Mistä saa halvalla putken kun ei ole rahaa.

Aloittaja Astro-Joel, 12.02.2015, 14:52:32

« edellinen - seuraava »

Astro-Joel

Ei oo mulla rahaa ostaa kaukoputkea kun olen aina haluunut semmosen jolla pystyy kattomaan vähän paremmin syvän taivaan kohteita. esim Sky-Watcher Skyliner 200P -kaukoputki.
Tietääkö kukaan mistä sais halvalla noita vaikka käytettynä. Nyt mulla on huuto.netistä ostettu Meade etx 70, ei näe mitään aivan surkea, TAL 1 vähän parempi (ilmaiseksi saatu) mutta ei kyllä mikään paras.

max hintabudjetti n.150€

Saa ehdottaa ihan mitä vaan.



naavis

Kannattaa tutustua paikallisiin tähtiharrastusyhdistyksiin. Yhdistysten kautta saa usein pientä jäsenmaksua vastaan lainaksi erittäin käyttökelpoisia havaintovälineitä ja opastusta niiden käyttöön.

mistral

Tal-1 näkyy maksavan Villellä 299e joten se ei ole lelu. Onko se kollimoitu? Ero Skywatcher 200 ja Tal'in välillä ei ole valtava, 3,3x fotonien määrässä.

Timpe

Niin, ja turha odottaa suuremmallakaan putkella kovin häikäiseviä näkymiä suurimmasta osasta deep sky -kohteita, sillä ne ovat 200mm putkellakin vielä himmeitä sumu/ututuhnuja. Putken kokoa enemmän merkitsee havaintopaikan tähtitaivaan tummuus ja sen läpinäkyvyys (puhumattakaan havaitsijan havaintokokemuksesta) :wink:
- Timo Inkinen

Meade-mad

Lainaamax hintabudjetti n.150€

- TAL-1 kollimointi
- hyvä havaintopaikka
- yksi kunnollinen okulaari tai kaksi keskinkertaista

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

JuhaK71

Täällä tulikin hyviä ehdotuksia.

Jos mielestäsi TAL-1:llä ei tee mitään, et 150 euron budjetilla pysty tilannetta korjaamaan.

Todennäköisesti odotat liikoja näkymien suhteen.

Mitä kohteita olet TAL:illa katsonut?

Omistatko kiikarit?

Jos et tunne tähtitaivasta, aloita tähtitaivaan opiskelu tähtikartan avulla paljain silmin, sitten kiikareita käyttäen.

Kun löytää taivaalta jotain katsottavaakin, saa vaatimattomastakin havaintolaitteesta paljon irti.

Toinen juttu on sitten havainto-olosuhteet.
Asutko kovin valosaasteisella paikalla, voitko/haluatko/viitsitkö haalata putkea pimeään paikkaan?
Itse enää harvemmin jaksan lähteä korpeen palelemaan...

Jos ei ole paljon havaintokokemusta, voi hakata kirvestään kiveen tuhruisella kelillä, tuntuu, ettei täällä pohjanlahden rannalla ole kunnolla läpinäkyviä öitä tänä talvena juuri ollut.
Usein illalla näyttävät senssit mainioilta, tähdet tuikkivat tummuvassa illassa, mutta kun tulee todella pimeä, lämpötila laskee ja ilmaan tiivistyy utua, eikä keli olekaan kummoinen.

Jatkahan sen TAL:in kanssa, se on ihan hyvä putki!

kurppa

Barlowi ja pari kunnon okulaaria tai sitten neki rahat säästöpossuun tai tilille kasvamaan korkoa.
p.s ei noi Sumut oo näyttänny värejään mullekkaan vaikka mulla onkin 9.25" tuumanen valosaavi käytössä.

CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Celest1al Sphere

TAL-1 on aivan erinomainen ja optisesti laadukas kaukoputki! Itselläni oli pääasiallisena havaintovälineenä juuri tuollainen TAL-1 10 vuoden ajan. Syvän taivaan havaitseminen kannattaa aloittaa kirkkaammista ja helpommista kohteista. Esimerkiksi Messierin ja Caldwellin lutteloista löytyy valtava määrä kohteita, jotka ovat hyvin havaittavissa TAL-1:llä. Samalla tähtitaivaan tuntemus karttuu, ja alkaa tuntea taivaan tuhnut ja sumut. Eli kannattaa polkaista harrastus käyntiin TAL-1:llä ja jos innostus tästä vielä syvenee, harkita sitten vasta isomman kaukoputken hankkimista.

Terveisin,

Juha

jperala

Astro-Jolia ei ole näkynyt mutta muille vähillä rahoilla harrastajille. Tori.fi, huuto.net ja muut vastaavat myyntipaikat auki, selataan vaikka päivittäin. Pitää uskaltaa tarjota jos joku kiinnostaa ja ottaa myyjiin rohkeasti yhteyttä, joskus saattaa tärpätä. Vaatii hieman kärsivällisyyttä mutta kokemuksesta voin kertoa että joskus löytyy hyvääkin tavaraa ihan pikkurahalla.

Ostohetkellä on tietysti hyvä hieman kysellä tuotteen historiaa, että ei satu "kuumaa" tavaraa ostamaan.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

blaatu

Taannoin minä pelastin peilikaukoputken 114/900 lopulliselta tuholta. Poimin sen lommoutuneena ja elämää kärsineenä romulavalta. Jalusta ja 9mm nimetön tyypitön okulaari myöskin löytyi. Olen katsellut silloin tällöin uteliaana taivaalle. Tämän edullisemmaksi työttömän harrastus tuskin voisi käydä!
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

mistral

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 30.03.2016, 19:56:52
Taannoin minä pelastin peilikaukoputken 114/900 lopulliselta tuholta. Poimin sen lommoutuneena ja elämää kärsineenä romulavalta. Jalusta ja 9mm nimetön tyypitön okulaari myöskin löytyi. Olen katsellut silloin tällöin uteliaana taivaalle. Tämän edullisemmaksi työttömän harrastus tuskin voisi käydä!

Ja kyllä tuon kokoisella peilillä jo näkee vaikka mitä. Kuuta katsoessa jopa parempi kuin 8" koska se on niin kirkas kohde. No nyt on hyvä jos löydät käytetyn n. 25mm laajakulmaokun, mahtuu kenttään 1,5-2 astetta taivasta mikä on 3-4 kuun halkaisijaa.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: JuhaK71 - 17.02.2015, 18:18:41
Jos mielestäsi TAL-1:llä ei tee mitään, et 150 euron budjetilla pysty tilannetta korjaamaan.
Todennäköisesti odotat liikoja näkymien suhteen.

Minulla ei ole ollut Tal-1:tä, mutta oli pitkään Tal-150P Newton, joka on vain vähän isompi kuin Tal-1. Kokemuksen perusteella uskallan sanoa, että Tal-1/150P:llä saa esiin kaikki Messierin kohteet ja lähes kaikki NGC-katalogin kohteet. Niitä on niin paljon, että ihmisen elinikä ei riitä kaiken havaitsemiseen, saati valokuvaamiseen. Tal-1:n suurin haitta lienee, että se ei sovellu valokuvaamiseen, mutta visuaalihavainnossa se on varsinainen peto.
Nykyiset 100-150 mm kaukoputket ovat parempia kuin yksikään Charles Messierin 1700-luvulla käyttämä putki:

