Tuo Goto taitaa olla aika pitkälti mieltymiskysymys, toisille se on ehdoton ja toiset eivät siihen halua koskeakaan.
Kartta ja kaukoputki on aika simppeli kombo, jossa aika säästyy itse katselemiselle, eikä kulu elektroniikan ja kohdistuksen kanssa säätämiseen. Manuaaliputkella katselun voi aloittaa heti, eikä tarvitse välittää vaikkapa virtalähteistä. Kirkkaimmat kohteet, kuten Kuu ja planeetat ovat helppo löytää taivaalta. Myös kirkkaimmat syvän taivaan kohteet (M45, M31, M42...) löytyvät kartan ja hyvän etsimen kanssa vaivattomasti. Jotkut himmeämmät kohteet ovat todella haastavia löytää, mutta odotus palkitaan, kun okulaarissa lopulta näkyykin himmeä ja kaukainen galaksi.
Itse olen opetellut tähtitaivaan manuaalivehkeellä ja pidemmän päälle se on ollut ehdottomasti palkitsevaa, vaikka Goto-kaukoputken nykyään omistankin. Tähtitaivaan ja tähtikuvioiden opettelu ja tunteminen helpottavat pitkällä tähtäimellä harrastusta huomattavasti. Toki osaan omassa kaukoputkessani silti kyllä arvostaa seurantamoottoreita ja Gotoa. On mukavaa kun kohteet pysyvät automaattisesti näkökentässä ja kaukoputkella himmeitä kohteita valokuvatessa Goto on valtava apu.
Se, kannattaako Gotosta maksaa esimerkiksi 500€ lisähintaa, on taas aivan eri asia. Perusmallin 200mm Sky-Watcher Skylinerin saa reilusti alle tuon mainitsemasi 500 euron. (
https://www.firstlightoptics.com/dobsonians/skywatcher-skyliner-200p-dobsonian.html) Goto-mallista saa pulittaa jo lähemmäs tonnin. Näkymät putken läpi eivät eroa mitenkään Goto-versiosta. Lyömällä lisää rahaa pöytään saa toki isomman peilin ja sitä kautta paremmat näkymät, mutta on muistettava että myös kaukoputken fyysinen koko ja paino kasvavat. Liian isoa kaukoputkea ei aina jaksa kantaa ulos, jos sääennuste lupaa vaikka vain tunnin rakoa pilvisyydessä.
Muitakin hyviä putkimalleja toki on. Suosittuja ovat mm. kompaktit Maksutov-peiliputket sekä ED-linssikaukoputket. Nämä ovat kuitenkin suhteessa Dobsoneita kalliimpia.
Kauppapaikoista luotettavia oman kokemuksen perusteella ovat mm. Astroshop.eu, Teleskop Service ja First Light Optics. Viimeksi mainittu tosin sijaitsee Englannissa, joten Brexitin takia vuodenvaihteen jälkeen sieltä ei enää välttämättä kannata tilata. Hinnat ovat kuitenkin punnan kurssin takia Manner-Eurooppaan verrattuna jopa satasia edullisempia.