Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Juha

Terve

Aloittelijana ajattelin rynnätä suoraan raskaampaan sarjaan ja jättää laitehankinnoissa pikkupelit välistä. Olen tässä Villen Kellosta katsellut ja monista paikoista lukenut arvioita seuraavista laitteista:

TAL-120                                    275€
Sky-Watcher Skyliner 200             355€
Sky-Watcher Skyliner 150             235€
Sky-Watcher 130/650                  255€

Käyttötarkoituksena olisi havainnoida mahdollisimman paljon kaikkea (eli ei esim. erityisesti syvän taivaan kohteita) ja ottaa kuvia digikameralla. Käsittääkseni isompihalkaisijainen putki sopisi valovoimaisuudeltaan paremmin kuvaukseen? Toisaalta opiskelijan kukkarolle tuo vajaa 400 on aika paukku, tarvitsee nostaa jo opintolainaa :). Mietin myös noiden jalustoja, lähinnä kun niitä kuitenkin tulee aseteltua talvella hankeen ja joskus kenties vähän epätasaisellekin alustalle, Skylinereissä näytti olevan tasapohjainen jalusta - onko se siis huono valinta?
Tässähän on nyt vaarana pistää innostuksissaan tarpeettomasti (suhteellinen käsite) rahaa ensi putkeen, opastakaa te viisaammat hyvään valintaan!

-Juha

Iiro Sairanen

Kaikenpuoliseen havainnointin mahdollisimman suuri obkektiivi eli noista Skyliner 200, suuremmalla näkee yleensä paremmin. Kuvaukseen mahdollisimman hyvä jalusta. Noiden putkien jalustoilla ei paljon Kuuta kummempaa pysty kuvaamaan. Planeetat ja DS-kohteet näkyvät aivan mukavasti Skyliner 200:lla.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

diesel

Skyliner olis hyvä valinta, mutta niinkuin oletitkin niin se vaatii aina tasaisen alustan kun sillä katselee.

S-W 150/750 peiliputki olis mielestäni hyvä valinta ja siinä on jo aikas tukeva jalustakin EQ-3-2.

Startraveller

Tuli joskus 3 vuotta sitten käytyä tähtitiedekurssi ja yksi ilta taivaalle katsoessani innostus palasi, joten nyt olisi aika hankkia kelvollinen kaukoputki!  ;D
Joten antaisiko joku enemmän kokenut neuvoa mikä/mitkä olisi hyviä vaihtoehtoja, joita olisi myöhemmin helppo vaikka "päivitellä"...
Ajattelin hintaluokaksi tuollaista 150-200 euroa, mutta miksei hieman ylikin.
(Tämä kysymys on varmaan usein esillä, mutta kai uusia putkia tulee markkinoille aika ajoin myyntiin, joten kyselen tämän hetken putkista.)
KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!  ;)

kimiza

Tuohon haarukkaan mahtuu hyvin joku kelpo 114/500 tai 114/900 kokoluokkaa oleva peiliputki, jälkimmäiset tosin maksavat muutaman kympin verran enemmän (plus toimituskulut).

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=53

Konusmotor 114/500, 189 €, mukaan Plössl-okulaareja, seurantamoottori ja kuusuodin. Jalusta on EQ-jokin, alumiininen.
Bresser Pluto 114/500, 179 €, mukaan Kellner 4, 9 ja 25 mm ja kuusuodin ja Cartes du Ciel. Jalusta on teräksinen EQ-Sky.
Sky-Watcher Skyhawk 114/500, 165 €, mukaan Super Plössl 10 ja 25 mm, jalusta on EQ-1.

(Vinkki: Optical-Serviceltä Skyhawk irtoaa 109 €:llä plus toimituskulut. Tuon jalustan hentoisuudesta en uskalla sanoa mitään...)

Villen kellosta edelleen:
Bresser Galaxia 114/900, 215 €. Samat romppeet kuin Plutossakin, plus 3x Barlow (tuleekohan Plutossakin?). Minulla on tämä putki, ihan hyvin se toimii.
Konusmotor 114/900, 229 €, mukaan Plössl 10 ja 17 mm, kuusuodin ja seurantamoottori. Alumiininen jalusta.

Siitä sitten vain valikoimaan.  :)

Startraveller

Kiitos vinkeistä! Kyllähän noissa on tosiaan valinnan varaa. Ehkäpä valitsen joko Bresser Galaxia 114/900 tai Konusmotor 114/900.
Eikun kirkkaita öitä odottamaan sitten! (Ja pakettia postista!)   ;D

xpro

150/750 SW olis ehkä parempi valinta kuin Skyliner...
Ja ensiputkeksi se on hyvä valinta! Ite vähän harmittaa kun en heti ostanu 150/750..päädyin siihen hetkelliseen halpis kuumeeseen ja ostin sitten vain 130/650
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

TuRe

Mielenkiintoinen aihe.
Minä ostin aikoinaan  200/1000 Skylinerin ja tein siihen moottorijalustan. Muuten kohtuullisen hyvä,  mutta kun kuvasin länteen päin, niin olisi kiertymisen takia pitänyt nousta mahalleen putken päälle, että olisi nähnyt etsimestä jotain. Myin pois ja kaduin myöhemmin sen hyvää aukkosuhdetta.

Sitten ostin 80 ED:n ja Skymax 127. Yllätyin, kun en nähnyt enää himmeitä kohteita kameran etsimessä. Timppa opasti minua ja sanoi, että älä pistä Canonin eteen muuta kuin peilejä. Hankin Newton SW 150/750 OTA. Nyt on tarkoitus sään salliessa kuvata myös deep sky kohteita fokuksesta. Nyt olen palannut jälleen "hyvään aukkosuhteeseen".

 
Tuomo Repo

AMS

Olen ostamassa vaimolle joululahjaksi kaukoputkea. Hän on aina ollut kiinnostunut aiheesta, mutta ei koskaan raaskinut hankkia kaukoputkea. Olen aihetta hieman opiskellut ja lukenut mm. teleskooppi FAQ:n. Kysymys mihin haluaisin hieman teidän apua on seuraava:

Tuli vastaan käytetty Bausch & Lomb merkkinen peilikaukoputki. Hieman teknisiä tietoja:

peili 114 mm
okulaarit 4 ja 20 mm, joilla 225x ja 45x suurennokset
Barlow linssi, jolla 2,5 kertaiset suurennokset, max 560x
kuusuodatin
polttoväli 900 mm
etsin putki 5 x 30, ristikolla

Putken mukana tulee myös jalusta. Olen yrittänyt googlettaa heikolla menestyksellä laitteesta lisätietoa. Onko näkemyksenne mukaan ok merkki ja laite aloittelevalle taivasta tarkkailevalle? Ja mikä olisi myös tervetullutta, jos vain joku kykenee edes jossain määrin ottaa kantaa ilman tarkempaa tietoa laitteesta, on hintaluokka mitä tuollaisesta kannattaa maksaa. Kiitos paljon avustanne!

(Toki otan erittäin mielelläni vastaan ehdotuksia muistakin malleista, käytetyista ja uusista. Budjetoituna on 100-n.300€.)

kimiza

4-millinen okulaari on vähän siinä ja siinä tuon putken kanssa... itsellänikin on samankokoinen putki mutta eri valmistajan, enkä oikein koskaan ole tykännyt käyttää sitä 4-millistä. Ainoastaan taas muistuttaakseni itselleni, että sillä ei tee paljoa mitään. Todella kirkkaalla säällä sillä voi nyt katsoa Kuuta, mutta yleisesti ottaen se on minusta aika hyödytön...

Tuosta merkistä on vähän vaikea sanoa mitään, kun kerran Google ei paljoa auta... Toisin sanoen merkki voipi olla niin harvinainen, että vahinkojen sattuessa varaosia tai korjausta on vaikea/mahdotonta saada. Villen Kellosta löytyy saman kokoluokan putkia, maksavat jotain vähän yli 200 € (esim. Bresser tai Konus). Niistä myös löytyy Googlella jotain tietoa.

Eli merkistä ja laitteesta en osaa sanoa, mutta vastaavan kokoluokan putki on kyllä aloittelijalle hyvä. Toki Villen kellosta löytyy esim. tuollainen 150/1200 Dobson-putki (Skywatcher), ja ulkomailta tilattuna 200/1200-kokoisenkin Dobsonin saa alle 300 €, mutta ulkomailta tilattaessa en tiedä, ehtisikö tavara perille jouluksi...

Muut saavat nyt lausua oman mielipiteensä.

J-M

Samaa mieltä Jorman kanssa. Nelimillisellä ei tee paljon mitään 114/900 -putken kanssa. Putki vaikuttaa ihan kelpo aloittelijan vehkeeltä, itse aikoinani aloittelin vielä vähän heikommalla. Jos tuo 20mm:nen on joku Ramsden tai Huygens, niin eipä silläkään paljon mitään tee. Lisäksi tuo etsin on mukana vain sen vuoksi, että voidaan sanoa, että mukana on etsin. Jotta tuosta saisi sellaisen paketin, jolla jaksaisi käydä taivasta läpi vähän pidempään, niin se kaipaa vähän kylkiäisiä.

Jos tuo barlow on hyvä (lasilinssit ja edes jonkin merkkinen) niin hanki 15 mm:n super plössli (25 euroa VK:ssa). Kovin syvälle taivaaseen ei tuolla putkella porata, ja 15 mm sopii siihenkin aika hyvin. Planeettahavainnoissa voi sitten käyttää tuota barlowia kaverina. Lisäksi vaihtaisin tuon etsimen punapistetähtäimeen, sekin 25 euroa samassa paikassa.

Muistuttaisin kuitenkin, että vaimon hyvänä pitämiseen mikään summa ei ole liian suuri. ;)
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Oscuro

Minulla on tuollainen skywatcher dobson 150/1200. Tähän mennessä olen ainakin ollut tyytyväinen siihen, olen tosin vielä aika aloittelija enkä ole kovin montaa kertaa sillä katsellut. Silti voin kuitenkin suositella sitä, hyvin sillä alkuun pääsee. ;)
Fakta on vain jähmeä mielipide.

rafael

Valitettavasti en tunne merkkiä , mutta okulaarit ovat ilmeisesti jotain halpis juttuja, pojat tuossa edellä jo kertoivat mielipiteen joihin yhdyn,mutta ne suurennokset , ei tule mitään ,päälle 500 x , tuon kokoisella vehkeellä ei näe muuta kuin harmaata mössöä, eikä se 225 x , no se on juuri sillä rajalla että jotain näkee. Mutta sillä rahalla saa villen kellosta hienoja putkia , kuten Bresserit, Sky watcherit  ja paljon muita. :)

AMS

Kiitos tähänastisista vastauksista. Kuinka ollakaan tänään tuli LIDLista mainos missä on tarjolla kolme erilaista kaukoputkea... Yksi oli seuraavanlainen:
- polttoväli 350mm, kolminkertaistavalla Barlow linssillä 1050mm
- linssi 70mm
- 3MA-okulaaria: 20mm, 12mm ja 4mm
- säädettävä jalusta
- hinta 250
- takuu 5 vuotta

Vaikka kyseessä onkin markettilaite kysyn silti onko kyseessä täysi lelu ja kannattaa unohtaa se samantien vai onko kyseessä teidän mielestä kenties jopa harkittava laite?

kimiza

#14
70/350? Vähän on oudot mitat... Googlella kun koitin hakea niin se lienee joku Far-Visionin tai Paraluxin putki. En oikein tiedä noista valmistajista mitään. Ja tuo... MA-okulaari? Minulle ainakin outo nimitys. Tuon kokoisia tai suurempia putkia saa kyllä halvemmalla, tosin lyhyemmällä takuulla, minkä vuoksi saakin juuri isomman suhteellisesti halvemmalla. 4 millin okulaari on minusta edelleen joku vitsi, etenkin kun putken halkaisija on kutistunut puoleen.

Jjjooop. Jos minun jotain pitäisi ehdottaa, niin aloitetaan simppelistä.

1. Kannattaa hankkia kaukoputki Villen kellosta (ks. banneri foorumin ylälaidassa) tai joltain saksalaiselta firmalta, tosin jälkimmäisten toimitusaikojen kanssa en tiedä mitään. Pari linkki vielä varmuudeksi, Villen kello ja saksalainen Telescope-Service. Telescope-Service on ainakin asiakasystävällinen firma, sieltä voi kysellä kaikenlaista ja vastaukset ovat selkeitä. Villen kellosta on vähän satunnaista kokemusta eri käyttäjillä, joskus on tullut ihan ok vastaus, joskus ei vastausta lainkaan tai sitten se on ollut vähän oudohko. Mutta Telescope-Service on siis saksalainen, eli sen tavaran täytyy kulkea Suomeenkin asti, mikä vie aikaa. Saksalaisia (ynnä muita) jälleenmyyjiä on muitakin, esim. Teleskooppi-FAQ:n alalaidassa on listattuja muutamia ulkomaalaisia ja suomalaisia.

2. Joku tunnettu merkki olisi hyvä olla. Bausch & Lombista ei varmaan monikaan ole ainakaan täällä foorumilla kuullut, ja jos tuo linssiputki on tuon jonkun Far-Visionin tai vastaavan tuottama, niin neuvoisin suhtautumaan pienehköllä varauksella... esim. juuri sen takia, että rikki menneen putken tms. tuotteen korjauttaminen saattaa olla vaikeahkoa. Kannattaa valikoita mieluummin joku tunnettu merkki. Tässä muutama:
  • SkyWatcher
  • Bresser
  • Meade
  • Celestron
  • Konus

    3. Esim. täällä tuo SkyWatcher 90/900, jos vaimosi haluaa katsella tyyliin planeettoja. Mukaan tulevat okulaarit lienevät 10 ja 25 millin (Super?) Plösslit. Jos taasen haluaa nähdä myös hiukka kauemmas, tyyliin galakseja ja sumuja (osa näkyy tuolla linssiputkellakin toki), niin täältä tuollainen peilikaukoputki, esim. 114-millinen tai täältä tuo 150 millin Dobson, jota ainakin OH90 kehuu. Näin esimerkkinä.


    Eli, vielä viestiisi palatakseni... "Vaikka kyseessä onkin markettilaite kysyn silti onko kyseessä täysi lelu ja kannattaa unohtaa se samantien vai onko kyseessä teidän mielestä kenties jopa harkittava laite?" Kun ei tuota valmistajaa oikein tiedä, niin vaikea sanoa. Itse neuvoisin kuitenkin suhtautumaan pienellä varauksella... Villen kelloa kannattaa selata, ja miksei myöskin kysellä sieltä. Tai Telescope-Serviceltä.

    Tulipas pitkä viesti, toivottavasti tämä myös auttaa sitten vähän..

    EDITOIN: Aijaa se olikin se. En tiennyt että se on noin pieni putki.