sulla olla optisesti huonolaatuinen reduceri?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi