Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Tane

#390
 Pari vuotta taaksepäin kun vielä kuvailin enemmän ja isommalla kalustolla niin satuin ostamaan uuden Lodestar kakkosen. Se on ollut paras guidaustarkoitukseen sopiva, hieman herkempi kuin ASI tai Altair GP.
En suosittele kalleuden takia, hinta-laatusuhde on halvemmilla paljon parempi(perus QHY 5 mono tasoinen on ihan riittävä; herkemmät mm. ASI, GPcam tai Lodestar perusteltuja OAG guidauksessa) . Mutta jos kamerasta on kiini eikä rahasta niin ei Lodestarilla guidaavat ole enemmälti moittineet...Tulipahan sanottua vaikkei varsinaiseen aiheeseen kuulu, sivuaa kuitenkin...
Celestron C14,

Murtsi

Minulla ei ole tähän guidausongelmaan valmista ratkaisua, mutta tuskin vika kuitenkaan kamerassa on koska RA puoli kuitenkin toimii, ei kai se sokkona korjaile...

wm-x

Noissa kameroissa ei ole oikein eroja rauta puolella.

Mutta toisaalta zwo:lla on parempi ajuri tuki  ja myös taitaa olla enemmän tietoa saatavilla jos jotain ongelmia on.

En nyt kuitenkaan vielä ole luovuttamassa tuon altairin kanssa. Minun pitäisi keretä testaamaan asiat kunnolla. + Ne jotka ovat tätä lukeneet tuskin haluavat ostaa tuota kameraa  :grin:

Tänään kerkesin tuon kovin tärkeäksi muodostuneen mittakellon kanssa taas mittailemaan jalustan toimintaa. En vain saa ajettua tuota käyrässä näkyvää muutosta esille. Liikeet ovat symmetrisiä.

Olen niin paljon tämän asian kanssa tapellut että minulla ei ole enää subjektiivista näkemystä. Mietin jo uuden jalustan tilaamista, mutta sitten pidin ratkaisua hätiköintinä ja luovuttamisena.

Seuraava askel nyt on saada tuo guide kamera toimimaan oikein. Sitten vedän nuo johdot jalustan kylkeä pitkin siististi ja hallitusti kokonaan uudestaan. Tämän jälkeen vaihdan vielä matopyörien laakerit.

Hion napasuuntauksen paremmin kohdilleen. Hieman laskeva tuo käyrä on kun pidempään seuraa.

Guidaan molemmilla putkilla ja katson onko flexurea havaittavissa.

Jos näiden toimenpiteiden jälkeen en saa hyvää guidausta aikaiseksi, on mielestäni perusteltua siirtyä parempaan jalustaan ja todeta että tähän käytetty aika ei enää palvele tarkoitustaan.

Kuulostaako järkevältä?

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 06.09.2016, 21:18:12
Minulla ei ole tähän guidausongelmaan valmista ratkaisua, mutta tuskin vika kuitenkaan kamerassa on koska RA puoli kuitenkin toimii, ei kai se sokkona korjaile...

Ei korjaa sokkona. Tässä tämä oma subjektiivisuus tulee vastaan . Jos phd näyttää tuollaista yli 10 kaarisekunnin heittoa on se heitto pakko jossain olla vaikka valotusten väli olisi 20sec.

Haluan vain kunnolla toimivalla kameralla otetun  guidelokin ennen pidemmälle vedettyjä päätöksiä ja tutkia asian loppuun.

Yritän saada tänne paremmat guidelokin tiedostot näkyviin josnjoku osaava voisi niitä tulkita.

wm-x

Phd:n Robin Glover oli korjannut phd altair ajurit ja muokannut ajureista bugeja pois.

Lopputuloksena kamera toimii erinomaisesti ja kuva siisteytyi paljon.

Tuossa oli ollut ristiriitoja video moden ja picture moden välillä. On mahdollista että tuo minun kuva feedi on ollut phd pinottu kuva.

En tiedä auttoiko tuo mitään, mutta isoja ongelmia on ollut koko phd toiminnassa tuon altairin kanssa. Joten tämä asia on ainakin nyt korjattu. Saan oikeaa guide dataa ja tiedän onko minulla noin isoja ongelmia jalustan kanssa.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 06.09.2016, 01:03:04


Siis tässä kuvassahan on nyt Dec-guidaus pois päältä ja silti näkyy guidetähden paikassa huikea hyppäys deklinaatiossa, joka ennenpitkää hyppää takaisin nollaan. Oliko tämän aikana kuvaus käynnissä? Jos oli, eikä hyppäys näy varsinaisessa kuvassa, tiedät että tähden paikka guidekamerassa hyppii itsekseen ilman jalustan fyysisen seurantavirheen olemassaoloa.

Guidekameran kuvassa voi olla jotain kuumia pikseleitä, huonoja sarakkeita tai jotain muita vastaavia fiboja jotka hetkellisesti saavat tähden paikan keskiarvolaskun väärään kohtaan. Tai sitten luvussa voi mennä jotain tosi pahasti pieleen niin että kuva siirtyykin vaikka muutamalla rivillä/sarakkeella johonkin suuntaan.

Saakos PHD2:n logittamaan noita tähden kuvia, vai pelkästään mitattua paikkaa?

wm-x

South korjaus tuossa mielestäni oli päällä. Eikös se siltä näytä? Tuo takaisin hyppäys voi johtua siitä että olen käyttänyt guidauksen pois ja laittanut takaisin?

En tiedä. Odotetaan nyt uudella phd versiola ja räätälöidyillä ajureilla kokeilua  :azn:

Kerkesin äsken mittailla 6 kerran jalustaa ja vähän kiristin akseleita. Vaikka miten heiluttelen niin jaljsta palautuu sadasosalleen samaan paikkaan.

Tänä iltana lupailee kirkasta.

Lauri Kangas

Totta, nyt kun otti silmän käteen niin siellähän näkyy ne toisen suuntaiset dec-pulssit myös. Jos guidauksen nollakohta on laitettu uuteen paikkaan kesken käyrän niin tuosta ei vielä voi paljon päätellä.

Oletkos kokeillut miltä guidekameran livekuva näyttää (kirkas tähti, lyhyt valotus, korkea fps) kun liikuttelet jalustaa dec-suunnassa käsikapulalla tai eqmodin nappuloilla?

wm-x

En ole. Kiitos. Tuo onkin hyvä konsti kun yhdistän sen vielä tuohon mittakelloon niin näen palautuuko sen ja phd kuvan mukaan tuo tähden paikka. Jos näissä on heittoa niin taas pystyy päättelemään lisää. Aikaisemmin ongelma oli että sain uuden guide ruudun aina 5-15sec välein.

Tämä siis jos tämä guidekameran oikein toimiminen ei paranna tilannetta. Mitä sen ei pitäisi parantaa. Mutta katsotaan. (Suomeksi: salaa mielessä ajattelen että tuosta se johtui)

wm-x

Pilvistä oli viime yönä. Ilmatieteenlaitoksen kautta saan tiedon pilvisyystilanteesta aika läheltä tästä meiltä. Olisikohan mahdollista saada hälytys, jos yön aikana kirkastuu?


Ajattelin ensin etten kirjoita tästä kun itsellänikin on omat epäilykset. Mutta tuntui sitten reilulta jakaa kaikki tiedot tähän projektiin liittyen.

Olen huomannut että tuo tolpan jatko teki mahdollisesti pientä liikettä tuohon tolppaan. Niinkuin täällä jo aikanaan epäiltiin miten tukevan tuosta tolpasta saa. Selventääkseni en nyt usko että tällä on mitään merkitystä, mutta huomasin mittakellolla mitattatuna että tolppa kääntyi n. 0.01-0.05mm kun kiipesin torniin ja vastaavasti saman takaisin kun kiipesin pois. Uskon että tämä on liian tarkaa mittailua. Mutta onko tuolla merkitystä?

Minulla oli sopiva rauta putki jolla tuin tolppaa suorallla vedolla kattotuolista. Kaikki resonointi loppui ja en saanut putkea liikkumaan vaikka työnsin sivulta reilusti. Seurasin mittakelloa 30min ajan kovassa tuulessa enkä huomannut mitään liikettä aiheutuvan mahdollisesta katon liikkeestä?
Mitä olette mieltä, otanko tuon mahdollisesti turhan tuen tuolta pois vai annako olla uskon vahvistuksena?

wm-x

Vika jatkuu edelleen.   :realmad:

Varmistettu:
-Ei johdu tolpasta. Tolpassa ei ole tuulellakaan liikettä. Purettu turhat varmistukset pois.

-Ei ole kuvauskelkan joustoa, sama heitto näkyy järkkärin kuvassa ja guide lokissa.

-kädellä vääntäessä jalustaa lukkojen ollessa kiinni kuva palautuu samaan kohtaan joten ei vaikuta olevan klappia.

-löysäsin dec matopyörän ihan löysäksi ja sillä tuntui hetkellisesti jotain vaikutusta olevan. Mutta mitään varmaa en voi sanoa.

Missä vika on:
-Itse dec akselissa?
-moottorissa?
-kaapeleissa?
-en enää tiedä?




Tikkes

Oletkos tarkastanut sen hihnavedon? Eikös siinä ole hammashihna? Voiko tuo hyppy tulla siitä, että hihna pyrkii nousemaan hampaan päälle. Tää nyt oli aika kaukaa haettu ajatelma, kun en tunne tuota hihnaveto systeemiä lainkaan.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Kaikki on mahdollista. Kiitos ehdotuksesta. Seuraavana listalla on nuo moottorien tarkistukset. Olen koittanut jotenkin edetä tässä niin etten tee liikaa muutoksia kerralla ja pysyn vähän kärryillä mitä teen. Nyt ollaan viimeisissä kohteissa eli tarkastelussa on lähinnä enää nuo moottorit, moottorin ohjaus ja ajattelin vaihtaa matopyörät keskenään.

Tane

 Minulla oli yhdessä jalustassa hammashihna veto. Tarpeeksi kireälle vedettynä ei luista , hihna ei niin paljoa veny eikä anna periksi. Pysyi hyvin toki hieman löysemmälläkin. Hihnani olivat Astroelectronikilta Saksasta. Voihan niitäkin olla monenlaatuisia.
Celestron C14,