Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x


Taas yksi vika korjattu. Kai se oikea vika joskus tulee vastaan.

Huomasin samalla että tuo vastapainotanko on kiero! Eli se lisää dec käännön vastusta toiseen suuntaan ja toiseen kääntyy sitten helpommin. Olisikohan tämä se vika?
Laitoin nyt molemmat painoni niin lähelle jalustaa kuin suinkin mahdollista, silti on hieman raskaampi tuo paino pää. Onkahan tästä haittaa ra:lle?




wm-x

"Onneksi" hieman näytin rälläkkää tuolle dec akselin istukka osalle. Nyt ainakin huomasin että tuo muovi prikka pääsee liikkumaan niin että se ottaa kiinni istukkaan. Kokeilin rakotulkilla laittaa 0.1mm lattaa väliin, mutta ei mahtunut niin kyllä se kiini on tuossa metallissa.(alla kuva) Tämä ei taida poukkoilevaa dec seurantaa kuitenkaan selittää. Liikettä ei voi jäädä ns. Keräytymään. Mutta ongelmallinen kuitenkin. En nyt ymmärrä mikä h$#¿ tuossa on. Aika hyvin näytti dec pysyvän ruodussa ilman koko dec seurantaa ja ainakin parin minuutin valoitukset onnistuivat, pelkällä ra seurannalla.

Dec ei voi pyöriä mitenkään väärinkään kun goto toimii tarkasti. Mutta miksi dec moottorin pyöriessä tuo liike voi kasvaa yli 10 kaarisekunnin kokoiseksi? En voi ymmärtää. Kiristin dec akselin lukituksenkin lenkkiavaimella, kun ajattelin jos se pääsisi luistamaan. Mutta ei vaikutusta.


wm-x

Laitoin dec nopeuden 0.1 kalibroinnin jälkeen eqmodista, agression 5, ei hysteristä, tiputin vielä max movmentin 60ms ja että guidaa yhteen suuntaan. Sama käyrän tipahtaminen silti. Kyllä tässä nyt jotain todella outoa on, phd olisi pitänyt tehdä niin pieni korjaus että se olisi tuskin näkynyt.

Noita dec käyrän heittelyitä ei tule jos guidaa pelkällä ra:lla.


wm-x

Jos ikinä saan tämän ongelman korjattua niin nyt toimii jalusta paremmin kuin koskaan. Taitaa eq-5 olla korjattu huippuunsa tehtaan jäljiltä. Alkaa jo huvittamaan miten paljon työtä tämä ongelma on aiheuttanut. Mielenkiintoista saada selville mistä tämä johtuu.

Voikohan jo todeta että tuo ongelma on softassa, moottorissa tai moottorin ohjauksessa? Näistäkin vaihtoehdoista pitäisin nyt softaa todennäköisimpänä?

VP

Samantapaisen notkahduksen pienemmässä skaalassa koin viime yönä useampaan kertaan guidaillessa HEQ5. Ongelmaksi paljastui liian hyvä tasapainotus, siirsin vastapainoa putkeen päin ja virhe hävisi kokonaan ja guidauskäppyräkin tasautui puolta paremmaksi. Varmaan jokin pieni klappi jossain joka sitten aiheutti tuon.

Oletko koittanut sellaista että putki olisikin sopivasti epätasapainossa molemmilla akseleilla?

-V

Jussi Koponen

Oletko kokeillut pidempiä, esim 3-4 sekunnin valotuksia guidekamerallasi?

Tuo minun Eq3 temppuili myös deklinaatio-akselin osalta. Tasapainotus on erittäin tärkeää, muutin putkea etu- ja takapainoiseksi ja sen huomasi välittömästi seurannankorjauksessa. Säädiin rattaiden välyksiä ja lisäsin valotusaikaa 3-4 sekunnin tienoille, niin seuranta rahoittui siedettäväksi. En kerennyt kuin 3x10min ottamaan, joten mitään varmaa ei voi sanoa.

Liitteenä kuvakentän keskialueelta rajattu 3x10min.


wm-x

Sinulla oli ilmeisesti ra käyrässä heitot?

Minulla dec oli alunperin hieman etupainoinen. Tasapainotin aika tarkasti nyt, ja sillä ei ollut vaikutusta ainakaan huonompaan. Voisin koittaa laittaa reilummin linssipuolen painavammaksi. Eilen ra meni rauhattomaksi kun vastapainopuoli oli painavampi. Eilen ra seuranta toimi todella hyvin.

Kokeilin aamulla manuaali guidaus pulsseja antaa jalustalle. Ainakin silmämääräisesti ne olivat samankaltaisia.

Kiitos ville neuvosta. Palaan ehkä vielä tutkimaan tuota jalustaa jos siitä löytyisi klappia. Tasapainotan linssipuolen painavammaksi. Onko sinulla miten selvästi painavampi linssipuoli?

wm-x

Jussi, olen alle 2 sekunnissa pitänyt valoitukset. Vanhojen kokemuksien perusteella, jolloin guidasin 0.2 sekunnilla. Yritän seuraavalla kerralla pidempiä.

Hyvän pyöreät tähdet sinulla. Jätin yöksi ottamaan 2 min valoituksia pelkällä ra seurannalla, nopeasti pari katsoin niin ne näytti olevan hyviä.


VP

Mulla valotusaika oli guiderissa 2s. En ole lukkoa aukonut ettei GoTo mene sekaisin mutta RA akselin painoa siirsin viitisen senttiä täydellisestä tasapainotuksesta putkeen päin. Paino on kuitenkin 5kg puntti joten vaikuttanee jonkin verran.

DEC on myös epätasapainossa "etulinssiin" päin. Kamera + korjain kombo tuo siihen pienen epätasapainon jota en lähde korjaamaan kun kerran toimii melko hyvin. Guidauskäppyrä ja testifotoja löytyy tuolta mun observatorioketjusta.

-V

wm-x

5cm on aika paljon. Itse olen tuon epätasapainon kanssa pelannut milleissä :oops: :cheesy:... Olen ehkä liian varovainen ollut. Toisaalta sinulla on jo paljon parempi jalusta joka kantaa enemmän, myös epätasapainoa.

VP

Ei tasapainotus sentään niin kriittistä ole että millin siirto vaikuttaa. Ainakaan omien kokemusten mukaan. :cheesy:

Koita vaikka siirtää vastapainoa sentin välein. Entisen paikan voit ennen testiä merkata vaikkapa teipillä, silloin pääset takaisin lähtöpisteeseen jos ei jostain syystä guidekäppyrä parane.

-V

wm-x

Joo en niin pikkutarkka ole. Nyt tuo jalusta pyörii miltei ilman kitkaa. Lukot kun on auki saa puhaltamalla liikutettua  :cheesy: Kaikki tehty nyt äärimmäistä tarkkuutta käyttäen että löydän tuon vian jostain. Olen nyt pari viikkoa tämän kanssa taistellut ja alkaa käydä hermoille .

Varmaan 10 kertaa sanonut täälläkin, että pitäisi perus asiat tehdä kunnolla ja sitten vasta miettiä mikä muu voi olla vialla. Unohdan sen joka kerta kun menen torniin  :cheesy:.

Se on kun kiireellä pitää aina tehdä. Perhe, työ ja yölliset valokuvaukset voivat olla haastava yhtälö ajoittain. Joku vetoomus pitäisi tehdä että viikolla olisi pilvistä ja viikonloput kirkasta :laugh:

wm-x

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 01.09.2016, 14:53:34
En ole lukkoa aukonut ettei GoTo mene sekaisin

Minäkin pidin pyhänä goton käyttövalmiutta ja vältin viimeiseen asti sekoittamasta sitä. Mutta en ole enää välittänyt. Teen niin että laitan cdc putken menemään vegaan lukot auki, sitten vain kohdistan putken käsin vegaan. Tämän jälkeen goto on valmis ja samat korjauspisteet toimii. Tämä toimii siis lyhyellä polttovälillä hyvin. Vega on niin kirkas että sen erottaa aina ja käsipelissä löytää todella nopeasti.

VP

Joo kyllähän se niinkin toimii, mutta ei keskity kohteet yhtä tarkasti vaan. Eipä tuota tarvitse aukoa kun kerran toimii. :azn:

-V

wm-x

#344
Tässä kohti  aloin jo innostumaan ...

Onneksi palautti takaisin maan pinnalle.  :veryangry:


Tasapainotuksen siirto auttoi selvästi. Tai ainakin haluan uskoa niin, kun guidasi pidemmän aikaa hyvin. Linssi puoli on nyt selvästi painavampi. Saattaa olla että nyt kun kuvaan sydänsumua niin putki osoittaa liian ylös jolloin tuon epätasapainon vaikutus jää vähäisemmäksi.

Pitää löytää mistä tämä virhe tulee. Käyn nyt säätämässä tuon vielä enemmän linssi puoli painavaksi, jos vaikka saisi edes muutaman räpsyn otettua.