http://messier.seds.org/xtra/history/m-scopes.html

Ajatus "isosta putkesta, jolla näkyy kaikki heti" nousee toistuvasti esiin astrofoorumeilla. Minusta siinä on kyse havaintoestetiikasta, joka ei ole luonnontieteen käsittein hahmotettavissa. Hiukan hirvittää, kun aloitteleva tähtiharrastaja hankkii ensi välineeksi 200-300 millisen putken. Toki sellaisella näkyy, mutta iso putki vaatii todella järeän jalustan, joka maksaakin enemmän kuin itse kaukoputki. Tosiasiassa 75-150 mm linssi/peiliputkella pääsee hämmästyttävän pitkälle, ja taivaalla on tarjolla koheita liikaakin.
Visuaalihavainnoissa putken kokoa huomattavasti tärkeämpi asia on valosaasteeton havaintopaikka. Galaksit ja sumut piirtyvät ihmisen silmään vasta tosi pimeässä ja näön adapotoiduttua himmeiden kohteiden havaitsemiseen. Kaupunkien valosaasteeseen ei tehoa putken koon kasvattaminen.
Toinen ongelma on internet ja tähtivalokuvakirjat/lehdet. Netissä ja tähtialan lehdissä/kirjoissa on toinen toistaan upeampia kuvia galakseista ja sumuista. Ne luovat mielikuvan, että tällainen avautuu eteesi, kun suuntaat kaukoputken kohteeseen. Ei avaudu, vaan kuvat on otettu digijärkkäreillä tai CCD-kameroilla useiden minuuttien tai tuntien valotusajoilla, usein vielä ihmissilmälle näkymättömässä infrapuna- tai ultraviolettivalossa. Ja kuvien ottamisen jälkeen on istuttu tuntikausia tietokoneen ääressä jälkikäsittelemässä kuvia.

Jorma M.
Kangasala



jperala

On totta että iso ja mahdollisimman kallis putki on useasti kuultu vastaus kun kyselee henkilöltä joka on aloittamassa harrastusta, sen pitää maksaa vähintään 2000€. Sitten kun kysyy että missä havainnoit niin "parvekkeelta tai ikkunan läpi" vastasin kerran kysyjälle että osta sellainen mitä jaksat siirrellä ilman että parin kerran jälkeen laite pölyyntyy nurkassa.

Toki saa sitä ostaa jos pystyy ja haluaa, mutta hukkaan se laite menee parvekkeella tai ikkunan läpi pälyilemiseen.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VeskuP

Vähän offtopicia, mutta pari kommenttia sallittakoon. Itseäni on jopa harmittanut etten aikanaan kun putkea hankin niin hankkinut juurikin 10" Newtonia Dobson jalustalla. Tietysti rahastahan se tuossakin oli kyse, mutta nyt jälkeenpäin kun hintoja/foorumieita on seurannut niin käytettynä ehkä olisinkin saanut moisen samalla hintaa kun nykyisen putkeni. Ja eikös se nyt kuitenkin ole niin, että mitä isompi putki niin sitä paremmin se "porautuu" syvään taivaaseen, vaikkakin olisikin valosaasteisen taivaan alla. Tuota 10" Dobsonia olen nimittäin pitkään miettinyt, mutta jos sillä nyt ei paremmin näe kuitenkaan kuin nykyisellä 6" niin ei varmaan maksa vaivaa päivittää... Pimeää havantopaikkaahan ei toki voita mikään :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 01.04.2016, 19:27:26
Hiukan hirvittää, kun aloitteleva tähtiharrastaja hankkii ensi välineeksi 200-300 millisen putken. Toki sellaisella näkyy, mutta iso putki vaatii todella järeän jalustan, joka maksaakin enemmän kuin itse kaukoputki.

Minusta taas ei ole montakaan parempaa laitetta aloittelijalle kuin 200mm dobsoni. Kun jalusta koostuu parista vanerilevystä, niin ei maksakaan paljon ja on järeä.

Aika monesti tosin on tullut törmättyä aloittelijaan, joka pitää dobsonia jotenkin alkeellisena tai vähäpätöisenä, ja kolmijalallinen putki on saatava, sellainen kuin elokuvissa. Vipstaakeja on hyvä olla paljon. Sellaisessa tapauksessa on tietysti toivottavaa että putki on riittävän pieni.  :wink: