Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

lapimmies

Lapimmiehen seikkaulut kaukoputkimarkkinoilla jatkuu. Kiirekin jo painaa päälle.. kamat pitäis saada hommattua ennen 9.3 :)
Se GSO:n RC on tosiaankin vain pelkkä tuubi. Siihen pitää vielä hankkia kaikenmaailman kilkkeitä (Losmandy, barloweita, reducereita, okulaareja, ja , ja yms) ja hinta karkaa yli budjetin.
Siispä antaudun Newtonin käyttäjäksi jos tämä (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/teleskop-skywatcher-explorer-200-1000/595442198-187-372 ) SkyWatcherin Explorer tarttuu. Vaikka koko on sellainen joka voi ahdistaa. Ilmeisesti jatkuva kollimoinnin tarve saattaa myös närästää. Mutta hinta ei mielestäni ole paha. Vai onko?
Tuohon lisäksi tarvii Komakorjaimen, Losmandyn sekä  pari okularia vissuaaliäimistelyyn.. ja ja ja?
Teille tietäjille kysymys. Mitäs kilkkeitä pitää lisäksi tilata jotta kamerasta (Olympus OMD-10 MarkII three fourds kamerasta saisi kaiken hyödyn irti?)

VP

Komakorjain on, ainakin visuaalikatseluun, vähän niin ja näin. Itse en koe sille mitään tarvetta, toki jos hieman nurkissa levinneet tähdet haittaa niin sillähän niistä eroon pääsee. Moni okulaari itsessäänkin saattaa venyttää tähtiä hiukan tai lisätä vaikkapa värivirhettä.

Saksa ei taivu, mutta ainakaan kuvissa ei ollut jalustaa? Se voisi olla melko olennainen asia. :grin:

Newtonin kollimointi ei ole vaikea operaatio ja mekaniikkaa hieman tuunaamalla se saattaa kestää yllättävän pitkäänkin ennen kuin kollimointi heittää niin paljon että sen huomaa. Omassa dobsonissani joka on auton kontissa päivät pitkät se pysyy siedettävänä viikkoja. Hyvä kollimointilaite on kaiken A ja O, esim. Farpoint tai Catseye. Näistä itseasiassa tehtiin hieman vertailua Hauholla Murtsin putkella ja lopputulos oli että fokuserin oma pientäkin pienempi klappi esti voittajan julistamisen. Käytännössä kumpikin on yhtä hyvä vaihtoehto.

Fokusereista puheenollen, vaihtaisin parempaan tuon SW:n oman. Alkuun pääsee silläkin mutta näyttäisi että siinä ei ole hienosäätövaihdetta. Se helpottaa etenkin isoilla suurennuksilla katselua.

-V

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 28.02.2017, 10:39:34
Saksa ei taivu, mutta ainakaan kuvissa ei ollut jalustaa? Se voisi olla melko olennainen asia. :grin:

On mulla se Celestronin CGEM ja siksi tarvin vain putken jonka saan siihen jalustaan ruuvattua kiinni.

Javs86

Itselläni on tämä: http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-200-1000-explorer-bd-ota/p,15566
On osoittautunut todella hyväksi putkeksi... Eikä mielestäni reunan vääristyneet tähdet juurikaan haittaa visuaali käytössä. Kuvaus hommissa kannattaa tuo komakorjain sitten hankkia. Paino on 8,8kg, joten jalustalta se vaatii jo jotain. Kollimointi pysyy hyvin ja tuon pystyy melko kivuttomasti hoitamaan yksin kuntoon, jos on tarvetta. Kollimointi ei ole mikään vaikea proseduuri, itse käytän kollimoinnissa okulaaripidikkeeseen laitettavaa pölysuojaa jossa on keskelle porattu pieni reikä.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: Javs86 - 28.02.2017, 11:25:03
Itselläni on tämä: http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-200-1000-explorer-bd-ota/p,15566
On osoittautunut todella hyväksi putkeksi... Eikä mielestäni reunan vääristyneet tähdet juurikaan haittaa visuaali käytössä. Kuvaus hommissa kannattaa tuo komakorjain sitten hankkia. Paino on 8,8kg, joten jalustalta se vaatii jo jotain. Kollimointi pysyy hyvin ja tuon pystyy melko kivuttomasti hoitamaan yksin kuntoon, jos on tarvetta. Kollimointi ei ole mikään vaikea proseduuri, itse käytän kollimoinnissa okulaaripidikkeeseen laitettavaa pölysuojaa jossa on keskelle porattu pieni reikä.

Tuo taitaa oll täsmälleen sama putki jota olen touhuamassa. Ainakin kuvien perusteella näyttää identtiseltä. Toki jos laittaisi satkun lisää, saisi uuden jossa olisi tuo microfokuseri mukana. Jostain se täytyy aloittaa joten jos tuo myyjä rojuistansa suostuu 300€ luopumaan, niin se on siinä.

Tuo GCEM jalusta minulla on jo hankittuna. Sen payloadiksi on merkitty 18kg, joten vielä saa 9 kiloa lisää rojua kasata putken kylkeen. :)

Miikka Sikkilä

Niin jos kuvata meinaa, niin mikrotarkkennin on tuota perinteistä mallia parempia tarkennella.
Miikka Sikkilä - Oulu

Zalama

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 28.02.2017, 11:37:25
Tuo taitaa oll täsmälleen sama putki jota olen touhuamassa. Ainakin kuvien perusteella näyttää identtiseltä. Toki jos laittaisi satkun lisää, saisi uuden jossa olisi tuo microfokuseri mukana. Jostain se täytyy aloittaa joten jos tuo myyjä rojuistansa suostuu 300€ luopumaan, niin se on siinä.

Tuo GCEM jalusta minulla on jo hankittuna. Sen payloadiksi on merkitty 18kg, joten vielä saa 9 kiloa lisää rojua kasata putken kylkeen. :)

Eikös nyrkkisääntö ole, että jos meinaa kuvata niin painoa saisi olla suurinpiistein maksimipaino jaettuna puolella? Ainakaan maksipainoille ei taida voida mennä.

Javs86

Lainaus käyttäjältä: Zalama - 28.02.2017, 19:26:10
Eikös nyrkkisääntö ole, että jos meinaa kuvata niin painoa saisi olla suurinpiistein maksimipaino jaettuna puolella? Ainakaan maksipainoille ei taida voida mennä.

Itse olen kuullut tälläisen nyrkkisäännön, että 60% maksimi kantokyvystä kuvauskäyttöön.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

VP

60% olen minäkin kuullut, mutta toki mitä vähemmän sen parempi jalustaa ajatellen joten ylimääräistä painoa ei kannata ainakaan tahallaan laittaa. Painon lisäksi kannattaa miettiä vääntöä jota putkeen kohdistuu, etenkin Newtoneissa tarkennin kannattaa kääntää niin että putken osoittaessa etelään 0 asteen korkeudelle fokuseri osoittaa itään 0 asteen korkeudelle. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, tässä minun tuutissani myös guideriputki asettuu vastapainoksi filsupyörän ja kameran vastakkaiselle puolelle.

Toki järkkärillä voi olla viisasta kehitellä jotain muuta, jotta käyttömukavuus on parempi matalalla oleviin kohteisiin (ellei sitten ohjaa PC:n kautta jota lämpimästi suosittelen).

-V

Apuu

Heipähei.

Olen hankkimassa hieman valovoimaisempaa putkea nykyisen (astromaster 114) tilalle ja näin alustavasti vahva vaihtoehto olisi SKY-WATCHER 150mm / 750mm.
Tuo hintansa puolesta houkuttelisi, villenstaarissa 185€ http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3374&show=all. tai joku 200mm. alta 300€, vaikka nyt käytetty jostain...

No itse kysymys, tuostahan (SW 150) on ilmeisesti olemassa eri versioita, pitempi 1200mm https://www.teleskooppi.fi/fi/kaukoputki-sky-watcher-explorer-150pl-f-1200-ota ja joitain erilaisia hienoilla lyhenteillä varustettuja malleja. PDS, jne... ? nuo lyhenteet ei oikein aukea minulle...
Siis mitä ja millaisia ominaisuuksia tulisi suosia näin visuaalista tarkkailua ajatellen esim. onko tuossa pidemmässä mallissa mitään muuta kuin hankalampi/kömpelömpi käyttää ja kuljettaa. Ja luoko tuo hieno kolmekirjaiminen lyhenne näkymään jotain "silmiä hivelevää hohtoa" vai vain teknistä ulkonäköä myyntinimikkeeseen...

Hankittavalla putkella olisi tarkoitus pärjätä useampia vuosia ja panostan okulaareihin sitten tarpeen mukaan.

- Anssi
SW Skyliner 250PX Dobson

RL

#1390
PDS tarkoittaa tuossa mallissa, että siinä on mikrotarkennin. Ei välttämättä visuaalikatselussa niin tarpeellinen. Jalusta siis löytyy jo?

Itse ottaisin mielummin tuon f/5 mallin. Jos joskus tulee myytyä, niin se on varmasti helpompi myydä kuin tuo pidempi malli, koska tuolla voi valokuvatakkin.

Suositelen mielummin vaikka täältä tilaamaan, kuin kahdesta mainitsemastasi. http://www.ylva-astronomia.fi/peiliputket.htm

PDS malli, jossa on mikrotarkennin ei hirveästi kalliimpi ole, verrattuna tuohon missä on huonompi fokuseri, joten kannattaa varmaan suoraan ottaa se pds.

Edit: Epäilen että tuon villestarin hinta ei kyllä ole ajan tasalla.

Apuu

#1391
Niin arvelinkin, ettei tuo PDS mitään tajunnan räjäyttävää väriloistetta tuo, mutta varmaankin käytännöllinen...

Juu... kallistun varmaan itsekin tuohon lyhempään f5, mutta onko käytännössä havaittu mitään eroa f5 vs. f9. Kuvaus hommissahan (en tarkoita taivaan kuvausta vaan tätä tavanomaista) tuo tarkoittaa aika paljon pidempää terävyysaluetta, no lienee jo pilkunviilausta tavalliselle harrastajalle.

Kyllä jonkinlainen jalka on, tuli tuon celestron astromaster eq paketin mukana, aika kehno käyttää pakkasella ja kantokykykin tulee olemaan aika rajoilla isomman putken myötä. Mutta tuolla mennään siihen asti kunnes korvaava on käsissä. kunnollinen, laakeroidut akselit yms., josko tekisi itse, eipä pitkästyisi valoisalla.

Ehkä hieman ohi aiheen, tuo 114 astromaster putki jonka pojalleni taannoin ostin on ollut opettavainen aloittelijan paketti.
Tuolla on saanut hieman perspektiiviä siihen että mitkä ovat käytön kannalta tärkeitä ominaisuuksia ja onhan tuota oppinut perusteita.

- Anssi

Edit. Heh... lueskelin tuota "Kauppapolitiikka / Villen kello" säiettä, taidan kääntyä suosittelemanne liikkeen puoleen asian tiimoilta. 
SW Skyliner 250PX Dobson

Grandi

Pähkäilin samoja asioita syksyllä. Kokemusta kaukoputkista minulla on ennestään hyvin vähän. 150p ja 150pds on käsittääkseni optisesti täysin samoja putkia, mutta 150pds on fyysisesti hieman lyhyempi. Tästä on hyötyä järkkärin kanssa kuvatessa. Kameraa tarkentaessa tarkennin ei työnny niin syvälle putken sisään ja estä valon pääsyä peilille. 150p mallin mukana tule 1,25" 10mm ja 25mm okulaarit, seka 2x barlow. 150pds mallissa on vain 2" 28mm okulaari. f8 mallin pidempi polttoväli tuo kohteita hieman lähemmäksi, mutta putki on myös fyysisesti selkeästi pidempi.

Itse päädyin pitkän harkinnan jälkeen halvempaan 150p f5 malliin. Halusin sellaisen kaukoputken, joka on kooltaan ja painoltaan kohtuullisesti siirreltävissä ja sopii monenlaiseen havainnointiin. Vaakakupissa painoi paljon syvän taivaan kohteiden valokuvaus, visuaalihavainnointia kuitenkaan unohtamatta. 150p f5 mallin puolesta puhui edullisempi hinta, f8 versiota pienempi koko ja mukana tulleet okulaarit ja barlow. 150pds mallin minun olisi pitänyt ostaa vielä lajitelma okulaareja, joka olisi ennestään nostanut hintaa. Tilasin kaukoputkeni teleskop-expressiltä saksasta.

Kaukoputken valinnassa kannattaa miettiä omia käyttötarpeita. Esimerkiksi planeettojen havainnoinnista kiinnostuneelle f8 version pidempi polttoväli voisi olla hyödyllinen.

RL

Okulaarien takia ei ainakaan kannata pelkkää "p" mallia ostaa. Noiden mukana tuleva 10mm on todettu täällä aika huonoksi.

Apuu

Aika samoihin hintoihin näkyy tulevan 150P / 150PDS, tilasi sitten Saksasta tai luotettavalta kotimaiselta.

Nuo mukana tulevat okulaarit ovat varmaankin aika "välttävää laatua", ja parempien hankinta edessä jokatapauksessa. Okulaareja olisi mukava päästä kokeilemaan ja vertailemaan omaa vastaavalla putkella, eikä tarvitsisi tässäkin asiassa mennä kalleimman kautta. Toki hinta kuvaa laatua, kai, mutta jos ei sitten miellytäkkään, niin on on se myymisen vaiva...

Tuo jalusta asia vain pitäisi ratkaista ennen okulaareja, tutkailin tuota Celestronin jalkaa tarkemmin. Aika välyksellinen ja silti kankea, toki tuo on "halpis malli".
Jos nyt päädyn omavalmisteeseen, olisiko teillä joitain huomioita tai asioita joita tekisitte omassa jalustassanne toisin. Voisin ottaa "vaarin", toki minulla on rakenteesta ja ratkaisuista aika selkeä ajatus. Pitänee vielä piirrellä kuviksi ja puntaroida "notta teenkö itte" vai ostanko valmiin...

- Anssi
SW Skyliner 250PX Dobson