Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Juze-81

Onko kaizulla yhtää kuvaa millasia tolla meade etx-70at saa.. ja miten sillä näkyy... itekki olen suunnitellu putken hankintaa ja olen tuumaillu et semmonen goto homma ois aika okoo ku ei niin hirveesti noista taivaankappaleista viel tiedä missä päin ne tarkaleen on ja sijaitsee... olen harkinnu all 300€ putken hommaamista mut en oiken tiedä kumpi ois parmpi itselle peili vai linssi putki... jos teillä on jotain hyviä ehdotuksia ekaksi putkeksi (ei oo pakko olla mottorihommia) mut hinta tietoa moottorihommista jos ei jalustas ole jo valmiina.. kiitos jo etukäten
Juhani P

Juze-81

#16
Olen ajatellut ostaa itselleni ensimäisen kaukoputken hintaluokkaa alle 300€ joitan putkia ja niiden hintoja olen vertaillut... kysyisin ensiksi että kumpi olis parempi valinta peili vai linsi putki? tietenki tuo 300€ raja asettaa tiettyjä esteitä putken ominaisuuksiin mutta kyllä nyt jonkinlaisen kapistuksen silläkin rahalla varmaa saa. kysyisin hieman seuraavista putkista mikä olisi paras valinta aloittelijalle? vai onko joku muu vaihto ehto ehkä parempi? Aluksi en ole ajatellut ryhtyä kuvaamaan, mutta sekin tullee joskus tulevaisuudessa ehkä hyvnkin pian niin ei tekis mieli heti uutta putkee ostaa et pystyy kuvaamaan..

MEADE Polaris 114/1000
- EQ-jalusta, Okulaarit 4, 6, 12.5 ja 20mm, etsintähtäin, 2x Balow 215€

Celestro Firstcope 114/1000 EQ
- Okulaarit 10 ja 20mm (1,25''), seurantamoottori, astro-software ohjelma, punapste etsin 179€

Konsumotor 130/1000
- EQ-jalusta, seurantamoottori, (elektrooninen hienosäätö), okularit plössl 10 ja 17mm, punapiste etsin 275€

Sky-Watcher 130/650
- EQ2-jalusta, okulaarit 10 ja 25mm, seurantamoottori 255€

Tal-10 120/805
- Okulaarit SP 10 ja 25mm, 2xbarlow 265€

Bresser messier 130/1000
- EQ-jalusta, okulaarit plössl 10, 12.5 ja 25mm,2xbarlow 265€

Sky-Watche skyhawk 114/500
- EQ-jalusta, okulaarit 10 ja 25mm, 2xbarlow, punapisteetsin, seurantamoottori 175€

Sky-Watcher Skymax-102 (M-cassegrain putki f= 1300mm)
- EQ-jalusta, okulaarit 10 ja 25mm, kulmapeili,punapiste etsin 275€

Meade ETX-70AT
- 3MA-okulaaria?? 4, 12, 20mm,3x barlow, jalusta (mottoroitu), autostar ohjain 249,90€

Optica/astrun 150/750
- EQ-jalusta, okulaarit plössl 6.5 ja 25mm, barlow,kuusuodatin 225€

Sky-watcher skyliner-150
"pikku" dobson, okulaarit 10 ja 25mm 235€


p.s. texti voi sisältää kirjoitus virheitä...
Juhani P

diesel

Eipä sillä ole paljoa eroa, onko linssi vai peili.

Suuremman peiliputken vaan saat aina paljon halvemmalla kuin vastaavankokoisen linssiputken.

Itse päätyisin noista S-W 130 tai Astrun 150 mm peiliputkeen.


diesel

Lainaus käyttäjältä: AMS - 09.12.2006, 12:54:46
Olen ostamassa vaimolle joululahjaksi kaukoputkea. Hän on aina ollut kiinnostunut aiheesta, mutta ei koskaan raaskinut hankkia kaukoputkea. Olen aihetta hieman opiskellut ja lukenut mm. teleskooppi FAQ:n. Kysymys mihin haluaisin hieman teidän apua on seuraava:

Tuli vastaan käytetty Bausch & Lomb merkkinen peilikaukoputki. Hieman teknisiä tietoja:

peili 114 mm
okulaarit 4 ja 20 mm, joilla 225x ja 45x suurennokset
Barlow linssi, jolla 2,5 kertaiset suurennokset, max 560x
kuusuodatin
polttoväli 900 mm
etsin putki 5 x 30, ristikolla






Ei  Bausch & Lomb merkkisiä kaukoputkia ole käsittääkseni tehty enään vuosiin. (voi olla jopa yli kymmenen vuotta vanha)

Oikeastaan käytettyä peiliputkea ei kannata ostaa kun nykyisin saa edullisesti uuden.


Toinen huonopuoli voi olla, että tossa on se pienempi okulaarikoko ja siihen on vaikea löytää uusia okulaareja tai löytyy, mutta ne on monesti aika huonoja laadultaan.


Lidl tarjoaa 70mm linssiputkea, mutta niinkuin mainitsitkin se on ns. tavarataloputki.

Itse suosittelisin vähintään 130mm peiliputkea jos tosiaan haluaa nähdäkin jotain.

Ulkomailta en suosittele tilaamaan kun niiden toimituskulut ovat minimissään n.45 euroa ja mitä jos tulee takuukorjauksia kuka maksaa sitten kuljetukset.

rafael

Onhan siinä putkia niin paljon että vähän vaikea on valinta mutta ottaisin melkein tuon Bresser Messier 130/1000 ,toisena vaihtoehtona olisi Sky watcher 130/650.

kimiza

Minulle ainakin se saksalainen firma korvasi osan siitä kuljetusmaksusta (olikos se niin että maksoi jotain 27 € ja sain 15 € korvauksina). Ei ollut Telescope-Service se firma, mutta kuitenkin.

Toimituskulut ovat kyllä aika rankkoja, mutta silti saa niine hyvineenkin halvemmalla kuin täältä yleensä. :) Paitsi tietty silloin kun jotain vikaa ilmenee.

Juze-81

Hmmmm panen ehdotukset puntariin ja terkempaan harkintaan...:)
Juhani P

J-M

Konus on pärjännyt testeissä hyvin, ja Astrunissa olisi peilin koko kohdallaan. Konuksessa taas on seuranta, joka mahdollistaa ainakin jonkintasoisen valokuvaamisen, jos se kiinnostaa.

Jos taas havainnot ovat sellaisia, että nopeasti putki pihalle ja katsomaan, niin suosittelisin Dobson-jalustaista Sky-Watheria. Noiden EQ-jalustojen kokoonpaneminen ja säätäminen on aina oma pikku projektinsa. Tosin onhan niillä taas toisaalta paljon etujakin...
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

@kiistoni

MInun valinta noista olisi:

Sky-Watcher 130/650

Suhtellisen kevyt siirreltävä, ja SW laatua.
Eikä hintakaan ole paha?

Päätöksen tekeminen voi viedä aikaa, mutta vertailu kannattaa.
Tiedän sen ;D

Juze-81

#24
Joo alkaa oleen hitusen polla sekasi ku on kuitenki niin paljo mistä valita ja koko ajan jostai putkahtelee uusia vaihtoehtoja... ;D no hyvähä se on että tosiaan on mistä valita. lopullisen päätöksen teen kyllä aika syvää harkintaa käyttäen ja siksi myös kyselen täältä päin neuvoa asioihin ku kuitenki enempi olette putkien kanssa värkkäilleet.. :)
Juhani P

Oscuro

Lainaus käyttäjältä: J-M - 13.12.2006, 08:47:15
Konus on pärjännyt testeissä hyvin, ja Astrunissa olisi peilin koko kohdallaan. Konuksessa taas on seuranta, joka mahdollistaa ainakin jonkintasoisen valokuvaamisen, jos se kiinnostaa.

Jos taas havainnot ovat sellaisia, että nopeasti putki pihalle ja katsomaan, niin suosittelisin Dobson-jalustaista Sky-Watheria. Noiden EQ-jalustojen kokoonpaneminen ja säätäminen on aina oma pikku projektinsa. Tosin onhan niillä taas toisaalta paljon etujakin...

Olen samaa mieltä, että jos haluat nopeasti havaitsemaan etkä kuvausta harjoita. Niin tuo SW 150/1200 on hyvä vaihtoehto. Itselläni on se, ja sen saa ihan parissa minuutissa pihalle jäähtymään. Itse olen ollut todella tyytyväinen. Eikä hintakaan ole paha

p.s. nyt tosin tekisi jo mieli hommata lisää okulaareja :)
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Juze-81

SW 150 ois ihan kiva vaihtoehto mut sitten ku miettii et jos kovinki pian rupeaa kuvaaminen kiinnostaan nii sitten joko putken vaihtoon tai rakenteleen/osteleen herkkuja lisäksi siihen... harkinnan alla on kuitenki... yhtenä vaihtehtonan oon miettiny Meade DS-114ATS GoTo järjestelmällä.. se ois ihan hyvä vaihtoehto ja itseasiassa tällä hetkellä ehkä listani kärjessä.. ;D
Juhani P

xpro

onhan nuo kaikki hyviä...Syntan 130/650 mukana tulee seuranta moottori (9v) johon en ite vielä ole ihastunu! ja jalusta on ok, mutta vähän heikohko eli sais olla tukevampi!
Mutta eka putkeks se on erittäin hyvä!

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Seppo Linnaluoto

Hei!

Minusta TAL-1 on paras valinta aloittelijalle. Se sopii auton takakonttiin, missä sitä voi pitää jatkuvasti. Siinä on massaa tarpeeksi, yli 20 kg. Se on hyvin helppo koota.

Käytän TAL-1:tä pitäessäni tähtitieteen kursseja kansalais- ja työväenopistoissa.

Kun olin Ursassa, hyvin usein kysyttiin mikä kaukoputki kannattaisi hankkia. Aikaisemmin neuvoin, että pitää ensin opetella tuntemaan tähtitaivas, käydä yhdistyksen tähtinäytännöissä ja käyttää kiikaria, ennenkuin hankkii kaukoputken. Mutta sitten kun TAL-1 tuli, lipsuin tästä kannasta ja aloin olla sitä mieltä, että TAL-1:n kanssa käy tähtitaivaan opettelu.

Seppo Linnaluoto
linnaluo@ursa.fi

Meade-mad

Siis TAL jalusta on EQ-tyyppiä. (Ei Alt/Az)

Nykyaikaisista Kiinalaisista muovi tai pahviputkista ei ole edes verkonpainoksi - uppoavatkohan edes?

Monet niistä eivät pidä pystyssä edes rastasverkkoa - kaatuvat tuulella.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas