Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Ransu

Tsflat2 tuntuu toimivan varsin hyvin monilla putkilla, varsinainen reduceri, eli polttovälin lyhentäjähän tuo ei ole, vaan kuvakentän tasaaja. Oliko sinulla joku lyhennin myös kuvauskäytössä?
Hienoa työtä olet tehnyt tämän katto-observatorion ja jäähdytetyn Nikonin kanssa :cool:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/


wm-x

Kameran objektiivi kierteessä on jotain hämärää. Reduseri pääsee pyörimään 2-3mm. Myös reduceria vetäessä syntyy 0.5-1mm rako kameran objektiivikierteen ja reducerin väliin.

Kokeilin toista nikon-m48 adapteria, mutta sama vaivaa sitäkin. Eli todennäköisesti se on kamera puolen ongelma. En ole varma kohdistuuko kameraan yhtä suuria vetoja kuin kädellä, mutta yksi asia lisää mikä olisi mukava saada kuntoon. Ajattelin väliaikaisesti tehdä "henkselit" kuminauhasta kameran ympärille ja vedon putkeen päin.

einari

Siis ei kai sulla kameran objektiivissa reduseria ole ?
Eikos ed80 ?
___
Tapio

wm-x

Kameran objektiivi kierteessä. Eli siis kameran edessä mihin kuuluisi objektiivi, mutta minulla tuossa se reduceri :cheesy:. Onko tuolla parempi nimi?

einari

No varmaan siinä on se T2-sovitin.
___
Tapio

wm-x

Niin mainitsin tuon nikon m48 adapterin. Mutta eksyimme aiheesta. Pahoittelut jos oli epäselvä viesti. Vaikea oli tuota kuvailla. Minulla on myös paha tapa kirjoitella tänne ajatuksen juoksua ilman sen suurempaa sensuuria. Mutta se lukekoon ja kommentoikoon joka jaksaa. Olen kiitollinen kaikesta avusta ja neuvosta jota olen täältä saanut. Voi sanoa että ilman tätä foorumia minulla ei olisi tuota havaintopaikkaa. Kiitos myös ransulle kehuista ja kaikesta avusta matkan varrella.  Ne lämmittävät mieltä. Joskus jos osaan jotakuta auttaa, yritän antaa sen tälle yhteisölle takaisin. Aikaa ja vaimon hermoja on tähänkin asiaan käytetty :cheesy:

Ongelmahan oli se väljyys järkkärin ja adapterin välillä. Väljyys ei johdu adapterista niin silloin se on kameran vika. Voisikohan tuota koittaa jollain spacerillä tiukata. Minulla on 0.3-0.6mm käytettävää tilaa tuossa.

wm-x

Tarkalle menee orionin kuvaaminen tälläkin kaudella. Orionin maksimi taitaa olla jossain 30 asteen tietämillä? Putki taipuu suoraan etelään noin 25 asteeseen. SE päästään n. 20 asteeseen. SW taas tulee puut vastaan matalalla, mutta sinnekkin muutaman tunnin alle 25 asteen pääsee.

Lauri Kangas

Orionin vyö on melko lailla ekvaattorilla eli 60N:llä 30 asteen korkeudessa. Sumu vähän matalammalla.

wm-x

Toista ketjua lukeneet tietävätkin että ongelmia guidauksen kanssa on ollut. Lisääntynyt paino varmasti osasyyllisenä. Myös joustoa oli liikaa tuossa guideputken kiinnityksessä. Eilen sain 1min valoitukset onnistumaan. 3min näytti 200% zoomauksessa venymää. Se ei vain riitä minulle. Joten parantelemaan.

Oletettavat syyt guidauksen heikkouteen:

-Aina ensimmäisenä napasuuntaus vaikka se olisikin omasta mielestä kohdallaan. Phd antoi 1min 3 pikseliä heittoa napasuuntaukseen. Tämän ei pitäisi vaikuttaa mihinkään. Mutta kun tuossa guide putkessa olikin heittoa niin jälkimmäisellä mittauksella oli 9.4 pikselin heitto. En tiedä vaikuttaako tuokaan mihinkään. Mutta korjattava.

-Sitten johdot. Ne on nyt niputettu koko matkalta ja ei enää laahaa tolppaan. Vaikka olinkin varma ettei se vaikuta mihinkään.

-Jalustan vuoro oli tänään. Purin dec ja ra akselit. Olin hieman laiska ja jätin jalustan alaosan paikalleen jolloin ei tarvitse tehdä napasuuntausta kokonaan uudelleen. Tarkistan kyllä sen ja parantelen vielä. Olin ostanut kiilloitus hommiin tuollaisen huopalaikan rälläkkään. Sillä ulkoista kiilloitusta ja sitten akkuporakoneeseen oli samanlainen huopa kiilloittaja, paikkoihin mihin en rälläkällä päässyt.

-Jalustassa oli 2 kohtaa missä metalli otti metalliin kiinni. Kävin etlalta ostamassa 0.25mm paksua teflon levyä josta leikkasin sopivat palaset tuonne.

Ammuin ehkä haulikolla kärpästä, ongelmat olisivat voineet korjautua phd arvoja muuttamalla. Mutta jos tiedän minkä voisi tehdä paremmin, yritän sen mahdollisuuksien mukaan tehdä. Huomasin eilen testaillessa saman dec notkahduksen kuin aikaisminkin ollut.  Päätös jalustan uuteen huoltoon oli selvä. Tuossa decissä tuntuu olevan aika heikko tuo koneistuksen laatu. Yhdessä kohtaa tuntuu selvä jumiutuminen, kun dec kierteitä vapaasti pyörittelee.

wm-x

Nikkor 180 ed ais ja uusi kiinnitys:


Paljonkohan tästä tulee "differential flexurea" guidatessa?  :cheesy:. Pikainen prototyyppi versio, mutta ihmeen jämäkälle tuntuu. Teen siistimmän version, kun silmiin särkee tuota katsoa. Olin hieman skeptinen tuota tehdessä, mutta löytyi sopivat materiaalit kotoa niin yritin. Antaahan tuo 180mm polttoväli anteeksi pienet heitot guidatessa?

Nämä pannat tulisi sitten etsinputken kiskolla 80 ediin. Järkkärin vaihto putkien välillä olisi helpompi näin. Vähän epäilyttää tuo kiinnitys malli. Mutta miten muuten tuon tekisi?

wm-x

Mark 2.0




Nyt on tarpeeksi tukevuuttakin. Tein ruuvi tarkentimen samalla m12 pultista. Sopivasti otti kiinni tuohon takennus grippiin.

Tämähän on joustamaton systeemi, mutta tarkennuksessa tarvittava liike on millin osissa ja sen se antaa liikuttaa. Katson vain ensimmäisellä kerralla tarkennuksen lähelle ja sitten pienet säädöt ruuvilla kohdalleen. Rotaatio mahdollisuutta tässä ei ole, mietin laittavani teflon kauluksen tuon linssi rungon ympärille, noiden etummaisten ruuvien kohdalle. Se auttaa tarkennus liikkuvuuteenkin.

Sitten riittää kun avaan takimmaisista kiinnikkeistä yhden ruuvin ja sen jälkeen saan käännettyä kameraa. Todellisuus voi olla eri, mutta näin ainakin ajattelin sen.

Tämän kun teki muovista niin riitti autotalli työkalut. Aikaa meni n. 30min, rahaa ei ollenkaan kun varastosta löytyi sopivat osat.

wm-x

#312
5min valoituksella pyöreitä tähtiä! Olipas se kovan työn takana. Mutta dec vika on vielä olemassa ja matalalle etelään ei tunnu toimivan guidaus kunnolla. Ra on vielä turhan levoton. Tässä sydänsumun alueelta 5min valoitus 900% zoomilla ja tuo dec notkahdus kuvana:




En oikein vielä luota kaluston toimintavarmuuteen. Onko ideoita mistä tuo dec virhe voisi tulla? En keksi mitä tekisin. Decissä ei ole backslashiä mielestäni nimeksikään. Kummatkin matopyörät ovat todella kevyitä pyörittää. Tasapainotus pitäisi olla kohdillaan. Ainut missä vika voisi minusta enää olla niin on moottorit, käytin niitä liian kuumana(jos nuo lämmöstä hajoavat) viime talven kovilla pakkasilla kun jalusta jähmettyi niin jäykäksi. Nyt ne eivät lämpene, mutta aikaisemmin olivat kyllä ilman virtaa kevyemmät pyöritellä. Sain toiselta harrastajalta pienempitehoisen nema moottorin, mutta sekin lämpesi aika rajusti ennen tätä uusinta kaluston huoltoa.

Uskon että olen vain unohtanut jonkun asian ja näille virheille on joku yksinkertainen selitys. Mahdollista myös että jalustan osat on kuluneet kun siitä on revitty kaikki tarkkuus irti ja tämän parempaan se ei enää pysty.

Ilman guidausta tähdet venyvät jo 3 sekunnin valoituksella. Napasuuntaus on 2min driftauksella katsottu kohdilleen. Tästä ja jostain muusta epäilin että jalustan vauhti olisi liian kova? Pitäisi keretä kunnolla testaamaan mutta ei kovin myöhään yölle pysty valvomaan.

Hakuammunnaksi vähän menee. Joko on aika laittaa uusi jalusta tilaukseen? :grin:

wm-x

#313
Ei jalusta toimi oikein. Samalla kun rustasin edellistä viestiä niin 2 kuvaan tullut heittoa. 5/7 kuitenkin hyviä, mutta liikaa epävarmuutta toiminnassa. Jotain pitäisi keksiä.



Edit: kokeilin guidata pelkällä ra vähän aikaa, se tuntui pelaavan paremmin ilman dec korjausta. Dec käyrä oli nouseva, joka puhuisi huonosta napasuuntauksesta.

Laitoin dec korjauksen päälle ja samantien tuollainen iso hyppy. Mistäköhön tuo voisi keroa?


blaatu

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 29.08.2016, 00:07:30. Mahdollista myös että jalustan osat on kuluneet kun siitä on revitty kaikki tarkkuus irti ja tämän parempaan se ei enää pysty.
Jalusta itse ei kulu sitten edellisen havaintokauden niin että se tarkkuutta heikentäisi. Todennäköisesti syyt viime vuotista huonompaan seurantaan löytyisivät muutoksista joita olet tehnyt sitten viime kauden, näin itse luulisin.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi