Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

VP

SLT on kyllä ihan soiva peli, kuvaukseen se ei sovi koska se on Alt-Az jalusta. Kentän kiertymä estää sen. Zeniittiin ei ainakaan linssikaukoputkella (minulla Helios 102mm f/5) pysty katsomaan, kulmapeili napsahtaa muuten jalustaan.

Tasapainotushan tehdään kuten muillekkin jalustoille, siirtämällä kaukoputkea eteen tai taakse kiinnityskiskosta.

-V

einari

#1441
Kuvaustarkoitukseen kumpikaan ei oikein sovi, mutta helpommin mielestäni SLT:llä on aloittaa sen lyhyemmän polttovälin takia.
Al-az putken luonteen takia sillä onnistuu ehkä 30s valotukset.
Skymax taas parempi kuuhun ja planeettoihin pidemmän polttovälin takia.
One-size-fits-all-putkea ei siis oikein ole, mutta kyllä kummallakin alkuun pääsee.
___
Tapio

blaatu

Mistähän minä poimin vaikutelman että nexstar olisi ollut säätämättömästi nivelöity jalustaan, ilman kiskoa siis....   :embarrassed: Olisi toki pitänyt mun oivaltaa ettei celestron sellaista kusetusta tekisi!
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VP

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 27.07.2017, 00:19:21
Mistähän minä poimin vaikutelman että nexstar olisi ollut säätämättömästi nivelöity jalustaan, ilman kiskoa siis....   :embarrassed: Olisi toki pitänyt mun oivaltaa ettei celestron sellaista kusetusta tekisi!

Tekevälle sattuu. Se on vähän ovelasti integroitu jalustan kopan "sisään".

-V

Javs86

Lainaus käyttäjältä: Slaya83 - 26.07.2017, 18:43:53
Kumman kaukoputken näistä laittaisitte:

-Celestron Nexstar SLT 102
-SkyWatcher Skymax 127

Jos tarkoituksena olisi katsella taivaalta vähän kaikkea. Planeetat (saturnuksen renkaat, jupiter), galakseja ja sumuja..

Molemmat suunnilleen samaa hintaluokkaa.. Skymaxin mukana tulevilla okulaareilla saa suuremman suurennoksen... Mutta ilmeisesti valovoima on huonompi... Vaikuttaako päätökseen jos sanon että haluaisin ehkä tulevaisuudessa kuvata planeettoja ja galakseja yms.

Onko celestronin ja skywatcherin goto kapuloissa eroa? Celestronissa on punapistetähtäin ja skymaxissa etsinputki, kumpi kätevämpi?

Ääni Skymaxille minultakin suuremman peilin vuoksi. Lisäksi kerrottakoot, että jos tuo etsinputken käyttäminen tuntuu vaikealta (kuva on ylösalaisin), niin siihen voi hankkia halvalla punapistetähtäimen esim. Ursan kaukoputki kaupasta (online). Niiden hinnat ovat pyörineet 25€ ylöspäin.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Lithos

Itselläni on ollut nyt vuosia tuon 102 slt:n putki osa laajakenttä hommissa. Tällä hetkellä helpolla alt-az manuaali jalustalla kun nuo omat suosikkikohteet sillä suunnalla eivät gotoa tarvitse. Planeetta käytössä antaisin arvosanaksi välttävä, väri virhe alkaa hieman häiritä sillä suunnalla mutta muussa käytössä apertuuriinsa nähden todella hyvä. Skymax 127 on paljon parempi kuuta ja planeettoja suurella suurennoksella katsoessa mutta itse sanoisin että laajoissa kohteissa 102 slt on paljon parempi, kohteet on helppoa löytää laajalla kentällä. Joten se on se iänikuinen kysymys siitä mitkä kohteet ovat tärkeämpiä. Jos haluat putken jolla hoituu ihan hyvin molemmat niin 150mm F/5 ... F/8 newtonia on vaikea päihittää, ja ne ovat aikalailla samassa hintaluokassa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Harukami

Suunnittelen tähtiharrastuksen aloittamista monen vuoden jahkailun jälkeen. Mitä kirjaa suosittelisitte aloittelijalle? Joku kattava teos aihealueesta. Ursan tähtitaivas-kurssi oli harmillisesti jo täyttynyt, tämä olisi ollut hyvä ensimmäinen kosketus aiheeseen.

Mitä verkkokauppoja suosittelette kaukoputken ostamiseen? Voisin kuvitella, että Saksan suunnalta saa hyvään hintaan putkia?

Lithos

Teleskop express ja astroshop.de ovat ainakin ihan hyviä, ja kiikaireillakin pärjää jos haluaa kaukoputkea monipuolisemman välineen. Joku perus kirja josta näkee yleisimmät kohteet ja vähän havainto vinkkejä lienee paras alkuun, tähtitaivaan opas ursasta lienee ainakin ihan hyvä. Ainakin kun punta oli alamaissa niin myös brittilän suunnalta sai tavaraa ihan kohtuu hintaan, en ole varma onko tilanne jo nyt toinen.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Harukami - 19.08.2018, 12:53:00
Suunnittelen tähtiharrastuksen aloittamista monen vuoden jahkailun jälkeen. Mitä kirjaa suosittelisitte aloittelijalle? Joku kattava teos aihealueesta. Ursan tähtitaivas-kurssi oli harmillisesti jo täyttynyt, tämä olisi ollut hyvä ensimmäinen kosketus aiheeseen.

Mitä verkkokauppoja suosittelette kaukoputken ostamiseen? Voisin kuvitella, että Saksan suunnalta saa hyvään hintaan putkia?
Aloita kiikareilla ja URSA:n Tähdet 2018 tai 2019 -kirjoilla (ensi vuotta varten). 2019 ei ole julkaistu vielä.

Helpoin tapa on aloittaa tällä ja alkaa opiskella sekä taivasta että sen havannointia.

https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/aloituspaketti-tahtiharrastukseen-2/

Sitten kun kokemus ja osaaminen alkavat karttua, niin voi8 harkita jo kaukoputkeakin omien edellytysten (varallisuus, havaintopaikka ja kuljetusmahdollisuudet) mukaan.

jperala

Toki kannattaa miettiä mikä kiinnostaa, kuu ja planeetat niin jollain 100mm linssillä pärjää ja allekirjoittanut pärjää 60mm :) jos taas syvätaivas niin peilihässäkkä, yleispeliksi maksutovi ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tarzan

Olen yrittänyt bongata järkevän hintaista käytettyä noin 10'' goto-dobsonia, mutta niitä näyttää liikkuvan harmillisen vähän. Näyttää siltä, että tarvitsee mennä johonkin uuteen. Olisiko 150mm refraktori järkevä valinta? Niissä on sopivan oloinen polttoväli moneen touhuun. Olen myös ymmärtänyt, että suuret refraktorit tekevät hyvin kauppansa, jos oma innostus pääsee nuupahtamaan.

Esim Skywatcherilta on tullut 150mm Evostar. Kallishan se on, mutta uutena mallina se menee varmaankin käytettynä kaupaksi. Toisaalta jos kiinnostus säilyy, se riittäisi varmaankin pitkäksi aikaa omiin tarpeisiin. Putki on myös niin kevyt, että se toiminee halvemman goto jalustan kanssakin.

jperala

Lainaus käyttäjältä: Tarzan - 04.09.2018, 21:16:11
Olen yrittänyt bongata järkevän hintaista käytettyä noin 10'' goto-dobsonia, mutta niitä näyttää liikkuvan harmillisen vähän. Näyttää siltä, että tarvitsee mennä johonkin uuteen. Olisiko 150mm refraktori järkevä valinta? Niissä on sopivan oloinen polttoväli moneen touhuun. Olen myös ymmärtänyt, että suuret refraktorit tekevät hyvin kauppansa, jos oma innostus pääsee nuupahtamaan.

Esim Skywatcherilta on tullut 150mm Evostar. Kallishan se on, mutta uutena mallina se menee varmaankin käytettynä kaupaksi. Toisaalta jos kiinnostus säilyy, se riittäisi varmaankin pitkäksi aikaa omiin tarpeisiin. Putki on myös niin kevyt, että se toiminee halvemman goto jalustan kanssakin.


Joskus tuollaisella leikkineenä 150/1200, värivirhe on huomattava, iso ja painava ja vaatii järeän jalustan. Jos nämä on OK niin anna palaa :)
Itse tykkään linsseistä enemmän, omaan makuun istuu jotenkin paremmin.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

 Jos Tarzan tarkoittaa ED Evostaria niin sen "värivirhe" on olematon akromaatti linssiputkeen verrattuna. Siitä meneekö hyvin kaupaksi jos haluaisikin sen edelleen myydä, en ole niinkään varma. Jos käy tuuri, mikä ettei muuten saa tyytyä reippaaseen hinnanpudotukseen ainakin kotimaassamme. Ulkomaille menekki on toki varmempaa...
Celestron C14,

einari

Joo, perus Evostar 150mm on 8 kiloa ja ED-versio lähempänä 10 kiloa.
Eli vaatii vaatii varsin järeän jalustan.
___
Tapio

Tarzan

Jatketaanpa tyhmillä kysymyksillä (minun täytyy varmaankin vaihtaa käyttäjätunnusta, jos pääsen harrastukseen kunnolla kiinni), kun refraktori-ideani ei ilmeisesti ollutkaan hyvä. Pahoittelut.

Aloittelijalle suositellaan eri keskustelupalstoilla usein maksimissaan 200mm peiliputkea. Miksi näin? Ymmärtäisin ennemmin polttoväli ja FOV-suositukset. Missä menisin metsään, jos ostaisin suoraan esim. 300-350mm Skylinerin? Ne näyttäisivät hinta/valovoimaltaan olevan aika lailla hintaoptimissa FLO:ssa, ja polttovälikin on vielä kohtuullinen. 

Onko niiden kollimointi niin haastavaa ja tarkkaa, vai vaativatko ne täydelliset olosuhteet toimiakseen, vai jotain muuta?