Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Noniin, eli moottorin speksit ovat 3.6 volttia ja max. 1.2 ampeeria per käämi. Tarkoittaa että kun moottorille antaa enintään 3.6 voltin käyttöjännitettä, se hörppii maksimivirran eli 1.2 A.

Jos haluaa moottorin kääntyvän haipakkaa (kuten gotohommissa halutaankin), tarvitaan enemmän tehoa eli joudutaan nostamaan jännitettä. Kuitenkin jos moottorille syötetään 12 volttia, se hörppää reilusti enemmän virtaa kuin sallitun maksimin eli 1.2 A. Siksi tuossa ohjainpiirissä on sisäänrakennettu virranrajoitus, jolla rajoitetaan 12 volttia saava moottori hörppimään enintään haluttu määrä. Silloin saadaan moottori kääntymään halutulla nopeudella eikä mikään syty tuleen.

Saat virran rajoitettua tuohon haluttuun 1.2 ampeeriin kääntämällä rajoituspotikkaa sellaiseen asentoon että maatason ja tuon pienen VREF-pisteen välillä on jännitettä 0.6 volttia (puolet tuosta ampeerimäärästä). Voit myös mitata tuon jännitteen maatason ja sen potikan kuoren välistä.

Tuon pitäisi olla ainoa järkevä kohta jossa potikka kannattaa sun setupissasi pitää. Potikka siis siihen kohtaan ja ei muutakuin toteamaan vian poistuneen, tai sitten metsästämään vikaa jostain muualta.


JVO

Eilen lueskelinkin Astoeq:n foorumeilta että tuo moottorinohjauspiiri saattaa jättää mikrosteppejä välistä joissain tilanteissa. Tuli siitä heti tämä ketju mieleen kun puuttuvat mikrostepit toisella akselilla kuulostaa juuri samanlaiselta fibalta minkä kanssa ketjussa on tapeltu.

wm-x

Kiitos vinkistä. Pitää mennä etsimään sieltä vai muistatko mikä keskustelun aihe oli. Mitä nämä tilanteet olivat?
Tämä virta asia kävisi tietysti järkeen kun se on oikeastaan ainut mikä setupissa oli muuttunut viime kevät kaudella. Nyt tietysti painoa tullut hieman lisää. Jouduin virran kanssa pelaamaan, pakkasen jäykistämän jalustan kanssa vuoden alkupuoliskolla.

wm-x

#439
Kerkesin testailemaan. Molemmissa oli 0.9V. Tiputin 0.67V. Aika vaikea oli tuo 0.07 tiputus. Onkohan tuolla enää väliä?

En osaa sanoa mikä parani mutta ainakin moottorit nyt kuulostaa terveemmältä. Tuo dec moottori vaikuttaa voimattomalta verrattuna ra moottoriin. Putken tasapainotus oli hyvin kriittinen että jaksoi molempiin suuntiin pyöriä dec suunnassa.

Pitäisikö tilata tehokkaammat moottorit?

Vielä lisäys kun samalla tässä testailen. Dec moottorin ohjaus palikasta tippui jännite yllättäen 0.17V. Sain kääntää puoli kierrosta lisää jännitettä jolloin pääsin taas tuohon 0.6V

Aikaisemmin nuo moottorin jännitettä ohjaavat ruuvit olivat samassa kohdassa nyt ihan eri kohdissa. Onkohan tuossa minun vika? Tarvitsenko uudet moottorin ohjain moduulit vai?
Eli tämän voltti määrän tiputus tuli sen jälkeen kun olin ne kerran jo säätänyt kohdalleen. Aikaisemmin antoi puoli kierrosta aikaisemmmin 0.67V.

wm-x

Yritin amppeereja mitata samasta paikasta mutta se johti virran katkeamiseen.

pnuu

Ihan ensimmäisenä, älä yritä mitata virtaa jos et tiedä mitä teet.

Minulla on ollut läjä nuita kiinalaisia stepperiajureita, ja osassa (melkein kaikissa) niistä on ollut todella surkeat trimmerit säätöä varten, ihan tuurista kiinni minkälainen jännitteenjako missäkin asennossa tulee. Ja kuten huomasit, pienikin muutos voi vaikuttaa vaikka kuinka paljon.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

wm-x

Mutta tuo muuttui vaikka siihen ei ollut koskettu.
Miten tuo amppeerien mittaus tulisi tehdä?

Kohta pääsee testaamaan jos kaikki toimii.

Timpe

Virtamittaus (ampeerit) tehdään aina sarjassa kytkettävän laitteen kanssa. Kytkentä on siis tällainen: (lue sarja ylhäältä alas)

Virtalähteen + napa  =>
Yleismittarin + napa (Ampeeri-alueella, oma paikkansa. Valitaan sen mukaan miten suurta virtaa odotetaan saatavan, yleensä 2A tai 10A alue, niin ei polteta yleismittarin sulaketta) =>
Yleismittarin - napa (tästä lähdetään eteenpäin kytkettävälle laitteelle, käytännössä askelmoottorisi tai muu kytkettävä laite) =>
Kytkettävä laite ja sen virransyötön + napa =>
Tuolta virta palaa takaisin virtalähteelle - napaan normaalin kytkennän kautta.

Kuten huomasit, niin virtamittausta varten joudut purkamaan kytkentääsi, jotta saat yleismittarin sarjakytkentään mitattavan muun kytkennän kanssa.

Ajattele, että yleismittarisi on virtamittausalueella ikään kuin oikosulku (käytännössä se onkin sitä). Et voi kytkeä mittaria Ampeeri-alueella minkään kahden pisteen väliin, jossa on jännite-eroa, koska tällöin virta oikaisee aina helpoimman tien eli yleismittarin oikosulun kautta. Tämän takia virtamittari on aina sijoitettava virtapiirissä sarjaan eli peräkkäin muun kytkennän kanssa.

Jos sohit varomattomasti mittapiikeillä kortille, kun siellä on sähköt kytkettynä, seurauksena on yleensä virtamittarin sisäisen sulakkeen palaminen. Virtaa on siis kulkenut virtamittarin läpi enemmän kuin mitä sen mittausalue (esim. 2A) kestäisi. Jännitemittauksen voi sen sijaan tehdä mistä tahansa paikasta tasavirta-alueella, koska yleismittarissa on tällöin "ääretön" vastus ja sen kautta ei kulje virtaa "yhtään" (käytännössä tuolta kulkee mikrotason virtaa, muttei välitetä siitä). Tämä koskee siis tasavirtalaitteita eli näitä 12V järjestelmiä. (Vaihtovirta 230VAC mittaukset pitää jättää ammattilaiselle, koska siinä touhussa voi lähteä henki...)

Ai niin, yleismittarin virta-aluetta ei pidä koskaan kytkeä suoraan virtalähteeseen, koska silloin tehdään oikosulku mittarin virta-alueen kautta. Riippuen sulakkeista palaa joko mittarin oma sulake / virtalähteen lähdön sulake / heikoin osa virtakytkennässä, joka ei kestä oikosulkuvirtaa (jos sulake puuttuu kaikista osista).
- Timo Inkinen

wm-x

Kiitos. Asia selvä.

En sano vielä mitään, mutta:



Tämä yli 60pikseliä heittävällä napasuuntauksella ja default asetuksilla

wm-x

En edes uskalla liikkua tornissa ja joka kerta pelottaa avata phd.

VP

Hyvällehän tuo näyttää jo entiseen verrattuna. Ei kannata hengittää torniin päin. :azn:

-V

wm-x

Pääsin "nukkumaan" (=seuraamaan phd käyrää puhelimesta).
Iso kiitos jokaiselle auttaneelle.

Sain napasuuntauksen aika hyvin kohdilleen. Ja laitoin kaluston kuvaamaan, kuusta huolimatta.

Vielä tuo dec hyppy tulee, mutta häviää kun ajaa käsin hieman moottoria. Jotenkin moottori menee jumitus tilaan jossa se alkaa tekemään nykivää liikettä tai hyppimään noita microsteppejä. Varmaan on tehokkaammat moottorit hankittava. Pitää jalustaan täysi toimintavarmuus saada, mutta uskallan olettaa että vika on nyt selvästi tuossa moottorissa/moottorin ohjaus piirissä.

Saisin noita microsteppejä vähennettyä, mutta se vaikuttaa kumpaankin akseliin ja ra seurannasta tulee huonompi.

Se olisi siirtyminen nema 17 moottoreihin vai onkohan noita nema 14 moottoreita tehokkaampia?
1.6A jokaista kääntöä kohden taitaa olla maksimi tuolla astroeq boxilla.

wm-x

Näyttää lyhyen seurannan perusteella siltä että kun antaa decin korjata molempiin suuntiin niin moottori ei mene "jumitus" tilaan. Saattaisi toimia väliaikais ratkaisuna.


wm-x

20min guide käyrä.


Viime yön perusteella uskallan sanoa että homma toimii taas. Tai ainakaan kaikki toivo ei ole mennyttä. Johdot olivat huonosti ja se näkyy tuossa käyrällä.

Toivotaan että saisin tuon moottori ongelman hallintaan ilman moottorin vaihtoa, koska uutta joutuu odottelemaan ebaystä aika pitkään. Myyköhän kukaan noita nema moottoreita tai moottorin ohjaimia  suomessa?