Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Lithos

Skyliner 150 on taattua laatua ekaksi putkeksi. Hyvä optiikka, tukeva jalusta ja suurin apertuuri tuosta joukosta.
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

Lauri Kangas

Skyliner 150. Perustelut on kirjoitettu aika moneen aiempaan ketjuun. :smiley:

Dobson toimii lumisella/jäisellä alustalla ihan hyvin. Tuo on jotenkin ihmeellisen yleinen murhe/harhaluulo, mutta jos maa on liian epätasainen dobsonin pystyttämiseen niin ei siinä kovin hyvä ole kävelläkään.

Meade-mad

EQ2 jalusta on heikko. 90mm putki on aika pitkä (n. 1 metri vastavalo/huurre suojineen). Se tarvitsee kiertojäykän jalustan.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jyri Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 21.12.2012, 10:29:35
Dobson toimii lumisella/jäisellä alustalla ihan hyvin. Tuo on jotenkin ihmeellisen yleinen murhe/harhaluulo, mutta jos maa on liian epätasainen dobsonin pystyttämiseen niin ei siinä kovin hyvä ole kävelläkään.

Komppia. Yksi havaintoyö ollaan vietetty jäisellä kynnetyllä pellolla ja siihen sai mallattua aivan hyvin vanhan 20cm Skylinerin matalan jalustan.

Umbra

Minulla on skyliner 150 dobson. Liukkaan tai kohtalaisen epätasaisen alustan ei pitäisi ongelmia tuottaa, itse olen havainnut muunmuassa sorakuopilla. Liikuteltavuus on jossain määrin rajoitettua; jalusta on muotonsa ja painonsa vuoksi sikäli hankala kannettava (kahvasta huolimatta), että en sitä mielelläni sataa metriä kauemmas kantaisi ainakaan säännöllisesti. Tosin en tiedä onko mikään tuon apertuurin putki helposti liikuteltava millään jalustalla. Nissan micran takakontissa ja penkillä putki ja jalusta kulkevat vaivatta.

Syvän taivaan kohteista avoimet tähtijoukot näkyvät erinomaisesti. Messierin luettelon galaksit näkyvät utupläntteinä, joissa on vaikea erityistä rakennetta erottaa. (Tosin en ole päässyt useinkaan kokeilemaan ideaalisen pimeää havaintopaikkaa.) Jos mielenkiinto kohdistuu erityisesti galakseihin, suosittelisin ehkä isompaa apertuuria. Planeettojen katselu onnistuu, joskin isojen suurennusten (yli 100x) kanssa kohteen seuraaminen käy jonkin verran työlääksi. Kohtalaisen suorituskykyisenä ja kohtalaisen liikuteltavana aloittelijan yleisputkena skyliner 150 dobson on kyllä itseäni tyydyttänyt, joten sikäli uskallan sitä suositella. Koska ilmeisesti haluat tarkkailla ainakin joitain DS-kohteita, en suosittelisi apertuuria alle 150mm.

Timpe

...ja sopii siksi hyvin myös lapsille. Tekisin itse tuota varten pihalle sopivankorkuisen ja tukevan ("kiinteän") vanerilaatikon, minkä päälle tuollaisen pikku-dobsonin voi nostaa havaintoja varten. Laatikon päälle vain sääsuojaus, niin putken pystytys vakiohavaintopaikalle on nopeaa ja helppoa :smiley:
- Timo Inkinen

Timpe

Näistä vaihtoehdoista Skywatcher Skyliner 150 Dobson ilman muuta; parhaat näkymät taivaalle ja muutoinkin hyvä aloituskokoonpano (aloitin itse 100mm Newtonilla ja kaipasin tuolloin kovasti tuota viittä lisäsenttiä apertuuriin, koska se tuo mm. pallomaisten tähtijoukkojen kirkkaimmat tähdet esille). Kuvaamiseen sitten eri vehkeet eri periaatteilla :wink:
- Timo Inkinen

tuumailija33

Oikein paljon kiitoksia vastauksista.
Alan kallistua nyt tuohon 150 skylineriin jonka saisi villenkellosta hintaan 265€+pk varmaan n.18€ ilmeisesti ihan hyvä hinta.
Olenko ymmärtänyt oikein että tarvitsen vielä lisäksi jonkinlaisen kollimointityökalun? Juuri tuo kollimointi on yksi syy minkä takia tuo evostarin linssiputki kiinnostaa koska ilmeisesti linssiputkia ei tarvitse kollimoida?
Käytettyä olen myös yrittänyt metsästää tähän mennessä tuloksetta, mitä asioita pitäisi ottaa huomioon käytettyä ostettaessa/kokeillessa?

Muoks: Lisäkysymyksenä vielä, että tietääkö joku onko Oulussa joku liike joka myy kaukoputkia?

pnuu

Lainaus käyttäjältä: tuumailija33 - 21.12.2012, 18:08:02
Oikein paljon kiitoksia vastauksista.
Alan kallistua nyt tuohon 150 skylineriin jonka saisi villenkellosta hintaan 265€+pk varmaan n.18€ ilmeisesti ihan hyvä hinta.

Suosittelen vilkaisemaan Kauppapolitiikkaa -osiosta kyseistä puljua käsittelevän ketjun ennen kuin päädyt ostamaan sieltä mitään.

Lainaa
Olenko ymmärtänyt oikein että tarvitsen vielä lisäksi jonkinlaisen kollimointityökalun?

Ei ole ihan ensimmäisenä tarvelistalla :-) Katselukäyttöön kollimointi onnistuu ilman isompia lisätarvikehankintoja.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Umbra

Kohteiden etsimisen toteutukseen kannattaa ehkä uhrata muutama ajatus. Oma ratkaisuni on punapistetähtäin ja 40mm okulaari (joka siis antaa suhteellisen pienen suurennuksen ja laajan näkökentän). Punapistetähtäimen ja tähtikartan avulla pystyy paikantamaan kohteen likimääräisesti, jonka jälkeen sen voi etsiä haravoimalla pienellä suurennuksella. Ainakin Villen kellosta tulee putken mukana etsinputki sekä 10mm ja 25mm okulaarit. Näillä okulaareilla olen kokenut kohteen etsimisen turhan hankalaksi kapean näkökentän takia. Ja etsinputki tuottaa hahmotusvaikeuksia, koska se kääntää näkymän peilikuvaksi. Tästä taitaa tosin olla havaitsijoilla erilaisia kantoja. Itse olen kokenut punapistetähtäimen toimivaksi "laiskan miehen ratkaisuksi", jos ei halua opetella kohteen etsimistä tähtihyppelyn avulla.

Villen kellosta tilaaminen on oman ja tuttavapiirini kokemusten perusteella vähän kuin venäläistä rulettia. Palvelu pelaa viitenä kertana kuudesta, mutta sitten kun homma kusee, se kusee kunnolla.

tuumailija33

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P---Classic-6--f-8-parabolic-Dobsonian.html
Tuolta ilmeisesti sitten parempi tilata.

Jotta voisin kuvata skylinerilla esim. kuuta järkkärilläni nikon d3100 niin tarvitsenko muuta kuin t2 soviterenkaan?

tähtityttö

Itse ostin syksyllä ekan kaukoputkeni ja kun rahaa ei paljoa ole käytettävissä niin ostin kerralla sitten semmoisen, että pärjään sillä lopun elämääni. Ostin Sky-Watcher SKYLINER 10 dobson ja olen sillä kolmisen kertaa päässyt katselemaan ja olen tyytyväinen putkeen.

Villenkelloa en suosittele missään nimessä. Sieltä itse menin "tyhmyyksissäni" tilaamaan ja putki tuli muistaakseni vasta 3kk päästä tilauksesta, vaikka piti mennä n.3 viikkoa.

Noista putkista joita olit laittanut niin suosittelen 150 skylineriä. Tsemppiä ensimmäisen putken hankkimiseen ja toivottavasti säitä tulee

Lithos

Suosittelen soviterenkaan lisäksi kaukolaukaisinta niin ei tärähtele kun otat kuvia.
Mika Suoperä
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr

Juhanitee

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 21.12.2012, 21:47:42
Suosittelen soviterenkaan lisäksi kaukolaukaisinta niin ei tärähtele kun otat kuvia.

Olen tätä koittantu kiertää käyttämällä 10s vitkalaukaisua, mutta sarjojen otossa Hähnel Giga T Pro II on ollut näppärä.

Lithos

Käytän itse samaa hähneliä, hyvin on pelannut :)
Mika Suoperä